Bra kritisk reflektion från ärade medinvesterare. Själv ägde jag en liten position i företaget (0,4 % av portföljen vid köptillfället) från förra sommaren till hösten, men sålde allt med förlust till en kurs runt 1,18 € när guidningen nyss hade dragits tillbaka under hösten. Sedan dess har jag följt företaget med försiktig optimism, men dagens händelser tog verkligen död på det sista av mitt förtroende.
Jag har själv börjat misstänka allt starkare att produkten, trots sin fina idé, faktiskt inte är så lockande ur vårdens eller vårdgivarens perspektiv som jag själv och säkert många andra här har trott. Jag undrar också varför man försöker forcera igenom produkten och försäljningen i USA, där privata sjukhus kan fakturera patienten eller dennes försäkringsbolag för alla åtgärder, och det därmed troligen inte finns samma incitament till kostnadsbesparingar som i till exempel Finland, där den offentliga sjukvården är under hård kostnadspress.
Mitt förtroende för företagets ledning är också borta. Varje gång är man väldigt ”excited” och allt går helt fantastiskt, men det verkar ständigt dyka upp nya tråkiga överraskningar runt hörnet. Jag önskar företaget allt gott, men det ser inte bra ut. Tja, de modiga som vågar köpa i det här sentimentet kan få en rejäl avkastning om den nedåtgående spiralen rätas ut, men för min egen investerarprofil passar inte ett så här extremt hasardspel.