Bioretec - Öppnar USA-marknaden?

Jag gjorde några beräkningar. Stephen Industries äger för närvarande 3 695 462 aktier, vilket motsvarar 12,00 % av det nuvarande antalet aktier. Min beräkning baseras på att bolaget genomför en företrädesemission på 15 miljoner euro och att efterfrågan är så pass svag att man får det önskade antalet aktier i den sekundära teckningen. Jag antog dock att emissionen slutligen blir fulltecknad. Som teckningskurs använde jag 0,23 euro, då det var vad aktiekursen stod i vid det tillfället.

En företrädesemission på 15 miljoner euro med en teckningskurs på 0,23 euro skulle innebära 65 217 391 nya aktier. Om man tänker sig att huvudägaren inte vill lämna ett obligatoriskt bud, så kan de teckna 25 miljoner nya aktier. I så fall skulle de tillföra bolaget 5,75 miljoner euro och ägarandelen skulle bli 29,89 %. Om ägandet överstiger 30 % måste ett obligatoriskt bud lämnas till marknadspris.

Problemet i ovan nämnda situation vore att man skulle behöva få ihop 9,25 miljoner euro från annat håll.

Dessutom ser jag det som ett problem att man vid teckningen borde veta om emissionen blir fulltecknad. Om man i Stephens situation till exempel gör en teckning av ovan nämnda storlek och emissionen inte blir fulltecknad, så överskrids 30-procentsgränsen…

Edit: ett litet tillägg.

7 gillningar