Biorem – dominans for at reducere emissioner

I januar 2020 blev et joint venture (JV) ved navn Zhongjia stiftet med et datterselskab af TUS Holdings for at håndtere salgs- og serviceforretningen i Kina.

Jeg ville sige, at hvis der er et sted, der har miljøproblemer at løse, så er det Kina. En hurtig Google-søgning afslørede en interessant nyhed, en måned gammel, om en rapport fra CEIT (miljøinspektionsgruppen/-agenturet, som Xi Jinping stiftede i 2015), der kritiserede den nationale energistyrelses miljøtiltag.

Biorems lange salgscyklus på 3 måneder til 3 år, endda op til 10 år (med et gennemsnit på omkring et år), som Webb nævnte i interviewet med SmallCap Discoveries, samt reguleringens indflydelse på virksomheders, staters og kommuners investeringer, betyder, at der ikke vil ske noget hurtigt med dette selskab.

Ordrebeholdningen, omsætningen og miljøreguleringen ser dog alle ud til at bevæge sig i den rigtige retning, så den illikvide aktie kan på et tidspunkt vise sig at være et positivt problem.

Redigering: Svaret røg til den forkerte besked, undskyld for det :grin:

2 Synes om

Tilsyneladende kommer der ikke særlig ofte nogen meddelelser fra virksomheden. Som investor ville det være rart at høre noget med jævne mellemrum, om hvad der er opnået eller en lignende opdatering. Fra det synspunkt er det ærgerligt at være med, i hvert fald efter min mening. Jeg er dog ikke med med en stor indsats her. Salgscyklussen er ret lang.

Enig, lippa. Investorrelationerne er sandsynligvis elendige hos Biorem på grund af kinesernes anderledes virksomhedskultur. Pressemeddelelser er meget sjældne. Hvornår udgives Q4 overhovedet? Sidste år udkom årsrapporten tilsyneladende først i starten af maj. Jeg er nødt til at træffe den beslutning at sælge ved næste nyhed. Den lille aktievolumen er også begyndt at genere mig. :expressionless:

filing-calendar-2021.pdf (126,4 KB)

Biorems regnskabsår slutter den 31.12, så ifølge denne kalender ville fristen i år være den sidste dag i april. Det er meget almindeligt for Venture-virksomheder, at de ikke informerer om resultatannonceringer på forhånd, så offentliggørelsen kommer ofte som en “overraskelse”.

1 Synes om

Jeg læste Q3 2020 MD&A og her er et par højdepunkter derfra:

Bookinger og Ordrebeholdning

"…De højere bookinger i kvartalet afspejler selskabets øgede tilbudsaktivitet i de seneste 12 måneder og skyldes også tidspunktet for modtagelse af ordrer, som kan svinge betydeligt fra kvartal til kvartal…

…Selskabets tilbudsaktivitet i kvartalet og efter kvartalet fortsætter med at være robust."

Udsigter

"Selskabet har i øjeblikket en ordrebeholdning på 34,0 millioner dollars samt en stor salgspipeline af åbne muligheder, som selskabet forventer at byde på i de næste tolv måneder.

Ledelsen forventer ikke, at nogen af de eksisterende ordrer vil blive annulleret, og forventer at vinde bud indsendt i samme forhold, som de historisk har gjort.

Til dato har selskabet oplevet nogle mindre forsinkelser i forsyningskæder og kundekonstruktion på grund af COVID-19-pandemien og forventer, at disse forsinkelser fortsat vil påvirke selskabets resultater.

Uanset disse forsinkelser forventer ledelsen at rapportere betydelige indtægter og positiv EBITDA for fjerde kvartal af 2020…"

Ledelsen virker til at have stærk tillid til den kortsigtede præstation i hvert fald.

2020-Q3-MDA.pdf (200,6 KB)

Ingen har kommenteret på Q4 endnu. Der var en enorm vækst sammenlignet med det foregående kvartal og året før, men det ser ud til, at omsætningen for dette selskab kan svinge ret voldsomt på kvartalsbasis, afhængigt af projekternes indtægtsførelse og bogførte/annullerede reservationer. Som følge heraf svinger også resultatet, så man bør ikke sige meget ud fra disse kvartaler. For 2020 var EPS 0,05, så P/E er 11,5. Ordrebeholdningen er den samme som sidste år (31 mio.), og ledelsens kommentar er som følger:
“En stærk ordrebeholdning; sund budaktivitet og en række spændende nye produkter klar til markedsfrigivelse giver os de nødvendige værktøjer til at opnå vækst i de kommende år.”

“Organisationen fortsætter med omhyggeligt at planlægge for kundeforstyrrelser og forstyrrelser i forsyningskæden på grund af igangværende pandemirestriktioner. Selvom vi forventer nogle udfordringer med projektlevering i 2021, er en række nye initiativer i gang med resultater, der forventes at begynde at blive realiseret mod slutningen af året. Alt i alt en meget spændende periode for vores virksomhed.”

Mörnikö er nu i porteføljen, og det er usandsynligt, at det vil skyde i vejret med det samme, medmindre det begynder at rapportere regelmæssigt om store ordrer eller lignende, men det ser ud til at udvikle sig i en positiv retning.

2 Synes om

Dette New York-projekt er et interessant projekt i år. Den 14. december 2020 blev meddelelsen offentliggjort, og den anslåede varighed er et år, hvilket betyder, at der burde høres noget om dette i slutningen af året.

“The metropolitan area operates 14 waste water facilities..”

Biorem opkøber den kinesiske majoritetsejer TPFG Environment Investment Limited, og annullerer i forbindelse med handlen de aktier, som TPFG ejer, hvilket svarer til ca. 60 % af Biorems samlede aktier.

https://finance.yahoo.com/news/biorem-announces-proposed-purchase-cancellation-120000523.html

1 Synes om

Jeg spurgte Webb via e-mail i slutningen af marts 2022 om, hvor New Yorks spildevandsrensningsprojekt stod, da det var blevet forsinket i forhold til den oprindeligt udmeldte tidsplan, herunder er svaret.

Projektet blev altså også udvidet til Quebec, og ifølge oplysningerne vil der forhåbentlig være noget at informere om vedrørende disse i løbet af foråret til efteråret i år.

Smallcap Discoveries udgav i januar et opfølgningsinterview med Derek, link dertil herunder.

Ved udgangen af Q3 2022 var ordrebeholdningen rekordhøj for selskabet med $43 millioner (CAD), mere om dette og meget andet i interviewet.

1 Synes om

Biorem Q3/2024

Er der stadig nogen på forummet, der følger Biorem? Jeg har selv ventet på Q3-resultatet, og det ser endelig ud til at være kommet ud i dag og ser fornuftigt ud i min optik. Derek virkede også fortrøstningsfuld omkring den fortsatte vækst.

Nye ordrer var ”kun” $6,6 mio., men kommentarerne vedrørende udsigterne ser ikke dårlige ud. Og Q4 har traditionelt været årets stærkeste kvartal.

"Udsigter

Selskabets finansielle stilling og udsigter har ikke ændret sig væsentligt fra det foregående kvartal. Selskabets ordrebeholdning forbliver på et historisk højt niveau, mens udbudsaktiviteten og værdien af muligheder i selskabets salgspipeline er tæt på det historisk højeste.

Forsinkelser i byggeriet er fortsat en væsentlig faktor i branchen og påvirker fortsat timingen af de indtægter, selskabet rapporterer. Disse forsinkelser er dog kun midlertidige og påvirker ikke fremtidige indtægter på mellemlang eller lang sigt. Selskabet forventer fortsat at rapportere stigende omsætning og lønsomhed.

Investeringer i menneskelige ressourcer, interne processer og produktionsudstyr har givet organisationen bredden og kapaciteten til effektivt at håndtere den nuværende og fremtidige vækstkurve."

2 Synes om

Det ser ud til, at der engang blev oprettet en tråd her for dette selskab. I dag offentliggjorde de resultatet for andet kvartal.

Nu har selskabet en markedsværdi på 35 millioner og en ordrebog på 61 millioner.

Ifølge CEO’ens vurdering er der positive udsigter også i andet halvår af året med fortsat eksport til Kina, Mellemøsten og Sydøstasien.

Biorems omsætning for andet kvartal var 9,4 millioner dollars, en stigning på 99% i forhold til det foregående kvartal og en stigning på 29% i forhold til de 7,3 millioner dollars i omsætning, der blev rapporteret i samme kvartal i 2024. Omsætningen hidtil i år udgjorde 14,1 millioner dollars, en stigning på 7% i forhold til de 13,2 millioner dollars, der blev rapporteret for de første seks måneder af 2024. Stigningen i omsætningen for de første seks måneder af 2025 sammenlignet med året før skyldes udelukkende Selskabets stigning i modtagne ordrer og den deraf følgende ordreefterslæb.

3 Synes om

@Heikki_Keskivali har skrevet en fremragende artikel om dette porteføljeselskab. :slight_smile:

Biorem har stadig meget at bevise. Levering af ordrebogen er ikke en selvfølge, og der er lang vej fra ordrebogen til omsætning og i sidste ende til et resultat på bundlinjen. Investorer vil dog snart få svar på disse spørgsmål.

Selskabet er på skrivetidspunktet i min portefølje med en vægt på 7% til en valutajusteret gennemsnitspris på 2,48 CAD. Det er dog i lyset af den nuværende viden ikke en kvalitetsvirksomhed med et enormt vækstpotentiale, hvorfor jeg selv vil blive overrasket, hvis jeg stadig ejer selskabet om fem – endsige tre – år.

4 Synes om