Biohit - Væksttiltagene bider

Biohit Oyj er en finsk bioteknologivirksomhed, der blev grundlagt i 1988 og opererer på det globale marked. Biohits hovedkontor ligger i Helsinki, og datterselskaberne er placeret i Italien og Storbritannien. Biohits B-aktier (BIOBV) har siden 1999 været noteret i Small cap/Sundhedspleje-gruppen på NASDAQ OMX Helsinki Oy.

En liste over produkter og hvad der sker hos Biohit. Jeg kan redigere denne liste baseret på gode forslag, men her er lidt til at starte med “fra eget hoved”:

Biohit har eneforhandlingsretten i Kina til den norske virksomhed Genetic Analysis AS’ dysbiose-test (Biohit ejer 18 % af GA).

Der er åbnet centre til tidlig screening for mavecancer i Kina. En ny samarbejdspartners fabrik er også ved at stå færdig i Kina, så kapaciteten er tilstrækkelig til screeningerne.

Nationale screeninger med GastroPanel er startet i Rusland

Min egen vision er, at dette bliver en god udbyttemaskine fremover, da vendepunktet til overskud er lige om hjørnet, marginalerne generelt er gode, og skalerbarheden er god. Den kinesiske samarbejdspartner ejer en stor del af Biohits aktier (til en pris på ca. 4,3 EUR), så risikoen for svindel er derfor lille.

Svagheder:

12 Synes om

Lad os tilføje eventuelle overraskelsesmomenter her:

• Salget af et af acetium-produkterne ville medføre en meget stor engangsbetaling. Kapslen har store muligheder i Asien (til forebyggelse af tømmermænd, asiatisk flush-problem, altså rødmen fra alkohol, og endda til hudblegning, hvilket er en trend blandt asiatiske kvinder). Med Imuacetium har man undgået eksklusive aftaler og søger salgskanaler med store aktører rundt om i verden. https://www.sagehealthcare.com/post/2019/12/02/sage-represents-biohit-healthcare-opportunity-for-leadership-in-nicotine-free-smoking-ces

• En børsnotering af GA i USA ville betyde en stigning i værdiansættelsesniveauet til næsten amerikansk biotech-niveau også for Biohit.

• Salget af Gastropanel-produktet til kinesere ville medføre en meget stor engangsbetaling. Dette bør dog undgås, da Gastropanel i fremtiden er en malkeko.

2 Synes om

Ingen gæld, operationelt vendt til overskud, kontanter og ejer en stor andel af GA-aktier. Screeninger er ved at starte i Kina og Rusland. Markedsprisen er kun 55 millioner.

Biohits nære fremtid ser virkelig lys ud, og for at få et overblik over potentialet er det meget relevant at sammenligne det med Revenio.

Nedenfor er Revenios 2018

Januar-december 2018 i korte træk

• Omsætningen var 30,7 (26,8) millioner euro, en stigning på 14,4 % i forhold til året før
  • Driftsresultatet var 10,2 (8,1) millioner euro, svarende til 33,3 (30,3) % af omsætningen, en stigning på 25,7 %
  • Den organiske vækst justeret for valutakurseffekter på omsætningen var 14,9 %, hvilket var lidt stærkere end den rapporterede vækst
  • Betydelige succesfulde produktlanceringer: Icare ic200, astmaproduktet Ventica og mHome mobilapplikation
  • Salget på vækstmarkederne i Indien og Kina steg markant
  • Næsten 18,5 millioner sensorer blev solgt i løbet af rapporteringsperioden, hvilket var over 23 % mere end året før
  • Resultat per aktie, ufortyndet 0,339 (0,288) euro
  • Bestyrelsen foreslår den generalforsamling, der afholdes den 20. marts 2019, at der udloddes et udbytte på 0,28 (0,26) euro/aktie

Revenio opnåede et resultat på 10 millioner med en omsætning på 30 millioner. Biohit har langsomt nået break-even med en omsætning, der er vokset til omkring 10 millioner. Det ser også ud til, at når væksten er fulgt, begynder halvdelen af den øgede omsætning at falde til bundlinjen. Når anbefalingerne og de begyndende screeninger begynder at omsættes til penge, tror jeg, at Biohits regnskab om 2 år meget vel kan ligne Revenios 2018. Revenios aktiekurs ved regnskabstiden i 2018 lå omkring 15 €, med en markedsværdi på omkring 400 millioner. (Herefter er kursen fordoblet på kort tid). Hvis Biohit vurderes til 30 millioner i omsætning og 10 millioner i resultat til de samme 400 millioner, ville kursen ligge omkring 26 €. Jeg anser dette for slet ikke umuligt.

2 Synes om

{“content”:“Godt, dette må vi også begynde at følge, og fremtiden ser lys ud”,“target_locale”:“da”}

Der er potentiale, men der er blevet brudt mange løfter, og forventningerne er blevet flyttet til næste år. Forhåbentlig vil vi ikke se en ny -30% efter årsregnskabet, men at hjulene begynder at dreje i en mere positiv retning.

1 Synes om

Aiempina vuosina on ollut ikäviä viivästyksiä mm. Kiinan byrokratian takia. Gastropanelin hyväksyntää viivytettiin vuodella ja Kiinan seulonnat alkaneet hitaammin kuin oletettiin, mutta nyt ne ovat käynnissä kuten uutena myös Venäjän ‘seulonta-aloitus’ joista molemmista löytyy verkosta todistusaineistoa, mutta joita Biohit ei voi kommentoida vielä.

Gastropanel quick test er flere år forsinket med hensyn til CE-mærkningen.

Acetium-produkterne har også været smertefuldt langsomme med at generere indtægter, ikke mindst fordi Biohit er en etisk virksomhed og ikke markedsfører kapslen til tømmermænd, som mange har fundet dem hjælpsomme til. Nu har Biohit involveret fagfolk i erhvervelsen af imuacen-partnere. Kapslen har allerede partnere over hele verden.

At de fortsatte forretningsaktiviteter allerede er i plus uden disse screenings er noget, der ikke tidligere har været tilfældet, og selv nu var resultatet i den foregående del minus kun på grund af dette: “I 2017 aktiverede vi et salgsrelateret patent for Biohit Healthcare (Hefei) Co. Ltd. til en værdi af 7,1 mio. euro, som vi afskriver med ca. 1,5 mio. euro om året indtil udgangen af 2021.”

1 Synes om

{“content”:“Biohit var min første investering tilbage i tiden. Jeg smed penge i en brønd uden at forstå noget som helst. Skulle jeg efter mange års pause læse et par pressemeddelelser og rapporter fra virksomheden? Bare af nostalgiske årsager.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Mine største tab er kommet med Biohit, så jeg har virkelig været nødt til at lægge følelserne til side og se realistisk på situationen. De kommende gevinster er heldigvis skattefrie netop på grund af Biohit, da jeg sidste år solgte mellem 3 og 2.9 og købte tilbage mellem 2.5-2.09. Dem solgte jeg så med fortjeneste på grund af skattefordelen (så tabene ikke udløber), men jeg har stadig tilføjet under hele stigningen, og i dag tilføjede jeg også 10%.

1 Synes om

{“content”:“Nu er omsætningen så høj, at risikoen for aktien er faldet. Virksomhedens navn og produkter er nu involveret i så store projekter, at dette stadig er en potentiel tenbagger. Selvom det kun er med en lille position, er jeg nødt til at være med.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Så elendig informationsdeling fra firmaet, og det var så svært at finde information, at jeg besluttede mig for at springe af vognen med en lille profit. Jeg håber alligevel, at fremtiden er lys. :+1:t2:

2 Synes om

Ja, samme linje. Produktfamilien virker lovende, men investoroplysning og -relationer er på niveau med en pølsevogn og joggingbukser. Jeg har tabt nok penge med denne dynamiske gruppe for mange år siden. Jeg holder mig væk, men tommelfinger op (ikke der) til dem, der fortsat tror på det.

{“content”:“Denne aktie har været interessant at følge, forretningen ser ud til at bevæge sig i den rigtige retning, tingene går bare betydeligt langsommere, end mange investorer forventer. Det faktum, at virksomheden stadig er gældfri, er en bedrift, der er værd at tage hatten af for, når man tænker på, hvor mange år det har taget at få Gastropanel, Acetium og andre produkter ud i verden og i den brede offentligheds bevidsthed. Jeg forventer også, at den positive stemning (store projekter i verden, f.eks. Gastro Panel / Asien) vil begynde at vise sig i 2020-resultatet. Denne rygestop-/sugemælkstablet Acetium er efter min mening kommet til et modent tidspunkt på markedet, hvor man på statsniveau forsøger at påvirke, at man kan slippe af med rygning. Et salg af rettighederne til denne Acetium-sugemælkstablet på et tidspunkt kunne være en profitabel engangsindtægt!”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Årets første måned er forbi, og 24% er på tavlen, ikke dårligt efter et kraftigt stigning efteråret. Når fundamentet begynder at afspejles i tallene, vil der også være grundlag for stigningen. Aktiekursen er meget volatil, så det er vigtigt at have sikkerhedssele på, da store bevægelser med lille volumen er den nye normal i begge retninger. Volumen var ret lav i dag, så lad os håbe, at den stiger, så springene også udjævnes, og prisen begynder at være markedspris. Jeg er lidt bekymret for weekenden og Kinas åbning mandag. Så vil vi se, om efterspørgslen er stærk, eller om sentimentet vinder over gejsten.

TJ retweeter det britiske datterselskabs tweets om virksomhedens mindre projekter, som også skrider frem globalt:

Acetium UK

@AcetiumUk

·

8. jan.

Gør 2020 til året, hvor du stopper med at ryge rigtigt, for altid! Undersøgelser har vist, at med Acetium kan du være fri fra cigaretter og nikotinafhængighed på 3-6 måneder.
#acetium #quitsmoking #nicotinefree

1 Synes om

På dette billede ses Biohits produkter til mavesundhed i blåt, og fremtidige screeninger vil også være baseret på disse. Linket til billedet indeholder mere detaljerede oplysninger.

1 Synes om

Jeg ser frem til at se, hvornår Biohits administrerende direktør, Semi Korpela, kommer til Inderes til et interview. Begge parter har givet tommelfinger op til emnet, så nu venter vi bare. En god tid ville være kort efter regnskabet, men jeg ved ikke, om det er muligt med så kort varsel. Det er dog positivt, at vi med ekspertspørgsmål får et nyt perspektiv på aktiviteterne og fremtidsvurderingerne, og hvis det går rigtig godt, vil Semi tage imod mit forslag om, at Inderes begynder at følge virksomheden på tærsklen til en vending.

6 Synes om

Der er ikke lige blevet opbygget forventninger, når kursen er faldet de seneste par uger, og årsregnskabet kommer om tre dage. I denne uge har man i ro og mag kunnet tilføje “hits” og kun en gang fra siden, når et passende udbud kom frem. Man kunne for en gangs skyld åbne udsigterne lidt mere præcist, men at dømme ud fra kursen er det ønsketænkning.

Nu kunne det afbøde stemningen lidt, at regnskabet allerede har båret meget af skuffelsens byrde, fordi kursen er faldet fra 4,2 EUR til 3,6 EUR i februar, altså ca. 15 %. Jeg forsøger at huske på, at Hefei købte sig ind som største ejer for 4,26 EUR for et par år siden, og siden da er der kommet mange positive nyheder.

2 Synes om

Det var Bioshit igen, resultatet kom ud og -10% i tavlen.
Lad os begrave det i bunden af porteføljen og vente på bedre tider.

2 Synes om

{“content”:“Det er en lang seddel. Jeg tror, at der kommer en række udbudssejre fra Rusland i år, fordi den føderale anbefaling er at bruge et gastropanel til screening. Det er ærgerligt, at vi ikke tør tage en bedre tilgang end ‘omsætningen vokser’”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om