Bio-Works Technologies – Potentielt turnaround-selskab inden for lægemiddeloprensning

Lad os åbne en ny tråd om et interessant svensk bioteknologiselskab, som lige nu ser ud til at udvikle sig til en potentiel turnaround-case. Lad os starte med at sige, at jeg ikke er ekspert på området, men jeg faldt over selskabet for år tilbage, hvis jeg husker rigtigt, på Avanzas fora i forbindelse med Genovis, og jeg har fulgt selskabet mere eller mindre i forskellige perioder siden da. Selskabets udvikling har været lidt af en rutsjebanetur, men præstationen i 2025 giver indikationer på en mulig vending.

“Hvad laver de?”
Bio-Works’ forretningskoncept er at udvikle, producere og markedsføre kromatografiharpiks (WorkBeads™) til oprensning af biomolekyler. Selskabet hjælper biotek- og medicinalselskaber med at implementere effektive og bæredygtige løsninger inden for lægemiddeludvikling og produktion – fra laboratorieskala til kommerciel bioprocessing.

Selskabets produktportefølje fokuserer især på affinitetskromatografi samt den hurtigt voksende oprensning af oligonukleotider (såsom RNA-baserede lægemidler). Løsningerne hjælper kunderne med at fjerne flaskehalse i produktionen og forbedre kvaliteten af slutproduktet. Produktion og F&U er placeret i Uppsala, og salget sker globalt både via direkte salg og gennem distributører i Europa, Nordamerika og Asien (senest et strategisk partnerskab i Sydkorea).

Den netop offentliggjorte årsrapport for 2025 (Q4) viste, at selskabet er ved at få et stærkt kommercielt gennembrud.

Nogle udpluk fra rapporten:

• Ordreindgang 2025: Hele 94,5 MSEK (en stigning på 244 % sammenlignet med 27,5 MSEK i 2024).

• Omsætning Q4: 23,7 MSEK (2,6 MSEK i sammenligningsperioden). Omsætningen for hele året blev mere end fordoblet til 62,5 millioner svenske kroner.

• Skalerbarhed: På trods af den enorme vækst i omsætningen steg personaleomkostninger og eksterne omkostninger kun med 1,6 % for hele året.

• Lønsomhed: Det operationelle resultat for Q4 (-0,9 MSEK) nærmede sig allerede nulresultat (break-even).

Der er naturligvis også risici. Selskabets operationelle pengestrøm er stadig negativ, og kassebeholdningen er på cirka 35 MSEK. Desuden kan salget inden for bioteknologi historisk set være meget svingende mellem kvartalerne. Det vil vise sig, om 2025 i denne henseende blot var en undtagelse.

Forhåbentlig findes der andre her, som forstår sig bedre på medicinalindustriens underleverandørkæder eller tal, og som har tid til at gennemgå casen yderligere.

6 Synes om

I den forstand kan disse produktionsrelaterede virksomheder være interessante, da der, når godkendelserne er opnået efter mange års udvikling, er travlt med at få lægemidlerne eller de produktionsrelaterede innovationer og opfindelser hurtigt i gang, da patenterne jo udløber på et tidspunkt. Derfor burde der som udgangspunkt være en god business case her. Jeg må hellere se nærmere på det her!

2 Synes om