Här är lite av en fråga om vad som egentligen är så originellt med en sådan här idé? Vad har hindrat byggandet av sådana här bås tidigare? Kanske är tanken att råmaterialet i detta fall är gratis? I sig är skyddandet av elstationer viktigt, så det är ett bra syfte man arbetar för.
Pressmeddelande
Betolar Abp: Betolar lanserar ny drönarskyddslösning för stora anläggningar inom kritisk infrastruktur
26.05.2026 kl. 08.45
Betolar har utvecklat en skyddslösning mot drönare för storskaliga objekt inom kritisk infrastruktur. Lösningen är lämplig för exempelvis oljeterminaler, energianläggningar, datacenter och vattenverk.
Det finns ingenting som är gratis. Låt oss hoppas att slutprodukten ändå inte blir gratis. Pro bono-arbete skulle kunna få andra typer av kurspåverkande effekter, även om avsikten är god.
Mer seriöst talat, “dubbel användning (dual-use) till varje pris” lyser oundvikligen igenom i ämnet. Och unikheten, särskilt kopplat till Betolars kunnande, framstår som ganska hemlighetsfull här. Kanske fungerar mystiken väl ihop med temat för dubbel användning?
Här är Tommis kommentarer om Betolars nya drönarskyddslösning ![]()
Det här är nu lite av en nollpostning, men i en tyst tråd kanske allt är tillåtet. När jag såg börsmeddelandet var min första reaktion att det här måste vara ett aprilskämt, och ett dåligt sådant. Sedan insåg jag att man inte kan lägga in aprilskämt i ett börsmeddelande – så jag drog slutsatsen att det måste vara en dröm. Personligen känns detta inte som en lättsam komedi eller usel satir i sin genre – det är snarare en plågsam och ändlös mardröm.
Den här dubbelanvändningsgalenskapen (dual-use) börjar verkligen komma ut genom öronen på mig – det verkar inte finnas någon gräns. I mitt arbete möter jag många aktörer som med våld försöker måla in sig själva på marknaden för dubbelanvändning. Enorma tillväxtmöjligheter, jada-jada-ja. Allt från jordbruksproduktion till avfallsbranschen, precis allt är i “kärnan av den övergripande säkerheten”.
Från Betolar skulle jag önska en lite mer detaljerad beskrivning av vad för slags konstruktion det här skyddet är. Skulle man åtminstone kunna rita en illustrationsbild på hur en oljeterminal skyddas? Är det här någon form av betongelementkonstruktion som riggas upp som ett skal runt terminalen, eller vad är det vi ens pratar om? I meddelandet finns bara slagord om hur skalbar och snabbt genomförbar lösningen är.
Denna “nya” skyddslösning låter lite märklig, då en ganska stor del av elstationerna redan är skyddade med betongkonstruktioner (åtminstone när man ser sig omkring). Så vad är egentligen “grejen” med Betolars lösning som skiljer den från traditionellt betongskydd? Dessa skydd har ju byggts och byggs helt normalt av traditionella aktörer. Det rör sig alltså om helt vanlig betongelementteknik, vilket innebär att konkurrensen är hård. Vägen från nya innovationer till kommersiella framgångssagor är ofta lång.
(Jag stannar kvar som sidlinjesobservatör, det är intressant i sig om man har lyckats ta fram något nytt och banbrytande.)