BBS - Bioaktive Knoglesubstitutter

Næppe, hvis man køber BBS, meddeler man uofficielt, at vores nuværende produkter er så dårlige, at de vil blive erstattet af en anden løsning. Udviklingsinvesteringer, markedsføring, patenter osv… går til spilde.

BBS udgør heller ikke længere en umiddelbar markedsforstyrrende trussel, fordi den nye godkendelsesproces tager år. BBS’s egen opfattelse var, at produktet næsten fuldstændigt kunne erstatte alle knogleerstatninger på markedet.

2 Synes om

Yle har en artikel om kommunens investeringer i det pågældende selskab og stemningen nu:

3 Synes om

Man har ondt af indbyggerne i Reisjärvi, den gældsplagede kommune ville sikkert have haft bedre anvendelsesmuligheder. Mon ikke kommunens borgere nu vil give udtryk for deres holdning til kommunefædrenes kompetence ved valget.

1 Synes om

Nå, var der noget galt med produktet? Nogen køber patenterne for en spotpris. Problemet i Finland er, at disse lovende virksomheder og produkter ikke får tilstrækkelig støtte. Store virksomheder tager år efter år alle virksomhedsstøtter og penge, selvom de ikke har brug for dem. Derudover kunne det være nyttigt at skabe køreplaner for disse virksomheder. Men nej, bare nej. Derfor bliver de, der er lovende, ofte solgt for tidligt, fordi man ikke tør gå hele vejen, men i stedet tager de sikre penge. Med få undtagelser.

2 Synes om

Det ville være interessant at vide, hvor meget man har bevæget sig i en gråzone i Reisjärv kommunes beslutningsproces. Mange kommunalpolitikere har sandsynligvis investeret deres egne euro i direkte BBS-investeringer. Der opstår mærkeligt nok en interessekonflikt, når man sidder i byrådet/bestyrelsen og beslutter om yderligere finansiering til et konkursmodent foretagende, og samtidig har man som privatperson et betydeligt beløb af egne penge bundet i direkte investeringer.

2 Synes om

En flot post i porteføljen for BBS: -100,00%. Måske den stadig retter sig op fra det… :joy:

1 Synes om

Jeg er nødt til at dele denne nyhed fra Yle om Reisjärvi kommunes beslutningstageres handlinger:

1 Synes om

Der bliver firmaets ting solgt ud

9 Synes om

Hvornår mon kommer de hjemmelavede linjer til salg? Her blev der jo kun solgt standardvarer, som man kunne få på markedet.

1 Synes om

Hvordan kan man udnytte tab på aktier i skat, når der ikke er handel?

2 Synes om

Nå, de kommer nok ikke til at rejse sig fra det mere, jeg må selv tro på det nu.

Afståelsestab skal selv indberettes i forbindelse med selvangivelsen, medmindre det automatisk er der. Sagen er ikke særlig presserende, det er tidligst opgaver til næste forår, når skatteåret 2025 behandles. Jeg antager, at skattemyndighederne vil komme med en særskilt vejledning om det i begyndelsen af næste år, så ikke alle spørger om det samme.

1 Synes om

Det kan altså tage år, før sagen er afklaret af skattemyndighederne. Skattemyndighederne vil ikke give en særskilt vejledning/meddelelse om denne BBS-sag.

1 Synes om

Det undrer mig lidt med disse meget omtalte produktionslinjer, hvor er de, når de ikke ses i konkursudsalget, eller eksisterede de overhovedet?

5 Synes om

Produktionslinjerne er helt sikkert skræddersyede, så de har nok ikke en betydelig gensalgsværdi.

1 Synes om

Hvordan er det så med de her aktier nu, de er vist tabt og kommer ikke tilbage? Primært med regnskabet i tankerne, kan man bare trække investeringen fra som et tab, eller kommer der stadig nogen vejledning fra skattemyndighederne om dette?

1 Synes om

Hvad får antallet af ejere til at svinge? Der var kommet tre nye ejere i oktober.

Redigering: Udenlandsk ejerskab steg 1,91%→ 1,92%.

Efter du har solgt aktierne eller senest efter kurators endelige opgørelse, er der tale om kapitaltab. Blot at blive afnoteret er ikke nok, som man så med Talvivaara, da selskabet i årevis hang som et unoteret ‘Ahtium’ og nægtede at gå konkurs, så tabene kunne heller ikke fratrækkes.

Jeg har investeringer i unoterede virksomheder. Kan jeg fratrække det investerede beløb fra min kapitalindkomst, hvis en unoteret virksomhed går konkurs? Skal jeg i så fald skaffe en form for bevis for konkursen? Anskaffelsesprisen fremgår af aktionæroverenskomsten.

Skattejurist Miika Härkönen svarer:

Et endeligt værditab på et værdipapir som følge af konkurs kan fratrækkes som kapitaltab. Der skal foreligge pålidelig dokumentation for anskaffelsesprisen.

Kapitaltab opstår i det skatteår, hvor værditabet er endeligt. Dette sker, når kurator meddeler, at der ikke vil blive udbetalt udlodning, eller når konkursboets endelige opgørelse foretages.

Hvis et aktieselskabs konkurs bortfalder på grund af manglende midler, anses aktiernes værdi for endeligt tabt, når selskabet slettes fra handelsregisteret.

Kapitaltab kan fratrækkes kapitalindkomsten i skatteåret og de fem efterfølgende år.

Skattejuristens svar blev offentliggjort i Taloustaito2 den 3.5.2022.

3 Synes om

Konkursboet ser ud til at sælge resterne igen, denne gang her: https://realisointihuutokauppa.fi/?filter=suosituimmat&city=Reisjärvi&konkurssipesa=BBS-Bioactive%20Bone%20Substitutes%20Oyj%20konkurssipesä%20(0866451-4)

Kan bobehandlingen følges via en offentlig tjeneste, eller skrider sagen frem ‘engang og til jul’ i det tempo, som advokatfirmaet Fennoa er interesseret i at fremme den?

1 Synes om

Ja, sagen kan i et vist omfang også fø

4 Synes om