Jeg anmodede byretten om BBS Oyj’s konkursdokumenter for et par uger siden, og jeg tænkte, at jeg ville dele et par ord om dem her. Ifølge boopgørelsen af 17.02.2025 er selskabets aktiver vurderet til at have været cirka 1.300.000 euro, hvoraf 1.000.000 euro var immaterielle aktiver, 100.000 euro var materielle aktiver og resten næsten udelukkende likvide midler. De immaterielle aktiver består hovedsageligt af Artebone-produktet med tilhørende forskningsdata og immaterielle rettigheder.
Ifølge skyldnerredegørelsen forsøgte selskabet at sælge sin forretningsvirksomhed samt sin aktiekapital omkring samme tidspunkt, som CE-mærkningsprocessen blev afbrudt, dog uden held. Salget blev forsøgt gennemført i samarbejde med partneren ConAlliance.
Inden konkursbegæringen kontaktede selskabet 237 aktører i branchen. Af disse meddelte 28, at de ikke var interesserede i BBS’ forretning, 198 svarede ikke på henvendelsen, to satte sig dybere ind i materialet, og ni udviste indledende interesse. På trods af dette indgav selskabet kort efter konkursbegæring.
Kurator kontaktede senere 283 parter (hvoraf mange var de samme som tidligere) vedrørende selskabets aktiver, hvoraf én part i løbet af foråret 2025 udviste interesse for at erhverve aktiverne og endda havde besøgt Reisjärvi for at besigtige dem. Senere meddelte denne dog, at vedkommende alligevel ikke var interesseret i at købe noget af boets ejendom. De samme parter blev kontaktet igen i sommeren 2025, hvor en af de kontaktede kun var interesseret i boets produktionsudstyr, men også denne meddelte, at vedkommende ikke var interesseret i at fortsætte opkøbsprocessen.
I skyldnerredegørelsen konstateres det, at realiseringen af aktiverne har vist sig at være yderst vanskelig. Primært har formålet været at sælge hele virksomheden med dens immaterielle og fysiske aktiver for at opnå en bedre pris, men efter dateringen af skyldnerredegørelsen (30.07.2025) har vi set, at løsøre er gået såkaldt “under hammeren”. Det ville være interessant at vide, til hvilken pris Artebone bliver solgt, hvis det overhovedet sker.