Der var i hvert fald ikke noget i dag. TP er stadig 41 €.
Basware Oyj - Lederes transaktioner: Alwin Schauer | Kauppalehti
Basware Oyj - Lederes transaktioner: Perttu Nihti | Kauppalehti
Basware Oyj - Lederes transaktioner: Mogens Pedersen | Kauppalehti
3 direktører startede opkøb. Og det er ikke overraskende hvorfor.
Hvad var der forresten galt med resultatet, da det falder dag efter dag?
Var der ikke et overskud i resultatet, og var ordrebogen stærk frem mod 2022?
Stille i Basware-tråden… Hvilke tanker vækker Basware? Prisen er faldet meget og nærmer sig snart corona-dykket, selvom Q4-resultatet var ganske godt…
Jeg har undret mig over det samme, da det næsten er halveret på 6 måneder. De guidede også et godt år og overgik faktisk forventningerne.
Der er stadig mulighed for omstrukturering af virksomheden, der var en artikel om det i KL-nyhederne i denne uge.
Der er i hvert fald en virkelig stor forskel i værdiansættelsen i forhold til en væsentlig sammenligning, Coupa, der er noteret i USA. Coupas årlige omsætning er 540 millioner dollars, og værdiansættelsen er 8,5 milliarder dollars, hvilket betyder, at værdiansættelsen er mere end 15 gange omsætningen. Og Coupas aktiekurs er endda faldet med 2/3 på et år…
Basware er virkelig billigt, hvis nogen ønsker at komme og købe det. Værdien af Baswares åbne og globale e-faktura (e-invoice) netværk, opbygget over årtier, er strategisk betydningsfuld, så hvis væksthastigheden aftager, eller udførelsen af produktstyring/innovation på anden måde begynder at halte, vil der helt sikkert blive fundet en ny lykkelig ejer, og præmien fra disse niveauer vil være virkelig betydelig. Jeg har også forstået, at Basware har fokuseret på virksomheder af en bestemt størrelse på markedet og er meget stærk inden for visse industrier, så i den forstand kunne det også være en god erhvervelse for f.eks. Coupa.
Til sammenligning kan det nævnes, at SAP i sin tid købte Ariba, der havde en omsætning på omkring 440 millioner dollars, til en værdiansættelse på 4,3 milliarder dollars. Selvom Aribas årlige vækst var hurtigere end Baswares, var det også en cloud-baseret netværks- og indkøbsfakturaoperatør.
Kan man komme af med den her?
Tilbudspris 40,1 euro, næsten en fordobling af gårsdagens kurs…
For et par år siden var Tradeshift på vej til at byde omkring 46 euro eller noget i den retning
Tillykke til os aktionærer.
Lidt lav pris, hvad synes I, når virksomheden har forbedret sig så meget?
Dette var, hvad presning af kursen betød.
Sådan en overraskelse fandt jeg i påskeægget. Dette var helt forventet, en forholdsvis stor præmie, men aktiekursen er også faldet. Og det bliver ikke det sidste købstilbud på Helsinki-børsen, når de geopolitiske udfordringer sænker værdiansættelserne. Konsolideringen i branchen vil fortsætte, det er klart.
Værdiansættelsen i tilbuddet er stadig billig sammenlignet med Coupa Software, hvis værdiansættelse, selv efter kursfaldet, er næsten 10 gange omsætningen. I forhold hertil burde Baswares værdiansættelse være 1,5 milliarder, men på den anden side har væksten halter de seneste år, og der er også en lille mistanke om, at produktlederskabet ikke længere er på samme niveau, som det var i de bedste år.
Jeg sælger selv disse aktier i dag, da der helt sikkert vil være attraktive muligheder på børsen i år.
Tillykke også til jer andre, der har siddet på hænderne!
Coupa-værdiansættelsen er faktisk afsindig, selvom kursen er faldet fra 280 USD til 105 USD på et år.
Ud fra hvad jeg har fulgt med i udkanten, ser det ud til, at Coupas vækst i høj grad også er baseret på virksomhedsopkøb.
Coupa 2022 omsætningsguidance 840 MUSD = 760 MEUR
Coupa markedsværdi (105 USD/aktie): 8,0 mia. USD = 7200 MEUR
Basware: 2021 omsætning 153 MEUR
Basware markedsværdi (40,1 EUR/aktie): 620 MEUR
Som det fremgår af ovenstående tal, ville Baswares markedsværdi, selv med Coupas lavere værdiansættelsesniveau, være den af dig nævnte 1,5 mia. EUR, dvs. 94 EUR/aktie.
Men Basware er Basware, og Coupa er Coupa.
Men måske kan man holde øje med et konkurrerende bud her.
Køberen er dog såkaldte velhavere, som faktisk allerede ejer 23% af Basware, hvilket betyder, at de også ville tjene penge, HVIS der kom et konkurrerende bud.
Selvfølgelig, når renterne stiger, ønsker man ikke at betale lige så generøst for virksomheder, der ikke genererer reel profit, som man gjorde i negative rentetider.
JP Morgan har rapporteret en åben short-position, FIVA offentliggør short-positioner >0,5%. Sandsynligvis også mindre positioner under overfladen.
Da de bydende og dem, der har accepteret, allerede ejer 56,27% af aktierne, er der en vis mængde at skrabe sammen i den 0,57% short-position, dvs. 1,3% af de “frie” aktier, hvis de ikke er dækket på anden måde.
Den faldende værdiansættelse havde naturligvis øget sandsynligheden for et købstilbud, men de kommer stadig altid som en overraskelse
Der er faktisk en betydelig præmie i forhold til den nuværende kurs, men vi ligger under den historiske medianværdiansættelse. Alligevel ser jeg dette som en god mulighed for ejerne - her er en hurtig kommentar til købstilbuddet ![]()
Så du forventer ikke, at prisen bliver forhøjet, eller at der kommer et konkurrerende tilbud?
Personligt synes jeg, prisen er lidt i underkanten.
Åh for pokker, jeg har fulgt med i et par uger for at se, om kursen ville stoppe med at falde omkring 20 €, og jeg havde planlagt at købe, hvis den gjorde (hvilket det begyndte at se ud til). Jeg har tidligere opnået en fortjeneste på 100 % ved at købe på disse niveauer. Denne gang er det desværre nok for sent, medmindre nogen tilfældigvis sælger aktien i morges uden at have læst meddelelsen.
Det er selvfølgelig altid muligt, men det kan også være, at tilbuddet mislykkes, hvilket allerede er sket én gang for Basse (årsagen blev aldrig oplyst). Jeg ved ikke, hvilken Due Diligence (DD) der eventuelt allerede er udført, men der er selvfølgelig også risici i den anden retning. Jeg sælger på dette tidspunkt, men du kan have ret i, at en auktion også er mulig.
Emma interviewede Antti om købstilbuddet. ![]()
-Emner-
00:00 Første reaktion på købstilbuddet fra Basware
00:40 Værdiansættelse af købstilbuddet
01:41 Sandsynlighed for gennemførelse af købstilbuddet
Mon denne historie var det? At have været med siden udbuddet, kan jeg bestemt ikke være tilfreds med denne sag, hvis resultatet er dette. Jeg ville gerne have set virksomheden lykkes/gennembrud som et børsnoteret selskab, og jeg selv som aktionær. Indløsningsprisen er selvfølgelig “dagens kurs” og dermed høj, men som allerede nævnt her, behøver man kun at se et år tilbage i historien for at se, at værdiansættelsen var den samme. Så præmien varmer måske et øjeblik, som at tisse i bukserne om vinteren, men i et længere perspektiv virker præmien/tisseriet ikke længere som en så god idé…
Efter min mening var præmien meget lille eller ikke-eksisterende.
Men store ejere har accepteret det.
Virksomhedens værdi var skjult i mange, mange år. En omsætningsbaseret værdiansættelse uden evnen til at generere overskud. Det gik ikke rigtigt. En spekulativ investering, tak for den!
Krydser fingre for, at der kommer et konkurrerende tilbud, så vi kan få en budkrig i gang. Jeg tror, at andre også har fulgt med i dette, når aktiekursen har ligget omkring 20 euro. For eksempel ville Coupa helt sikkert drage fordel af den avancerede fakturahåndtering og e-fakturering.
I rapporten kombineres forventninger til Q1 med yderligere kommentarer til købstilbuddet ![]()
Jeg anser ikke selv et konkurrerende tilbud for særligt sandsynligt, selvom muligheden selvfølgelig altid er til stede.
- Køberkonsortiet omfatter allerede Baswares nuværende ejere, som er dybt involveret i virksomheden → Jeg tror ikke, at en anden gruppe kapitalinvestorer ville være tilstrækkeligt dybt involveret i virksomheden til at gå ind i en konkurrence. Denne dybde og den tid, der er brugt på at følge virksomheden gennem årene, er særlig vigtig, da køberen efter min mening skal have tillid til, at Baswares vækstvending fortsætter, for at den tilbudte pris er berettiget.
- Fra en konkurrents synspunkt er købslogikken efter min mening ikke særlig god, da en konkurrent praktisk talt ville få en software, der i høj grad overlapper deres egen software → salgssynergier i visse dele af produktet (behandling af købsfakturaer + leverandør-/fakturaforsendelsesnetværk), men kundebaser, der bruger to separate produkter, og overlapninger ville mindske effektiviteten i produktudviklingen.
- Det mest logiske ville måske være et andet selskab, der udvikler parallelle økonomistyringssoftware, og som ønsker at udvide til indkøbs- og købsfakturahåndtering (= et nyt modul fra Basware til køberens produkt). Som en sammenligning af en lignende handel er SAP & Ariba, selvom dette også er 10 år siden. I softwaresektoren hersker der efter min opfattelse en best-of-breed-tankegang, dvs. tanken om, at det er strategisk mere fornuftigt at lave en mere begrænset software fremragende, end at fortsætte med at øge softwarens omfang på bekostning af kvaliteten af hver delløsning. I lyset heraf anser jeg et konkurrerende tilbud for at være usandsynligt fra denne retning.