Det er ikke længere værd at prøve at købe Basware på børsen; handlen er afsluttet med en indløsning til 40,10 EUR.
Kursen har været ret flad de sidste 5 år, hvis man sammenligner start- og slutpunkterne, men der har bestemt været nogle pæne dyk indimellem, takket være f.eks. den elendige konvertible obligation (2019), corona (2020), rentestigninger (2022) for ikke at glemme firmaets eget bidrag. Jeg orker ikke at grave efter årsagen til faldet i 2018, og jeg husker det heller ikke, da jeg ikke var aktionær dengang.
Jeg tjekkede den amerikanske konkurrent Coupa, hvis værdiansættelse jeg som Basse-ejer/swingtrader kiggede ret misundeligt på: Markedsværdien (Market Cap) var nemlig fra en helt anden planet.
Nu sluttede Basware med en Market Cap på 580, omsætning i 2021 på 153 MEUR, nettoresultat -15 MEUR.
Coupas Market Cap i går var 4760 MEUR, omsætning i 2021 725 MEUR, nettoresultat -380 MEUR.
- den årlige run-rate baseret på det seneste kvartal er en omsætning på ca. 800 MEUR, nettoresultat -300 MEUR.
- Coupa har traditionelt opnået sin vækst gennem opkøb, der ligger lidt uden for den egentlige Basse-forretning.
Man kan konstatere, at Coupa trods den kraftige kursnedgang ikke er blevet billig.
Hvis man for sjov sammenligner Basses indløsningspris med Coupas værdiansættelse (ved at sætte omsætningen i forhold):
153/800 x 4760 = 910 MEUR, hvilket betyder, at Coupa stadig værdisættes >50% højere end Basse i indløsningssituationen på ovennævnte måde.
Interessant nok blev der i sidste uge rapporteret om spekulationer om, at PE Vista skulle have undersøgt muligheden for en privatisering af Coupa. Det forklarer det seneste hop til over 60 USD-niveauet. Inden da var kursen faldet til 45 USD.
Hvis man fjerner den stigning, der antages at være en præmie, fra Coupas værdiansættelse, så var værdiansættelsen kun relativt marginalt dyrere end Basses indløsningspris.
Omvendt: Siden d. 14. april, hvor Basses indløsning blev offentliggjort, er Coupas kurs blevet halveret fra 100 USD-niveauet til de nuværende 45-60 USD.
→ Basses indløsning kom virkelig på det helt rette tidspunkt; kursen kunne sagtens have været nede på f.eks. 20 EUR eller lignende uden indløsningen.