Avidly-tråden (Zeeland Family)

Vad tycker man här om Avidly? (Snart före detta Zeeland Family)

Mitt intresse för Avidly började på mitt tidigare jobb, där vi febrilt funderade på hur man skulle göra modern marknadsföring. Slutresultatet var att en anställd helt enkelt utsågs till uppgiften och fick sociala medier-inloggningar utan någon större erfarenhet eller utbildning. Jag tyckte situationen var något absurd, eftersom sociala medier-fältet redan då hade vuxit ganska stort. Naturligtvis lyckades inte heller de första kampanjerna, eftersom det enda som gjordes var enkla inlägg på sociala medier.

Man borde kunna göra lite mer: tolka siffror, A/B-testa kampanjer, installera olika inbound-system, osv. osv. och naturligtvis borde man få någon att göra grafik, videor och webbplatser. Företag skulle kunna växa genom att vara smarta och ständigt synliga på internet.

Kritiken jag hör ganska ofta är att vem som helst kan göra detta, och att konkurrenterna växer mycket snabbare. Jag tycker inte att de kan med samma tjänsteutbud. Konkurrenterna har koncentrerat sig på ännu mindre segment eller bedriver ganska klassisk marknadsföring.

Min tolkning är alltså att Avidly försöker vara med på detta moderna marknadsföringsfält genom att betona Hubspot som ett inbound-system.

Jag tycker att den nuvarande värderingen känns riktigt billig, om man tänker på att marknadsföringen rör sig mot kontinuerliga tjänster och närmare IT-företagens expertis. Å andra sidan får vi se om företagen förstår att köpa så här breda tjänster.

VD:ns avgång och uppsägningarna på Åbokontoret väckte lite tvivel om detta alls står på en stabil grund, men om dagens video är att tro (Zeeland Familyn HPJ Jari Tuovinen kommentoi yhtiön viimeisiä käänteitä - Inderes), så handlar det om en logisk förändring. Och om den parallella noteringen kan jag inte säga varken bu eller bä ännu.

Just nu den näst minsta investeringen i min portfölj och jag väntar på vad som kommer att berättas om den kommande expansionen.

8 gillningar

{“content”:“Två saker stör mig med företaget:\n\n1) Varför vill någon lägga ut sin egen marknadsföring, eftersom det är en så väsentlig del av företagets själ? Det handlar om att skapa en egen identitet för externa parter. Det kan vara så att jag själv jobbar på en startup inom IT-branschen, så jag ser det på ett annat sätt än någon i en traditionell korporation.\n\n2) Idag kräver marknadsföring starka programmeringskunskaper och analytiska färdigheter, vilket innebär att man konkurrerar med tuffa IT-företag som Reaktor, Futurice och Gofore. Du måste också rekrytera samma experter som IT-företag behöver, så även på den sidan är Avidly under hård press.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Det är en bra poäng, men som jag beskrev i inledningen är företag tvungna att lägga ut åtminstone en del av sin marknadsföring, eftersom de omöjligt kan producera allt själva. Eller åtminstone tror jag det i företag som inte har en helt galet stor marknadsföringsavdelning.

Jag tycker för övrigt att mjukvaruutveckling också borde hållas inom företaget, men hur bra klarar sig alla de som lägger ut, som Gofore, Siili och partners. Det viktiga vore väl att outsourcingen görs tillsammans och agilt, så att arbetet inte avviker från den egna identiteten.

Sant. Och det har varit förvånansvärt få rekryteringsannonser ute på sistone, så klarar de sig på den kompetens de har fått genom företagsköp? Den svenska sidan är också lite i skymundan, men jag skulle kunna fördjupa mig i vad de exakt gör. Vid en snabb översyn finns det också en del teknisk kompetens där, och de rekryterar bland annat integrations- och frontendexperter. (Hmm, borde jag söka jobb där :thinking:)

Som joker kort är en annan sak som jag undrar över hur samarbetet kommer igång efter sammanslagningen. Hur väl fungerar ett sådant samarbete mellan finländare och nordbor inom mediebranschen?

3 gillningar

Min erfarenhet säger att IT-tjänsteföretag med verksamhet i olika länder inte lyckas skapa någon betydande synergi vid integrationen. Med andra ord bildas lätt landsspecifika silor. Så svenska kundföretag arbetar med den svenska enheten och den enda gemensamma stunden är något måndagsmöte med den finska enheten där man går igenom vad som händer. Den enda synergi jag kan tänka mig är att om en enhet finns i ett billigare land, som till exempel i något öststatsland, så kan man outsourca finska och svenska projekt dit till ett billigare team och öka marginalen.

Precis så, även på mitt företag :joy:

Jag försökte gräva fram lite mer information om Avidly, som alltså består av Katalysator, Doidea och Inbound Norway, men jag hittade inga ekonomiska siffror för Katalysator. Omsättningen 2017 för Doidea ~1M och Inbound ~200k. Om Katalysators omsättning har varit i samma storleksordning, så har Avidly verkligen haft en rejäl tillväxt på senare tid. Från Zeelands sommarnotering: “Avidlys ARR i april 2018 var cirka 3,9 miljoner euro och den uppskattade ARR-tillväxten fram till april 2019 är cirka 3–5 miljoner euro.”

Jag väntar på mer information om företagsarrangemanget.

3 gillningar

Idag kom tydligen en ny analys. Måste jag läsa den…

1 gillning

Skulle Avidly också gå med i den ändlösa kedjan av företag som säger “detta är mycket ett förtroendefall” eller “vi får se nästa säsong”? :grin:

2 gillningar

Den här börjar nog vara helt prissatt. Jag sålde av mina och letar efter andra objekt med värre prissättningsfel. (Jag väntar på att Inderes ska rekommendera något trevligt :D)

4 gillningar

Jaha, Capman blir huvudägare och man planerar att växa aggressivt. Det låter inte illa och marknaden reagerar också väldigt positivt. Vad tycker ni här? Min egen position har redan smygande vuxit till en delad andraplats.

edit: Nokia är förresten stort… huvudsakligen köpt till 4,30 € per aktie, men en del till 5 €/aktie (där jag lyckligtvis fått ett par utdelningar..)

2 gillningar

Det låter definitivt trevligt, och det skulle fortfarande vara möjligt att få det till priserna för detta erbjudande :slight_smile: Jag kommer att lägga till position om priset inte skjuter i höjden.

Det är också intressant att Monty Widenius blir aktieägare, det är fantastiskt att se potentialen här.

{“content”:“Jag funderade idag på om jag skulle ha köpt allt under 6,25, men jag nöjde mig med 2,5 k till ett pris av 5,48 €. Positionen är i sig själv redan ganska stor för min egen portfölj. De tidigare kostade 4,72, men de dyraste var förmodligen runt Yamaha-affären 7,xx… Berätta mer om denna Monty Widenius? Jag känner inte till bakgrunden. Uppenbarligen positivt dock. Taaleri:s kommentarer var ganska uppmuntrande. Bra att de åtminstone inte fick det ännu billigare.”,“target_locale”:“sv”}

Widenius är en av grundarna till MySQL, som fortfarande är en av världens viktigaste databasprogramvaror. MySQL såldes till Sun för en miljard dollar för tio år sedan. En ganska viktig man i internets historia tycker jag.

3 gillningar

Precis så. Utan Monty (MySQL) och Torvalds (Linux) skulle LAMP-teknologistacken (Linux, Apache, MySQL och PHP) som dominerade webben för tio år sedan inte ha blivit något, och Facebook, etc., skulle åtminstone inte ha kommit igång med de tekniker de gjorde.

Det är en annan historia om Monty (eller många teknologikunniga, jfr Ylönen) ur en investerares synvinkel är en person att följa i investeringar (i tekniska frågor skulle jag definitivt följa honom). Han var också involverad i det kontroversiella företaget Web Of Trust (WOT Services), som lyckades sälja tjänster till Facebook men senare hamnade i olika integritetskriser.

1 gillning

Nu ser det mycket bättre ut för oss Avidly-troende. Capman är en riktig tungviktare i dessa spel. De lägger inte sina pengar var som helst. Nu när broder Gong meddelar att han köper, så tar vi andra också på oss våra köpbyxor innan Avidly sticker iväg mot molnen.

Min strategi med Nordea har varit att äga den genom Sampo.

Borde jag ta en position här också genom CapMan…?

1 gillning

Det var nog ingen jättestor investering för Capman, om inte den tillväxtfonden innehåller mer av Capmans egna pengar. Jag har förresten båda i portföljen. Capman flyttade väl sina investeringar till sina egna fonder? Sauli skulle nog kunna kommentera detta? Alltså, vilken betydelse har Capmans investering för Capman?

3 gillningar

Nu ser det bra ut för Avidly. Man hinner fortfarande med, snart är det för sent.

4 gillningar

förmodligen min näst största investering i min portfölj. Jag håller med om att ni kan höja kursen åtminstone till Capmans nivå på 6,25. Jag tror inte jag kommer att öka nu :slight_smile:

Ungefär samma nivå som Talenom och Siltronic.

2 gillningar

Avidly har ett starkt tillväxtmål för 2024. En riktig gammaldags 5-årsplan! Förhoppningsvis gillar kursen det::tophat::tophat:

4 gillningar

Ganska bra mål att femfaldigas på 5 år. Det vill säga, det verkade vara 100 miljoner fram till 2024 :). Om det går i uppfyllelse, då tackar och bockar jag djupt :slight_smile:

4 gillningar