Readly - Tidningarnas Spotify

Kommer svenskarna återigen att lyckas med det som många har försökt? Readly, som noterades på Stockholmsbörsen i höst, strävar efter att bli Spotify för tidningsmarknaden. I konceptet får konsumenten obegränsad läsrätt till ett brett urval av tidningar mot en månadsavgift.

För att konceptet ska lyckas måste ett tillräckligt brett urval av kvalitetsförlag inkluderas i urvalet. För närvarande finns det 60 förlag och 600 tidningar. Utvecklingen av urvalet har vuxit stadigt.

Även antalet läsare och ARPU växer snabbt.

Många andra aktörer har försökt lansera ett liknande koncept utan någon större framgång, men Sverige har tidigare levererat stora framgångssagor. Readly har redan lyckats få fotfäste åtminstone i Sverige, Storbritannien och Tyskland, vilket redan är en lovande start.

14 gillningar

Tydligen kan en verksamhet som Readly inte patenteras på något sätt, vilket är synd. Man måste alltså visa sig vara bättre än andra och spendera rejält med pengar på kundanskaffning. Idén är bra och fungerar om priset kan sättas lämpligt för hushållens krympande disponibla medel efter coronaperioden. Jag kan inte gissa hur mycket Readly konkurrerar med till exempel Netflix och ljudboksmarknaden, men det är en trång nisch den pressar sig in i.
Tack för denna intressanta öppning, jag måste undersöka och följa!

1 gillning

Min förståelse är att Apple News+ inte har fungerat alls. Stora publikationer har klagat på att intäkterna till dem är löjligt låga. Jag skulle bli förvånad om Readly lyckas med detta om Apple inte lyckas, men man vet ju aldrig.
Intressant inlägg, tack.

Bra idé, men fungerar det verkligen? Man vill höra hela en låt, men vem vill nuförtiden läsa hela artikeln? Media är fulla av gratis information 24/7 och till och med den gamla farbrorn klickar nuförtiden nästan bara på rubrikerna :slight_smile:

Farbror Masse, FA, På känsla = inte vidare :face_with_symbols_over_mouth:

En stor anledning till detta är, som jag förstår det, förlagens rädsla för att bli överkörda av Apple. På grund av detta har förlagen varit ovilliga att ge sitt innehåll till Apples tjänst. På samma sätt har Spotify varit en mer attraktiv partner för skivbolagen än Apple Music. I bästa scenario är ett oberoende och, jämfört med FANG-jättarna, svagt Spotify en förebild även för Readly.

2 gillningar

Detta är ett helt giltigt argument, men när jag skummar igenom News±katalogen är den verkligen väldigt omfattande, så jag tvivlar på att det är det som är problemet. Det borde finnas bra innehåll, en bra användarupplevelse, men inga betalande kunder. Samtidigt lockar den annonsfinansierade delen av Apple News ständigt nya kunder. Kanske handlar det om skillnader mellan marknadsområden.

1 gillning

Även om jag kanske inte investerar i det här företaget, är det ett bra fynd. Jag visste inte att något sådant existerade och har saknat Forbes. Nu kan jag få det. Det fanns också några tidningar för juniorer där, och naturligtvis, eftersom segling intresserar mig, fanns det också relaterade tidningar. Jag vet dock inte så mycket om de seglingstidningarna, eftersom jag bara har läst båttidningar tidigare…

Av detta, blev jag inspirerad att också undersöka Apple News. Det är verkligen utmärkt eftersom man kan lyssna på något även i bilen, men om jag någonsin byter bort min iPhone verkar det som att man inte kan få det på Android :unamused:

Redigera: Imorgon startar gratiskveckorna, först till den ena och sedan till den andra. Vi får se vad de tjänsterna har att erbjuda.

2 gillningar

Axel Springer, en av Tysklands största förläggare, utökar sitt partnerskap med Readly, den europeiska kategoriledaren för digitala magasin, genom att lägga till sina tre ledande dagstidningar till plattformen. Readlys prenumeranter på alla marknader kan nu få tillgång till digitala utgåvor av B.Z., DIE WELT och BILD – Europas största dagstidning.

2 gillningar

Jaha, det verkar vara precis en sådan nisch som intresserar mig.

Som någon tidigare konstaterade kan Apple vara för stark för att komma in i branschen. En liten aktör som fokuserar på detta segment är sannolikt den som kommer att driva igenom detta.

Jag öppnade en liten position i aktien

1 gillning

Jag tycker också det är ett mycket bra affärscase.

Alla tidningar i tjänsten kan läsas obegränsat för 9,99 €/månad, och i butiken kan en tryckt version av en importerad tidning lätt kosta mer. Mer ovanliga tidningar är inte heller alltid så lättillgängliga i butikerna.

2 gillningar

readly-year-end-report-2020.pdf (1,2 Mt)

“Intäktstillväxt sker på alla marknader, där de tre kärnmarknaderna Tyskland, Sverige och Storbritannien står för den största delen. Intäkterna växte med 22,3 procent i Tyskland till 37,3 miljoner SEK (30,5), 22,6 procent i Sverige till 23,6 miljoner SEK (19,3) och 43,5 procent i Storbritannien till 21,7 miljoner SEK (15,1). Intäkterna på övriga marknader växte med 85,4 procent till 15,3 miljoner SEK (8,3).”

“Den positiva marginalutvecklingen kan delvis tillskrivas en förbättrad andel av intäktsfördelningen med förlag och lägre transaktionskostnader tillsammans med högre intäkter från valutaeffekter.”

Ohjeistuksesta: “Readly lämnar inga prognoser avseende framtida resultat.”

1 gillning

Var det någon blockaffär med bra rabatt?

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Placeringen av cirka 3 miljoner aktier i det digitala tidskriftsbolaget Readly, som aviserades efter Stockholmsbörsens stängning på tisdagen, har slutförts till kursen 55 kronor per aktie.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Det innebär en total försäljningslikvid om cirka 165 miljoner kronor. Kursen motsvarar en rabatt om 13 procent jämfört med tisdagens stängningskurs för Readly-aktien, som var 62:95 kronor.

Köpare var kvalificerade investerare i Sverige och utlandet.

Inför investeringen inledde Zouk Capital en gradvis utdelning av cirka 7,1 miljoner aktier i Readly till sina aktieägare. Ett antal av andelsägarna gav Zouk Capital i uppdrag att ombesörja en försäljning av de mottagna aktierna.

“Zouk Capital agerade enbart på uppdrag av och i enlighet med säljarnas instruktioner i relation till investeringen. Zouk Capital rådgav inte säljarna i deras beslut att sälja aktier, och de har inte delat någon information med säljarna som inte har offentliggjorts. Varken Zouk Capital eller dess representanter sålde aktier i investeringen”, betonas det.

Investmentbanken ABG Sundal Collier genomförde den accelererade bookbuilding-processen.

Om jag förstod det rätt är den största ägaren (Zouk) inte en säljare.

Om det finns följare här, berätta er åsikt om en eventuell fundamentaförändring eller liknande som skulle förklara de ständigt sjunkande värderingsnivåerna? Idag nya ATL-siffror och jag vet inte vilken nyhet jag har missat som skulle förklara trenden. Ja, och jag förstår att “ibland går det upp och ibland ner” :thinking: Företagets affärsidé är enligt mig fortfarande mycket attraktiv.

1 gillning

Den här nyheten är inte dålig enligt mig. I och med affären skalas omsättningen upp, men aktiekursen fortsätter att falla. Jag förstår inte.

1 gillning

vi lägger upp q2 här också

1 gillning