@jesper.hagman har skrevet en interessant artikel om bl.a., hvordan Airbus, Thales og Leonardo forbereder at fusionere deres satellitforretninger til et nyt selskab.
Branchegiganterne Airbus, Thales og Leonardo forbereder at fusionere deres satellitforretninger til et nyt selskab til en værdi af 11,6 milliarder dollars. Målet er at skabe en europæisk modvægt til SpaceX, Amazon og Kinas voksende rumindustrier samt at tage udfordringen op på fremtidens satellitmarkeder.
Europa tager et historisk skridt for ikke at sakke bagud i det såkaldte “nye rumkapløb”. De tre industrigiganter Airbus, Thales og Leonardo er nået til enighed om at fusionere deres satellitdivisioner i et projekt under arbejdsnavnet Project Bromo. Handlen er vurderet til omkring 130 milliarder kroner, og den ville skabe en samlet europæisk aktør, der ville kunne konkurrere på markeder, hvor SpaceX’s Starlink allerede dominerer.
SpaceX sigter efter en værdiansættelse på hele $800 milliarder i en planlagt aktietransaktion, hvor nogle af de nuværende ejere sælger deres aktier. Virksomheden har arrangeret sådanne handler ca. hvert halve år, sidst med en værdiansættelse på $400 milliarder.
Jeg fik ikke lagt nyheden fra sidste uge om SpaceX’s børsnoteringsplaner i tråden: selskabet planlægger altså en børsnotering til næste år (2026).
Der går rygter om et prissætnings-/værdiansættelsesmål på $800 milliarder og et beløb for den kapital, der skal rejses, på ca. $25-30 milliarder, men der er ingen bekræftede oplysninger om disse.
Efter at have undersøgt Eutelsat faldt jeg over virksomheden SES SA: https://www.ses.com/
Så vidt jeg forstår, er de en peer til Eutelsat, omend en smule større og mere stabil. Jeg er lige begyndt at grave i det her, men jeg ville straks kaste det ud til forummets kollektive intelligens til vurdering. Jeg kopierer nogle basale ting om virksomheden nedenfor. Det er værd at bemærke, at SES for nylig har gennemført opkøbet af sin største konkurrent, Intelsat, og er ved at fusionere dennes forretning ind i sin egen.
Seneste regnskab Q3/25, som ovenstående screenshots er fra:
Vedlagt er også et overblik over konkurrenterne a la ChatGPT, naturligvis med den dertilhørende kvalitetsgaranti:
Direkte konkurrenter
SES konkurrerer primært med andre satellitkommunikationsoperatører. De mest betydningsfulde konkurrenter inkluderer bl.a.:
Intelsat – en stor global udbyder af satellittjenester (nu fusioneret som en del af SES),
Eutelsat – et andet europæisk satellitselskab,
Telesat og andre GEO/MEO/LEO-aktører.
Også LEO-netværk som Starlink (SpaceX) er en væsentlig faktor i konkurrencebilledet, især inden for datatjenester og bredbåndssegmentet, selvom teknologien og kundesegmenterne kan afvige fra SES’ traditionelle forretning.
SES står i spidsen for SpaceRISE-konsortiet, som har til formål at opbygge EU’s satellitkonstellation til sikker kommunikation (Secure Communication). En slags konkurrent til Starlink.
I dette SpaceRISE-konsortium er SES gået sammen med Eutelsat. Dette er meget almindeligt i europæisk rumfartsvirksomhed.
“Vores medlemmer
SpaceRISE-konsortiet bestående af SES, Eutelsat og Hispasat støttes af et kerneteam (Core Team) af europæiske underleverandører fra satcom-økosystemet. Nøglepartnere omfatter Thales Alenia Space, OHB, Airbus Defence and Space, Telespazio, Deutsche Telekom, Orange, Hisdesat og Thales”
Godt indspark, danke schön! Det tager tid at sætte sig ind i og forstå helhedsbilledet, men SES ser også lovende ud ved første øjekast. Jeg var nødt til at tage en lille startposition med det samme efter en times hurtig gennemgang for at have motivation til at undersøge det nærmere.
Det, der helt præcist vakte begejstring, var resultaterne af denne test:
Testkørslen omfattede fremvisning af banebrydende hastigheder på 500 Mbps download og 80 Mbps upload, hvilket er seks gange hurtigere end Filippinernes medianhastighed for fast bredbånd på 83,09 Mbps og sammenligneligt med median-uploadhastigheden på 79,42 Mbps pr. september 2023, ifølge Ooklas Speedtest Global Index.
Det bliver interessant at se, hvad der sker i mobilbranchen, hvis satellitter kan tilbyde så hurtigt internet og pålideligt under de rette forhold. Formentlig vil et omfattende netværk af basestationer på jorden stadig være meget nødvendigt fremover, men vi kommer til at se flere hybridaftaler mellem satellit- og jordforbindelser. Der kommer næppe nye aktører på basestationsmarkedet mere, men værdien af det eksisterende netværk kan dog stige.
Det lyder måske ikke helt logisk, men det er ikke nogen billig fornøjelse at træde ind som ny aktør i for eksempel Finland og bare lige bygge tusindvis af basestationer. Selvom der kommer virtuelle operatører, lejer de uden undtagelse eksisterende forbindelser.
Interessante tider; SES ser også ud til i alt deres 2025-materiale at lægge vægt på, hvordan hele branchen står over for et stort opbrud, og derfor var opkøbet af Intelsat et vigtigt skridt.
Financial Times: Elon Musks SpaceX sigter efter op til 50 milliarder dollars med børsnotering
Det amerikanske rumfartsselskab SpaceX kan blive børsnoteret næste sommer, rapporterer Financial Times.
Ifølge avisens kilder overvejer SpaceX i øjeblikket sagen. Målet ville være at rejse op til 50 milliarder dollars gennem børsnoteringen, hvilket ville gøre den til den største nogensinde.
Børsnoteringen kan begynde omkring midten af juni, lyder det fra Financial Times.
Der har været rygter om en mulig børsnotering af det Elon Musk-ledede SpaceX i et stykke tid. Tidligere har blandt andet nyhedsbureauet Bloomberg rapporteret om sagen.
Elon Musks raketselskab SpaceX planlægger børsnotering – FT: Tidspunktet kan blive bestemt af fødselsdag og planeternes position
Financial Times rapporterer, at Elon Musks raketselskab SpaceX planlægger historiens største børsnotering til juni. Nogle investorer mener dog, at tidsplanen stadig vil ændre sig.
Nogle banker og investorer mener dog, at tidsplanen for juni er for stram. De påpegede, at selskabet stadig mangler at indsende en S-1-blanket til det amerikanske børstilsyn (SEC) for at informere tilsynsmyndigheden om sine planer for børsnotering og arrangere en global roadshow for at markedsføre aktierne.
Ifølge avisens kilder hænger timingen af børsnoteringen i juni sammen med, at Musk efterstræber det mest gunstige tidspunkt muligt. Ifølge avisens kilder kan en af de faktorer, der bestemmer tidspunktet, være, at planeterne Jupiter og Venus mødes i en sjælden position i midten af juni. På det tidspunkt vil de fremstå meget tæt på hinanden, i en såkaldt konjunktion, for første gang i over tre år. Desuden ønsker Musk at planlægge børsnoteringen tæt på sin egen fødselsdag, som fejres den 28. juni, skriver FT.
Især ordrebeholdningen har taget et stort spring opad.
“Det italienske rumfartspropulsionsselskab forventer nu, at dets ordrebeholdning vil nå 2,1-2,2 milliarder euro, hvilket er mere end den tidligere prognose på 1,7-1,8 milliarder euro. Koncernens omsætning forventes at være 510-540 millioner euro, hvilket er en forhøjelse fra den tidligere udmelding på 450-480 millioner euro.”
Ud fra hvad jeg har talt med et par amerikanske investorer om aktien, er den langsommere vækst sammenlignet med Rocket Lab tilsyneladende det, de ser som aktiens problem. Forhåbentlig kan den opdaterede toplinje og forventningerne om accelererende vækst, drevet af ordrebeholdningen, hjælpe på investorernes syn på sagen.
Aktien hoppede på baggrund af offentliggørelsen med høj volumen fra det 50-dages glidende gennemsnit. Forhåbentlig kan dette føre til en holdbar opadgående trend.
Jeg faldt over nogle forskellige grafer for udbuddet i rumindustrien, så jeg tænkte, at jeg ville dele dem. Der er masser at dykke ned i, linkene giver et mere detaljeret indblik, og efterfølgende er der en vurdering af væksten på hvert marked fra 2026 –> 2030.
Den svenske satellitvirksomhed Ovzon offentliggjorde sine resultater for det seneste kvartal samt hele året i torsdags. Væksten fortsatte i fjerde kvartal. Tallene for hele året viser en tydelig vækst i ordrer og en vending mod lønsomhed.
SES offentliggjorde 2025-rapporten, og at dømme ud fra markedsreaktionen svarede den nogenlunde til forventningerne. Jeg kopierer lige nogle hurtige nedslag her i frokostpausen; for mit eget vedkommende mangler jeg stadig at overveje, hvordan man værdiansætter en såkaldt “fremtidssektor”-virksomhed, der guider til nulvækst for indeværende år (selvom de ganske vist bygger forventninger op til de kommende år). Cash flowet er dog på den positive side, og spareprogrammet er i god gænge, hvilket betyder, at udbytteafkastet ved den nuværende kurs er solide 7,5 %. Bemærk, at integrationen af Intelsat har medført uorganisk vækst i dette års rapporterede tal.
Jeg undrede mig over, hvordan Eutelsat og SES fik tæsk i dag (begge nu -5 %) i et stigende marked, men årsagen var USA’s desværre allerede alt for almindelige trussel om at smide europæerne ud af det amerikanske marked, hvis de favoriserer deres egne i Europa.
Resumé
BARCELONA — Washington vil gøre gengæld, hvis Europa indfører foranstaltninger, der favoriserer egne satellitvirksomheder frem for amerikanske, sagde chefen for den amerikanske telestyrelse (Federal Communications Commission), Brendan Carr, til POLITICO.
Han reagerede på EU’s pres for at fremme hjemmehørende virksomheder frem for udenlandske konkurrenter i en række love, der dækker forsvarsindkøb, rumteknologi, digitale forsyningskæder og grøn teknologi. Carr slutter sig til et voksende kor af amerikanske embedsmænd, der har raset mod planerne i de seneste uger, herunder USA’s EU- og NATO-ambassadører Andrew Puzder og Matthew Whitaker.
USA vil ikke tøve med at presse europæiske satellitfirmaer ud af det amerikanske marked, hvis de finder, at Europa gør det samme, advarede formanden for Federal Communications Commission de europæiske embedsmænd.
Det var vist femte forsøg, da det amerikanske Firefly Aerospace ($FLY) i nat finsk tid endelig fik opsendt sin Alpha 007-raket i kredsløb om Jorden. Alle missionens mål blev nået.
Inden for opsendelseskapacitet (Launch Capability) er selskabet blandt andet en udfordrer til Rocket Lab. FLY står stærkt i den gradvist voksende månøkonomi (Moon Economy): for eksempel var Lunar Lander på Blue Moon Mission 1, som blev gennemført til Månen for et år siden, fremstillet af Firefly. Derudover udvidede selskabet sidste år til missilforsvar (missile defense) og missilsporing (missile tracking) ved at opkøbe virksomheden SciTec.
Selskabet har sikret sin likviditet til de næste par år, men driften er underskudsgivende og som bekendt meget kapitalintensiv. Desuden spreder selskabet sine ressourcer over flere forskellige områder sammenlignet med Rocket Lab, hvilket efter min mening øger risikoen. Formodentlig vil den vellykkede opsendelse af Alpha 007 øge markedets tillid til selskabet, men jeg anser Rocket Lab for at være den mindre risikable valgmulighed af de to.
Sammenlignet med gårsdagens lukkekurs er min investering her omkring 20 % i minus. Jeg fortsætter med at holde.
Omkring 30 % af RL’s omsætning kommer fra selve opsendelsen, resten fra space systems. Ganske fint. Jeg har været aktionær i et stykke tid, og det er virkelig et kvalitetsselskab.
Den ændring, som Nasdaq driver frem, kan få enorme konsekvenser for indeksinvestorer. Fokus er på ønsket om at få virksomheder som SpaceX, OpenAI og Anthropic børsnoteret.
Elon Musks rumfartsselskab SpaceX, der sandsynligvis vil blive noteret i løbet af indeværende år med en anslået markedsværdi på 1.500-1.750 milliarder, holder en budkrig i gang mellem Nasdaq og New York Stock Exchange.
Det rapporterer Reuters, hvis kilder angiver, at der endnu ikke er truffet en beslutning om, hvilken børs SpaceX vil blive noteret på.
Ifølge Reuters’ kilder er SpaceX’s betingelse for en notering på Nasdaq en hurtig adgang til det teknologitunge Nasdaq 100-indeks, og Nasdaq ser ud til at imødekomme kravet – kravet om adgang til indekset reduceres fra et minimum på tre måneder til kun 15 handelsdage, dvs. omkring tre uger. Typisk skal man vente omkring et år på at komme ind i indekset.
Medie: Elon Musks gigantiske virksomhed søger børsnotering i de kommende dage
Ifølge kilder fra en californisk avis søges der via børsnoteringen finansiering på over 75 milliarder dollars.
Elon Musks rumfartsselskab, SpaceX, vil indsende en ansøgning om børsnotering til myndighederne denne eller næste uge, oplyser The Information.
Dette ville i praksis betyde det første store skridt mod en børsnotering. Ansøgningen sendes til den amerikanske værdipapir- og børsmyndighed, SEC (Securities and Exchange Commission).
Ifølge en rapport modtaget af den californiske avis, søger SpaceX finansiering på over 75 milliarder dollars gennem børsnoteringen.
Privatinvestorernes andel kan overstige 20 procent, men andelene er ifølge rapporten endnu ikke endeligt fastlåst.
Virksomheden har ikke kommenteret oplysningerne fra The Information.