Fremtidens teknologier og tendenser

Jeg lyttede til Risto Siilasmaas foredrag om teknologiens historie og fremtid. Jeg huskede især, hvordan Risto beskrev udviklingen af visse teknologier i et eksponentielt tempo, og hvor svært det er for mennesker at forstå denne form for ikke-lineær vækst. Som eksempel nævnte han cloud-tjenester – en industri, som selv han ikke anså for at være en investering værdig for 12 år siden, og hvis størrelse nu er vokset til 300 milliarder dollars på et årti (og væksten forventes at fortsætte). Tilsvarende eksempler findes for internettet og solpaneler.

Ristos synspunkt var, at solpaneler indtil videre har fulgt Moores lov (fordobling hvert andet år) med hensyn til prisfald og øget effektivitet. Forudsat at udviklingen fortsætter som hidtil, vil der i fremtiden opnås en paritet, hvor prisen og produktiviteten af solpaneler mødes, og brugen, for eksempel på Spaniens breddegrader, vil være en selvfølge. Derefter vil denne paritet over tid, i henhold til Moores lov, blive set på stadig nordligere breddegrader.

Risto spurgte, hvilken teknologi om fem år vil være en del af hverdagen, og som vil få os til at føle os dumme, fordi vi ikke kunne identificere den på forhånd. Jeg vil gerne stille dette spørgsmål til folket hos Inderes.

Det skal nævnes, at Risto selv fremhævede 5G og kunstig intelligens. IoT har naturligvis plads til at vokse, men er der nogen form for investeringscase bag dette? Succesen med 5G garanterer dog ikke rigdom for Nokia, men snarere måske et stort salg af Harvias fjernvarmekilder.

Det første, der falder mig ind, er de klichefyldte temaer, der lever midt i hypen, såsom selvkørende / elbiler og kunstig intelligens. Jeg anser dog ingen af disse teknologier for at være overraskende i dag, tværtimod – hypen synes at være større, end den nuværende og de kommende års forventede ydeevne giver anledning til at forvente. Med hensyn til kunstig intelligens kunne potentialet i stedet ligge på beregningssiden. Nvidia, IBM og lignende virksomheder bevæger sig i stigende grad mod at blive beregningsværksteder. Meget få forstår stadig på dette stadium, hvilken beregningskraft træningen af individuelle neurale netværk kræver. I betragtning af de enorme datamængder, som IoT, sociale medier, selvkørende biler og lignende vil producere i fremtiden, og de neurale netværk, der udvikler sig til at blive mere komplekse år efter år, forventer jeg et fuldstændig uforståeligt potentiale i denne sektor. Fra en investors synspunkt kunne et sådant overraskelsesmoment muliggøres af massernes meget svage tekniske forståelse af AI- og cloud-sektorerne.

Andre potentielle muligheder kunne være:

• VR og AR: Disse teknologier har indtil videre ikke opfyldt forventningerne til deres hype, men er forblevet legetøj til smarte demoer og hi-fi-entusiaster. År efter år udvikler den grafiske ydeevne sig dog, og også med hensyn til AR indeholder koncepter som Google Glass potentiale.
  • Blockchain: Jeg ville ikke blive overrasket, hvis der findes ægte nyttige anvendelsesmuligheder for blockchain, men jeg tvivler stadig på, at det vil blive en verdensforandrende teknologi som cloud-tjenester.
  • Onlinebutikker, Wolts og Ubers, selvom disse allerede synes at være fuldstændig kendte teknologier. Hele alt som en service-konceptet synes at trende i øjeblikket, men kunne det i fremtiden revolutionere vores måde at leve på? Jeg afviste selv Netflix’ koncept i sin tid. Nu er der opstået en lille deja vu for mig, om der i fremtiden kunne forventes en overgang af spilindustrien til en månedlig abonnementstjeneste.

Også blandt fremtidens teknologier har rumindustrien (både med hensyn til løfteraketter og satellitter) vakt debat. Mulighederne er dog efter min mening ret begrænsede, og jeg forventer personligt ikke en innovation som GPS-navigationssystemet i investeringsøjemed, selvom mikro-satellitkonstellationernes livebilleder og satellit-internet ville lykkes.

Hvad angår megatrends, kunne der teoretisk set forventes store innovationer i forbindelse med klimaforandringer. Kunne der findes overraskelser inden for vedvarende energi?

Hvilken teknologi eller megatrend ser du som den nære fremtids revolution, og hvordan kunne en investor drage fordel af situationen?

Disclaimer. Jeg fandt ikke en lignende tråd, så peg mig venligst i den rigtige retning, hvis der allerede findes en diskussion om emnet.

38 Synes om

Det lyder let, men jeg tror, at om 10 år vil et eller andet brintselskab være virkelig værdifuldt. Det er svært at vide, hvordan konsolideringen af brintkæden vil forløbe. Derudover vil rumfarts- og forsvarsindustrien sandsynligvis være i en bedre position end i dag. Det er f.eks. svært at tro, at de nuværende 50 milliarder ville være en rimelig værdi for Airbus…

5 Synes om

Jeg læste Sitras megatrendstudie https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf i sommer. Jeg valgte befolkningens aldring som den vigtigste megatrend.

Jeg gennemgik også denne publikation af Linturi og Kuusi.
https://www.eduskunta.fi/FI/valiokunnat/tulevaisuusvaliokunta/julkaisut/Sivut/suomen-sata-uutta-mahdollisuutta-2018-2037.aspx

Jeg forventer endelig en innovation inden for sundhedsteknologi i dette årti, som vil forbedre livskvaliteten for en aldrende befolkning. Jeg taler ikke om smartwatches, men noget mere dybt integreret i kroppen, såsom hjælpemidler og sensorer samt tilhørende tjenester. Fra en investors synspunkt ville det være ideelt, hvis innovationen førte til et månedligt abonnement på et produkt/en tjeneste, som alle kan købe.

9 Synes om

Mine egne forudsigelser for dette årti er brint, solenergi, sundhedsteknologi, bærbar/implanterbar elektronik (tøj, kontaktlinser, hudmålere osv.), planteproteiner og AI. Sidstnævnte vil være en integreret del af alt andet og vil være moderen til alle megatrends (hvis den ikke skaber Skynet og ødelægger os alle :D)

6 Synes om

Fremtidsforsker Markku Wilenius har haft næsen for en niche i Tecnotree, som fokuserer på teleoperatørers fakturering og cloud-tjenester. Wilenius har troet på virksomheden, selv før den gik i omstrukturering, og er blevet ved med at investere. Vendepunktet skete for mange kvartaler siden.

6 Synes om

Lad os også tilføje cirkulær økonomi/genbrug af affald til listen. Alle større industrielle biprodukter/affaldsstrømme vil blive udnyttet på en eller anden måde i fremtiden.

13 Synes om

God åbning!

Jeg overvejer stadig disse tendenser mere detaljeret, men det kan være meget sværere at drage fordel af dem, end man skulle tro. Man skal finde en branche, hvor virksomheder kan differentiere sig og skabe en “voldgrav” omkring sig. Ellers vil den hårde konkurrence gøre sit, og virksomhederne vil operere med middelmådige marginer. Man skal altså finde de nicher inden for tendenserne, hvor det er muligt at opretholde høj lønsomhed. Et punkt i værdikæden er det sted, hvor en top-performer opstår.

Ligesom det i sin tid med pc’er ikke var producenterne af maskinerne, der var de langsigtede kursraketter, men softwarefirmaet Microsoft, som var i stand til at gøre sig selv næsten uundværligt. Man skal altså inden for forskellige brancher og tendenser identificere, hvad der er ren bulk og hvad der er aktivitet med en virkelig høj forædlingsgrad, hvor det er muligt at skabe voldgrave.

19 Synes om

Fremragende eksempler, også fordi de viser, hvor lidt gavn der er ved at identificere en sådan generel udvikling på forhånd.

Mange mente sikkert, at de var kloge, da de fandt ud af, hvordan forskellige dotcoms ville ændre verden. De tog ikke engang fejl på et generelt niveau, men de kunne have mistet alt.

Selv nu mener mange, at de er kloge, når de opdager, at menneskelig augmentering og bioteknologi er en lukrativ forretning. Der vil sikkert være nogle vindere, men hvad sker der, hvis du holder fast i lovende biotek-startups i lang tid?

13 Synes om

Spilindustrien er allerede ved at skifte til en månedsabonnementsbaseret (cloud)-tjeneste. Se f.eks. PSNow (hvor bl.a. Remedys Control findes), Googles Stadia osv.
AI og blockchain-teknologier vil blive synlige. Blockchain er i øjeblikket i en bølgedal på hypen, men vil komme til sin ret med tiden ligesom AI nu (som slet ikke er noget nyt).

5 Synes om

{“content”:“Asteroideminer vil være en billion-forretning, hvis vi løste, hvordan vi fanger dem i Jordens bane og får gravprodukter ned på Jorden til en rimelig pris. Og der skulle praktisk talt være et uendeligt behov for metaller, ellers ville priserne kollapse. Måske om 50-100 år.\n\nSolpaneler placeret i rummet og energi overført til Jorden via mikrobølger. Uendelig ren energi. Det ville permanent erstatte alle andre produktionsmetoder. Problemet er omkostningerne ved at sende ting i kredsløb. Måske om 30-50 år?”,“target_locale”:“da”}

9 Synes om

Juurikki mener, at ingen lille børsnoteret brintvirksomhed vil overleve i mange år. Hvorfor?

Fordi de nuværende store energigiganter skal vågne op til virkeligheden og enten A) overtage (med en god præmie) de små virksomheder eller B) trampe hen over dem, der ikke har en helt særlig ekspertise, som internationale patenter garanterer, som konkurrencefordel.

4 Synes om

Jeg vil tro, at 3D-print vil spille en stor rolle i fremtiden. 3D-print blev på et tidspunkt almindeligt kendt, da enkle 3D-printere til hjemmebrug begyndte at dukke op i butikkerne. Disse har ikke rigtig været til nytte, og 3D-print har syntes at forsvinde lidt i baggrunden i den offentlige bevidsthed og skaber ikke megen hype.

Men på dette område er der efter min mening et stort potentiale, da nye printbare materialer til forskellige formål hele tiden udvikles. Bil- og flyproducenter er interesserede i teknologien, medicinalsektoren ser fordele ved 3D-print, fodtøjs- og tøjproducenter anvender allerede print, ifølge den nuværende viden kan dele til brændselsceller udover batterier også printes osv.

3D-print kan fremskynde og forenkle produktionen inden for visse områder, sænke omkostninger, lette fremstillingen af formmæssigt komplekse genstande, producere en ensartet kvalitet, der er nem at kontrollere helt ned på det enkelte objekt.

Der er også økologiske faktorer:

• Man kan printe lokalt, hvor der er brug for det → undgår unødvendig global godstransport

• Ved at printe lettere dele (og bruge dem) kan forbruget reduceres, f.eks. inden for flytrafikken

• 3D-print er effektivt, og mængden af overskydende materiale i produktionen reduceres. Med mange printbare materialer stræber man efter, at de også kan genanvendes godt.

Inden for 3D-print findes der mange børsnoterede virksomheder, der på en eller anden måde er involveret i dette. Jeg kopierede de navne, der var listet i ARK Invests (2016) 3D-printartikel, som var praktisk inddelt efter delområder:

Materials: Alcoa, Sandvik, Eastman Chemical, PolyOne, Fenner, Atlas Copco, Allegheny Tech

Scanning & Measurement: FARO, Perceptron, Hexagon, Align Technology

CAD & Simulation Software: Autodesk, Dassault, Adobe, Materialise, Trimble, Ansys, PTC, Exa Corp., Mentor Graphics, Microsoft

Printer Manufacturers: Stratasys, ExOne, Voxeljet, 3D Systems, Organovo, Hewlett Packard, Camtek, Groupe Gorge, Arcam, SLM Solutions

Service Centers: Proto Labs, Renishaw, MGI Group France, Bertrandt

End Products: GE, Nike, Adidas, New Balance, Airbus, Lockheed Martin, Orbital ATK

Her kom der mange navne frem og også forudsigelser om fremtidsperspektiver :slightly_smiling_face:

https://3dprintingindustry.com/news/100-3d-printing-experts-predict-the-future-of-3d-printing-in-2030-167623/

8 Synes om

Som jeg ser det, er hindringen for 3D-hjemmeprinting i øjeblikket, at Kina osv. presser alle mulige billige ting ind på markedet. Derudover kræver udstyret en vis ekspertise. Hvis den globale handel vanskeliggøres på grund af told, emissioner og hvad som helst, vil det gavne 3D-printingen. Efter min mening er der potentiale for eksponentiel vækst.

Som Yoda allerede nævnte, fungerer spilindustrien allerede på mange andre måder end engangsbetalinger. Gratis spil, hvor spillere køber alle mulige ekstramateriale, er sandsynligvis mere populære end månedlige abonnementer. Jeg vil selv anse det for sandsynligt, at man i fremtiden i stigende grad vil betale for brug frem for ejerskab.

Selvom det føles som om, store virksomheder dominerer og opererer i stadig større enheder, ser man samtidig inden for mange brancher en bevægelse mod mindre enheder: energiproduktionen bliver stadig mere decentraliseret, den førnævnte 3D-printning muliggør fornuftig produktion af mindre partier, den stigende popularitet af lokal mad, donation/salg af beregningskraft, stigningen i fjernarbejde (dette er måske den seneste meget stærkt voksende trend) osv.

Ud over at investere i selve trends kan man tænke bredere over, hvad der følger af dem. Hvad muliggør de, og hvad har de brug for.

• Vil der i fremtiden stadig være efterspørgsel efter små og mellemstore virksomheder og den infrastruktur, de har brug for, i stedet for udvikling af store fabrikker og logistik?

• Er urbanisering en så klar fremtidig trend, som det har været de seneste år, hvis man kan arbejde eksternt, tilbringe tid med venner og få underholdning i virtuel virkelighed?

• Er det en selvfølge, at de næste generationer vil arbejde lige så meget som de foregående generationer, eller er de villige til at give afkald på en materialistisk levestandard, hvis de får mere fritid (diskussioner om en 6-timers arbejdsuge, der jævnligt dukker op)?

6 Synes om

Transportens andel af de samlede emissioner fra slutprodukter er normalt ubetydelig. Det er langt vigtigere at producere produkter effektivt, f.eks. tæt på råvarerne, end at transportere råvarerne og producere slutprodukter ineffektivt i en lille enhed.
Den almindelige forbruger kan dog købe dette argument og foretrække sådanne produkter. F.eks. er en tomat dyrket i et drivhus betydeligt mere skadelig for miljøet end en fragtet fra Spanien, men alligevel opfatter nogle den som miljøvenlig, fordi den er “lokal”.
Transportemissionerne vil også falde over tid, efterhånden som resten af verden bliver grønnere.
Jeg vil ikke satse på 3D-print til bulkprodukter, men kun til specialprodukter.

7 Synes om

Jeg syntes, at dette var interessant og hører væsentligt til denne tråd.

Teknologitrends for fremtidige generationer. Kunstig intelligens, blockchain og kvantecomputere. I begyndelsen er Mervi Airaksinen, administrerende direktør for IBM Finland.

2 Synes om

Jeg anbefaler at tjekke Satya Nadellas keynote fra Microsofts Ignite-event. Microsoft har været i stand til at forny sig løbende de sidste 30 år, og her er den seneste vision for fremtidens digitaliserede driftsmiljø.

4 Synes om

Hvis vi tænker lidt længere ud i fremtiden, ville jeg være interesseret i at overveje, hvilke store ting der er i pipeline for universitetsforskning/offentlig udvikling. Mange store ting er opstået, når universiteter eller lignende har indgået et samarbejde med virksomheder, og de bedste ideer er derfra kommet på vingerne og har ændret verden.

For eksempel er internettet en sådan ting, der stort set bygger på en lang udviklingsvej i den offentlige sektor, som derefter gradvist er blevet overført til virksomhedernes udvikling.

En ting, der kunne være værd at undersøge, er rumteknologi, som i øjeblikket er i symbiose mellem den offentlige og private sektor – den offentlige sektor (især NASA) udfører mange ting i samarbejde med den private sektor. For eksempel bruges Vaisalas måleteknologi i øjeblikket på Mars i rovere til at måle atmosfærens egenskaber. Sektoren er stadig lille i den private sektor, men der er store penge i den offentlige sektor. Derfra kan der opstå forretningsmuligheder, som vi endnu ikke kan forestille os. Lidt på samme måde som man i 80’erne ikke ville have gættet, hvordan internettet ville revolutionere verden.

7 Synes om

Gode pointer! :+1: Angående tomateksemplet er det sandt, at i Finland har drivhusdyrkning af tomater produceret/produceret mange emissioner. Jeg synes, det er vigtigt at bemærke, at Finland og Spanien adskiller sig i klima, hvilket betyder, at Finland må ty til mere “unaturlige” løsninger. Emissionerne fra drivhustomater er også faldet, og de vil sandsynligvis ikke være et problem meget længere, hvis man ønsker at sammenligne disse tomater.

Hvad angår 3D-printning, burde printning i Finland ikke producere så mange flere emissioner, da processen er den samme, i modsætning til drivhustomater. Man stræber også efter at genbruge materialer, hvilket også ville være muligt her i Finland. Hvor nødvendigt er det så at begynde at transportere råvarer? Der kan for eksempel være tale om PLA bioplast, som kan fremstilles af majsstivelse/biprodukter fra skovindustrien, og PLA kan endda blandes med cellulose osv. I Finland har vi også ekspertise inden for dette område.

Selvfølgelig er det ikke alt, der er lavet af PLA, men mange andre traditionelle polymerer er i brug, og der findes selvfølgelig printmaterialer, der kræver råvarer, så printprocessen med fordel kunne udføres andre steder fra dette synspunkt. På den anden side reducerer faldet i skibsfartsemissioner, som du nævnte, fordelen ved denne “økologiske faktor”, hvilket betyder, at produktion tæt på måske ikke længere er en så tung faktor set fra et miljømæssigt synspunkt, men det sparer tid.

Med 3D-printningens udvikling kan omkostningerne reduceres, og de artikler, jeg for nylig linkede til i “Teknologisk udvikling inden for energisektoren…”-tråden om brændselsceller og 3D-printning, giver et godt billede af, hvordan 3D-printningens evne til at printe detaljerede former med ensartet kvalitet ville give gode grunde til, at 3D-printning kan være gavnlig selv på bulk-siden i produktionen af brændselsceller (hvis dette falder ind under den kategori). Skofabrikanter er i hvert fald godt i gang på dette område, og modesko, både til fritid og sport, bevæger sig mere og mere i en retning, der kan håndteres med 3D-printning. Jeg ser i hvert fald i øjeblikket flere grunde til, at 3D-printning vil vokse i popularitet, og jeg gætter på, at vi på et tidspunkt smilende vil mindes disse tider, hvor endda plastik “småting” blev fragtet fra Kina til Europa :slightly_smiling_face:

4 Synes om

Det afhænger nok af produkterne, om det er den samme proces. Hvis jeg hjemme ville lave en ny håndklædekrog af plast, ville der være meget få alternativer til 3D-print. Jeg ville betale x euro/kg for råmaterialet til det formål, og jeg ville betale for den strøm, udstyret forbruger, og udstyret ville akkumulere reparationsgæld. En masseproduceret krog købt i en butik ville derimod være kommet fra en proces, hvor den samme produktionslinje presser(?) dem døgnet rundt med ubetydelige produktionsomkostninger.

På industriel skala kunne der være et stort potentiale for f.eks. en udstyrsproducent, der har brug for mange forskellige komponenter, som det ikke er muligt at holde på lager på grund af den store mængde, og hvor det ikke betyder så meget, om det koster en euro eller ti, så længe det er tilgængeligt inden for rimelig tid.

I forbindelse med 3D-print vil vi helt sikkert også se endnu mere omfattende retssager om ophavsret/patenter.

3 Synes om

{“content”:“I ovenstående indlæg har jeg talt mere om virksomheder og industri generelt. 3D-printere til hjemmebrug vil sandsynligvis kun være en hobby (i hvert fald i den nærmeste fremtid, hvis ikke altid), og jeg regner ikke dette med, når vi taler om potentialet i 3D-print. :slightly_smiling_face:”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om