Jeg lyttede til Risto Siilasmaas foredrag om teknologiens historie og fremtid. Jeg huskede især, hvordan Risto beskrev udviklingen af visse teknologier i et eksponentielt tempo, og hvor svært det er for mennesker at forstå denne form for ikke-lineær vækst. Som eksempel nævnte han cloud-tjenester – en industri, som selv han ikke anså for at være en investering værdig for 12 år siden, og hvis størrelse nu er vokset til 300 milliarder dollars på et årti (og væksten forventes at fortsætte). Tilsvarende eksempler findes for internettet og solpaneler.
Ristos synspunkt var, at solpaneler indtil videre har fulgt Moores lov (fordobling hvert andet år) med hensyn til prisfald og øget effektivitet. Forudsat at udviklingen fortsætter som hidtil, vil der i fremtiden opnås en paritet, hvor prisen og produktiviteten af solpaneler mødes, og brugen, for eksempel på Spaniens breddegrader, vil være en selvfølge. Derefter vil denne paritet over tid, i henhold til Moores lov, blive set på stadig nordligere breddegrader.
Risto spurgte, hvilken teknologi om fem år vil være en del af hverdagen, og som vil få os til at føle os dumme, fordi vi ikke kunne identificere den på forhånd. Jeg vil gerne stille dette spørgsmål til folket hos Inderes.
Det skal nævnes, at Risto selv fremhævede 5G og kunstig intelligens. IoT har naturligvis plads til at vokse, men er der nogen form for investeringscase bag dette? Succesen med 5G garanterer dog ikke rigdom for Nokia, men snarere måske et stort salg af Harvias fjernvarmekilder.
Det første, der falder mig ind, er de klichefyldte temaer, der lever midt i hypen, såsom selvkørende / elbiler og kunstig intelligens. Jeg anser dog ingen af disse teknologier for at være overraskende i dag, tværtimod – hypen synes at være større, end den nuværende og de kommende års forventede ydeevne giver anledning til at forvente. Med hensyn til kunstig intelligens kunne potentialet i stedet ligge på beregningssiden. Nvidia, IBM og lignende virksomheder bevæger sig i stigende grad mod at blive beregningsværksteder. Meget få forstår stadig på dette stadium, hvilken beregningskraft træningen af individuelle neurale netværk kræver. I betragtning af de enorme datamængder, som IoT, sociale medier, selvkørende biler og lignende vil producere i fremtiden, og de neurale netværk, der udvikler sig til at blive mere komplekse år efter år, forventer jeg et fuldstændig uforståeligt potentiale i denne sektor. Fra en investors synspunkt kunne et sådant overraskelsesmoment muliggøres af massernes meget svage tekniske forståelse af AI- og cloud-sektorerne.
Andre potentielle muligheder kunne være:
- VR og AR: Disse teknologier har indtil videre ikke opfyldt forventningerne til deres hype, men er forblevet legetøj til smarte demoer og hi-fi-entusiaster. År efter år udvikler den grafiske ydeevne sig dog, og også med hensyn til AR indeholder koncepter som Google Glass potentiale.
- Blockchain: Jeg ville ikke blive overrasket, hvis der findes ægte nyttige anvendelsesmuligheder for blockchain, men jeg tvivler stadig på, at det vil blive en verdensforandrende teknologi som cloud-tjenester.
- Onlinebutikker, Wolts og Ubers, selvom disse allerede synes at være fuldstændig kendte teknologier. Hele alt som en service-konceptet synes at trende i øjeblikket, men kunne det i fremtiden revolutionere vores måde at leve på? Jeg afviste selv Netflix’ koncept i sin tid. Nu er der opstået en lille deja vu for mig, om der i fremtiden kunne forventes en overgang af spilindustrien til en månedlig abonnementstjeneste.
Også blandt fremtidens teknologier har rumindustrien (både med hensyn til løfteraketter og satellitter) vakt debat. Mulighederne er dog efter min mening ret begrænsede, og jeg forventer personligt ikke en innovation som GPS-navigationssystemet i investeringsøjemed, selvom mikro-satellitkonstellationernes livebilleder og satellit-internet ville lykkes.
Hvad angår megatrends, kunne der teoretisk set forventes store innovationer i forbindelse med klimaforandringer. Kunne der findes overraskelser inden for vedvarende energi?
Hvilken teknologi eller megatrend ser du som den nære fremtids revolution, og hvordan kunne en investor drage fordel af situationen?
Disclaimer. Jeg fandt ikke en lignende tråd, så peg mig venligst i den rigtige retning, hvis der allerede findes en diskussion om emnet.