Space Exploration Technologies Corp. - SpaceX

Har investeret i SpaceX før en mulig IPO (indirekte):

Der er endnu ikke givet meddelelse om en børsnotering, men SpaceX’s nylige opkøb af Starlink og Musks xAI-virksomhed tyder på, at en børsnotering sandsynligvis er undervejs.

Selvom virksomheden stadig føles relativt ny, opsendte SpaceX sin første raket med succes for 18 år siden. Siden da forlyder det, at den har indtjent omkring 20 milliarder dollars på statslige kontrakter, og Morningstar rapporterede for nylig, at den opnåede et overskud på omkring 8 milliarder dollars med en omsætning på 15 milliarder dollars i 2025. Et vigtigt forbehold: Morningstars estimater afspejler den nyligt fusionerede SpaceX-Starlink-xAI-enhed, som forlyder at optage betydelig gæld som en del af omstruktureringen. Da private virksomheders økonomiske oplysninger ikke offentliggøres, vides det ikke, hvor meget af dette estimerede overskud der er tilbage efter renteomkostninger – eller hvor meget af provenuet fra børsnoteringen, der kan være øremærket til at afdrage på den pågældende gæld. Virksomhedens succes med Starlink vil sandsynligvis hjælpe med at holde dens marginer høje.

Jeg valgte selv blandt forskellige muligheder – det vil sige SpaceX’s ejere – ARK Venture Fund, hvor SpaceX er den største investering med en andel på 17,96 %. Der ville selvfølgelig have været andre alternativer, f.eks. DXYZ, XOVR ETF og Barons fonde, og på aktiesiden f.eks. Echo Star. Med denne ARK-fond fulgte der også lidt andet interessant med i købet: de ejer også aktier i Anthropic, som er den hurtigst voksende virksomhed nogensinde, hvis omsætning er 10-doblet tre år i træk, hvilket er hidtil uset, og Anthropic forventes også at gennemføre en børsnotering i år. De ejer også blandt andet OpenAI og Groq, som NVIDIA netop foretog sin største investering i (20 milliarder dollars). Private virksomheder udgør 85 % af denne ARK-portefølje.

https://www.reuters.com/business/finance/spacex-generated-about-8-billion-profit-last-year-ahead-ipo-sources-say-2026-01-30/

15 Synes om

Hvor købte du den igennem? Den fond kan vist ikke købes her i EU-området?

3 Synes om

Baillie Gifford har det også. Tilgængelig hos f.eks. Nordnet. Omkostningerne er dog betydelige, da den er noteret i UK (stempelafgift osv.). Holdings | Scottish Mortgage Investment Trust

5 Synes om

Patrick Boyle har belejligt nok lavet en video i dag om SpaceX’s børsnotering (IPO). Jeg anbefaler at se den. Hvis du ikke kender Patrick Boyle, er han en tidligere trader og porteføljeforvalter fra London og NYC. Han underviser i dag på King’s College og fungerer som privat investor.

Edit: Stærk anbefaling, og jeg beklager, at jeg ikke er i stand til at referere videoen på en måde, så den tørre britiske humor bevares. I slutningen af videoen er der også et interessant afsnit om børsnoteringer med et lille float og inkludering i indekser, selvom man ikke nødvendigvis er direkte interesseret i SpaceX.

10 Synes om

I EU er ARK Venture Fund ikke børsnoteret, ligesom de par andre fonde, jeg nævnte, men jeg har selv en mægler i USA, hvorigennem alt, hvad der er børsnoteret derovre, kan købes.

2 Synes om

Tak for præciseringen. For os EU-borgere er ARK Venture Fund (ARKVX) ikke en mulighed. Den kan formentlig kun købes af personer bosiddende i USA via SoFi eller Titan.

Her i Finland er mulighederne for SpaceX-eksponering tilsyneladende:

  1. Destiny Tech100-aktien. Tickeren er DXYZ.

Ifølge selskabets hjemmeside https://destiny.xyz/tech100 udgør SpaceX 16,2 % af dens portefølje.

  1. Scottish Mortgage Trust (SMTI) aktien

Ifølge selskabets hjemmeside Holdings | Scottish Mortgage Investment Trust udgør SpaceX 15,4 % af dens portefølje.

6 Synes om

I denne forbindelse faldt jeg over et godt opslag på X omhandlende børsintroduktioner (IPO’er): Nasdaq's Shame - Keubiko’s Musings

Nasdaqs foreslåede regelændring lugter langt væk af, at indekset er ved at blive spændt for vognen for at tjene kæmpe-IPO’er. Hvis en kæmpe som SpaceX får adgang via en undtagelsesrute på trods af en lille free float, kan indeksfonde blive tvunget til at købe aktien med magt i et knapt marked. Det kan puste prisen kunstigt op umiddelbart efter børsnoteringen. Og når lock-up-perioden senere udløber, kan passiv kapital ende med at holde prisen oppe, mens insiderne sælger. Et grimt scenarie, hvis man ser det fra en almindelig indeksinvestors perspektiv.

19 Synes om

Referat af Patrick Boyles video genereret af ChatGPT 5.4:

Her er et kort referat. Jeg kunne ikke få YouTubes eget transskript til at åbne i dette miljø, så dette er baseret på videoens titel/metadata og et eksternt indholdsresumé. Der er tale om Patrick Boyles video “SpaceX IPO Scandal” udgivet den 14. marts 2026. (YouTube)

Videoens hovedpåstand er, at en potentiel børsnotering af SpaceX ville blive struktureret på en måde, der primært favoriserer de nuværende ejere og insidere. Boyle anfører, at en målværdiansættelse på omkring 1,75 billioner dollars, en lille free float (mængde frit omsættelige aktier) og hurtig adgang til indeks ville kunne drive prisen op uden en reel prisdannelse. (Podwise)

Et andet stort tema er SpaceX’ ændring i fortællingen. Boyle beskriver, hvordan retorikken ikke længere kun hviler på Mars-visionen, men i højere grad på Månen, AI-infrastruktur og kortsigtede finansieringsbehov. I denne ramme præsenteres også fusionen mellem SpaceX og xAI som en måde at understøtte den enorme værdiansættelse på, selvom kvaliteten af xAI’s forretning, markedsposition og pengeforbrug ifølge ham rejser mange spørgsmål. (Podwise)

Boyle forholder sig særligt skeptisk over for idéen om datacentre placeret i rummet. Han betragter det mere som en science fiction-salgstale end som en realistisk forretning i de kommende år og fremhæver udfordringerne ved teknologi, energi, opsendelsesomkostninger og den praktiske implementering sammenlignet med jordbaserede datacentre. (Podwise)

I den økonomiske analyse sætter Boyle spørgsmålstegn ved, hvor bæredygtigt SpaceX’ indtjeningsevne og samlede marked kan retfærdiggøres. Ifølge resuméet fremhæver han blandt andet EV/Sales-værdiansættelsen, Starlinks reelle markedspotentiale, kvaliteten af EBITDA samt effekten af afskrivninger og investeringer, det vil sige, om tallene ser bedre ud end forretningens faktiske cash flow. (Podwise)

Til slut er Boyles konklusion ret dyster: Han mener, at risikoen ved en sådan børsnotering er, at offentlige investorer ender som “bag holders”, mens den største fordel høstes af de tidlige ejere, stiftere og andre privilegerede parter. Videoens tone er således tydeligt advarende, ikke neutral. (Podwise)

Mit eget resumé af videoen i én sætning: Boyle hævder ikke nødvendigvis, at SpaceX er et dårligt selskab, men at den mulige IPO-struktur og den tilknyttede AI-/indeksfortælling kunne gøre det til en dårlig handel for de offentlige investorer. (Podwise)

10 Synes om

Nu ser det ud til, at Alphabet også har en ejerandel i SpaceX.

En rutinemæssig myndighedsindberetning i Alaska har løftet sløret for et af Alphabet Inc’s mest værdifulde skjulte aktiver: en ejerandel i SpaceX, der snart kan være omkring 122 milliarder dollars værd.

4 Synes om

Hvis raketporno tænder dig, så er det her:

God opsummering. Det her stinker jo helt til nabosognet af en fuldstændig uhyrlig pengemaskine. Sjældent set grov opførsel, og regningen betales af indeksinvestorerne.

6 Synes om

Damodaran værdisatte SpaceX for nylig så godt, som det nu er muligt med den nuværende begrænsede information.

Jeg delte også nogle tanker om SpaceX i kaffestuen baseret på Damodarans video.

9 Synes om

SpaceX-børsnoteringsrapporten blev offentliggjort, ligesom Verneri reklamerede for i sin “Vartti”-video. Den første sætning i deres Mission Statement lyder: “Our mission is to build the systems and technologies necessary to make life multiplanetary, …” Menneskets fysiologi kan ikke modstå forholdene i rummet i længere tid. Endnu mindre forstået er det faktum, at den menneskelige psyke ikke kan tåle forholdene i rummet. Evolutionsbiologer kan forklare dette, hvis nogen gør sig den ulejlighed at lytte og ønsker at forstå. — Der kan være mange nyttige og værdifulde teknologier i virksomheden, men grundidéen (i det mindste den, der fodres til offentligheden) er rent vrøvl.

16 Synes om

@Alex_af_Heurlin1 og @Elina_Lappalainen diskuterede SpaceX :slight_smile:

SpaceX er i gang med at foretage historiens største børsnotering. Virksomheden sigter efter en værdiansættelse på 1,75 billioner dollars, hvilket ville gøre den til et af de største børsnoterede selskaber, placeret mellem Nvidia og Meta.

HS Visions podcast gennemgår de økonomiske nøgletal for SpaceX’s børsnotering, raketterne og AI-forretningen, samt hvorfor selv finske indeksinvestorer ender som ejere af SpaceX, uanset om de vil det eller ej.

Elon Musk kan i praksis ikke blive fyret fra den virksomhed, han tager på børsen. Hans gigantiske aflønningspakke er knyttet til en Mars-koloni med en million mennesker.

I studiet er journalisterne Alex af Heurlin og Elina Lappalainen. Episoden er redigeret af Jonne Piltonen.

8 Synes om

Starlink er vel reelt set en god forretning, der skovler penge ind.

Der er også masser af efterspørgsel på at få sendt udstyr i kredsløb fra alt fra den private sektor til statslige aktører. Selvfølgelig er omkostningerne til forskning, produktudvikling og andet i raketbranchen enorme, men potentialet er der.

Det, jeg ikke forstår, er, hvorfor det AI-pengehul skulle bages ind i SpaceX. Er det ikke nærmest en klods om benet?
Grok er på ingen måde i front blandt AI-modellerne, og Xai har vist solgt computerkraft (compute) fra deres datacentre til Anthropic, for at datacentret ikke bare står og kører i tomgang.

7 Synes om

Jeg har lavet et sammendrag af Damodarans video. Til en pris på 1,2 billioner dollars ville han være køber.

Sammendrag

Aswath Damodaran analyserer i sin video “To Trillion(s) and Beyond: The SpaceX IPO Odyssey” SpaceX’s mulige kommende børsnotering (IPO) og foretager en værdiansættelse (valuation) af selskabet gennem tre forskellige forretningsenheder [00:10].

1. SpaceX’s tre forretningsområder og Damodarans scenarier

Da der endnu ikke foreligger et officielt børsprospekt (prospectus) for SpaceX, opdeler Damodaran selskabet i tre dele og opbygger en særskilt fortælling (“narrative”) for hver, som han derefter omsætter til tal [01:33, 09:43]:

  • Rumopsendelser (Space Launch): SpaceX dominerer i øjeblikket anslået over 80 % af markedet takket være deres overlegne omkostningsfordel (genanvendelige raketter) [10:46, 10:52]. Damodaran forudser, at markedet vil vokse fra 30 milliarder dollars (2026) til 100 milliarder dollars i 2036 [11:31]. Han vurderer, at SpaceX vil bevare en markedsandel på 70 %, da visse stater foretrækker deres egne aktører af nationale årsager [11:48, 11:56].
  • Satellit-internet (Starlink): Dette er selskabets “hypervækst”-motor, som bidrog med ca. 65 % af omsætningen i 2025 [05:56, 06:01]. Selvom satellit-internet halter efter traditionel fiber og kabel i kvalitet i byerne, er det globale internetmarked enormt (1,0–1,6 billioner dollars) [12:30, 12:58]. Starlink har et forspring (over 10.000 satellitter), og konkurrenter (som Amazons Global Star) har svært ved at indhente det – og selv de er nødt til at bruge SpaceX til at opsende deres satellitter [13:13, 13:31].
  • Kunstig intelligens (XAI / Grok): SpaceX erhvervede Elon Musks XAI-selskab i februar 2026 [04:47]. Damodaran ser Grok som værende bagud i forhold til OpenAI, Claude og Gemini hos erhvervskunder [15:42, 15:55]. I Damodarans scenarie overlader XAI det dyre og konkurrenceprægede erhvervsmarked til andre og fokuserer på forbrugerabonnementer samt en kodnings-niche (efter opkøbet af Cursor), hvilket betyder et mindre marked (80 mia. $ i 2036), men højere marginer [16:41, 17:19].
  • Ekspansionsoptioner (Expansion options): Desuden medregner Damodaran 50 milliarder dollars i yderligere omsætning fra potentielle fremtidige markeder, såsom rumturisme eller datacentre placeret i rummet [12:02, 19:39].

2. Økonomiske nøgletal og værdiansættelse (Valuation)

Damodaran tager udgangspunkt i lækkede/estimerede tal fra 2025, ifølge hvilke SpaceX omsatte for ca. 15,5 milliarder dollars (Starlink 11 mia. , opsendelser 4 mia. ) og havde 8 milliarder dollars i EBITDA [06:24, 06:34].

Baseret på dette ser hans 10-årige prognosemodel (frem til 2036) for de konsoliderede aktiviteter således ud [20:01]:

  • Omsætning: Vokser fra ca. 16 milliarder dollars til næsten 320–333 milliarder dollars [20:17].
  • Overskudsgrad (Operating Margin): Stiger i takt med stordriftsfordele til et meget højt niveau, tæt på 48 % [20:33].
  • Kapitalomkostninger (Cost of Capital): Damodaran anvender en moderat diskonteringsrente på ca. 8 %, da den selskabsspecifikke risiko spredes i investorens portefølje, og usikkerheden også rummer et betydeligt potentiale (upside uncertainty) [22:54, 23:13].

Med disse antagelser når Damodaran frem til en indre værdi (Enterprise Value) for SpaceX på 1,2 billioner dollars [21:12].

Han udførte også en Monte Carlo-simulering (hvor variablerne var omsætning og marginer), som gav en medianværdi for selskabet på 1,28 billioner dollars, men værdien kan variere bredt mellem 660 milliarder og 2,8 billioner dollars, afhængigt af hvordan usikkerhedsfaktorerne udmønter sig [23:32, 23:54, 24:10].

3. Udfordringer ved prissætning i markedet og sammenligningsgrundlag

Damodaran minder om, at ved børsnoteringer vil bankfolk og investorer ofte prissætte selskabet ud fra multipler frem for at beregne dets indre værdi [24:54, 25:06]. I tilfældet SpaceX er dette usædvanligt svært [25:42]:

  • Ingen reel sammenligningsgruppe (peer group): Inden for opsendelsesbranchen er Boeing eller Northrop Grumman for konservative selskaber med lave marginer [27:09, 27:16]. På datasiden er Palantir et helt anderledes softwarefirma [27:29]. Teleselskaber svarer omvendt ikke til Starlinks vækst [27:36].
  • Multipler: Hvis man bruger den nuværende omsætning i forhold til priserne på det private marked, er multiplerne astronomiske [26:20]. Optimistiske (bullish) analytikere vil derfor bruge multipler i prissætningen, der er baseret på omsætningsprognoser 5 eller 10 år ude i fremtiden for at retfærdiggøre høje priser [26:42, 28:37].

4. Konklusion: Ville Damodaran købe?

Damodaran betragter SpaceX som Elon Musks mest imponerende bedrift og et “ægte fremtidsselskab” [29:30, 30:47]. Han minder dog om, at en investor må acceptere “Musk-pakken” i sin helhed – geniet og visionæren, men samtidig den uforudsigelige og mangelfulde leder [31:07, 31:21].

  • Til en rygtebørs-noteringspris på 1,7–2,0 billioner dollars ville Damodaran IKKE købe aktien, da den efter hans mening er for dyr, og potentialet for stigning bliver begrænset [22:04, 24:19, 30:55].
  • Til en pris på 1,2 billioner dollars ville han være køber [31:02].
  • Han advarer kraftigt mod at vædde imod selskabet (shorte), da narrativet kan ændre sig hurtigt, som det er set med Tesla [29:51, 30:34].
8 Synes om

Elon Musk kan godt lide rodede virksomheder. Elbilproducenten Tesla transformerede sig også til et energiselskab med solpanel- og batterivirksomhed, indtil man begyndte at investere i software til selvkørende biler og robotaxier, og senest i den dansende robotfigur Optimus, som udelukkende giver underskud. For Musk giver dette også muligheden for altid at vifte med en ny investeringsmæssig “guld krukke” foran markedet, når indfrielsen af de foregående mål bremses op eller helt forhindres. Markedet tilgiver skam investorerne de tidligere udmeldinger, så længe der inden for de næste par år loves noget helt revolutionerende endnu en gang.

Det er meget nemt at forudsige, at også SpaceX’s afhængighed af rumfart vil blive udvandet i den nærmeste fremtid, og at mange andre nye forretningsområder udover AI vil blive presset ind. Denne kombination af uafhængige forretninger har fungeret fremragende for Amazon og har også gjort Musk til verdens rigeste mand, så måske forstår man sig i Finland bare ikke på erhvervskonglomerater :man_shrugging:

21 Synes om

Esa Juntunen, også kendt som @Omavaraisuushaaste, har også skrevet om SpaceX :slight_smile:

SpaceX’s børsnotering i USA er enten begyndelsen på en ny æra eller afslutningen på en bestemt tid. Der findes ikke rigtig en mellemvej.

I dag gennemgår jeg undtagelsesvis en amerikansk virksomheds børsnotering, fordi den er så betydningsfuld for både mig, aktieinvestorer og fondsinvestorer generelt (og jeg behandler alle disse aspekter i denne tekst).

Denne IPO-analyse minder i sin struktur til dels om mine traditionelle analyser, men da der er tale om en så usædvanlig børsnotering, er dele af analysens struktur lidt anderledes. Jeg håber, du vil nyde det – SpaceX’s børsnotering er en sand guldmine for en investeringsnørd som mig, og researchen og skrivningen af denne tekst var usædvanlig sjov.

16 Synes om

Før SpaceX begynder at bygge en koloni på Mars, skal de løse problemet med, hvordan man får teksten til at holde sig inden for margenerne.

Eller ligger fejlen på denne side af skærmen?

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1181412/000162828026036936/spaceexplorationtechnologi.htm

24 Synes om

Efter publikums ønske er SpaceX-kvartalet klar!

Rummangeselskabet SpaceX planlægger tidernes største børsnotering. Det eneste, der er sikkert, er, at dette ikke er en kedelig investering!

Selvom SpaceX er kendt for sine raketter, tjenes pengene i Starlink-satellitforretningen. Derudover blev xAI fusioneret ind under SpaceX lige før børsnoteringen, hvilket også gør det til et AI-selskab (kunstig intelligens).

00:00 Tidernes største børsnotering

01:27 Fagterminologi

03:50 Mission

04:58 Udviklingen af SpaceX

05:45 Udbyttepolitik

06:06 Opskriften

07:46 Asteroide-minedrift

08:05 SpaceX

09:08 Starlink

10:00 xAI

12:35 TAM (Total Addressable Market)

14:35 Tallene

16:25 Risici

21:20 Værdiansættelse

23 Synes om