Space Exploration Technologies Corp. - SpaceX

Har investeret i SpaceX før en mulig IPO (indirekte):

Der er endnu ikke givet meddelelse om en børsnotering, men SpaceX’s nylige opkøb af Starlink og Musks xAI-virksomhed tyder på, at en børsnotering sandsynligvis er undervejs.

Selvom virksomheden stadig føles relativt ny, opsendte SpaceX sin første raket med succes for 18 år siden. Siden da forlyder det, at den har indtjent omkring 20 milliarder dollars på statslige kontrakter, og Morningstar rapporterede for nylig, at den opnåede et overskud på omkring 8 milliarder dollars med en omsætning på 15 milliarder dollars i 2025. Et vigtigt forbehold: Morningstars estimater afspejler den nyligt fusionerede SpaceX-Starlink-xAI-enhed, som forlyder at optage betydelig gæld som en del af omstruktureringen. Da private virksomheders økonomiske oplysninger ikke offentliggøres, vides det ikke, hvor meget af dette estimerede overskud der er tilbage efter renteomkostninger – eller hvor meget af provenuet fra børsnoteringen, der kan være øremærket til at afdrage på den pågældende gæld. Virksomhedens succes med Starlink vil sandsynligvis hjælpe med at holde dens marginer høje.

Jeg valgte selv blandt forskellige muligheder – det vil sige SpaceX’s ejere – ARK Venture Fund, hvor SpaceX er den største investering med en andel på 17,96 %. Der ville selvfølgelig have været andre alternativer, f.eks. DXYZ, XOVR ETF og Barons fonde, og på aktiesiden f.eks. Echo Star. Med denne ARK-fond fulgte der også lidt andet interessant med i købet: de ejer også aktier i Anthropic, som er den hurtigst voksende virksomhed nogensinde, hvis omsætning er 10-doblet tre år i træk, hvilket er hidtil uset, og Anthropic forventes også at gennemføre en børsnotering i år. De ejer også blandt andet OpenAI og Groq, som NVIDIA netop foretog sin største investering i (20 milliarder dollars). Private virksomheder udgør 85 % af denne ARK-portefølje.

https://www.reuters.com/business/finance/spacex-generated-about-8-billion-profit-last-year-ahead-ipo-sources-say-2026-01-30/

11 Synes om

Hvor købte du den igennem? Den fond kan vist ikke købes her i EU-området?

2 Synes om

Baillie Gifford har det også. Tilgængelig hos f.eks. Nordnet. Omkostningerne er dog betydelige, da den er noteret i UK (stempelafgift osv.). Holdings | Scottish Mortgage Investment Trust

3 Synes om

Patrick Boyle har belejligt nok lavet en video i dag om SpaceX’s børsnotering (IPO). Jeg anbefaler at se den. Hvis du ikke kender Patrick Boyle, er han en tidligere trader og porteføljeforvalter fra London og NYC. Han underviser i dag på King’s College og fungerer som privat investor.

Edit: Stærk anbefaling, og jeg beklager, at jeg ikke er i stand til at referere videoen på en måde, så den tørre britiske humor bevares. I slutningen af videoen er der også et interessant afsnit om børsnoteringer med et lille float og inkludering i indekser, selvom man ikke nødvendigvis er direkte interesseret i SpaceX.

6 Synes om

I EU er ARK Venture Fund ikke børsnoteret, ligesom de par andre fonde, jeg nævnte, men jeg har selv en mægler i USA, hvorigennem alt, hvad der er børsnoteret derovre, kan købes.

2 Synes om

Tak for præciseringen. For os EU-borgere er ARK Venture Fund (ARKVX) ikke en mulighed. Den kan formentlig kun købes af personer bosiddende i USA via SoFi eller Titan.

Her i Finland er mulighederne for SpaceX-eksponering tilsyneladende:

1. Destiny Tech100-aktien. Tickeren er DXYZ.

Ifølge selskabets hjemmeside https://destiny.xyz/tech100 udgør SpaceX 16,2 % af dens portefølje.

1. Scottish Mortgage Trust (SMTI) aktien

Ifølge selskabets hjemmeside Holdings | Scottish Mortgage Investment Trust udgør SpaceX 15,4 % af dens portefølje.

2 Synes om

I denne forbindelse faldt jeg over et godt opslag på X omhandlende børsintroduktioner (IPO’er): Nasdaq's Shame - Keubiko’s Musings

Nasdaqs foreslåede regelændring lugter langt væk af, at indekset er ved at blive spændt for vognen for at tjene kæmpe-IPO’er. Hvis en kæmpe som SpaceX får adgang via en undtagelsesrute på trods af en lille free float, kan indeksfonde blive tvunget til at købe aktien med magt i et knapt marked. Det kan puste prisen kunstigt op umiddelbart efter børsnoteringen. Og når lock-up-perioden senere udløber, kan passiv kapital ende med at holde prisen oppe, mens insiderne sælger. Et grimt scenarie, hvis man ser det fra en almindelig indeksinvestors perspektiv.

7 Synes om

Referat af Patrick Boyles video genereret af ChatGPT 5.4:

Her er et kort referat. Jeg kunne ikke få YouTubes eget transskript til at åbne i dette miljø, så dette er baseret på videoens titel/metadata og et eksternt indholdsresumé. Der er tale om Patrick Boyles video “SpaceX IPO Scandal” udgivet den 14. marts 2026. (YouTube)

Videoens hovedpåstand er, at en potentiel børsnotering af SpaceX ville blive struktureret på en måde, der primært favoriserer de nuværende ejere og insidere. Boyle anfører, at en målværdiansættelse på omkring 1,75 billioner dollars, en lille free float (mængde frit omsættelige aktier) og hurtig adgang til indeks ville kunne drive prisen op uden en reel prisdannelse. (Podwise)

Et andet stort tema er SpaceX’ ændring i fortællingen. Boyle beskriver, hvordan retorikken ikke længere kun hviler på Mars-visionen, men i højere grad på Månen, AI-infrastruktur og kortsigtede finansieringsbehov. I denne ramme præsenteres også fusionen mellem SpaceX og xAI som en måde at understøtte den enorme værdiansættelse på, selvom kvaliteten af xAI’s forretning, markedsposition og pengeforbrug ifølge ham rejser mange spørgsmål. (Podwise)

Boyle forholder sig særligt skeptisk over for idéen om datacentre placeret i rummet. Han betragter det mere som en science fiction-salgstale end som en realistisk forretning i de kommende år og fremhæver udfordringerne ved teknologi, energi, opsendelsesomkostninger og den praktiske implementering sammenlignet med jordbaserede datacentre. (Podwise)

I den økonomiske analyse sætter Boyle spørgsmålstegn ved, hvor bæredygtigt SpaceX’ indtjeningsevne og samlede marked kan retfærdiggøres. Ifølge resuméet fremhæver han blandt andet EV/Sales-værdiansættelsen, Starlinks reelle markedspotentiale, kvaliteten af EBITDA samt effekten af afskrivninger og investeringer, det vil sige, om tallene ser bedre ud end forretningens faktiske cash flow. (Podwise)

Til slut er Boyles konklusion ret dyster: Han mener, at risikoen ved en sådan børsnotering er, at offentlige investorer ender som “bag holders”, mens den største fordel høstes af de tidlige ejere, stiftere og andre privilegerede parter. Videoens tone er således tydeligt advarende, ikke neutral. (Podwise)

Mit eget resumé af videoen i én sætning: Boyle hævder ikke nødvendigvis, at SpaceX er et dårligt selskab, men at den mulige IPO-struktur og den tilknyttede AI-/indeksfortælling kunne gøre det til en dårlig handel for de offentlige investorer. (Podwise)

3 Synes om