Planet - Fortæller om ændringer på Jorden og derved muliggør det handling til gavn for Jorden og dens liv

Planet Labs PBC offentliggjorde sin strategi for de næste 10 år den 20. juli 2022. I samme forbindelse opsummerede virksomheden sine resultater fra de første 10 år. Strategiudgivelsen kan læses her:

Virksomheden udtaler, at dens første mission var at fotografere hele verden hver dag for at gøre forandringer på Jorden synlige. ”At the start of our first decade, we set a very clear mission: to image the whole world every day, making change visible, accessible and actionable”. Virksomheden har 200 satellitter til rådighed, som fotograferer og scanner Jorden fra alle hjørner hver dag. Derfor konstaterer virksomheden, at den første årtis mission nu er fuldført. Virksomheden indsamler en enorm mængde data hver dag, og i deres strategiudgivelse udtaler de, at de også måtte skabe en ny forretningsmodel. Nu behandler de 4 millioner billeder hver dag, leverer data til deres kunder som en abonnementstjeneste og opnår en årlig omsætning på over 100 millioner.

Nu fortæller virksomheden os alle, at “if you had access to imagery of the whole planet every day, what would you do with that data? What problems would you solve, what exploration would you do?” Virksomheden stræber efter at aktivere virksomheder, regeringer, den tredje sektor osv. til at udvikle applikationer til at udnytte denne enorme datamængde, som Planet indsamler. ”Just as Google indexed the Internet and made it searchable, Planet is indexing change on Earth to make it discoverable and actionable.” “Meanwhile, we’ll continue to innovate in space – it’s in Planet’s DNA to do so! – to ensure our users are equipped with the best data, constantly deploying new sensors in space to increase the frequency, resolution, and quality of the data that powers our software and tools. This will leverage technology and cost curves from other industries, such as AI and edge compute, and will continue to bring cost-performance advances.” “As we enter our second decade, our North Star is this: to build an Earth data platform that powers action.”

Planet er altså en virksomhed, der bygger og tilbyder en dataplatform, som applikationer kan tilsluttes.

Planet gik på børsen via en SPAC i december 2021. Deres tid på børsen er altså kort. Blandt bagmændene bag børsnoteringen var bl.a. Google. Her er yderligere perspektiver, der interesserer mig ved denne virksomhed:

• Will Marshall, en af virksomhedens grundlæggere, fortsætter som CEO
  • Megatrenden er megatrendenes moder – at redde livet på Jorden. Hvis man deler dette lidt op, er megatrenderne klimaforandringer, sikkerhedsudfordringer, flygtninge, skovrydning, fødevareforsyning, logistik osv.
  • Indeksering af Jordens data og tilgængeliggørelse for alle – dette er aldrig gjort før

Alle ønsker afkast på deres investeringer. For Planets vedkommende er vi i den indledende fase, og forretningsmodellen udvikler sig hele tiden. Planet er efter min mening en vækstvirksomhed – eller i det mindste er det sådan, jeg selv betragter virksomheden. Fremtiden vil vise, hvad virksomheden kan opnå fra et investorperspektiv.

32 Synes om

At forbedre verden kan også være økonomisk rentabelt en gang imellem. For eksempel var Ruohonjuuri i sin tid en virksomhed startet af økologer og hippier, der ønskede at bringe produkter til Finland, som ikke var tilgængelige andre steder. Juurikki var selv for ung til at købe en aktie for hundrede finske mark (100 mk, mindre end 20 €). Nu modtager de, der “donerede” hundrede finske mark, årligt et par hundrede euro i udbytte.

Selvfølgelig er der bedre grunde til at redde verden end personlig økonomisk vinding. Men det skader ikke, hvis begge dele er tilgængelige. :grinning_face_with_smiling_eyes:

10 Synes om

Så lidt tal:

Planet ser stadig ret overskuelig ud at følge via tallene; 475 millioner i kassen (dvs. nettogæld minus 475 millioner).

Inden for et par år skal tabet mindskes, så der begynder at opstå potentiale for aktien. Det er nu godt at følge med i. Der er kommet nyheder fra virksomheden; dette er blot et udpluk fra nyhedsstrømmen:
https://investors.planet.com/news/news-details/2022/Planet-Signs-Contract-to-Provide-German-Federal-Agencies-With-Daily-Satellite-Imagery/default.aspx

6 Synes om

https://twitter.com/schingler/status/1562079651500998656?t=0YODVcZNLFKtRr0QIM6c1Q&s=19

1 Synes om

Denne del gik ret godt… vi vender tilbage til det her igen…
https://investors.planet.com/news/news-details/2022/Planet-Reports-Financial-Results-for-Second-Quarter-of-Fiscal-Year-2023/default.aspx

1 Synes om

https://investors.planet.com/news/news-details/2022/Planet-Partners-with-Taylor-Geospatial-Institute-Data-Expected-To-Be-Leveraged-for-Research-on-Food-Security-and-Defense-and-Intelligence/default.aspx

Planets partnerskab med Taylor Geospatial Institute (TGI) er dets største direkte universitetspartnerskab, der dækker et universitetskompleks med 100.000 studerende i Saint Louis-området. TGI er forbundet med den nye National Geospatial-Intelligence Agency (NGA).

Det er værd at læse nyhederne. Når dette universitetskompleks og TGI- og NGA-agenturerne begynder at knuse Planets stadigt voksende datalagere med nye data, er vi virkelig ved et accelererende svinghjul. Data crunching, BigData, AI, miljøbeskyttelse, militære behov, landbrug, skovbevarelse … når alt dette lægges i Saint Louis-områdets universitetskedel, og forbundsregeringen også giver tilskud til forskning, kan man antage, at der vil opstå resultater, og Planets forretning vil også drage betydelig fordel, både gennem vækst og innovationer. Ja, Planet kan skabe de berømte voldgrave her. Jeg synes, at sådanne nyheder netop er de begivenheder, der vil generere omsætning om et par år. Ingen ved, hvor meget, men jeg synes, det er en betydelig og meget positiv nyhed.

4 Synes om

Nu har jeg lyttet til Q2-konferenceopkaldet. Det var igen en tankevækkende diskussion. Jeg vil prøve at fortælle jer og samtidig notere ting ned til min egen hukommelse, som måske er værd at vende tilbage til senere. Planet Labs har efter min mening mange af de træk, som jeg har læst om i aviser og bøger om IT-virksomheder fra begyndelsen af 80’erne. Og vi havde en Apple II i EDB-klubben i Karhula i 80’erne, så jeg har også en personlig fornemmelse af den tid i mine erindringer. Og Planet er nu der i 80’erne. 80’erne var et gennembrudsårti for informationsteknologien, selvom de største markedsværdier blev set i 90’erne og så senest omkring 2021.

Ifølge Planet’s CEO, Will Marshall, har virksomheden nu en sekulær medvind. Ligesom IT i 80’erne. Dette betyder, at kortsigtede begivenheder er små forsinkende hindringer, men den store retning er stærk og bliver stærkere.

Planets tjenester er netop rettet mod håndtering af menneskehedens værste kriser; klimaforandringer og krige. I konferenceopkaldet forsøgte analytikerne at finde ud af, hvorfor der opstod en stærk efterspørgsel i Q2. Det væsentlige var virksomhedens svar, at efterspørgslen kom fra alle sektorer. Dvs. Ukrainekrigen er ikke alene årsagen til virksomhedens medvind.

Planet er involveret i strategiske NASA-udviklingsprojekter, f.eks. NASA’s CSP: https://www1.grc.nasa.gov/space/communications-services-program/
Dette projekt har til formål at reducere latenstiden for data sendt fra satellitter til jorden; hvor det i dag tager timer, vil det i fremtiden tage minutter. Dette er igen en af de 80’er-ting, dvs. at infrastrukturen forbedres så meget, at man derefter kan komme tættere på online-beslutningstagning, hvilket vil booste BigData, AI, ML osv. softwareaktiviteter med spring. Og igen vil der være brug for mere og mere Palanet-data. Sådan accelererer svinghjulet.

Planet er en aktieplukker-virksomhed. Jeg følger teknisk analyse, så den næste sætning bør tages med et gran salt: Teknisk analyse virker ikke for Planet. Da jeg lyttede til opkaldet, blev det helt klart fremhævet, at en del af det “ekstra” salg i Q2 blev opnået med næsten 100% dækningsbidrag, men fremover vil de investere mere, og dækningsbidragsmargenen vil ikke forbedres i samme forhold som omsætningen. Nå, så vil vi se røde tal i Q3, når markedet begynder at kritisere faldende marginer. Planet’s aktie vil altså give en rutsjebanetur, i fremtiden endnu mere, når markedet begynder at finde den, måske bliver begejstret og så igen skuffet.

Jeg fik en overraskende god fornemmelse af denne virksomhed efter Q2. Der er tale om en tabsgivende SPAC, overset af det store marked, men når man åbner lågen, finder man en virksomhed, der i front skaber et meget betydningsfuldt nyt IT-marked.

7 Synes om

Det er værd at gennemse Planets Investor Day-slides. Nedenstående slide opsummerer virksomhedens strategi for de næste 10+ år.
De finansielle slides er også værd at bemærke. Væksten accelererer på årsbasis, og marginerne forbedres.

Link til hele sættet:

5 Synes om

Den næste delårsrapport kommer “først” den 14.12. Mens vi venter, er det en god idé at besøge selskabets nyhedssider og kigge nærmere på begivenhederne i den forgangne periode:

Jeg har udvalgt følgende nyhed. Når nu NASA har udnyttet sin kontraktoption, og over 300.000 forskere dermed allerede har adgang til Planets data, så foregår der jo en hel del softwareudvikling i baggrunden til håndtering af sådanne Big Data.

https://investors.planet.com/news/news-details/2022/NASA-Extends-Contract-with-Planet-Granting-Access-to-Planet-Data-to-over-300000-Scientists/default.aspx

9 Synes om

Der kommer løbende nye nyheder om Planet. Dette partnerskab mellem Planet og Accenture er sikkert også betydningsfuldt for Accenture; selskabet har jo altid stræbt efter at være verdens førende navn, når det gælder transformationsprojekter, der involverer udvikling af it til støtte for forretningen. Men når man læser disse nyheder, stiger Planets værdi også uundgåeligt hele tiden; brugernetværket for data vokser i hvert fald i et svimlende tempo hele tiden, når man lægger alle efterårets nyheder sammen.

https://investors.planet.com/news/news-details/2022/Accenture-and-Planet-to-Collaborate-on-AI-Powered-Geospatial-Intelligence-Tools-for-Sustainability-Traceable-Supply-Chain-and-Climate-Risk-Solutions/default.aspx

5 Synes om

https://investors.planet.com/news/news-details/2022/Planet-Reports-Financial-Results-for-Third-Quarter-of-Fiscal-Year-2023/default.aspx

3 Synes om

Jeg har kigget på regnskabstal fra Planet, især for det seneste år. Som en opsummering vil jeg sige, at selskabet skalerer sig op og SKABER markeder med sin SPAC-kasse. Stock Based Compensation (SBC) æder halvdelen af omsætningen, men de penge kommer ikke fra selskabets kasse; i stedet betales de af aktiemarkedet. Antallet af aktier er blevet udvandet med 3 % på et år. Det er helt okay. Jeg forstår bare ikke, hvordan SBC er skruet sammen, når antallet af aktier udvandes så lidt. Man må følge selskabets skalering og rejsen mod at blive cash flow-positiv inden for et par år; det giver SPAC-kassen mulighed for nu.

Og en rigtig glædelig jul og et godt nytår til Planets følgere!

3 Synes om

Jeg blev nødt til at undersøge, hvordan Planets Stock Based Compensation er implementeret, og hvad den deraf følgende aktieudvanding og påvirkningen på det årlige nettoresultat ville være. Sagen var forklaret i årsregnskabet, det vil sige 10-K årsrapporten for regnskabsåret, der sluttede den 31. januar 2022. Herunder følger nogle uddrag.

Konklusionen er, at den nuværende SBC er baseret på Planets (tidligere Cosmogia) incitamentsprogram fra 2011. Da jeg lagde Cosmogias (gamle) og Planets (nye) incitamentsprogrammer sammen, fik jeg som resultat en årlig aktieudvanding på 4 % og en årlig SBC-omkostning på 73 millioner dollars ved en aktiekurs på 6,5 $, over en periode på otte år.

Det vigtigste er måske for den enkelte at overveje, om et selskab som dette, der udvander aktiekapitalen med 4 % årligt, og hvor SBC-omkostningerne udgør adskillige snese procent af omsætningen, passer til ens egen sindsro. For mig er det okay, nu hvor jeg forstår, hvordan tingene hænger sammen. Planet er på grund af ovenstående en såkaldt 10-årig investering, så væksten kan mindske SBC-andelens betydning, så der også kan begynde at opstå en udbyttekapacitet. På den anden side, hvis selskabet klarer sig godt, stiger aktiekursen også, og SBC bliver “dyrere”. Så det ser ikke rigtig ud til, at man kan slippe af med den SBC på nogen måde.

SBC “betales” af markedet og aktionærerne gennem udvanding. Men SBC påvirker ikke selskabets pengestrøm (cash flow). Og derfor er det i disse vækstvirksomheder i den tidlige fase vigtigt at kigge på udviklingen i pengestrømmen, så man bedre kan gennemskue udviklingen i selskabets drift bag disse aflønningsforhold.

7 Synes om

Når de incitamenter er så betydelige, begynder insiderhandel naturligvis at vække interesse. Indtil videre har insiderne ikke solgt. Det kan være, at der er tidsmæssige salgsrestriktioner i incitamenterne, men de eneste insiderhandler indtil nu er køb i slutningen af 2021.

4 Synes om

På tirsdag, tidligst kl. 16:56, sender Planet 36 af sine nyeste satellitter i rummet. På denne måde imødekommer Planet den stigende efterspørgsel og muliggør indhentning af endnu mere præcis og opdateret data til sine databaser, til deling med sine kunder. Samtidig opsendes en kampagne udarbejdet sammen med The Roddenberry Foundation relateret til medmenneskelighed og menneskelige værdier. I nyheden herunder er det beskrevet, hvor opsendelsen kan følges.

https://investors.planet.com/news/news-details/2022/Planet-to-Launch-36-SuperDove-Satellites-with-SpaceX/default.aspx

6 Synes om

Alle 36 satellitter nåede succesfuldt i kredsløb. Tillykke Planet!!!. Herunder er et billede fra videoen, hvor netop én satellit (jeg ved ikke, hvem lige den tilhører) bevæger sig opad til venstre.

Hele udsendelsen kan ses her:
- SpaceX - Launches

4 Synes om

Planet prissætter data til forskningsbrug efter landets økonomiske situation. Der benyttes tre forskellige prisniveauer. Det er da den mest fornuftige måde at gøre data tilgængelig for alle på, uanset landets velstandsniveau.

https://investors.planet.com/news/news-details/2023/Planet-Scales-Education-and-Research-Program/default.aspx

4 Synes om

I denne Planet-case kan man roligt sige, at den nyligt overståede IT-boble også satte ting i gang, som ikke ville være sket uden IT-boblen. Planets aktie og kassebeholdning har nu købekraft, og da virksomhedsvurderingerne sikkert generelt er lave, var denne Salo Sciences-handel nu mulig. Og igen får man mere måledata om jorden og klimaforandringerne.

Dette er Planets femte opkøb (BlackBridge ‘15, Terra Bella ‘17, Boundless ‘19 og VanderSat ‘21)

https://investors.planet.com/news/news-details/2023/Planet-Completes-Acquisition-of-Salo-Sciences/default.aspx

3 Synes om

Planet har fået ny forretning med NASA Harvest. Ved hjælp af Planets teknologi og dataanalyser er det muligt at forudsige høstudbytter. Det er nok ikke for vidtgående at sige, at det også har sikkerhedspolitisk betydning – uden naturligvis at glemme menneskers og familiers overlevelse i hverdagen.

https://investors.planet.com/news/news-details/2023/Planet-and-NASA-Harvest-Launch-Commercial-Partnership-to-Enable-and-Advance-Food-Security-Offering-to-Deliver-Policy-Grade-Agricultural-Assessments/default.aspx

4 Synes om

https://twitter.com/bradneuberg/status/1627037029744906241?t=H1DtjfSBS672hAObbihsrA&s=19

3 Synes om