Satellitmarkedet - mod uendeligheden og videre!

Rummet fascinerer både filosoffer og investorer, og en af nicherne er små satellitter. Markedet for små satellitter (under 500 kg) var i 2018 ca. 3,6 milliarder dollars, og prognoserne for 2026 er ca. 15,6 milliarder dollars.

Der er både store og små aktører på området; jeg har primært fulgt de europæiske Gomspace Group og AAC Clyde Space. Maxar Technologies er også interessant. Airbus og Boeing er naturligvis også med på scenen.

Her er noget at læse til at starte med:

https://www.alliedmarketresearch.com/small-satellite-market

16 Synes om

Interessant åbning!

Andre interessante selskaber kunne være Iridium, som bygger et satellitnetværk.

https://www.iridium.com/network/globalnetwork/

Elon Musks SpaceX er naturligvis en del af infrastrukturen, der bruges til at transportere alt dette ud i rummet. Det er stadig et privat selskab.

2 Synes om

Jeg har ventet på, at nogen skulle kommentere på dette marked :slight_smile: Jeg gik selv ind i denne form for industri for et stykke tid siden ved at købe AAC Clyde Space aktier. Det ser ud til, at virksomheden er ved at få sin økonomi i orden, og at den har modtaget en del ordrer på det seneste.

Jeg købte Maxar på gefühl og med en dobbelt-op eller intet tilgang dengang for omkring seks dollars. Jeg har jævnligt tilføjet mere, når de har fået reduceret deres gæld og forbedret deres forretning. Aktien nåede 20 dollars før pandemien, men faldt derfra til omkring ti. Maxars administrerende direktør havde allerede annonceret, at pandemien ville forsinke deres leverancer og kunne svække efterspørgslen, men overraskende nok annoncerede de en ny ordre på flere satellitter for en uge siden.

Før pandemien brød ud, blev satellitbranchen hyldet som stort set det nye internet. Jeg ved ikke, om entusiasmen er aftaget lidt, men KPMG forudsagde netop, at branchen ville være 600 milliarder værd inden 2030: https://www.businessnewsaus.com.au/articles/-every-business-will-be-a-space-business-by-2030---says-kpmg.html.

Forretningen bliver stor, når tjenesterne bliver nemmere at bruge (pris og applikationer). Indtil da er udviklingen dyr, og med den nuværende krise vil mange startups løbe tør for penge. Men sektoren begynder at vise tegn på modenhed, og mange aktører laver allerede forretning og vil sandsynligvis overleve.

1 Synes om

{“content”:“Fandt denne interessante reklamefilm:\n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=zrz8NuALuj8\n\nHvilken børs kan man købe dette Marooned-firma fra? Det virker som avanceret satellitteknologi.”,“target_locale”:“da”}

Nyt raketcenter i Nordnorge i de kommende år:

Lige købt den første “rumaktie” lige før boomet https://www.fool.com/investing/2020/05/22/why-maxar-technologies-stock-just-popped-18.aspx Nybegynderheld.

1 Synes om

GomSpace ser igen vækst forude, corona tog ikke interessen for satellitter:

Nordjyske: Mistede millionordre og måtte fyre: Nu ansætter GomSpace igen

3 Synes om

{“content”:“Gomspaces aktiekurs har raket-steget i flere dage nu. Samtidig har den lokale konkurrent AAC Clydespaces aktiekurs stået stille. Har I nogen information om, hvad der kunne være sket med Gomspace? Jeg kan ikke finde nogen større nyheder.\n\nJeg ejer selv AAC og overvejer, om konkurrenten har fået en fordel, som jeg ikke er klar over :)”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Jeg har ikke fundet noget særligt. Kurset retter måske op på det, der blev tilbage i marts, der var et direktørinterview for en uge siden, men det gav ikke rigtig noget specielt.

Jeg har sammenlignet og fulgt Gomspace og Clyde Space virksomhederne lidt. Efter at have gennemgået de tidligere rapporter besluttede jeg at tage ca. 10 % af porteføljens værdi i Clyde Space aktier. Nu sigter jeg mod næste år og en positiv vending i den aktiebaserede indtjening, hvis det ikke sker, eller der opstår problemer, så ryger de ubesværet ud af porteføljen og mod kredsløb. Nu strækker jeg mig lidt i investeringsplanen, som ifølge den skal internalisere mine egne virksomheders forretning ret godt… :grin: men et så interessant felt, at jeg ville være med på en eller anden måde!

Hvilke nøgletal ville I især sammenligne mellem disse to virksomheder?

Jeg er også interesseret i en mere vidende mening om ordrebeholdningen: AAC ordrer ca. Halvdelen af markedsværdien, er det et typisk forhold generelt, og hvad kan man udlede af det? Hvor lang en periode dækker disse ordrer over?

3 Synes om

{“content”:“Jeg fandt denne rapport i en diskussion på et svensk forum:\n\nSpace industry consulting and research services | Analysys Mason sidst er der en omfattende liste over virksomheder, der opererer på satellitmarkedet.”,“target_locale”:“da”}

Der er kun en stor forandring i gang i satellitbranchen. Starlink kan revolutionere hele markedet på en sådan måde, at mange gamle spillere vil være i knibe. Oneweb gik allerede konkurs, officielt på grund af Corona, men i praksis fordi finansfolkene forstod, at systemet er alt for dyrt at bygge og vedligeholde i forhold til Starlink, der kan sende satellitter i kredsløb til “kostpris” med genanvendelige raketter, dvs. til under halv pris i forhold til konkurrenterne.

Hvis jeg kunne investere i Starlink og/eller SpaceX, ville jeg købe stort ind af aktier. For andre udbydere er jeg ikke lige så begejstret – mange vil opleve det samme som den tyske bilindustri, når Musk er i fuld gang… og SpaceX’s voldgrav er i årtier. Europæerne vågnede igen sent, og deres eget genanvendelige system er på tegnebrættet, men det er mindst fem år til den første flyvning, og der kan gå et år eller to mere, før det er pålideligt genanvendeligt og billigt at opsende – især hvis SpaceX’s endda lidt utrolige planer med Starship realiseres inden da… dvs. et fuldt genanvendeligt tungt opsendelsessystem, der sender 5-10 gange så meget i kredsløb pr. opsendelse som andre, og omkostningerne kun kommer fra brændstof og vedligeholdelse… Det er blevet sammenlignet med en DC3, der konkurrerer mod lærredsbeklædte biplaner, der skal skrottes efter hver flyvning.

3 Synes om

En artikel om markedet, især nanosatellitter, som Clyde Space producerer:
https://www.wfmj.com/story/42435311/nanosatellite-and-microsatellite-market-growing-at-a-cagr-213-key-player-gomspace-lockheed-martin-l3harris-sierra-nevada-corporation-aac-clyde-space

Og her er Clyde Space nævnt:

Jeg må indrømme, at mit køb af AAC Clyde Space var forhastet, da CEO’en kort efter den første del solgte en ret stor mængde aktier til en lavere pris end markedet, og ejerne har siden da solgt en hel del. De svenske småinvestorer forventer i hvert fald et solidt hop ved årets udgang, men lad os nu se, hvordan fundamentet udvikler sig :smiley:

3 Synes om

GomSpace får ordre fra ESA

https://spacewatch.global/2020/08/esa-and-gomspace-sign-contract-for-implementation-of-the-juventas-cubesat-in-support-of-the-hera-mission/

2 Synes om

Er priserne på disse satellitforbindelser faldet, eller kan de sænkes? Blandt mine porteføljevirksomheder tilbyder Ubiquiti Inc. hardware til en utrolig konkurrencedygtig pris, hvilket muliggør streaming af internetforbindelser til afsidesliggende områder til en meget overkommelig pris. Produkterne har været særligt populære i udviklingslande og afsidesliggende områder i Amerika osv.

Hidtil har satellitter ikke spillet en stor rolle, i hvert fald ikke med hensyn til priser. Forbindelsens rejse gennem atmosfæren forårsager yderligere problemer såsom afbrydelser, langsomhed osv.

2 Synes om

AAC Clyde Space - kortsigtede overvejelser. En slags RSI-divergens på 1H og 1D timeframes (billede 1H). Stadig i en nedadgående trend, forhåbentlig vil vi snart begynde at lave en højere bund over den tidligere ca. 3,1 SEK og derfra ind i en ordentlig opadgående trend. Nye bunde har altid været mindre lavere end de foregående, og faldet er i den henseende aftaget betydeligt. Q2-rapporten nærmer sig, forhåbentlig er det ikke en skuffelse, jeg er selv i ørkenen på det tidspunkt og kan ikke smide papirerne ud :man_facepalming: En positiv overraskelse vil helt sikkert få dette til at springe ordentligt op efter sådan en salgsbølge. På den anden side kan salget signalere et ordentligt coronahit og et dårligt resultat.

En anden observation fra en Avanza-forumbruger, i dag er der en ny mægler CSV på købssiden, ingen tidligere køb, nu her til morgen for 275.630 SEK:

Tak for læsningen, dette er mest for at støtte mig selv, så jeg kan holde den røde linje.

2 Synes om

Spændingen er høj i afventning af AAC Clydespace’s Q2.
Den nuværende kurs er stadig ret tæt på corona-bundlinjerne og tydeligt bag indekserne. På den anden side udtrykte Luis Gomez i sin præsentation før ferien, at coronaen ikke har haft nogen indflydelse på dem (https://www.youtube.com/watch?v=RNp3_wh0dpU&t=203m19s, en god præsentation imo)

Som et tillæg til AAC: (Scottish) Godfather of Space Craig Clark og hans fortryllende skotske accent på stemmen for en uge siden: Craig Clark - CSO of AAC Clydespace

2 Synes om

AAC Clyde Space
AAC Clyde Space: AAC Clyde Space-aktier begynder at handle i USA (beQuoted)
2020-08-19 21:45

AAC CLYDE SPACE-AKTIER BEGYNDER AT HANDLE I USA

2020-08-19 AAC Clyde Space AB (publ)
AAC Clyde Space meddeler i dag, at deres aktier er begyndt at handle i USA på Pink Market under symbolet “ACCMF”, og at de har ansøgt om at få deres aktier handlet på OTCQX Market, det højeste niveau inden for OTC-gruppen. Dette vil gøre AAC Clyde Spaces aktier mere tilgængelige for amerikanske investorer, som nu kan handle aktierne i amerikanske dollars i USA. Amerikanske investorer kan finde aktuelle finansielle oplysninger og realtidsnoteringer for virksomheden på www.otcmarkets.com www.otcmarkets.com

Beslutningen om at tilslutte sig OTCQX-markedet er en del af virksomhedens strategi om at udvide sine aktiviteter i USA, verdens største og mest dynamiske marked for små satellitter.

“AAC Clyde Space er en af verdens førende inden for små satellitter, der leverer avancerede, pålidelige rumdelsystemer og satellitter til virksomheder og institutioner verden over. At tilslutte sig OTCQX er et vigtigt skridt i retning af at udvide vores synlighed og operationer i verdens største rumsektor. Vi har i øjeblikket flere muligheder i USA og ser frem til at se nye amerikanske interessenter og investorer slutte sig til os i vores fremtidige vækst”, siger AAC Clyde Space CEO Luis Gomes.

Det amerikanske marked udgør i øjeblikket mere end 30 % af AAC Clyde Spaces forretning, med salg der spænder fra små komponenter til komplette Space as a Service (Rum som en Service)-løsninger. Virksomhedens kunder i USA omfatter universiteter, statslige organisationer og etablerede satellitoperatører, som bruger AAC Clyde Spaces delsystemer og satellitter til en række formål – kommunikation, jordovervågning og rumudforskning, blandt andre.

OTCQX Market drives af OTC Markets Group, et amerikansk finansmarked for 11.000 over-the-counter (OTC) værdipapirer. OTCQX-markedet omfatter både multinationale virksomheder, der søger adgang til amerikanske investorer, og indenlandske vækstvirksomheder. Virksomheder er ikke forpligtet til at være registreret hos eller rapportere til SEC, men skal gennemgå en gennemgang og derefter offentliggøre finansielle oplysninger hos OTC Markets Group. Handelstiderne er 9.30-16.00 amerikansk østlig tid.

AAC Clyde Space AB vil opretholde sin primære notering på Nasdaq First North Stockholm, hvor den har handlet under symbolet AAC.ST siden 2016, og avancerede til Premiere-segmentet i 2019.

FOR MERE INFORMATION:
Besøg venligst: www.aac-clyde.space http://www.aac-clyde.space eller kontakt:
CEO Luis Gomes investor@aac-clydespace.com mailto:investor@aacmictroc.com
CFO Mats Thideman, investor@aac-clydespace.com mailto:investor@aacmicrotec.com, mobil +46 70 556 09 73

Oplysningerne i denne pressemeddelelse er sådan, at AAC Clyde Space AB skal offentliggøre dem i henhold til EU-forordning nr. 596/2014 om markedsmisbrug (MAR). Oplysningerne blev indsendt til offentliggørelse, gennem den ovenfor nævnte kontaktpersons mellemkomst, kl. 21:45 CET den 19. august 2020.

Følgende dokumenter kan hentes fra beQuoted
AAC-Clyde-Space-press-release-2020-08-19-ENG.pdf-http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=39962

OM AAC CLYDE SPACE
Koncernen AAC Clyde Space tilbyder nøglefærdige løsninger og tjenester fra missionsdesign til operationer i kredsløb, herunder pålidelige, tilpasningsdygtige satellitplatforme i området 1 til 50 kg og et komplet udvalg af delsystemer til kube- og småsatellitter. Med uovertruffen flyveerfaring og en end-to-end-service giver AAC Clyde Space kunderne mulighed for at nå deres missionsmål gennem et enkelt, betroet kontaktpunkt.

AAC Clyde Spaces aktier handles på Nasdaq First North Premier Growth Market. Erik Penser Bank AB, e-mail certifiedadviser@penser.se mailto:certifiedadviser@penser.se, telefon +46 8 463 83 00, er den Certified Adviser.

OT: Venter på en lille stigning… af kærlighed til sporten købte jeg en stor portion, da kursen startede med en fire. Så en +35 % vej til at være i nul… Hvis jeg bare fik en lille smule indblik i, hvad Q2 indeholder, ville jeg gerne sænke gennemsnittet ved at fordoble portionen, men tør ikke helt blindt :upside_down_face:

5 Synes om