Hej!
Til jeres opmærksomhed:
Cybersikkerhedssektoren er en af verdens hurtigst voksende industrier. Integrationen af forskellige teknologier, f.eks. Internet of Things, Big Data og maskinlæring, er stadig i forandring og vokser kraftigt, selvom hypen omkring dem er aftaget en smule. Vækstkurven for IoT-enheder er stadig lodret (se billede herunder). Min cybersikkerhedslærer på universitetet nævnte, at IoT-enheder i lang tid blev produceret uden nogen form for sikkerhedsløsninger, men nu er man også blevet opmærksom på dette.
Har corona haft indflydelse på sektoren?
Ikke rigtigt, næsten alle virksomheder har kunnet klare sig med 100 % fjernarbejdskraft.
Kilde til statistik
Virksomhedernes investering i ‘cloud security’ forventes at stige med 26,5 % årligt (Forbes-artikel om sektorens udsigter). Også et interessant faktum: Fjernarbejde har øget risikoen for cyberangreb. I en Monster-artikel diskuteres beskæftigelse inden for branchen - svaret er brutalt:
Cybersecurity jobs are in high demand and it doesn’t seem like the need for more security professionals is going anywhere in the foreseeable future. Cyber attacks are only becoming more common and more harmful, and even though we tend to only hear about the attacks of high-profile entities, no company – or individual for that matter – with an online presence is immune to attacks.
Billede af sektorens vækstrate (2019, Kilde til billede)
Jeg undrede mig over, hvordan forummet har grebet mange attraktive hypes; der er brintforretning, Nikola og alt muligt andet - men der tales intet om cybersikkerhed. I Finland er Nixu, F-Secure og SSH rene cybersikkerhedsfirmaer. De kommer dog ikke i nærheden af deres udenlandske modstykker, og derfor bør man se på situationen f.eks. fra den anden side af Atlanten. Det var rart at bemærke, at InderesPods cybersikkerhedsepisode også gav lidt tid til disse udenlandske virksomheder.
Hvilke virksomheder findes på NASDAQ eller NYSE (+P/B)?
Som nævnt har cybersektoren været i en enorm opgang under corona. Hele sektoren og især markedslederne har været de største vindere, mens COVID-19 har hærget verden. De virksomheder, der har P/B i skyerne, øger omsætningen med ca. +85 % (og EPS også med pæne mængder) om året.
Et par interessante virksomheder:
- CrowdStrike Holdings (P/B 29,7)
- Zscaler (P/B 42,95)
- Okta (P/B 59.01)
Det er værd at kigge på, selvom tallene er skyhøje lige nu.
Så er der også virksomheder med mere moderat vækst, såsom:
- SecureWorks (P/B 1.4)
- En lille virksomhed, som Dell ejer omkring 75 %, hvis jeg husker rigtigt
Store og mere stabile virksomheder uden P/B-tal:
- Palo Alto Networks
- Fortinet
- CyberArk Software
- Splunk
Hvorfor investerer jeg selv i cybersektoren?
Heraf svaret: Virksomhedernes resultater er meget lette at forudsige på grund af den abonnementsbaserede forretningsmodel (jf. Admicom). SaaS-virksomheder har typisk også fremragende rentabilitet, og dette gælder også for disse cybervirksomheder. I øjeblikket satser mange virksomheder kraftigt på vækst på bekostning af rentabiliteten, men i de kommende år, når vækstinvesteringerne aftager, vil rentabiliteten stige kraftigt.
Mit første indlæg, jeg ved ikke, hvordan det gik.
Hvis der er spørgsmål, svarer jeg gerne. Jeg har nu fulgt branchen i omkring et år, så jeg er dog ikke professionel. Hvis der er cyberprofessionelle på forummet, er I velkomne til at deltage i diskussionen!
Til sidst en meget omfattende pakke til læsning, leveret af Seeking Alpha:
https://seekingalpha.com/article/4288469-picking-winners-in-cyber-security-space