Autostore, norsk lagringspioner, på vej til børsnotering

Der er en norsk virksomhed ved navn Autostore, der er ved at blive noteret. En virksomhed, der investerer i lagerautomatisering/robotiksystemer. Tegningsperioden slutter i morgen kl. 00:59. De ser ud til at have store mål. Om de bliver opfyldt, er en anden sag. Det virker ret interessant. Har nogen en dybere viden/overvejelser om dette? Her er et resumé om emnet:

https://www.nordnet.fi/download/18.75d5a01b17818ce217577300/1633948720162/Autostore-tiivistelma.pdf

15 Synes om

Jeg selv markerede 2000 stk, fordi det så lovende ud.
Lad os se, hvordan det går… Der var meget få diskussioner i gang på de finske fora.

6 Synes om

Jeg har indtil videre arbejdet i to virksomheder, hvor logistikfunktionerne er blevet outsourcet, og der er taget lagerautomater og produktionslinjer i brug. I begge tilfælde var der forhandlinger om nedskæringer (YT) og folk blev fyret. Jeg har arbejdet med lagerarbejde i seks virksomheder, og det føles som om, at disse effektiviseringstiltag inden for logistik er begyndt at accelerere. Virksomheder beregner visse afskrivningsperioder for investeringerne, og mindst den ene virksomheds logistikautomationsinvestering (tyske anlæg) kostede 500 millioner euro, så det er store investeringer, hvis disse kan sælges. Det er ærgerligt, at jeg først nu opdagede IPO’en og ikke kan deltage, men jeg vil følge med i diskussionen.

1 Synes om

Udbuddet, inklusive 15 % yderligere aktier (som defineret i meddelelserne), er flere gange dækket af den vejledende tilbudspris.

Jeg mærkede det mindste antal. Den falder ikke fra en højde. Det er det evige dilemma, at hvis det lykkes, vil jeg ærgre mig lidt over, at jeg har mærket så lidt. Jeg kan selvfølgelig købe mere senere

tir. 19. okt. 2021 kl. 10.45 Average Joe fra Aktieinvestering <inderes@discoursemail.com> skrev:

Jeg markerede også et minimum på 390 stk., lad os se, hvad der kommer ud af det, hvis noget. Jeg undrede mig også over, at dette ikke blev talt meget om på finske fora.

Og ikke kun på finske fora. Jeg forsøgte at søge efter meninger om dette på forhånd via Twitter og googlet en del, men fandt meget lidt information. Prisen blev anset for høj, men det forhindrede ikke min egen tegning.

For at det ikke skal blive et helt tomt indlæg, citerer jeg fra gårsdagens meddelelse:

“As previously announced, the bookbuilding period for the institutional offering will close tomorrow (19 October 2021) at 14:00 hours (CEST). The application period for the retail offering will end the same day at 12:00 hours (CEST), provided however that applications in the retail offering made electronically through the webservices of Nordnet must be submitted no later than by 23:59 hours (CEST) today, 18 October 2021.”

Dvs. at det institutionelle udbud lukker kl. 15:00 vores lokale tid.

“The final number of Offer Shares and the final Offer Price per Offer Share will be set by the Company and the Lead Selling Shareholders (being the funds/companies owned, managed or advised by THL), in consultation with the Joint Global Coordinators, after completion of the bookbuilding period in the institutional offering.”

Handlen blev tidligere annonceret til at starte “on or about 20 October”, hvilket betyder, at allokeringen burde være klar i løbet af i dag, og handlen starter i morgen, medmindre der er uventede forsinkelser.

Her skal man være forberedt på, at uanset mængden af tegning, vil der enten komme a) et fast antal, f.eks. 50 eller 100 aktier, eller b) nul.

I denne (også) skandinaviske børsintroduktion var der i prospektet en typisk svensk og norsk betingelse om, at udstederen forbeholder sig retten til at udelukke nogle tegnere, for at sikre, at aktionærerne får et rimeligt antal aktier. Denne udelukkelse sker via lodtrækning. Finnerne er dog ikke som udgangspunkt diskrimineret, da udbudsbetingelserne siger “No Offer Shares have been reserved for any specific national market”.

EDIT. Lige nu, 19.10.2021 kl. 13:00, dukkede “SØKNAD AUTOSTORE HOLDINGS LTD” op på min værdipapirkonto. Så tegningen lykkedes i det mindste. For at undgå flere beskeder om emnet: ofte ser man først lige før handlen, dvs. i morgen, om man har fået aktierne eller ej. Nogle svenskere er gået tomhændede derfra, og det ser man først lige før handlen begynder.

12 Synes om

Fives announces strategic partnership with AutoStore and strengthens its position as an integrator of cutting-edge automated solutions God timing med dette :slight_smile:

5 Synes om

På din AOT (tilsyneladende en reference til en specifik platform eller porteføljevisning) vises din forpligtelse til at tegne, og den endelige allokering vil først blive afgjort senere. Sådan har det også foregået i andre udbud.

Læste du den besked, Nordnet sendte om emnet?

Vi har modtaget din tegningstegningsordre og videresendt den til den part, der er ansvarlig for børsnoteringen. Du kan nu se din tegning registreret i din portefølje. Antallet af enheder svarer til din godkendte tegningstegningsordre. I forbindelse med allokeringen vil vi opkræve tegningsgebyret fra din konto og levere de allokerede værdipapirer til din portefølje. I betingelserne for den nye tegning finder du oplysninger om den estimerede dato for allokeringsmeddelelsen og den estimerede første handelsdag for værdipapirerne.

2 Synes om

Ja, jeg læste Nordnets besked. Jeg fortolkede “antallet af aktier svarer til din godkendte tegningsordre” til at være det endelige beløb. Men det betyder det nok ikke… Tak for rettelsen! Jeg håber, der har været nok interesse, og at ikke alle tegnede aktier bliver tildelt. I hvert fald fra en hurtig profitjægers perspektiv. :slight_smile:

1 Synes om

Her er det samme, lad os se, hvad der kommer… men der er faktisk ret lidt diskussion om emnet. Dette er også et ret betydningsfuldt gennembrudsprodukt. Jeg har forstået, at det også har patenter, der er afgørende for dets funktion; er der nogen, der har mere information om dette?

1 Synes om

AutoStore har for nylig investeret betydeligt i forskning og udvikling. Selskabets udviklingsressourcer er steget fra 49 ansatte i 2017 til 149 ansatte, hvoraf 72 % er fuldtids softwareudviklere (pr. 30. juni 2021). AutoStore stræber konstant efter at innovere og forbedre eksisterende løsninger og software. AutoStores forsknings- og udviklingsaktiviteter har i de seneste 25 år styrket selskabets konkurrencefordele og ført til over 280 patenter.

Dette er et citat fra AutoStores IPO-prospekt

Tir. 19. okt. 2021 kl. 15.15 skrev Rivero fra Osakesijoittaminen <inderes@discoursemail.com>:

3 Synes om

Denne IPO var interessant, så jeg tog også minimumsbeløbet, selvom jeg næppe får meget. Handel skulle begynde i morgen.

Nedenfor er en kort, men præcis præsentationsvideo, der er flere år gammel (nyere kan findes på YouTube).

2 Synes om

En meget interessant virksomhed, så det bliver spændende at se, hvordan aktiekursen udvikler sig. Ved et hurtigt kig/overvejelse bekymrer mængden af konkurrence i branchen mig. Efter min mening følger teknologien fra f.eks. britiske Ocado Group (markedsværdi ca. 13,5 milliarder GBP) stort set den samme idé som Autostore (hvis du er interesseret i at undersøge andre, nævnte de bl.a. Vanderlande og TGW som konkurrenter i prospektet). Spørgsmålet er, hvor hurtigt de høje EBITDA’er vil smuldre, hvis teknologien kopieres, og priskonkurrencen intensiveres.

2 Synes om

Så vidt jeg forstår, var Ocado en kunde hos Autostore, stjal teknologien og blev en konkurrent. https://www.chargedretail.co.uk/2021/06/17/ocado-loses-major-court-battle-against-rival-autostore-as-patent-infringement-case-heats-up/

5 Synes om

Der er konkurrence i branchen, og så vidt jeg ved, er Autostores løsning ikke unik. Men jeg vil sige, at Autostore allerede er blevet et stærkt brand i branchen; disse dukker op som svampe efter regn og har et fremragende ry. Der er allerede lagerfaciliteter i Finland, der bruger Autostore, og flere kommer hele tiden. Investeringen er rimelig sammenlignet med fuldautomatiske lagre, løsningen er relativt fleksibel, og fordelene er betydelige.

Jeg ejer ikke i øjeblikket, da værdiansættelsen føltes høj. Komponentmangel påvirker sandsynligvis deres leveringstider i øjeblikket. Jeg tror dog, at fremtiden er lys.

6 Synes om

Gælder også for dette selskab.

4 Synes om

Allokering til AutoStore er udført. Meddelelse om resultat findes her:

“I alt 667.567.059 aktier (inklusive overallokerede aktier) blev allokeret i udbuddet, hvor 99 % af aktierne blev allokeret til investorer i det institutionelle udbud og 1 % af aktierne blev allokeret til ca. 10.000 investorer i det nordiske detailudbud”

Hvis denne besked ikke bliver markeret, blev det i beskeder, der ikke tilhører denne tråd, bemærket, at man ved at tegne minimum (390 stk.) fik 339 aktier, hvilket er 87 %.

Hvis man derimod tegnede mere, her er 2 eksempler: med en tegning på 1600 aktier fik man 374 stk. (23,4 %), og med en tegning på 9500 stk. fik man 603 stk. (6,35 %), hvilket betyder, at nedskæringen var betydelig, hvis man forsøgte at få en større mængde.

5 Synes om

Alle de nævnte eksempler følger formlen 339 + (markeret beløb - 390) * 2,9%.

3 Synes om

Jeg vil nu tilføje dette til dette forum.
Autostore er dukket op som den seneste interessante virksomhed, jeg har ikke nået at markere den, men jeg vil finde ud af, om det ville være værd at tage del i. Er der nogen, der kan fortælle mere om, hvordan året 2021 er gået? Det ser ud til, at omsætningen i de seneste år har været i en flot stigning, og der er også blevet skabt overskud. 2020 oplevede coronatab, men er 2021 kommet sig.

Jeg har forsøgt at læse finansdelen af Prospekt-dokumentet, og jeg forstår naturligvis stort set forretningen, men jeg har ikke helt fanget det endnu.