Og ikke kun på finske fora. Jeg forsøgte at søge efter meninger om dette på forhånd via Twitter og googlet en del, men fandt meget lidt information. Prisen blev anset for høj, men det forhindrede ikke min egen tegning.
For at det ikke skal blive et helt tomt indlæg, citerer jeg fra gårsdagens meddelelse:
“As previously announced, the bookbuilding period for the institutional offering will close tomorrow (19 October 2021) at 14:00 hours (CEST). The application period for the retail offering will end the same day at 12:00 hours (CEST), provided however that applications in the retail offering made electronically through the webservices of Nordnet must be submitted no later than by 23:59 hours (CEST) today, 18 October 2021.”
Dvs. at det institutionelle udbud lukker kl. 15:00 vores lokale tid.
“The final number of Offer Shares and the final Offer Price per Offer Share will be set by the Company and the Lead Selling Shareholders (being the funds/companies owned, managed or advised by THL), in consultation with the Joint Global Coordinators, after completion of the bookbuilding period in the institutional offering.”
Handlen blev tidligere annonceret til at starte “on or about 20 October”, hvilket betyder, at allokeringen burde være klar i løbet af i dag, og handlen starter i morgen, medmindre der er uventede forsinkelser.
Her skal man være forberedt på, at uanset mængden af tegning, vil der enten komme a) et fast antal, f.eks. 50 eller 100 aktier, eller b) nul.
I denne (også) skandinaviske børsintroduktion var der i prospektet en typisk svensk og norsk betingelse om, at udstederen forbeholder sig retten til at udelukke nogle tegnere, for at sikre, at aktionærerne får et rimeligt antal aktier. Denne udelukkelse sker via lodtrækning. Finnerne er dog ikke som udgangspunkt diskrimineret, da udbudsbetingelserne siger “No Offer Shares have been reserved for any specific national market”.
EDIT. Lige nu, 19.10.2021 kl. 13:00, dukkede “SØKNAD AUTOSTORE HOLDINGS LTD” op på min værdipapirkonto. Så tegningen lykkedes i det mindste. For at undgå flere beskeder om emnet: ofte ser man først lige før handlen, dvs. i morgen, om man har fået aktierne eller ej. Nogle svenskere er gået tomhændede derfra, og det ser man først lige før handlen begynder.