Auroora Yhtiöt - Finsk serieopkøber

der er den 25 lige i første indlæg xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

1 Synes om

Karo har til hensigt at tegne

"Har ledelsen af serieopkøberen evnen og færdigheden til at træffe fornuftige beslutninger for virksomheden, dvs. dens aktionærer?

I tilfældet Auroora er dette det vigtigste aspekt for mig, der påvirker deltagelsen i børsnoteringen, og mit svar til mig selv er: Jeg tror på det. Jeg tror, at Aurooras ledelse kan og vil handle i ejernes bedste interesse.

Et solidt fundament for dette gives af et stærkt ejerskab. CEO Antti Rauhala og bestyrelsesformand Pekka Tammela har selv til hensigt at tegne aktier i Aurooras børsnotering, selvom de allerede har en betydelig egeninteresse på spil. De får naturligvis deres aktier med en ti procents medarbejderrabat.

Finske fonde ser også ud til at have tro. Af en aktieemission på 35 millioner euro er der allerede aftalt tegninger for 22,2 millioner euro til ankerinvestorer. Aktier kan dog trykkes lidt mere.

Aktieemissionen kan afbrydes tidligst fredag den 27. marts kl. 16, og det er fuldt ud muligt, at det vil ske. Der synes dog ikke at være stor entusiasme blandt den brede investorpulje til at deltage i børsnoteringer, og serieopkøberen er ikke et så velkendt og klart defineret koncept som en telefonboksproducent eller et posthus.

En helt indlysende risiko er også, at Auroora forbliver en lavt omsat og dårligt kendt forlængelse af børslisten. På den anden side er det muligt, at man også i Finland vil vågne op til serieopkøbere på samme måde som i Sverige."

9 Synes om

Man kan vist ikke deltage i aktieemissionen via Osuuspankki? Jeg kan i hvert fald ikke finde det nogen steder.

Tegningen skal ske via Nordnet, men derfra kan du vælge, hvilken banks værdipapirkonto du ønsker aktierne til.

3 Synes om

Traditionel noteringsundersøgelse!

Har du tænkt dig at deltage i Auroora Yhtiöt (Auroora Companies) børsintroduktion? Undersøgelsen er anonym.

• Ja
  • Nej
  • Overvejer stadig
0 äänestäjää
3 Synes om

Man kan se på sagen ud fra flere målestokke, f.eks.:

Driftsresultat: Boreo har absolut et lidt større driftsresultat (6,7 mio. € mod Aurooras 5,7 mio. €), men Auroora har en bedre justeret målestok (7,7 mio. €).

Derudover var Auroora ifølge årsregnskabet en virksomhed på 142 millioner målt på omsætning. Det vil sige, at vækstspringet i 2025 er stærkt forbundet med børsnoteringen og emissionen. Det er normalt, at en virksomhed pyntes op til den bedste præstation forud for en emission.

Mit centrale punkt har hele tiden været, at værdiansættelsesniveauerne for aktiekapitalen afviger for meget fra hinanden; Auroora er overvurderet i forhold til Boreo på tidspunktet for emissionen, og Boreo er undervurderet i forhold til Auroora.

Værdiansættelsesforskellen er til tider helt uforståelig, dvs. Auroora er efter min mening fuldt prissat i det nuværende marked (hvilket skyldes emissionslogikken).

Jeg ønsker selvfølgelig begge virksomheder succes, og jeg kan måske købe Auroora-aktier selv inden for 18 måneder. Men jeg køber helt sikkert ikke fra emissionen, og ikke så længe tegningsbankens stabilisering fortsætter. Når Auroora har været prissat på børsen i et par kvartaler, vil jeg se på sagen igen.

Jeg ønsker under alle omstændigheder Auroora alt godt. Der er flere grunde til dette:

- Auroora og Boreo vil fremover være hjemlige seriekombinator-sammenligninger, og det vil påvirke begge virksomheders multipler (i hvert fald for institutionelle investorer…).

- Hvis Aurooras emission lykkes (og jeg tror, den vil lykkes, da størrelsesordenen mellem institutionelle investorer og husstandsinvestorer er korrekt fastsat), vil det som et biprodukt afsløre Boreo-aktiens åbenlyse undervurdering på markedet, hvilket også er en god ting for Boreo-investorer.

- Auroora og Boreo er i fremtiden også naturlige og potentielle fusionspartnere, hvis virksomhederne ønsker at nå op på samme skala som de svenske sammenlignelige selskaber.

8 Synes om

(Jeg ejer ikke Boreo og deltager ikke i Aurooras børsnotering)

Efter min mening er det også væsentligt at vurdere, om sektorerne og de opkøbte virksomheder er af samme kvalitet blandt disse serie-opkøbere. Det er formålsløst at sammenligne nøgletal direkte, hvis indholdet er æbler og rosiner.

26 Synes om

Er der nogen, der kan finde ud af, hvor meget ejerne har tømt kassen i udbytte inden børsnoteringen?

3 Synes om

Det er let at svare på: ikke en euro i de seneste år, men tidligere, da der var en anden fremgangsmåde, ville det have været mærkeligt, hvis den ikke havde uddelt.

3 Synes om

Jeg overvejede, om jeg skulle deltage, men da Karo roser det, og Aki også fortalte, at han har tegnet, må jeg se, hvor meget jeg får ud af det. Med samme playbook som med Posti, dvs. publikums højeste, institutionens laveste og til den lange portefølje.

PS Auroora kan i det mindste ikke kritiseres for markedsføringen af tilbuddet. Det virker som om, der kommer reklamer fra alle kanter. Der var en særlig præsentation for Nordeas kunder i dag.

8 Synes om

{“content”:“I pressemeddelelsen af 24. marts 2026:\n\n* Selskabets bestyrelse har i tilfælde af overtegning ret til at suspendere Offentlige og Institutionelle Udbud efter sin beslutning tidligst den 27. marts 2026 kl. 16.00. Desuden kan selskabets bestyrelse efter eget skøn beslutte at suspendere Medarbejderudbuddet tidligst den 27. marts 2026 kl. 16.00. Offentlige, Institutionelle og Medarbejderudbud kan suspenderes eller ikke-suspenderes uafhængigt af hinanden. En selskabsmeddelelse om suspensionen vil blive offentliggjort uden unødig forsinkelse.\n\nDa der ikke er en pressemeddelelse “uden unødig forsinkelse”, ser det ikke ud til at være en umiddelbar overtegning som forudset i den ovennævnte pressemeddelelse?”,“target_locale”:“da”}

15 Synes om

@Jageksi, jeg postede også din tekst her, jeg tænkte, at det måske ville være interessant i denne tråd også. :slight_smile:

4 Synes om

Jussi Halme har lavet en video om Auroora :slight_smile:

Et nyt selskab forsøger sig på Helsinki-børsen! Auroora Yhtiöt planlægger en børsnotering og søger bruttoaktiver på ca. 35 millioner euro. Men er der tale om en ægte væksthistorie eller et holdingselskab bygget på opkøb?

I denne video dissekere vi Aurooras børsnotering:

Hvad er Auroora? Hvorfor er en “serial acquirer” investorernes favoritmodel i Sverige, og hvordan fungerer det i Finland?

Tallene på bordet: Vi analyserer 2025 pro forma-tallene og ser, hvad 17,7 millioner euro i EBITA fortæller om selskabets tilstand.

Vurderingsberegning: Er tegningskursen på 5,20 euro attraktiv? Vi beregner EV/EBITA-multiplikatoren (ca. 10-11x) og sammenligner den med andre aktører på børsen.

Risici og muligheder: Er der blot tale om en “rentekupon” eller en ægte vækstmotor? Hvad sker der, hvis virksomhedsovertagelserne mislykkes?

Auroora er ikke en traditionel industrivirksomhed, men en investering i ledelsens evne til at allokere kapital. Se analysen og beslut selv, om Auroora fortjener en plads i din portefølje!

Husk: Investering indebærer altid risici. Denne video er en analyse baseret på selskabets børsnoteringsprospekt, ikke en investeringsanbefaling.

3 Synes om

Esa deltager ikke i emissionen

"Opsummering af Aurooras børsnoteringsemission
Auroora selskabernes børsnoteringsemission er absolut interessant, og som forretningsnørd er selskabets forretningsmodel også yderst interessant. Planeterne var dog ikke helt på linje med timingen af Aurooras børsnotering, hvilket betyder, at dens værdiansættelse, som det er typisk for børsnoteringer, er lidt for høj.

Auroora er dog en interessant tilføjelse til børsen, fordi størstedelen af emissionen går direkte til institutionelle investorer, hvilket naturligvis også kan skabe en positiv likviditetsspids. Jeg håber også, som finne, at tendensen med serielle kombinatorer også vil vokse i Finland, fordi Finlands største problem netop er manglen på store kapitaler, og det faktum, at der udføres god forretning her, men ejerskabet sjældent forbliver i Finland.

Auroora driver finsk ejerskab fremad, hvilket er en ekstremt fin ting, selvom værdiansættelsen lige nu er lidt for høj."

17 Synes om

“AUROORA YHTIÖT OYJ’S INSTITUTIONELLE UDBUD ER OVERTEGNET OG TEGNINGSPERIODEN ER AFSLUTTET

Auroora Yhtiöt Oyj’s (“Auroora” eller “Selskabet”) børsnotering til institutionelle investorer i Finland og internationalt i overensstemmelse med gældende love (“Institutionelt Udbud”) er blevet overtegnet mange gange. Selskabets bestyrelse har besluttet at afslutte tegningsperioden for det institutionelle udbud i overensstemmelse med betingelserne for børsnoteringen i dag den 30. marts 2026 kl. 18.00.

Tegningsperioderne for det offentlige og medarbejdernes udbud af børsnoteringen udløb i overensstemmelse med betingelserne for børsnoteringen i dag den 30. marts 2026 kl. 16.00.”

18 Synes om

Et rimeligt udbudsresultat, taget i betragtning, at institutionerne havde forhåndstegningsforpligtelser, og offentligheden var ikke fuldt ud begejstret for udbuddet, ligesom Aurooras personale heller ikke var særlig begejstret for udbuddet (= det var ikke nødvendigt at afbryde offentligheden og personaletilbuddene).

Jeg vil dog forvente en rimelig mængde arbejde for Aurooras aktiehandelsstabilisator i en måned:

• DNB Carnegie Investment Bank AB, Finland Branch fungerer som stabilisator for Auroora Yhtiöt’s (Auroora Selskaberne) børsnotering.

• Stabiliseringsforanstaltningerne og den tilhørende stabiliseringsperiode er defineret som følger:

• Stabiliseringsperiode: Varer 30 dage fra start af aktiehandlen.

• Tidspunkt: Anslået i perioden 2. april 2026 – 1. maj 2026.

• Formål: Stabilisatoren kan udføre foranstaltninger, der sigter mod at støtte aktiens markedspris efter børsnoteringen.

9 Synes om

Har denne stabilisering i de seneste år ikke generelt fungeret på den måde, at stabilisatoren forsøger at short-sælge hele positionen, hvis kursen begynder at stige, og derefter indkasserer ved at indløse optionen?

Hvis kursen derimod falder, ser man undrende til fra sidelinjen. Men støtten til kursen er beskeden, og man tjener ikke på samme måde, som hvis man kunne sælge til overkurs uden risiko.

3 Synes om

Jeg lagde mærke til, at der var en annonce for udbuddet på forsiden af lørdagsudgaven af Helsingin Sanomat. Kan det være, at udbuddet ikke blev ønsket afbrudt, selvom det allerede var overtegnet fredag, da der var købt dyr og stor synlighed?

Princippet er dette. Normalt forsøger man dog at bremse kursfaldet. Kursstigninger er efter min mening ikke rigtigt blevet dæmpet, men de er heller ikke blevet set meget i de seneste børsnoteringer.

I Aurooras tilfælde tror jeg ikke rigtig på nogen af delene, men at kursen forbliver ret neutral. Nu hvor de gamle ejere har lock-ups (med undtagelse af Varma).

1 Synes om

For dem, der tegnede sig i offentligt udbud, vil de få minimum + ca. 10,21% af den overskydende del. Det vil sige 100 aktier + overskydende del.

I det offentlige udbud modtog man tegninger fra omkring 1.700 investorer. Antallet af selskabets aktionærer vil stige til over 2.000 aktionærer som følge af børsnoteringen. Handel med selskabets aktier (“Aktier”) forventes at begynde på Nasdaq Helsinki Oy’s (“Nasdaq Helsinki”) børsliste den 2. april 2026 (skønnet).

I børsnoteringen allokeres 300.000 Udbudte Aktier til private personer og enheder i Finland (“Offentligt Udbud”) og 7.017.425 Udbudte Aktier allokeres til institutionelle investorer i Finland og, i henhold til gældende love, internationalt (“Institutionelt Udbud”), forudsat at Yderligere Aktieoption udnyttes fuldt ud. Derudover allokeres 477.921 Udbudte Aktier til selskabets og dets koncernselskabers fuldtids- og deltidsansatte i fast ansættelse ved begyndelsen af tegningsperioden den 25. marts 2026 i Finland, samt til bestyrelses- og ledelsesmedlemmer i selskabet og dets koncernselskaber i Finland (“Personaleudbud”).

Tegninger foretaget i det Offentlige Udbud accepteres fuldt ud op til 100 Udbudte Aktier pr. tegner, og for den del, der overstiger dette, accepteres ca. 10,21 procent af tegningerne. Tegninger foretaget i Personaleudbuddet accepteres fuldt ud.

13 Synes om