Solenergi - hvor skal man investere?

Overordnede synspunkter fra en økonom om den eksponentielle vækst i solenergi:

https://www.youtube.com/watch?v=edAdJxxstTE

image

Som Magnora-investor lander de faldende panelpriser og producenternes overkapacitet direkte på investorens konto :grin:

https://keskustelut.inderes.fi/t/magnora-asa-vihrean-siirtyman-aallonharjalla/38432?u=pohjolan_eka

9 Synes om

https://x.com/elonmusk/status/1856351376747479042?s=46&t=WM9TG4iqI1ZAhDGcU7VSHg

• edit: @akka Det var derfor, jeg linkede – jeg vil tro, at Musk nok skal tage sig af sine forretninger, hvis han deltager i administrationen i en ekspertrolle (AI/vedvarende energi). I det mindste burde First Solar få gavn af det, og måske også Canadian Solar. :boom:
5 Synes om

Nu mangler vi bare, at Musks nye bedste ven er enig.

Jeg har mest aktivt fulgt Jinko og Canadian Solar, som jeg ejer. Deres kursfald så ud til at få god ekstra fart på, efter det amerikanske valg var afgjort. Canadian er faldet, så vidt jeg forstår, i en størrelsesorden svarende til hele deres forretning i USA.

3 Synes om

Hvorfor mener du, at netop First Solar og Canadian Solar ville drage fordel? Hvorfor ikke f.eks. Enphase Energy eller SunRun?

“MAGA”

https://investors.canadiansolar.com/news-releases/news-release-details/canadian-solar-announces-us-solar-cell-manufacturing-facility

I 2023 meddelte Canadian Solar, at de ville bygge deres første fabrik til solcellemoduler i Mesquite, Texas, og en solcellefabrik i Jeffersonville, Indiana . Fabrikken i Texas startede driften i slutningen af 2023, mens den i Indiana stadig er undervejs.

2 Synes om

Alle, der har produktion i USA, vil helt sikkert drage fordel i forhold til dem, hvis produktion ligger andre steder. First Solar er helt sikkert god. Men for eksempel har Enphase også to produktionssteder i USA. Derudover er der selvfølgelig også et i Kina og et i Indien. Det er netop blevet meddelt, at produktionen i Mexico ophører. Man skulle tro, at firmaerne i denne branche har haft Trumps forrige periode og de daværende Kina-toldtariffer i frisk erindring på det seneste, og at det amerikanske marked vil kunne betjenes hovedsageligt med lokal produktion?

Her er nyheden, hvis nogen skulle have overset den:

Edit: “Selskabet forventer ikke, at dets mikroinverter-kapacitet bliver påvirket af denne ændring og vil fortsætte med at producere næsten 7,25 millioner enheder pr. kvartal, hvoraf fem millioner enheder fremstilles i USA.”

5 Synes om

Jeg listede bare de stærkeste fra min egen portefølje i forhold til MAGA. Jeg har – desværre – også ENPH, men dens fordel er efter min mening mere begrænset. ENPH har mange markeder i EU.

1 Synes om

Hvis der stadig findes solenergifirmaer, der har egen produktion, men ikke i USA, så er den administrerende direktør bagud og har allerede fejlet fælt. Sandsynligvis ville firmaet i så fald allerede være tæt på konkurs.

Det ser ud til, at de fleste (inklusive SolarEdge) har en fabrik eller flere i USA, da Bidens politik jo gavmildt støttede indenlandsk grøn produktion. Der findes alverdens skattefordele, som man endda kan videresælge til andre virksomheder og dermed komme tættere på at gå i nul. Alligevel kører de med underskud.

Især de rene solpanelsproducenter tjener ikke særlig mange penge, ikke engang i Kina med deres massive volumener og dumping. Avancerne er formentlig bedre, hvis hjemmets energibehov kan dækkes mere helhedsorienteret (invertere, automatik, husbatteri, paneler) ved at købe det hele fra den samme udbyder.

3 Synes om

Vindkraftselskabet Arises driftsdirektør Hans Carlsson har besluttet at forlade sin stilling til fordel for en ny position som administrerende direktør for MS WinCon. Hans ansvarsområder vil i første omgang blive delt mellem de øvrige medlemmer af koncernledelsen, skriver Arise i en pressemeddelelse.

Carlssons sidste dag hos Arise bliver den 31. januar 2025

En forklaring på sektorens positive stemning i dag.

https://x.com/ripster47/status/1857135064829907110?t=RusN2po-dV615Uo3Fdo1TQ&s=19

3 Synes om

Det begynder at se interessant ud for Enphase. Den er faldet markant fra toppen, og Trumps valg gav grafen en ordentlig slut-opkastning.

Måske er udsigterne i solsektoren dog ikke helt så slemme, og hvis der kommer en lille vending, så er der jo potentiale her.

@DayTraderXL ryster nok på hovedet, når forummedlemmerne jager faldende knive :grinning_face:

6 Synes om

Jeg har ikke travlt – tilføjer først, når daily trend change er sket.

7 Synes om

VWAP forankret til præsidentvalget vil sandsynligvis også fungere som en form for købssignal.

image

image

3 Synes om

På et tidspunkt havde jeg altid Anchored VWAP på chartet som et startpunkt, hvor jeg tog en swing-trade og brugte det som stop-loss-værdi (alarm). Nu om dage bruger jeg det kun i særlige situationer – jeg synes, det fungerer bedst intraday.
Trump-day er helt klart signifikant for mange aktiers vedkommende, så i den forstand taler det for at bruge den indikator. I forbindelse med DJT ligger vi jo tydeligt under den grænseværdi, så det er godt at holde øje med, om den formår at bryde igennem – det kunne være et godt købssignal.

1 Synes om

https://x.com/faststocknewss/status/1858500061380178057
Enphase Energy påbegynder amerikanske forsendelser af IQ Battery 5P, hvilket gør det muligt for projekter at kvalificere sig til bonuskredit for indenlandsk indhold under Inflation Reduction Act

11 Synes om

Enphase Energy IQ8 mikroinvertere valgt til belgisk anlæg for radioaktivt affald

https://investor.enphase.com/news-releases/news-release-details/enphase-energy-iq8-microinverters-selected-belgium-radioactive

Denne leverance har ikke stor betydning med hensyn til antal leverede enheder eller MW, men det er en ret interessant nyhed, da Enphase normalt ikke er involveret i kraftværker i den MW-størrelsesorden.

5 Synes om

Her er en opsummering af den nuværende situation, mens vi venter på information om, hvad Trump finder på med hensyn til solenergi. I disse vedvarende energiprojekter er der altid disse politiske risici, og i øjeblikket bremser usikkerhed kursudviklingen for virksomheder i branchen på det amerikanske marked. På lang sigt er dette kun en midlertidig forhindring, men på kort sigt er der sandsynligvis ingen pludselige ændringer at forvente i en bedre retning.

5 Synes om

Er der information om, hvordan man kan få eksponering til Hoymiles? - en mikroinverter- og hjemmebatteriproducent… Direkte eller via en ETF?

https://x.com/Investing_Table/status/1886884425776218534
Est Revenue: $377.51M
Actual Revenue: $382.71M

Est EPS: $0.75
Actual EPS: $0.94

Solen titter endelig frem…

13 Synes om

Ja ja, det har jeg også ventet på. Den grønne omstilling har fået en del skidt smidt i nakken i lang tid, og det at redde verden er i høj grad blevet overskygget af våbenraslen, mørke egoers praleri og ophidselse af nationer. Understrømmene er dog så stærke, at de vedvarende energikilder vil slå igennem, omend i forskelligt tempo i forskellige regioner. Enphases vej har heller ikke været jævn, men de har efter min mening udviklet deres virksomhed godt. En af styrkerne er netop den globale decentralisering til forskellige regioner, både inden for planlægning/produktion og kundebase. Over halvdelen af medarbejderne er i Indien, hvilket sikrer en konkurrencedygtig arbejdsstyrke på relativt neutral grund.

De har virkelig formået at forsvare rentabiliteten, selv med disse faldende volumener. Selvom Europa-viseren pegede nedad, udvides der nu hurtigt til APAC-regionen, og de begynder at være til stede i verdens vigtigste hjørner. Japan er også kommet med i paletten, hvilket kan give et større skub til væksten.

Man kan også tage hatten af for produktudviklingen, da der konstant kommer nyheder. Og samtidig kan man udvide udbuddet til nye sektorer. Den mest interessante nyhed er den GaN-baserede IQ9 mikroinverter, der lanceres i år, og som kan nå det kommercielle marked på 480 VAC. Og i øvrigt tilbyder den større effekt til lavere omkostninger.

''For example, IQ9 brings in a lot of tricks with gallium nitride. We are able to go from four silicon FETs to two gallium nitride FETs.

And because we are using what is called as a bidirectional switch instead of four unidirectional switches, we will now use two bidirectional switches. Therefore, there is some intrinsic cost reduction. We expect to be running those FETs at a frequency that is greater than 100 kilowatts in the future. And when you run those FETs at greater than 100 kilohertz in the future, you no longer need a big transformer.

For example, if you are able to run them at 10 times higher frequency, from 100 kilohertz, if you’re able to run at one megahertz, you should be able to get a transformer reduction by one over route 3, which is a 66% reduction in the transformed size. While we are not there, I mean, we call that internally as moonshot so that we can gain that benefit and give customers ultra-small inverters, which are extremely cost-competitive. ‘’

Det begynder at se ud som om, at bunden er nået, og fremover kan man forvente stigende omsætning – og forhåbentlig også en stigning i aktiens værdiansættelse. I min egen playbook: køb og behold (indtil der igen er en ny pelikan i turbinen).

Her er links til hele transskriptionen og pp-præsentationen:

https://investor.enphase.com/static-files/7a95029a-a55b-4f1a-8fe1-5b3c41fef946?v=February-2025

8 Synes om