Valoe Oyj (“Valoe”) leverer et vægmonteret solcelleanlæg til facaderne på den nye parkeringsbygning med ca. 2000 pladser i Helsinki-Vantaa lufthavn. Parkeringshuset er allerede under opførelse foran den nye Terminal 2 og forventes at stå færdig i efteråret 2020. Projektet realiseres af en alliance bestående af Finavia Oyj, SRV Rakennus Oy, Arkitektkontoret HKP Oy, Arkitektkontoret ALA Oy og Ramboll Finland Oy.
Valoe leverer solcelleanlægget klar til brug og installerer panelerne, der er produceret i Mikkeli, på parkeringshusets vægge i første halvdel af 2020.
{“content”:“Jeg har otte aktier af selskabet i min lotto-portefølje på grund af dets historiske stunts, som jeg holder fast i. Jeg deltog ikke i udbuddet; jeg har allerede tidligere foretaget mine investeringer i dette selskab fuldt ud :)\nJeg vil se med stor beundring på lufthavnens solpanelvæg, hvis den bliver færdig som planlagt. Mirakler sker på mange måder!”,“target_locale”:“da”}
Jeg fandt først Valoen i går. I dag er de første køb foretaget. Blandt de største ejere er bl.a. Jorma Ollila og Kyösti Kakkonens virksomheder. Produkterne ser ud til at være innovative og alsidige. Dette efterår er et vendepunkt fra forskning til produktion. Meget potentiale!
Ret store indkøb i går og i dag. Altså i forhold til tidligere. Og kursen er også steget pænt. Det bliver interessant at se, om der snart kommer nyheder..
{“content”:“Valoe har et tvivlsomt ry, men er spørgsmålet bare, at de historisk set har svigtet praktisk talt alle, der har investeret i dem, med dårlig performance? Ollila og Kakkonen investerer næppe i et fupfirma. Engang imellem finder selv den blinde høne et korn.\n\nDette er bare en hurtig tanke, jeg gider ikke sætte mig mere ind i firmaet, men der er sandsynligvis potentiale for vækst, hvis de får forretningen til at køre.”,“target_locale”:“da”}
Her er de seneste nyheder, taget fra Valoes hjemmeside. Den giver et generelt overblik over, hvad virksomheden handler om.
Jeg har åbnet en lille “lotto”-position, og grundene til dette er faktisk odd form-teknologien og den generelle megatrend inden for solenergi.
Undervejs er der kommet gode nyheder, såsom udvidelsen af Juva-fabrikken, opstarten/fusionen af den litauiske fabrik (jeg husker ikke præcis, hvordan det gik) og især det faktum, at panelerne er genanvendelige, og at omsætningen er begyndt at stige.
Dette har ligget omkring 6 øre i et stykke tid, og det skyldes delvist finansieringssystemet med Winance, hvor Valoe betaler gæld til Winance i form af aktier.
Edit: Jeg har vedhæftet den seneste halvårsrapport. Jeg overlader fortolkningen af tallene til de klogere. Jeg var selv glad for, at likvide midler også var steget betydeligt i forhold til sammenligningsperioden.
Der er gæld, men det er der vel næsten i alle virksomheder. Det, at der ikke genereres omsætning, og gælden dermed ikke kan afdrages, er bekymrende.
Efter min opfattelse har Valoe ikke (endnu) taget alle de penge, der har været til rådighed fra Winance.
Havde Valoe været i Amerika, ville kursen have været en helt anden. Finnerne er et andet folkefærd, og en sådan værdiansættelse vækker ikke interesse. Den tidlige værdiansættelse fremmede de forkerte ting i virksomheden, og heldigvis var jeg ikke med dengang. Nu begynder tilliden så småt at vågne. Jeg købte en portion til 0,05 som et lotteri, fordi potentialet er stort, hvis det ikke spildes.