Solpaneler på taget - Reelle udbytter i solskinnet?

I år er solpaneler blevet mere populære, efterhånden som Europa er havnet i en energikrise. I denne tråd vil vi forsøge at overveje anskaffelse af solpaneler som en investering og undersøge, hvor rentable de egentlig er. Eller er de overhovedet rentable?

Jeg er ikke nogen stor ekspert på emnet, og mine egne paneler har kun været i brug i knap et halvt år. Forhåbentlig kan tråden alligevel være til nytte for læserne. I dette første indlæg vil jeg dele mine egne erfaringer og de data, jeg har indsamlet indtil videre, til andre. Mit perspektiv vil sandsynligvis fremhæve livet i et parcelhus, da opvarmning bruger elektricitet på en anden måde end f.eks. i et rækkehus.

Først dog et par ord om solpaneler. Paneler og systemer sammenlignes med hinanden ved hjælp af kWp-værdien (peak-kilowatt), som beskriver panelernes effekt under visse standardbetingelser. Man kan tænke på det som panelernes maksimale effekt, selvom det ikke er helt præcist. Close enough. Jo højere kWp-værdi, desto mere elektricitet kan systemet potentielt producere.

Et solcelleanlæg inkluderer udover panelerne en inverter, som omdanner den elektriske energi fra panelerne til en passende form til at blive ført ind i ejendommens elnet. Inverteren er den dyreste enkeltkomponent i systemet, og den skal dimensioneres tilstrækkeligt stort, så den kan håndtere den effekt, panelerne producerer. F.eks. er mit eget system på 4,32 kWp, og inverteren er på 6 kW. Mange invertere tilbyder mulighed for realtidsovervågning, hvilket er en fin funktion. Selvfølgelig inkluderer nogle systemer også et batteri for at muliggøre lagring af den producerede elektricitet, så overskudsproduktionen kan bruges til eget forbrug f.eks. om natten.

Hvad er så den “rigtige” størrelse for et system? Jeg kan ikke svare ordentligt, en klogere person kan gøre det bedre. Jeg vil dog forsøge at klarlægge sagen gennem mit eget system. For småproducenter er elproduktion skattefri, selv salg af overskudsproduktion. Hvis panelerne derimod er anskaffet med henblik på indtjening og ikke til eget forbrug, skal der betales skat (yderligere information fra Skattevæsenets hjemmeside). Så vidt jeg husker, var grænsen hos Helen mindst 100 kW, så man skal anskaffe en hel del paneler for at overskride det.

Desværre producerer panelerne normalt mest, når ens eget forbrug er mindst. Det giver derfor måske ikke mening at dimensionere systemet, så der slet ikke er overskudsproduktion. Om sommeren går det meste af produktionen til salg, men om foråret og efteråret går en helt anden del til eget forbrug. Jeg viser mine egne grafer for dette lidt længere nede.

Så til mine egne erfaringer. Mit eget system blev anskaffet i marts 2022, og størrelsen er som nævnt tidligere 4,32 kWp (12 * 360 W paneler), prisen var 8900€. Her er mit første råd til dem, der overvejer paneler: undersøg priserne i det mindste overfladisk på forhånd. Jeg gjorde det ikke selv og var bare begejstret for panelerne, hvilket resulterede i, at jeg betalte overpris. Jeg vurderer, at det samme kunne have været fået op til 2000€ billigere. Panelerne har en 25-års ydelsesgaranti (dvs. de producerer stadig >80% af deres nominelle effekt på det tidspunkt) og inverteren har en 10-års garanti.

Man kan få håndværkerfradrag for installation af paneler. I mit tilfælde opgjorde installationsfirmaet arbejdets andel til 3625€, hvoraf 40% er 1450€. Når selvrisikoen er 100€, kan 1350€ trækkes fra panelernes pris efter fradraget (yderligere information fra Skattevæsenets hjemmeside).

Overskuddet kan sælges tilbage til spotprisen, eller i hvert fald i Helens tilfælde kan det “lagres” i et virtuelt batteri, hvorved man får 13 c/kWh (8/2022, da priserne kan ændre sig). Jeg indgik selv en aftale om at sælge til spotprisen. For overført elektricitet solgt i Carunas netværk skal man ikke betale noget for overførslen.

Vi bor i Lohja, og vores parcelhus har et stejlt tag, og alle panelerne er på én tagflade, der peger omtrent mod sydøst. Der er ingen skyggende træer foran, så på en solrig dag ser produktionsprofilen omtrent sådan ud:

Så til de egentlige data. Jeg har beregnet panelernes indtjening en gang om måneden og tegnet nogle grafer. Ved beregning af andelen til eget forbrug har jeg brugt den nuværende kontrakt på 6,96 c/kWh (plus transmission ~7 c/kWh og skat ~3 c/kWh), som næste år igen kan være noget helt andet. Den solgte andel er beregnet direkte ud fra spotpriserne.

Lad os starte med april, som var den første fulde måned med panelerne. April var rimelig solrig, selvom der i begyndelsen var en uges snefald. Der blev produceret i alt 525,8 kWh elektricitet, hvoraf 272,4 kWh gik til eget forbrug. Gennemsnitsprisen for den solgte elektricitet var 12 c/kWh.


Maj var også meget solrig, og produktionen var 583,1 kWh, hvoraf 232,05 kWh gik til eget forbrug. I maj var udetemperaturen stadig relativt lav, hvilket øger panelernes effektivitet en smule (~5-10%). Gennemsnitsprisen for den solgte elektricitet steg og var i maj allerede 17 c/kWh.


I juni blev der produceret meget elektricitet, 677 kWh (kun 203,9 kWh til eget forbrug). Gennemsnitsprisen for den solgte elektricitet var den samme 17 c/kWh som i maj.


Juli måneds elproduktion var omtrent på samme niveau som i maj. Derimod fortsatte spotpriserne med at stige, og gennemsnitsprisen for den solgte elektricitet var allerede 26 c/kWh.


Sammenfattende:

Sælgerne pralede meget med, at tilbagebetalingstiden let ville være under 10 år. Og dette var altså før Rusland angreb Ukraine, og priserne begyndte at stige til skyerne også om sommeren. Selvfølgelig er vi med de forhøjede priser tydeligt tættere på den påstand, men meget af det, de sagde, var noget vrøvl.

Det ville være rart at høre forummedlemmernes tanker, erfaringer og tips om emnet. Mange var interesserede i panelerne, da det blev diskuteret i Kaffestuen. Håber ikke dette indlæg var alt for rodet :grimacing:

EDIT: kolonnerne i det sidste billede er rettet.
EDIT2: tilføjet bemærkning om andelen af transmission og skat ved køb af elektricitet.

135 Synes om

Tak for det interessante oplæg! Kan du uddybe den afsluttende oversigtstabel lidt, da den ikke var umiddelbart tydelig for mig :grinning:

Hvis vi f.eks. ser på juli, hvor 209,26 kWh gik til eget forbrug. Hvordan udgør de 366,14 € sig, hvis elprisen har været 0,26 €/kWh? Og hvorfor er der kun solgt 32,51 kWh, og ikke 575,4-209,26= 366,14 kWh?

3 Synes om

Det er da derfor, der findes en batteripakke, ikke sandt? Fyld batterierne helt op i spidsbelastningsperioden og brug dem derefter i de “stille” timer.

2 Synes om

Øh, kolonnerne gik i stå. Tak for at du gjorde opmærksom på det, jeg har rettet det!

4 Synes om

Ja, man kan faktisk godt få sådan en. Jeg har ikke selv erfaring med at bruge den eller med prisen, det ville være fedt at høre, hvis nogen her tilfældigvis har. Så vidt jeg forstår, har nogle gør-det-selv-entusiaster lavet batterier af elbilbatterier.

3 Synes om

I USA bruger de helt almindelige bilbatterier, man behøver ikke specielle elbilsbatterier.

Men der findes også kommercielle specialreoler, hvor man efter behov kan tilføje plug’n’play flere batterier, og det fungerer med det samme :slight_smile:

2 Synes om

Tak for åbningen! Jeg forventer inden for et par uger at få mine egne 16 paneler til de ubeskyttede øst- og vestsider af mit sadeltag. Kontrakten nævner 6 kW, men det er nok relateret til den bestilte inverter? Vi får se. Min nabo har lige installeret 30 paneler på sydsiden. Det bliver godt at sammenligne. De får nok en god spids midt på dagen. Jeg selv forventer en mere jævn, moderat og langvarig produktion fra tidlig morgen. Især aftensolen producerer tilsyneladende stadig fra vest i et par timer nu om sommeren, når naboen allerede er i skyggen. Helen er også vores udbyder. En ny toårig kontrakt til 0,09 €/kWh. Jeg forstod, at direkte salg af overskydende produktion til dagsprisen er mere fordelagtigt end Helens virtuelle batteri, men jeg indrømmer min omfattende uvidenhed indtil videre. Noget får mig alligevel til at håbe på en stigning i elprisen. Jeg skal også overveje, hvordan jeg fremover vil planlægge mit eget forbrug, især opladning af elbilen. Er sæsonel elektricitet stadig rentabelt?

Ps. Lidt over 9.000 €, minus fradrag for husholdningsarbejde. Et lille firma fra Mellem-Nyland, ca. en måneds leveringstid fra ordren placeret i begyndelsen af juli!

15 Synes om

Panelernes effekt ligger nok på omkring 400 W, så 16 * 400 W = 6,4 kW. Inverteren er så nok lidt større, så den ikke er lige på grænsen for strømhåndtering. Jeg er overrasket over, hvor “godt” udbyttet stadig er om eftermiddagen, når solen ikke længere skinner på panelet. Den bedste dag for panelernes udbytte er i øvrigt ikke en helt skyfri dag, men et let skydække, når der ikke længere kommer direkte sollys på panelet. I stedet ville det ideelle være, hvis solen hele dagen skinnede gennem et lille hul på en ellers let skyet himmel :joy:

På nuværende tidspunkt er salg af overskudsproduktion faktisk mere rentabelt end et Virtuelt batteri. I et Virtuelt batteri betales der 13 c/kWh for overskudsproduktionen, og derudover har tjenesten et månedligt gebyr afhængigt af systemets størrelse. F.eks. var gennemsnitsprisen for den solgte overskudsproduktion sidste måned 26 c/kWh. Selvfølgelig, hvis spotpriserne igen falder til omkring 4 c/kWh, er et Virtuelt batteri mere rentabelt.

Nu, hvor du stadig har en ret billig fastprisaftale sammenlignet med markedsprisen, kan det være mest rentabelt at sælge så meget produceret elektricitet til nettet som muligt og planlægge forbruget til aften og nat. Elbilen oplader jo bekvemt om natten. Jeg anbefaler i det mindste at følge udbyttet og priserne lidt, så du får en idé om, hvor det bedste udbytte kan opnås.

Det lyder i øvrigt som en meget mere fornuftig pris, end hvad jeg selv betalte, jeg gav bestemt sælgerne en god aftale :roll_eyes:

3 Synes om

Du har ret. Om inverteren. Med kun otte paneler i drift ad gangen tænkte jeg, at de kunne tilføjes senere. Spændende. Jeg gentager, en god tråd for fremtidige erfaringer.

Jeg har ikke fundet en god diskussion om sammenligning af paneler. Jeg overgav mig til sælgeren. Fra lotteriet fik jeg disse: HI-MO LR4 60HPO 375M. Om 20 år er de nok en god joke (et dårligt produktnavn allerede nu).

Er der stadig plads til forbedring i kundekommunikationen allerede nu?

God åbning. Den korrekte måde at beregne værdien af elektricitet til eget forbrug er dog energi + transmission + afgifter, hvilket med gamle kontrakter ville være i omegnen af 15-20 cent/kWh. Med de nuværende niveauer altså op til 30 cent eller mere. Dette ville forkorte tilbagebetalingstiden betydeligt.

20 Synes om

Sandt, og det er faktisk også det, jeg regner med i Excel. Af en eller anden grund skrev jeg kun prisen på den elektriske energi i beskeden. Hertil kommer faktisk stadig transmission og afgift, så den indkøbte elektricitet koster med min aftale ~16 øre/kWh. Hvis elprisen i fremtiden f.eks. ligger på det nuværende niveau på ~20 øre/kWh, bliver panelerne hele tiden mere rentable.

1 Synes om

Jeg er delvist uenig i dette. Paneler producerer yderst sjældent nominel maksimaleffekt, og en omkostningseffektiv metode er at underdimensionere inverteren i forhold til systemets maksimaleffekt. En inverter kan typisk overbelastes med mindst 1,3 gange inden for garantien. I nyere modeller endnu mere.

En for stor inverter i forhold til systemet reducerer også produktionen ved lave spændinger om morgenen og aftenen, da inverteren ikke får tilstrækkelig strøm til at starte/blive kørende. En større inverter er naturligvis berettiget, hvis hensigten er senere at øge antallet af paneler.

Mange tak for at starte tråden! Jeg har tidligere søgt efter en lignende tråd, og det er interessant at følge andres beregninger.

18 Synes om

Jeg har også haft paneler i et halvt år nu. 18 x 370Wp og 6kW inverter til ca. 8300€ inklusive installation i Nyland. Installeres på en tagflade, der vender mod sydvest.

Her er produktionen:

Redigering. Lad os hurtigt tilføje en beregning af den økonomiske besparelse fra 2022 til i dag (inverteren beregner også det). Den kan dog ikke måle den strøm, der bruges, som kommer fra panelerne. I øjeblikket er prisen på købt og solgt strøm stort set den samme, 13c/kWh (inklusive overførsel og afgifter), da jeg har Helens virtuelle batteri (et år uden gebyr). Jeg skal nok skifte til spotpris, når denne etårige aftale udløber.

20 Synes om

Hvordan omkostningerne påvirkes af:

  • løbende vedligeholdelse og rengøring af panelerne
  • sværere snerydning fra taget og snerydning fra panelerne
  • sværere tagvedligeholdelse
4 Synes om

Dette er i øvrigt et godt punkt, som jeg ikke engang havde overvejet. Hvis panelerne f.eks. er på forskellige sider af taget, vil man næppe nogensinde nå maksimal effekt. I mit eget system har den største øjeblikkelige produktion været 4,2 kW, hvilket er meget tæt på systemets “maksimum”. Men generelt når man ikke så høj en produktion, men ligger omkring 3,5 kW.

@CorruptedConsultant Jeg har en Solis-mærket inverter, og den beregner også prisen for produktionen baseret på den pris, der er indtastet. Desværre ved den ikke, hvor meget der går til eget forbrug, og hvad spotprisen er, så man kan ikke basere meget på det. Derfor må jeg selv jonglere med Excel :smile:

@Nortti1 alt er sandt. Jeg svarer igen baseret på min egen erfaring. Ifølge sælgeren er panelerne vedligeholdelsesfrie, og de behøver ikke at blive rengjort separat. Regn klarer det. Tagets hældning sikrer igen, at sne ikke bliver liggende på panelerne, men glider af. På et fladere tag ville situationen med sne være anderledes. Men i øjeblikket er udgifterne for disse sat til 0 € i mine egne beregninger, da taget også er nyt.

Som jeg skrev, har jeg bare den solgte og købte pris den samme indtil udgangen af november, hvor inverterens ene tarif er nok. :smiley:

Jeg må nok selv i gang med Excel næste år.

Mine paneler har været på taget i næsten fem år.

  • Har ikke haft brug for vedligeholdelse.
  • Har ikke haft brug for at fjerne sne. Om foråret smelter sneen hurtigt fra panelerne, da de vender mod syd.
  • Tagvedligeholdelse, dvs. fjernelse af mos og eventuel maling, skal udføres, før panelerne installeres. Senere er det besværligt, da panelerne først skal fjernes og derefter geninstalleres. På den anden side er der ikke kommet mos under panelerne. Tilsyneladende et for varmt og tørt sted, da panelerne er installeret lige ved mønet.
9 Synes om

Det er lige præcis det. Her er en god video om det. Hellere flere paneler end en stor inverter. Spidseffekt er sjældent tilgængelig.

4 Synes om

Jeg spurgte rundt i juni om solpaneler.
Jeg kunne ikke få tilbud på kun levering af udstyr; alle tilbød kun “nøglefærdige” løsninger.
Ejendommen ligger i Satakunta og er nem på alle måder: terræn, taghældning, kabelføring mv.
Det er selvfølgelig muligt at få fradrag for husstandsservice for installationen, hvis det ikke allerede er brugt i det pågældende år.

Pointen med indlægget:
Sammenligning/konkurrence er værdifuld, da prisforskellen mellem den dyreste og billigste “nøglefærdige” pakke var hele 2801 euro.

Mit eget projekt blev faktisk sat på pause, da jeg havde til hensigt at installere det selv, og jeg ikke kunne få udstyret.
Installationspriserne var efter min mening for høje.

17 Synes om

Jeg har selv et solcelleanlæg på 5,1 kW og en 4,5 kW inverter, så det begrænser produktionen til 4,5 kW. Inverteren kunne have klaret paneler på over 6,5 kW; en overdimensionering af panelerne i forhold til inverterens effekt er mere fornuftig, prisen er lavere, og produktionen starter hurtigere osv. Det er værd at holde øje med priserne; dette kostede lidt over 7000 € sidste november, dvs. ca. 6000 efter husholdningsfradrag. Hvis man tager højde for prisstigninger osv., er det måske lidt dyrere nu. Invertere har jeg haft lidt svært ved at finde, men jeg tilføjer selv systemer, når jeg har tid. Jeg tænkte på at bestille paneler og inverter separat og få installationen udført som timelønnet arbejde. Jeg tror, at almindelige elektrikere kan klare det. Det er værd at kontakte elselskabet tidligt i processen, hvis man ikke vælger en nøglefærdig løsning. Systemet er på taget, det næste kommer på væggen. Jeg anbefaler kraftigt, at hvis det er muligt at lave en jordinstallation, og endda at man kan justere panelernes vinkel lodret, så skal det absolut være på jorden. Man kan lege med forårs- og efterårsproduktionen og nemmere holde panelerne fri for sne. Desuden, hvis man installerer, så gør det med det samme i stor stil; appetitten vokser, mens man spiser. Nogle bruger også mikroinvertere. Du kan finde mere information på varmepumpeforummet.

11 Synes om