Hej igen! Jeg tænkte, at jeg ville starte en ny tråd for en interessant virksomhed, der er ved at blive noteret på Stockholms First North. Her er en tråd, hvor vi interesserede kan gennemgå virksomheden både med hensyn til tal, mål og output
Interessant i sig selv, hvis tanken er at lave andet end gin.
Hvis det igen handler om at lave gin, er det lidt svært at se en stor vækst, når enebær plukkes fra den finske natur i hånden. Jeg husker at have læst sidste år, at det var svært at finde plukkere, og det undrer mig slet ikke, det er virkelig svært arbejde…
Enebær vokser stadig langsomt, og det tager tre år for dem at modnes, så ikke alle bær på enebærbusken er egnede til produktion, kun de modne, mørkeblå bær.
Den blev tilsyneladende fuldtegnet og lidt overtegnet? Jeg kunne se alle de aktier, jeg tegnede (minimum var vist 350 stk.?) i min portefølje.
Google Translate til engelsk for pressemeddelelsen, da jeg ikke forstår svensk.
"Arctic Blue Beverages nye introduktion på Nasdaq First North Growth Market blev tegnet til 109 procent og var således overtegnet. Aktien begynder at handle den 12. maj.
Den finske virksomhed er et nordisk drikkevarefirma, hvis mest kendte produkter er Arctic Blue Gin, Arctic Blue Gin Navy Strength og den mælkefri gin-baserede havrelikør Arctic Blue Oat.
Udbuddet omfatter 1,87 millioner enheder til en tegningskurs på 15 SEK pr. enhed. Hver enhed består af tre aktier, to gratis warrants TO1 og to gratis warrants TO2. Tegningskursen svarer således til 5 SEK pr. aktie.
Virksomheden vil modtage 28,0 millioner SEK før emissionsomkostninger og modregning af rentefri aktionærlån og vil have næsten 600 kvalificerede aktionærer. Efter udbuddet har Arctic Blue Beverage 17,12 millioner udestående aktier, hvilket svarer til en værdiansættelse af virksomheden på 85,6 millioner SEK beregnet på tegningskursen."
I den længere meddelelse er der også tallet 2,8x, men jeg forstod ikke helt, hvad det refererer til.
Den finske internationalt prisbelønnede drikkevarevirksomhed Arctic Blue Beverages har indgået en distributionsaftale med den svenske distributør Solera Sweden AB. Solera Sweden distribuerer Arctic Blue-produkter over hele Sverige, og salget af Arctic Blue Gin og Arctic Blue Gin Navy Strength er allerede begyndt hos Systembolaget.
Resultatet af IPO’en blev offentliggjort i går torsdag, og i dag blev der annonceret en ny distributionsaftale i Sverige. Mon den rimelige succes med IPO’en har haft indflydelse på indgåelsen af denne aftale?
Væksten ser god ud, selvom en stigning i omsætningen på ca. 80 % i tallene, men en nævnt salgsvækst på 174 % i teksten, forvirrer .
IPO-omkostningerne gjorde resultatet ret grimt, og jeg har endnu ikke fundet de justerede tal.
Noget stemmer ikke overens. Tekstdelen af rapporten nævner også en omsætningsvækst på 30 % fra Q1 til Q2, men tallene viser et fald i omsætningen fra Q1 til Q2 .
“Markets have opened after the pandemic and sales increase in the second quarter 2022 was 174% compared to the same period a year ago. Total sales revenue in the second quarter 2022 has increased by 30% compared to the first quarter in 2022. The good development is coming mainly from travel retail and domestic market. The sales to Asia-Pacific i.e. Japan still in some extent suffered from pandemic, but we are seeing some positive signals that we believe will turn into results during the 2nd year half 2022. In Australia we are making good progress with our distributor”
Eller bruges “sales”-termen bevidst i tekstdelen for at indikere, at virksomheden har anden omsætning end produktsalg?
Rediger. Efter at have gennemgået den fulde rapport, viste det sig, at Q2 2021 omsætningen indeholdt 430 i “other operating income” og Q2 2022 ingen, hvilket forklarer uklarheden.
De rene “Net sales” tal er altså
H1 2021: 1883
H2 2022: 4515
Interessant virksomhed, dog stadig ret tidligt i forløbet, og efter min mening har virksomheden ikke mange ressourcer til at øge markedsføringsinvesteringerne. Væksten har dog været ret god på omsætningsniveau, selvom de absolutte tal stadig er små.
Omsætningen fra januar til juni 2022 var 5.861.000 SEK (ca. 560k€) mod 2.935.000 SEK (01-06/2021), men driftsresultatet fra januar til juni 2022 var -20.659.000 SEK mod -7.193.000 SEK (01-06/2021).
Børsnoteringen fandt sted i maj 2022, og resultatet var 28.000.000 SEK før noteringsomkostninger og tilbagebetaling af aktionærlån. Andre udgifter voksede ret kraftigt til -11.657.000 SEK, men disse øgede omkostninger er “engangsudgifter” relateret til "omstrukturering af koncernen (svensk TopCo) og børsnoteringen. Det ser derfor ud til, at virksomheden ikke har modtaget et særlig betydeligt beløb i kontanter fra emissionen (pr. udgangen af juni havde koncernen 6.244.000 SEK i kontanter, altså under 600k€). Salgsfordringerne er dog steget, og de samlede fordringer udgjorde 10.483.000 SEK.
Virksomheden ser ud til at beskæftige kun 8 personer.
Det er dog nødvendigt at overvåge dette, hvis væksten fortsætter med samme hældning, og der er tegn på forbedret rentabilitet.
Nu kom der noget interessant om at træde ind på det amerikanske lonkero-marked. Teemu Selänne er også blevet involveret som investor og i arbejdet. Det bemærkes, at Finnish Long Drink Company har udført forarbejdet ved at introducere lonkero til amerikanerne, så man lidt sniger sig til at udnytte det arbejde, konkurrenten allerede har udført.