Arctic Minerals som investeringsobjekt

Og tilsyneladende bliver mineindustrien mødt med rimelig velvilje på svensk side, hvis selv en landsby som Kiruna flyttes for at give plads til malmforekomsten. Handlen foregår på helt andre niveauer, og hvis bare en eller anden kender kan grave de svenske aviser frem og se, hvad der skrives om forekomsten.

Det er sandt, at Sverige juridisk set er positivt indstillet over for miner. Og det passer jo investoren. Ja, jeg kender Kiiruna-minen godt nok, da jeg har været inde i minen, set sænkningsforskydningerne og den nye flyttede by. Malmen er bare så massiv i størrelse, og den er blevet udvundet allerede før krigene, så historien er lidt anderledes. Kiiruna er bygget på grund af minen, ikke omvendt. Jeg har også besøgt flere andre miner i Nordsverige, så jeg behøver ikke kun at stole på nyhederne. Men det, at man i Finland ikke kan noget eller gør noget rigtigt, holder ikke stik. Hvert malmfelt har sin egen historie, sit miljø (med eller uden beskyttede områder) og lokale mennesker omkring, som skal holdes tilfredse.

1 Synes om

Hvis du bare kan grave data frem om resultaterne og mulighederne for arktisk mineralisering, så ville det være godt. I sig selv er der dygtige eksperter i selskabets ledelse og blandt ejerne, og ikke marketingfolk. Så vidt jeg forstår, er de nuværende resultater kun en lille del af hele området. Diskussionen om mineraler er nu et varmt emne.

1 Synes om

Sådanne sedimentære lagdelte kobber-sølvmalme er bestemt interessante.

IMG_2343

Denne malm hælder med en vinkel på 10-30 grader ind i klippen og bølger lidt som et lagen inde i klippen. Dele af lagets kanter er blottede, og der er på ét sted udført denne MRE i Dingelvik.

IMG_2344

Her ses “laget”, altså malmsedimentlaget, bedre. Nogle steder er det blottet andre steder end kun ved kanterne. Der er meget lidt data. Det fantastiske ved dette er, at når denne geologi er begyndt at blive afklaret, og der udføres bl.a. geofysiske målinger, så kan disse fyre bore næsten hvor som helst med en stejl vinkel og gennembore mere af dette lag. Denne malm kan være virkelig stor.

IMG_2342

Infrastrukturen er i orden, og der løber en jernbane og elledninger lige ved siden af. Det bliver en underjordisk mine, hvis det bliver til noget, og det er en god ting, fordi man næppe ville ønske sig åbne brud af gigantisk størrelse i Sydsverige. Malmen er ikke særlig rig sammenlignet med de bedste tilsvarende malme nogensinde, men svenskerne er gode til at udnytte deres store, ikke så superrige malme.

2 Synes om

Tak og gode oversigter. I dem er reserverne interessante, og umiddelbart er kobber og sølv mineraler, der forbruges rigeligt i industrielle processer, såsom batterier og el-relaterede produkter. Der er vist også kobberrør i VVS-installationer :smile:. Infrastruktur er også en tilføjelse, hvis opførelse koster meget, så der er gode kort på hånden for aktørerne. I ejerkommunen er der erfarne folk og eksperter. I dag afslører selskabets ledelse nye forskningsresultater og forekomster. Lad os håbe på nyheder fra Norge.

1 Synes om

Et fremragende team udfører, og det længe ventede hit kom endelig. Selvom de foreløbige resultater er lovende, og der er potentiale til at skabe betydelig merværdi med yderligere boringer, er dette traditionelt det punkt, hvor det kan være en god idé at reducere Arctic-andelen i ens portefølje:

billede

Arctic Mineral er et smart selskab, for så vidt jeg forstår, forsøger de at sælge dette fund til en større aktør så hurtigt som muligt og vil ikke forsøge at åbne deres egen mine, hvilket i Sverige nemt kunne tage 10 år, forudsat at finansieringen findes.

Hvad angår malmens rigdom, så vil en kommerciel mine sandsynligvis opstå med disse procenter, hvis geologien tillader det, medmindre Ivanhoe eller en anden finder nye gigantiske kobberminer i Afrika og presser kobberprisen ned.

Nu hvor der er enorm usikkerhed i verdensøkonomien, tror jeg ikke, der vil være en overflod af købere, så mon ikke Arctic vil gennemføre et par finansieringsrunder og bore et par år mere, før den næste større gevinst kommer.

Den norske Bidjovagge-mine forsøges også solgt, men det går ikke rigtig, især da den lokale samiske mafia modsætter sig mineprojektet.

1 Synes om

Jeg synes, at den norske Bidjovagge er ubetydeligt lille sammenlignet med Hennes Bay. Selskabet havde konstateret (og jeg også), at det undersøgte område i Dingelvik udgør 5% af hele malmlagets område. Jeg siger ikke, at koncentrationen/tykkelsen ville være tilstrækkelig i hele området. Men jeg ville ikke undre mig, hvis malmmængden mangedobledes.

Et godt punkt er faldet i aktiekursen efter fundet. Det kan være, at aktien falder på kort sigt. Men er 30-40 ME en tilstrækkelig værdi for selskabet? Det lyder stadig billigt med dette potentiale.

Jeg er også af den mening, at der kommer en mine der. Og ikke nødvendigvis kun én mine. Det kan være, at dette lag udvindes fra flere underjordiske miner.

3 Synes om

Ja og enig. Jeg forstod også, at kun et lille område er blevet undersøgt indtil videre, og hvis der findes mere, kan det være alt fra hundrede millioner og opefter.

Frisk Aktiedagarna video, den nuværende direktør tilhører efter sigende Peak copper-skolen, og præsentationen var i øvrigt på et selvsikkert niveau.

2 Synes om