OROCO - Kobber fra Mexico

Jeg åbner lige en tråd til denne her, da der ikke ser ud til at være en endnu.

Det drejer sig altså om Oroco Resources, en junior miner, der ejer 81 % af Santo Tomas-kobberminekoncessionen.

Den handles på TSXV (min favorit i dag) til en pris på 1,91 CAD.

I dag fik vi de første 3DIP-resultater, som var virkelig stærke; områdets kobbermalmreserver er sandsynligvis dobbelt eller endda tre gange så store som hidtil anslået. 3DIP er en form for kortlægningsmetode baseret på “elektriske strømme”, hvor man tjekker, hvordan strømmen løber i jorden, og ved at tolke disse kan man vurdere, hvilken slags malm der findes hvor, hvilket resulterer i et 3D-billede af området.

https://orocoresourcecorp.com/oroco-announces-significant-3d-ip-survey-results/

Den nuværende NPV (net nutidsværdi) er 3 mia. CAD; hvis man dividerer det med ca. 210 mio. aktier, får man knap 15 CAD. Det, der gør det interessant, er, at den nuværende NPV ikke inkluderer dagens data, hvilket betyder, at NPV kan fordobles = værdien pr. aktie ligeså.

Da der er tale om en junior miner, går de ikke selv i gang med produktionen, men sælger minen til en major, når reserverne er bekræftet med et traditionelt boreprogram; en junior får naturligvis ikke den fulde NPV-værdi (en major vil have sin del), men f.eks. 50 %.

Efterspørgslen på kobber stiger hele tiden, og produktionen kan ikke følge med; faktisk begynder de nuværende miner langsomt at løbe tør, så der er brug for flere, og de bliver nødt til at betale mere til juniorerne.

Kobberprisen er steget støt:

Der findes rigtig god information om dette selskab, f.eks. på YouTube fra Mariusz Skoniecky, bl.a. denne:

Han har vel omkring 20 videoer om Oroco, hvor casen bliver gennemgået meget detaljeret.

Dette er efter i dag en af mine største positioner, og den bliver ikke kastet meget rundt af markedet.

Dette er ikke en investeringsanbefaling og er af natur en meget risikabel investering. Tilpas indsatsen derefter.

44 Synes om

Santo Tomas er et rigtig godt sted for en mine. Lokale støtter det, regeringen er velvillig, ingen miljøproblemer, infrastrukturen er klar (dybvandshavn, jernbaner, elektricitet, vand osv.).

Hvis du er interesseret, bør du afsætte 3-5 timer og gennemgå alle de førnævnte typer videoer om emnet, det inkluderer en rundvisning på stedet, hvor han interviewer alle nøglepersonerne. Han ejer selv en stor del af aktierne.

15 Synes om

Jeg er selv ved at lave mit eget baggrundsarbejde om dette. Her er en meget omfattende analyse af Oroco og Santo Tomas-projektet fra et par år tilbage. Rapporten konkluderer, at minen er rentabel på et prisniveau på 2,75 dollar, men over 3 dollar er forretningscasen ret solid. Nu forbedrer den seneste 3DIP-kortlægning situationen betydeligt.

Jeg får følgende spørgsmål:

• Hvilke politiske risici er der forbundet med minedrift i Mexico? Ønsker “folket” deres andel?
  • Har minen de nødvendige miljøtilladelser? De bjergskråninger, der ser smukke ud i nogens øjne, ser ret anderledes ud, når minen har været i drift i 25 år…
  • Hvornår sælges en mine typisk til en major? Hvad gør Oroco derefter?
6 Synes om

Lokal opbakning findes, og de politiske risici er små, så det burde ikke være et problem.

Når 3DIP er færdigt, er det tid til boretilladelser. Der er boret i området før, så det burde ikke være et problem at få tilladelser.

Salg til et stort selskab sker normalt, når boringerne er afsluttet, og den egentlige DFS (Definitive Feasibility Study) er klar, dvs. når man ved, hvor meget malm der er, koncentrationerne og omfanget af malmområdet. I Orocos tilfælde taler vi om salg i 2022, så vidt jeg forstår.

3 Synes om

Hvordan “udbetales” denne handel til aktionærerne? Er det en ny, større krog i form af en ny markedsudvidelse, eller på en anden måde?

4 Synes om

Et rigtig godt spørgsmål, og det ærlige svar er, at jeg ikke ved det!

Jeg har undersøgt, hvordan profit sharing fungerer, og jeg vender tilbage, når jeg finder noget konkret.

4 Synes om

Nåå, jeg har søgt på Google, og det ser ud til, at det enten handler om at prøve at vokse gennem nye erobringer, altså at lade pengene “yngle” selvstændigt, eller så sælger de hele firmaet til en større virksomhed.

3 Synes om

Ja, det vidste jeg også, at mulighederne generelt er udbytte, salg af hele virksomheden eller salg af forretningen og start af en ny. Hvad Oroco har planlagt, er stadig åbent. Oroco har ikke haft andre projekter, så salg af hele virksomheden er sandsynligvis et ret realistisk udfald, men hvem ved, virksomheden har eksisteret siden 2006.

2 Synes om

Jep, jeg kendte ikke branchen, så jeg var nødt til at tjekke det på et generelt niveau, selvom det også er muligheder, man kan overveje med sund fornuft :grin: Det gode her er, at kobberprisen stiger, og at valgets potentiale er større, end man oprindeligt vurderede, hvilket er ret gode drivkræfter lige nu, især hvis hele virksomheden bliver solgt til en større. Selvfølgelig kan der ske alt muligt i løbet af et år, men hvorfor ikke smide en lille indsats med her.

Redigering. Og lad os tilføje, at der helt sikkert vil være stor efterspørgsel efter kobber i de kommende år, så prisen bør holde sig på et ret godt niveau også fremover.

3 Synes om

Jeg kender ikke Oroco i detaljer, men jeg er stødt på Mariuszes videoer, når jeg har undersøgt tankskibsbranchen. Dette virker som en stor lavkvalitetsforekomst, der kræver høje metalpriser for at fungere. Vi er dog i øjeblikket i en god cyklus i den henseende, at kobber burde klare sig godt de næste ti år. Man bør altid forholde sig lidt forsigtigt til promovering, og for eksempel arbejder Mariusz sammen med Oroco.

“575.000 finder’s fee warrants udstedt til Mariusz Skonieczny i forbindelse med finansieringen. Hver finder’s fee warrant giver indehaveren ret til at købe én ordinær aktie i selskabet i en periode på 24 måneder fra lukning til en pris på $0,60 pr. aktie.”

Der er intet forkert i dette som sådan; det er blot en branchepraksis for at tiltrække investorer og likviditet.

4 Synes om

Ja, MS var involveret i Orocōs private placement i efteråret, hvilket betyder, at de fandt investorer til det og modtog warrants som betaling. De købte også yderligere aktier i PP’en med deres egne penge, hvilket er blevet åbent diskuteret i videoer.

Jeg har fulgt diskussionen på Twitter, og mange vurderer OCO’s “indløsningspris” til 6-8 CAD, hvilket jeg stadig synes er ret forsigtigt.

3 Synes om

Det virker helt sikkert som en interessant sag! Jeg ser Mariuszes videoer lige nu, og indholdet er absolut relevant. At fyren ikke har jakkesæt på, er nok mere et spørgsmål om branding :smiley: .

Korrelationen med kobberprisen er ret tydelig, men stigningen er sket med en vanvittig gearing i forhold til f.eks. SCCO (kobbermine).

Til venstre på skalaen kobberfutures, til højre OCO og SCCO

2 Synes om

Dette drives netop af den grund, at der stadig er risiko, selvom den konstant mindskes.

Nuværende risici:

*Faktiske boreresultater – jeg anser dette for en ret lille risiko, da området allerede er boret tidligere, og 3DIP stemmer godt overens med disse resultater

*Miljøtilladelser – også en lille risiko, da projektet allerede er skredet hurtigt frem, og lokalbefolkningen kan lide, at der skabes arbejdspladser, og der er ingen flyveegern eller lignende i området. Den mexicanske regering er også pro-mining, især da olieindtægterne er faldet.

*Kobberpris – efterspørgslen stiger konstant, og produktionen falder, jeg anser dette for en ret lille risiko

For mig er der et fantastisk R/R-forhold her, og derfor øger jeg løbende min beholdning.

10 Synes om

@PureProfits linkede analyse er efter min mening ret solid med alle dens antagelser.

Hvis man vil have en virkelig pessimistisk beregning, skal man tage det scenarie, hvor NPV med 8 % diskonteringsrate, når kobberprisen er 2,75 $, er 1,25 milliarder. Oroco ejer praktisk talt 80 % af dette. Hvis exit var NPV * 50 %, ville værdien af virksomhedens ejerskab blive 500 mio. USD eller 639 mio. CAD. Virksomhedens markedsværdi er nu 260 mio. CAD. Der er rigelig buffer til “forretningsrisici” selv i et bjørnescenarie.

I lyset af den nuværende viden anser jeg det for ret usandsynligt, at et så pessimistisk scenarie vil materialisere sig.

3 Synes om

Det bedste er, at den analyse faktisk ikke indeholder 3DIP’s resultater fra i går, men det er et worst-case scenario (hvis vi glemmer krige osv.), og alligevel fordobler aktien sig.

Jeg kan nemt forestille mig et scenario, hvor aktien ti-dobles, og det kræver ikke engang en særlig livlig fantasi.

5 Synes om

Jep. Basen og bull-scenarierne sprænger banken!

6 Synes om

Kobberprisen er selvfølgelig en risiko, men jeg tror, det er yderst usandsynligt, at den vil falde.
Nogle fakta:

-Kobberminearbejdere er sande giganter, Oroco er en mundfuld, hvis man vil købe det
-Der er i øjeblikket ikke nok kobber, derfor stiger prisen
-Minable forekomster er virkelig dybe (alle husker de fyre, der sad fast 2 km dybt i Chile)
-Nuværende forekomster er ved at løbe tør, nye er nødvendige
-Når industrilandene seriøst begynder at elektrificere (vindkraft, elbiler, solpaneler osv.), vil kobberforbruget kun stige
-Når udviklingslandene får selv de første elektriske apparater, vil efterspørgslen efter kobber stige
-Der er ingen rimelig erstatning for kobber (aluminium oxiderer, og der er brug for så meget mere af det i kabelkvadrater)

• Kobber spekuleres ikke i sammenligning med sølv og guld

• Ved at investere i et mineselskab får du kun mineudbyttet, som hurtigt beregnes og derfor straks afspejles i aktiekursen

• Ved at investere i et fornuftigt junior mineselskab er der mulighed for store stigninger – et godt selskabs opdagelsesværdi stiger hurtigt, hvis forekomsten viser sig at være stor og nem at udvinde.

• Nem udvinding er nøgleordet – der er mange forekomster, som er så langt ude på landet, at udvinding ikke er fornuftigt (mangel på infrastruktur, eller området er politisk ustabilt)

14 Synes om

Åbn @lee2sos private beskeder, jeg har en lille ting at drøfte. Det relaterer sig til Oroco, så det er ikke helt off-topic.

3 Synes om

Jeg er med her med en lille startposition på 1500 aktier og overvejer kraftigt at øge den. Jeg har læst nogle indlæg om dette firma på et canadisk forum, og de er helt i tråd med indholdet af denne tråd. Jeg undrer mig dog lidt over, at hvis forekomsten er så værdifuld, som der bliver talt om her og på andre fora, hvorfor falder aktiekursen så? Er der tale om så lille et firma og en niche på børsen, at større penge/algoritmer ikke følger med? Kobberfutures er faldet til prisen for en måned siden, men det burde vel ikke afspejle sig i aktiekursen? De er trods alt over 3,5$ og trenden er stigende.

2 Synes om

Jeg ved ikke, om jeg har set på den rigtige virksomheds aktiekurs, men hvordan er du kommet frem til, at kursen falder? Tilsyneladende er markedet så skørt, at hvis det ikke stiger 10-200% hver dag, tolkes det som et fald.

Det kan være, at jeg ser på de forkerte virksomheders grafer

6 Synes om