Boliden - grønt kobber til verden

Lad os starte en tråd om Boliden, da jeg ikke selv kunne finde en.

Boliden er en virksomhed noteret på den svenske børs, hvis primære forretningsområde er malmforarbejdning.

Boliden er opdelt i to forretningsområder:
Miner og efterforskning samt Smelteværker.

Fem miner:

• Boliden Aitik kobbermine
  • Boliden Garpenberg zinkmine
  • Boliden Kevitsa nikkel og kobber
  • Boliden Tara Mines zinkmine
  • The Boliden Area guld og tellur

Fem smelteværker:

• Rönnskär: Et af de mest effektive kobbersmelteværker, som har en førende position inden for genanvendelse af elektronik. Hovedprodukter: kobber, zink, bly, guld, sølv. Svovlsyre som biprodukt.
  • Harjavalta-smelteværket er en af de mest effektive producenter af kobber og nikkel i verden. Hovedprodukterne er kobber, nikkel, guld og sølv. Svovlsyre som biprodukt.
  • Kokkola: Europas næststørste zinksmelteværk. Svovlsyre som biprodukt.
  • Odda: Betydelig producent af zink og zinklegeringer.
  • Bergsöe: Genanvendelse og genvinding af bly.

Boliden har i flere år investeret i Harjavalta industripark for at øge produktionskapaciteten. Der er stor aktivitet i området inden for metalforarbejdning. BASF investerer i en fabrik til batterimaterialer, som er under opførelse, Nornickel fordobler sin nikkelproduktion, og Boliden udvider sin nikkelproduktion.

Selskabets cash flow er stærkt, selvom store investeringer tynger, men udsigterne for råvarer er lyse, bl.a. i takt med elektrificeringen af bilindustrien.

Der har været meget tale om stigningen i råvarepriserne, f.eks. er kobberprisen fordoblet på et år, og det samme fænomen gør sig gældende for mange andre metaller.

Virksomheden er solid, genererer et godt cash flow og satser på bæredygtig udvikling. Der har været meget hype omkring råvarernes år, så hvorfor er Boliden blevet helt overset i denne diskussion?

11 Synes om

Hvad er det, der gør kobber grønt i dette firma? Titlen kunne forfines lidt, så det ikke lyder som grønvask.

1 Synes om

“Boliden har lanceret grønne kobberprodukter på metalmarkederne: lav-kulstof-kobber samt genanvendt kobber.
Bolidens kulstofaftryk for kobber er væsentligt lavere end det globale gennemsnit. Dette er en af de konkrete handlinger, vi tager for at fremme vores vision om at være verdens mest klimavenlige og respekterede metalproducent.” Citat fra virksomhedens hjemmeside.

2 Synes om

Det er jo en interessant virksomhed. Der er lavet en præsentation af Boliden i tråden “Energibranchens mineralmarkeder”. Hvis der er nok at snakke om, hvorfor skulle denne tråd så ikke også være relevant.

Kokkola zinksmelteværket producerer også svovlsyre som et biprodukt, hvis man vil tilføje det der.

Efter min mening var Q1-resultatet godt. Stærk pengestrøm og en forholdsvis forudsigelig forretning. https://vp217.alertir.com/afw/files/press/boliden/202104277673-1.pdf

Kobberprisen er fortsat med at stige, så der burde også være potentiale for opadgående vækst den vej igennem. (andre metaller påvirker også)
Jeg ser den diversificerede drift (miner + smelteværker) som et plus; der sælges ikke kun koncentrat, men også videreforarbejdede produkter.
Der er i år udbetalt et udbytte på 8,25 kr. + 6 kr. i kapitaltilbagebetaling. Aktien begynder at være dyr, men kan muligvis tåle inflationspres godt, da råvarepriserne stiger først, som allerede er set i USA.

1 Synes om

Hvad med elektrolyseanlægget i Pori? Eller betragtes det som en del af Harjavalta-komplekset her?

Boliden investerer i Poris havn

4 Synes om

Q3-rapporten er lige kommet ind, lidt under forventningerne, men fremtiden ser meget stærk ud. Balancen er styrket, og metalpriserne er på rekordhøje niveauer. Elektrificering og infrastruktur burde støtte virksomheden, ligesom stigende inflation. Et andet selskab, jeg har i porteføljen med kobber, er Lundin Mining, som også er faldet passende ned fra toppen nu.

https://vp217.alertir.com/sites/default/files/report/boliden_q3_2021_presentation.pdf

3 Synes om

Jeg er enig. En lidt blød rapport, som man kunne forvente. Store investeringer er blevet igangsat, som vil dræne pengestrømmen betydeligt for nu, men det betaler sig i sidste ende. Jeg tror, at virksomheden vil være i en rigtig god position i 1. kvartal 2022, når produktionen kører for fuld udblæsning. Meget store træk, f.eks. den 700 millioner investering i en ny fabrik i Odda.

1 Synes om

Da du nævnte Lundin, som har et næsten identisk produktionssortiment, vil jeg også inkludere deres Q3-resumé her:

https://www.lundinmining.com/site/assets/files/8365/211027_-_lundin_mining_-_q321_financial_results_-_final.pdf

Hvis man ser på tallene for de første 9 måneder, har tempoet været ret højt. For eksempel, i amerikanske dollars, er EPS gået fra 0,16 til 0,73, og nettokassen er gået fra -124 til +391. Pengestrømmen er altså på et meget højt niveau, og 4. kvartal skulle være årets bedste, hvilket betyder, at EPS sandsynligvis vil overstige en dollar.

Her er DNB’s prognoser for begge virksomheder:

EV/EBITDA-prognoserne går endda under 3, så det er lidt svært at forstå en så lav værdiansættelse.

Nå, jeg er dog så overbevist om effekten af den grønne omstilling på basismetaller, at jeg stærkt tror på begge disse heste, selvom jeg lige nu har den langt største indsats i Lundin.

1 Synes om

Boliden er steget ret pænt for nylig. Nikkelprisen er steget betydeligt.
Har andre tanker eller meninger om dette?

Metalpriserne understøtter Bolidens fremgang. Pengene strømmer ind i kassen i et helt andet tempo end før.

Kan de klogere hoveder rådgive om, hvordan dette split med Boliden-aktier fungerer i praksis? Tilsyneladende indløser de automatisk til en værdi af 11,50 kroner. ”split-aktier”. Udbyttet på 15 kroner pr. aktie kom jo allerede ind på kontoen tidligere. En mærkelig kapitalmanøvre…

Google oversættelse -

Brand på Rönnskärsverket tirsdag aften kombineret med en lavere kvalitet af kobber og nikkel fra Kevitsa vil påvirke driftsresultatet for andet kvartal med anslået 700 mio. SEK, oplyser Boliden i en pressemeddelelse.

Det ser skidt ud. Der kan komme et hårdt pres på indtjeningsevnen.

Interessen for dette selskab blev vækket ovre i råvaretråden (overvejelser om prisstigninger på de sjældne grundstoffer Ge og Ca), og ved et hurtigt kig virker det som et meget interessant selskab. Det er et selskab med et ganske pænt cash flow, især når man tager i betragtning, at de også har foretaget betydelige investeringer i forretningen. Når man desuden ser på historikken for afkast af den investerede kapital, virker det her meget interessant:

Værdiansættelsen virker heller ikke på nogen måde anspændt. Ganske vist medførte branden på Rönnskär et tydeligt fald i kursen. Men det ser ud til, at effekten af det bliver ret begrænset i år: Press releases - Boliden SEK 200 mio. i EBIT-påvirkning for Q2 samt en nedskrivning på SEK 88 mio. i balancen.

Findes der nogen estimater for de forskellige mineralers andel af selskabets resultat? Er der set nogen tegn på en præmie for grøn produktion i produktpriserne endnu?

Jeg må dykke dybere ned i selskabets materiale, men efter dette hurtige kig ender den nok som en observationspost.

1 Synes om

Boliden har i dag offentliggjort en kapitalmarkedsopdatering, så det er et godt tidspunkt at vække tråden lidt til live igen.

Bolidens virtuelle begivenhed er en Flik-produktion. Der ser ikke ud til at være en udsendelse tilgængelig på Inderes’ hjemmeside, så via det link kan man finde udsendelsen, der starter kl. 15.

https://boliden.videosync.fi/2024-03-18-vcmd2024

Jeg har ikke fulgt Bolidens udvikling nøje, men baseret på nyhedsstrømmen virkede det foregående år til at være udfordrende. Sidste sommer var der en større brand på kobbersmelteværket Rönnskär i Skellefteå, hvor elektrolysehallen blev totalt ødelagt. Samtidig blev produktionen og efterforskningen ved Tara-zinkminen i Irland indstillet som følge af faldende zinkpriser og stigende omkostninger, og ved Kevitsa-minen var malmens metalindhold faldende.

Omkostningerne steg mere end forventet som følge heraf. I februar offentliggjorde Boliden dog en ganske fornuftig Q4’23-rapport. I øjeblikket ligger aktiekursen på næsten samme niveau som i juli sidste år, men kursen vil sandsynligvis i høj grad følge udviklingen i metalpriserne. https://investors.boliden.com/en/press/bolidens-fourth-quarter-good-cash-flow-despite-intensive-investment-period-2201535

Her til morgen meddelte Boliden, at de investerer i alt 4,8 milliarder svenske kroner i en ny elektrolysehal i Rönnskär. Ifølge pressemeddelelsen vil kapaciteten forblive på 230 kilotons, og fuld kapacitet forventes nået i anden halvdel af 2026.
Pressemeddelelse: https://news.cision.com/boliden/r/boliden-s-capital-market-update--investment-in-new-tank-house-at-ronnskar,c3947116

På Bolidens hjemmeside kan man allerede finde slidesættet fra CMD-præsentationerne, hvor der i starten informeres om investeringen i Rönnskär. Link (pdf):
https://investors.boliden.com/sites/boliden-ir/files/Investing_in_long-term_sustainable_profitability.pdf

Som yderligere information fremgår det af slidet, at byggearbejdet påbegyndes i maj i år.
Boliden CMD24 - 1

Boliden CMD24 - 2

Der er formentlig ikke de store forventninger til 2024. For Q1 bidrager de igangværende strejker i Finland til udfordringerne i starten af året, som det fremgår af side 18 i CMD-præsentationen.

Boliden CMD24 - 3

På kapitalmarkedsdagen vil interessen nok samle sig mere om forventningerne til 2025 og 2026. Selskabet har flere investeringsprojekter i gang på mange lokationer, herunder udvidelsen af Odda. Boliden forventer, at investeringerne i 2024 vil beløbe sig til 15,5 milliarder kroner, hvilket er 1,5 milliarder kroner mere end tidligere anslået.

Boliden CMD24 - 4

Ifølge pressemeddelelsen vil der ved arrangementet også blive givet flere detaljer om det kulstoffattige nikkel, som Boliden har udviklet.
Boliden CMD24 - 5

9 Synes om

Skal man købe Boliden til en almindelig depotkonto eller til en aktiesparekonto?

Jeg ved, at man på aktiesparekontoen mister en betydelig del af skattefordelen, da man ikke får godtgørelse for kildeskat, men jeg tænker mere på situationer som sidste års split + indløsningsmodel (redemption), som giver irriterende meget besvær uden for en skatteskal. Har den slags hændelser været hyppige, og kan de forventes i fremtiden?

Jeg har indimellem fulgt Boliden og dens kursudvikling. Nu har jeg især været interesseret i virksomheder inden for mineindustrien, da jeg har bemærket, at SSAB er steget voldsomt på et par uger, bl.a. på grund af spekulationer om USA-tariffer.

Boliden med et stærkt resultat i dag

• Revenues: SEK 25,785 m (20,754)
  • Operating profit: SEK 4,098 m (2,096)
  • Operating profit excl. PIR*: SEK 3,814 m (2,017)
  • Free cash flow: SEK 4,264 m (1,663)
  • Earnings per share: SEK 10.95 (6.06)

Kursreaktionen var i starten ret afdæmpet, men er tilsyneladende accelereret mod aften.

2 Synes om