Arctic Minerals som investeringsobjekt

Et fremragende team udfører, og det længe ventede hit kom endelig. Selvom de foreløbige resultater er lovende, og der er potentiale til at skabe betydelig merværdi med yderligere boringer, er dette traditionelt det punkt, hvor det kan være en god idé at reducere Arctic-andelen i ens portefølje:

billede

Arctic Mineral er et smart selskab, for så vidt jeg forstår, forsøger de at sælge dette fund til en større aktør så hurtigt som muligt og vil ikke forsøge at åbne deres egen mine, hvilket i Sverige nemt kunne tage 10 år, forudsat at finansieringen findes.

Hvad angår malmens rigdom, så vil en kommerciel mine sandsynligvis opstå med disse procenter, hvis geologien tillader det, medmindre Ivanhoe eller en anden finder nye gigantiske kobberminer i Afrika og presser kobberprisen ned.

Nu hvor der er enorm usikkerhed i verdensøkonomien, tror jeg ikke, der vil være en overflod af købere, så mon ikke Arctic vil gennemføre et par finansieringsrunder og bore et par år mere, før den næste større gevinst kommer.

Den norske Bidjovagge-mine forsøges også solgt, men det går ikke rigtig, især da den lokale samiske mafia modsætter sig mineprojektet.

1 Synes om