Sant! Det är väl en bransch med stor konkurrens redan, var inte Altia en av de första som ändrade sin produktion till handsprit?
Altia producerar etanol i alla fall, behöver bara trycka på gasen om efterfrågan ökar.
OP följer båda företagen
Oj då.
Utöver den tidigare godkända utdelningen på 0,21 euro delar Altia ut en extra utdelning på 0,40 euro före fusionen. Detta innebär 0,61 euro i utdelning under resten av året (senast Q2/2021).
Då är det bara att vänta med spänning på konkurrensmyndigheternas ställning till denna fusion. Eftersom det handlar om alkohol är saken förmodligen ganska känslig ![]()
Jag kan inte se att konkurrensmyndigheten skulle ha något att säga om detta. Det handlar om alkoholproducenter/marknadsförare, och i den branschen finns det konkurrens och många större aktörer än Altia och Arcus, och där finns ingen märkvärdigare reglering (det har ju även kommit ett flertal små whisky-, gin- och andra tillverkare till Finland). I detaljhandeln med starka alkoholdrycker har t.ex. Finland Alkos monopol, men vem som helst får sälja sina egna produkter på Alkos hyllor.
Altias och Arcuses presskonferens snart live på inderesTV: Altia & Arcus lehdistötilaisuus 29.9. kello 10:00 - Inderes
Jösses, vilken glad överraskning! Igår la jag nämligen en säljordern på Altia någonstans runt 8,5, men som tur var gällde den bara igår ![]()
Vi får se hur det utvecklas ett tag och kanske behåller Altia över höstens utdelningar ändå ![]()
Det gick mig förbi, jag väntade ganska länge och eftersom Q4 är kritiskt för bolaget, väntade jag på riktlinjer och en möjlig positiv vinstvarning.
Håller med, Altias problem har varit tillväxten i omsättningen och volymernas snävhet. Försäljningen i monopolkanaler har vuxit med +15-25% under H1, medan Altias omsättning bara har minskat. Jag ser ingen omedelbar anledning att hindra sammanslagningen.
Marginalen för det konsoliderade företaget är mindre, och tydligen får man även den efterlängtade volymen inom industrin.
Jag gick igenom siffrorna och när utdelningen och pengarna har delats ut, ser värderingen av det framtida bolaget ganska neutral ut. EV/EBIT 18 och EV/EBITDA 9. Försäljningen är sedan en annan sak, men jag ser det inte längre som särskilt intressant på kort sikt, på lång sikt är det en annan sak, men jag brukar lämna bort dessa fusioner från mina papper på grund av riskerna.
E. Korrigerat kritiskt, det vill säga naturligtvis är det bra för Altia att slås samman, ingen anledning att hindra sammanslagningen.
När betalas den extra utdelningen ut?
Innan sammanslagningen genomförs, det vill säga senast Q2/2021.
{“content”:“I mina egna ovetenskapliga beräkningar kom jag fram till att Altias nuvarande värde efter introduktionskursen, siffrorna, fusionsnyheterna, (fjärran) framtida utdelningar och synergier låg på cirka 9,75-9,85 euro, så den kortsiktiga uppsidan var nästan full i mina papper. Studiekursen såldes av och handeln började avta redan på morgonen. Inte heller en risk/reward på 1:1 intresserar mig. Det finns ingen nödvändig spärr för uppgången, men jag letar efter något mer intressant. Jag verkar gå igenom dessa för mig okända företag ett efter ett. En position motiverar mig konstigt nog att studera.”,“target_locale”:“sv”}
Är det så att Altias webbplats har en felaktig länk till förhandsröstningen? Den verkar inte fungera.
Aktuella funderingar i Taloustaito
Väntar fortfarande på att konkurrensmyndigheterna i vissa länder ska säga ja. Om det går igenom kommer Arcos + Altia att bli Anora.
Närmare bestämt verkar den planerade fusionen för närvarande vara under behandling hos konkurrensmyndigheterna i Finland, Sverige och Norge. Skulle det vara ett litet mirakel om vägen var slät? Flera parter har påpekat riskerna med fusioner, inklusive denna, t.ex. Jarkko Aho (måste jag tillåta en oprecis hänvisning?). Jag är ändå starkt involverad i kassaflödescaset, de sista köpen var över tio efter fusionsnyheten. Om inte som en utdelningshök, så åtminstone som en sparv.. ![]()
Jag tittade på Arcos produktsortiment. På något sätt verkade det inte tilltalande för den finska massmarknaden med sina dussintals akvaviter. Men kanske stöds Danmarks “storkonsumtion” av de andra nordiska länderna, jag vet inte…
Bara de skålar med sin akvavit i Norge, Sverige och Danmark minst som tidigare? Visst vore det bra om de var en internationell hit att välja mellan, konjak och vodka (och handsprit!) är redan det.
Synergifördelar skulle kunna uppstå inom råvaror, administration och marknadsföring…? Och optimering av försäljningsmixen etc.?