Analytikerbyte

Jag meddelar detta här separat, så att ni inte undrar varför analytikern har bytts ut i de företag jag följer. Jag har sagt upp mig från Inderes Oy och min sista arbetsdag är officiellt nästa veckas onsdag. Jag kommer att börja arbeta inom en helt annan bransch på grund av ett generationsskifte i familjeföretaget. Det var ursprungligen inte min avsikt att lämna Inderes. Möjligheten dök upp ganska oväntat och saker och ting utvecklades sedan snabbt. I det avseendet är det tråkigt att lämna, då Inderes har en så bra drivkraft och vi har en så lång gemensam resa bakom oss och ett fantastiskt sammansvetsat team. Jag har varit med i Inderes sedan starten 2009 och hade då inte vågat drömma om hur långt vi har kommit idag. Jag förblir delägare i Inderes och kommer att vara till hjälp och stöd för att analytikerbytet ska vara så smidigt som möjligt och för att Inderes tjänst inte ska lida för er användare. Mina bolag har nu överförts till följande analytiker:

Aktia: Matias Arola och Sauli Vilén

Citycon: Petri Gostowski och Antti Viljakainen

Fondia: Juha Kinnunen

Consti: Olli Koponen

Martela: Joonas Korkiakoski

IH, Ovaro och Cibus: Matias Arola

Tack till alla medlemmar i gemenskapen och läsare! Under de senaste 10 åren har kvaliteten på diskussionen i investerargemenskapen förbättrats avsevärt, och särskilt under det senaste året har det funnits mycket bra kommentarer och konstruktiva utmaningar här på Forumet. Fortsätt på samma sätt! Jag kommer fortfarande att vara kvar på detta forum och kommer ibland att skriva om saker som intresserar mig.

Önskar er allt gott,

Jesse Kinnunen

166 gillningar

Stort grattis @Jesse_Kinnunen till nya utmaningar! :heart:

8 gillningar

Tack Jesse! Lycka till i framtiden!

3 gillningar

Tack Johannes_Sippola och Middle67!

4 gillningar

Forumgemenskapen väntar nu på dina analyser, åsikter och inlägg från en privat investerares perspektiv, @Jesse_Kinnunen! Tack – lycka till och framgång i framtiden!

11 gillningar

Tack @Jesse_Kinnunen för dina goda analyser, dina lärorika videor och din möda. Lycka till med dina nya utmaningar :smiling_face_with_sunglasses:

We’ll miss you.

kuva

PS. Det läcker visst ur båtens akter nu :woozy_face:

PS2. Mitt deltagande går också till analytikerna som “ärvde” Martela och Ovaro :woozy_face:

17 gillningar

Många händelser även från Inderes håll. :thinking: Jag skulle fortsätta att delta även när det gäller Fondia. :grin:

3 gillningar

Min investerarkarriär är fortfarande väldigt kort, och de enda aktier jag har köpt ut under den är Technopolis och Hoivatilat. Tack för de verkligt bra och djupgående analyserna av dessa fall, som fick mig att investera i dem!

3 gillningar

Lycka till med dina nya åtaganden, Jesse. Du är nog den analytiker jag har utmanat mest på det här forumet när det gäller fastighetsbolag. Jag har gillat att du har tillfört nya fakta till diskussionerna.

4 gillningar

Där gick min favoritanalytiker. Lycka till i fortsättningen!

2 gillningar

Lycka till med fortsättningen, @Jesse_Kinnunen! @Matias_Arola fick lite mer att göra här :smiley:

3 gillningar

Tack Jesse för de gångna åren och för de goda analyserna. Dina rapporter om fastighetssektorn har varit de bästa tillgängliga och en referens för dina följare. Livet går vidare :slightly_smiling_face:

Lycka till med kommande utmaningar :+1:

4 gillningar

Bästa investeringscommunity,

Efter noggrant övervägande har jag beslutat att gå vidare från Inderes för att arbeta med ett nytt projekt där jag kan förverkliga en långvarig dröm i min karriär. På Inderes har jag fått en utmärkt utbildning och erfarenhet av att göra aktieanalyser och identifiera goda investeringsmöjligheter. Detta har delvis fungerat som en språngbräda till min nya position, eftersom den är specifikt kopplad till aktieurval och portföljförvaltning. Jag är tacksam för mina kollegor som ursprungligen tog med mig i Inderes-teamet och som delägare i företaget. Jag har fått värdefull kunskap från dem genom åren och även från kollegor som kommit in senare. Vi får inte heller glömma vår aktiva Inderes-community, som outtröttligt delar kunskap, coachar varandra och gör investeringsmål mer transparenta för alla. Detta är bra investeringsdiskussioner och en värdefull investeringscommunity när den är som bäst. Tack alla!

Jag har gjort analyser på Inderes i 10,5 år. Det är en lång tid. Min analyshistoria inkluderar stora framgångar, som vi har kunnat njuta av tillsammans, men också misslyckanden, som har lärt oss att bli bättre investerare. Som företag och community har vi haft en fantastisk resa hittills och vi har åstadkommit något unikt i Finland. När jag började på Inderes hade vi ett litet kontorshotellrum i Drumsö med saccosäckar, bordsfotboll och några unga män som brann för aktieanalys. Genom hårt arbete har vi vuxit till Finlands största och under de senaste åren mest prisbelönta analysteam. Med Flik-förvärvet har vi vuxit till en organisation med nästan 100 personer, noterats på First North, och enligt min mening har företaget aldrig varit i så starkt skick som det är nu, och stått på så många stöttepelare som det gör nu. Jag kan med tillförsikt gå vidare till nya spännande utmaningar och förhoppningsvis även till en ny lång karriär inom kapitalförvaltning.

Vi har kommit överens om att jag ska hjälpa analysteamet att överföra de företag jag följer och min ackumulerade kunskap till mina kollegor, så att övergången blir så smidig som möjligt. Jag har alltså ingen brådska, utan vi kommer att göra detta kontrollerat och lugnt. Senast den 31 januari 2022 kommer jag dock att lägga handskarna på hyllan på analysfabriken i Gräsviken. För många företag är övergången naturlig, eftersom vi länge har utfört analyser med två analytiker. För vissa företag återstår fortfarande slutliga beslut, men vi kommer att informera om dem senare. Jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer att hitta nya hungriga personer för att ta hand om de företag som jag lämnar. Vi har redan utsett nya ansvariga analytiker för följande företag:

Jag kommer att fortsätta att läsa Inderes rapporter och titta på videor även efter detta. Jag kommer också att vara med på olika evenemang relaterade till investeringar, på Inderes Forum och Twitter, så vi kommer säkert att träffas igen, antingen virtuellt eller live.

Jag önskar alla medlemmar i communityn lycka och framgång i livet, arbetet och investeringarna. Låt oss tillsammans fortsätta den högkvalitativa investeringsdiskussionen och bygga en god investeringscommunity.

Med vänliga hälsningar,
Petri Kajaani

523 gillningar

Man skulle kunna tro att Petri som en erfaren Harvia-analytiker vet att dessa börsmeddelanden inte släpps ut på fredagar eftersom det då förstör hela helgen.
Synd att vi inte längre får en ny hatt-live med Harvia, men jag hoppas att Kajaani inte försvinner från media även om Inderes kontorsdörrar stängs.
Det skulle vara roligt att höra en liknande Inderespod som den med Vesola, där du går igenom de största misstagen och framgångarna under din analytikerkarriär med någon, och samtidigt Inderes resa från kontorshotell till börs.
Lycka till med vad du än hamnar i och bra bastubad! :harviaraketti: :kamuxkajaani: :tokmanni:

133 gillningar

Finlands Peter Lynch! Det har du förtjänat!

Du analyserade de företag som inte är de sexigaste detta årtionde, och du gjorde det magiskt bra!

Poddarna där du medverkade var ren dynamit, jag skulle kunna lyssna på dig från morgon till kväll! Jag skrev en gång att Verneri kunde leda dig till ett rum där det hänger en Marimekko-klänning, en Kamux-registreringsskylt och en Orthex-hink så att du ensam kunde prata om dem i 8 timmar, varefter Verneri skulle leda dig hem.

Tack för allt!

98 gillningar

Tack Petri för ditt bidrag till den finska investeringsscenen redan i det här skedet! Det har varit otroligt fint att följa ditt arbete på Inderes och vi kommer verkligen att sakna den kärlek som din avgång lämnar efter sig. Hatt-Pete lever dock vidare!!!

Lycka till i framtiden Petri! :heart:

62 gillningar

Därför föreslår jag entusiastiskt att Petri ändrar sitt namn till Petri Lynch.
Jag kommer att sakna Petris historier och hattätande.
Får vi en hattätande live 2.0 om Harvia når 100 euro?

28 gillningar

Nu blir man nästan rörd när favoritanalytikern slutar.
Toppspår och en fantastisk “put your money where your mouth is”-attityd. Borde ha följt med…
De utdragna intervjuerna och resultatlive var guld!

Stort tack och lycka till med det nya jobbet.

PS. En podd till tack!

46 gillningar

Det här är en rejäl smäll för Inderes och en stor besvikelse för oss fans. Nu finns det stora skor att fylla i flera företag (11 firmor!). Jag skulle gissa att Petri är husets mest populära analytiker. Särskilt analytikerbytet för Marimekko och Harvia slår hårt här. Lycka till med den nya tjänsten och tack för de utmärkta inläggen och videorna!

“Genom världen
går vi sjungande,
resan leder mot himlen.”

Saknande, undertecknad.

48 gillningar

Jag gjorde en haiku för att återspegla saknaden med en robot eftersom jag själv inte kan.

“Om du stöter på saknad på din väg
finns Sauna-kartan,
som leder dig till en skatt.”

Tack :heart:

21 gillningar