Till Kinnunen Juhas ära för hans Europamästerskap föreslår farbror Masse att en ny tråd “Kinnunens pratstund” startas på forumet. Man hör denna blygsamma mästare så sällan. Kanske en sådan här ny hyllningssida skulle få Juha att upplysa även det vanliga folket lite oftare? Åsikter, synpunkter och berättelser om egna göranden. Investeringsrådgivning eller -rekommendationer skulle inte behöva ges.
Är det en tillfällighet att även en annan blygsam mästare firade sin bemärkelsedag igår? Masse-folket och åtminstone Verphu vet säkert vem…
Farbror Masse, FA, nu finns det inte längre en enda anledning att lämna Indes sidor när det gäller finansfrågor
Kinnunen pratar ganska ofta även i Yle Puheens Pörssipäivä. De borde man gräva fram från Areena. Och självklart pratar Juha även i Inderespoddarna. Förutom expertisen är hans framförande tydligt och lätt att lyssna på.
Du är en riktig skojare, farbror Masse Tack för alla lovord.
Att vinna Starmine-plaketter kräver alltid också tur, eftersom det i praktiken inte går att uppnå exceptionellt stor överavkastning med vårt arbetssätt utan att det är rörelse i de aktier som följs. I det avseendet har jag de senaste åren haft en gynnsam situation, då jag har följt kursraketer som Talenom och Aspocomp. När man sedan får tag på dem och samtidigt undviker misstag, kan framgång komma. Förra året var dock exceptionellt i det avseendet att jag inte minns ett enda egentligt rekommendationsmisstag. Det är ovanligt, och tydligen klarar man sig bra med det även i Europa. I framtiden kommer jag dock att göra misstag igen, det hör till sporten. Jag är dock övertygad om att det blir fler framgångar än misstag.
Investeringar är en långsiktig syssla, precis som analytikerarbetet. Jag har störst respekt för de kollegor som år efter år skapar mervärde och därmed klarar sig ganska jämnt i dessa rankningar. Jag hade ett toppår nu, men jag är stoltare över att jag länge har kunnat skapa värde för investerare på ett relativt systematiskt sätt. När man tittar på vårt gäng på Starmine-listorna hittar man relativt regelbundet Sauli, Mikael, den enligt mig underskattade stjärnan Antti Viljakainen och särskilt de senaste åren Petri Kajaani, som också hade ett utmärkt förra år. Även andra har klarat sig utmärkt och priser finns på bred front, vilket betyder att vi gör något rätt här på Inderes.
Man ska dock inte blint följa mina eller någon annans åsikter. Viktigare är att försöka skapa en investeringsstil och en helhetsbild som passar en själv, och till vilken man bör samla information från så många högkvalitativa källor som möjligt. Jag ifrågasätter mig själv hela tiden, lyssnar på andras åsikter (helst motsatta) och försöker sedan skapa en så objektiv helhetsbild som möjligt. Om man stannar för länge och funderar på saker inne i sitt eget huvud, börjar man förmodligen tro att man förstår allt. Men stolthet hindrar lärande, och om man inte hela tiden lär sig mer i det här jobbet, hamnar man efter. Då träffar rekommendationerna inte, snacket intresserar ingen och farbror Masse sätter en på svarta listan
Det här med att vara analytiker är ofta så att framgångarna glöms bort men misstagen minns man för evigt. Historiskt har majoriteten av “feedbacken” också handlat just om det senare, och ibland har skit regnat ner utan orsak. Då har det varit riktigt viktigt att någon opartisk part tittar på hur det egentligen har gått. Där har Starmine varit utmärkt. Jag är tacksam för att det nuförtiden har bildats en gemenskap runt Inderes, från vilken man förutom förtjänta svingar också får tack och positiv feedback. Stort tack för det
Tusen tack till Masse-Vatikanen. Massens gräsrotsförsamling är mycket glad att kardinal Kinnunen hann svara här långt norrut – långt bort från massens huvudfåra.
Masse-farbrorn, i enlighet med sin FA-titel, gör sitt bästa för att hålla sin envisa församling på massens smala väg. Ibland tar det på den gamle farbrorn, men då har alltid biskop Vilen, ibland till och med själva påven, fader Mikael, kommit till undsättning.
Om nu den ärade kardinalen åtminstone ibland kunde delta i denna viktiga uppgift att upplysa folket, så skulle Masse-farbrorn få lite lugn i sin själ och för församlingens massor åtminstone för en stund.
Masse-farbrorn, FA, massens väktare för gräsrotsfolket:euro:
Juma! Jag hade aldrig trott det. Juha har varit den mest envisa aristokraten som har motsatt sig att hamna i Masse-bubblan, och nu skriver han om börsbubblan, inspirerad av Masse-bubblan, i bloggserien “Kinnusens prat”. YES!
Härligt! Kinnunen är verkligen en av de främsta bland analytiker och även bland landets kända ekonomiska experter, både i text- och ljuddiskussioner. Det är ett nöje att läsa och lyssna på kunniga och tydligt presenterade diskussioner.
{“content”:“En karismatisk historia för alla. Dessa berättelser delar jag gärna med mina barn. Mellan raderna och tidpunkten för historien kan man inte heller undvika antydan om att “den döende kattens hopp” nu kanske har tagits upp på bordet även i analytikerns verktygslåda.”,“target_locale”:“sv”}
Intressant artikel. Aktieinvesteringar beskrivs ofta i plural: “aktier” är dyra eller indexet är dyrt. Jag har funderat på dessa index relation till enskilda företag. Om man till exempel tittar på företagen i S&P 500-indexet, är många av dem dyra i förhållande till fundamenta, vilket leder till slutsatsen att S&P 500-indexet är dyrt. Ekonomin går starkt. Konsumentförtroendet och investerarnas sentiment är högt. Man kan därför förvänta sig att situationen kommer att vända någon gång. Vad tycker du om fundamental investering i ett sådant marknadsläge? Till exempel ett företag vars marknadsvärde är lägre än företagets ackumulerade vinst under de senaste 10 åren och företagets nuvarande situation är för övrigt stabil. Skulle företaget betraktas som ett köp baserat på dessa fundamenta, eller bör man avstå från köp eftersom sentimentet är högt och aktien skulle kunna falla ännu lägre under en kris? Har indexnivån någon betydelse i slutändan?
Svaret på frågan beror på om investeraren vill ta en marknadsuppfattning. Vissa bryr sig inte alls om det, andra är starkt engagerade i marknaden, och naturligtvis finns det många mellanting. Om en marknadsuppfattning tydligt kan skapa mervärde, så är det bra, men generellt rekommenderar jag inte stora förändringar baserade på marknadsuppfattningar.
Jag uppmärksammar visserligen den övergripande marknadsvärderingen, men jag kan mycket väl investera i en aktie som jag anser är billig och har en god riskjusterad förväntad avkastning i praktiskt taget vilken marknadssituation som helst. Oftast löses dock denna utmaning genom att det finns färre attraktiva case när marknaderna generellt är högt värderade. När man håller fast vid sina egna avkastningskrav minskar antalet potentiella investeringsobjekt, och samtidigt hittar man sannolikt fler aktier i sin egen portfölj som man anser vara “överprissatta”, vilka man kan lätta på. När man dessutom begränsar risken så att en enskild akties vikt inte får bli orimligt stor, så har detta åtminstone historiskt fungerat bra. Portföljen samlar på sig mer kontanter när den totala marknaden är utmanande prissatt, och å andra sidan frigörs kontanter när det finns attraktiva möjligheter.
Samma enkla idé har vi tillämpat även i modellportföljen. Ingen hets på grund av marknaden, utan snarare opportunistiskt i enlighet med de möjligheter som marknaden erbjuder.
9 % för hela portföljen. Ganska ofta har jag uppnått bättre resultat, eftersom aktieandelen nu är ganska brutal. Diversifiering är svårt, eftersom jag en gång köpte Neste och inte har velat sälja.
Precis! Farbrorn kom på namnet på tråden på mindre än en minut, Indes kärngrupp kom inte på något bättre på sex månader
Vissa är skapade för att skapa beroendeframkallande bubblor, där andra lyckliga människor omedvetet driver in… Andra är å sin sida skapade för att skapa förmögenhet.
Frågan är: Behöver kraftduon Masse plus Kinnunen någon eller något annat? Svar: självklart behöver de det, men främst bara som en beundrande publik
Farbror Masse, FA, förlåt om en sådan här framgång ibland skapar en liten, icke namngiven bubbla i den gamle farbrorns huvud också