Amerikanske selskabers tilbagekøb af egne aktier

Opkøb af egne aktier er blevet en vane for mange virksomheder, nu hvor kurserne er rekordhøje. Ejerværdi ødelægges ved køb af overprisede aktier, mens markederne tror på evig vækst. De købte aktier bogføres som en negativ egenkapitalpost i virksomhedernes balance. Virksomhederne har brug for kontanter til at finansiere købene, og dette muliggøres ofte med rentebærende gæld. Ved at købe deres egne aktier bærer virksomhederne, ud over de risici, der er forbundet med den egentlige forretning, også risikoen for ændringer i aktiernes værdi.

Lad os tage luksuskaffekæden Starbucks som eksempel, hvis årsrapport kan findes her.
Ved udgangen af den seneste regnskabsperiode havde virksomheden 1,3827 milliarder aktier, hvilket var 4,6 % mindre end året før. Sidste år brugte virksomheden 86 % af sin egenkapital på at tilbagekøbe egne aktier med lånte penge. Virksomhedens soliditetsgrad faldt fra 38 % til 4,8 %.

Starbucks er stadig en rentabel virksomhed, selvom driftsresultatet er blevet svækket som følge af den kraftige ekspansion. Hvis aktiemarkedet kollapsede, og efterspørgslen efter virksomhedens produkter faldt som følge af en dårlig økonomisk situation, ville dette ramme virksomheden usædvanligt hårdt. Hvis udviklingen derimod fortsætter gunstigt, er køb af egne aktier en måde at forbedre indtjeningen pr. aktie, når væksten aftager, og derved støtter det aktiens værdiansættelse.

Hvordan forholder amerikanske virksomheders långivere sig til denne trend med køb af egne aktier?

1 Synes om

Også Warren Buffets BRK har købt en smule af sine egne aktier tilbage. Det er udbytteudbetaling uden umiddelbare skattemæssige konsekvenser for aktionærerne.

Men SBUX, GE share buybacks osv. er jo ret chokerende.

Apples Shareholder Equity var for et par år siden 132 mia. dollars, nu er den omkring 105 mia. dollars, da aktietilbagekøbene har fortsat i længere tid. Men alligevel har Apples markedsværdi for nylig været omkring 1000 milliarder dollars.

{“content”:“I Finland kan en virksomhed klare sig, selvom den skærer ned og aflyser sine udbyttebetalinger.\nI Amerika er det en anden sang.\n\nDer opererer virksomhederne investorfokuseret, og hvis udbyttet beskæres,\neller alternativt, hvis virksomhedens aktiver ikke bruges til at styrke aktionærernes\ntegnepung, vil kaffen i dette tilfælde\nbegynde at blive kold, og investorerne vil kigge andre steder hen.”}

3 Synes om

Skatteydere hjælper gennem et vanskeligt sted…

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-16/u-s-airlines-spent-96-of-free-cash-flow-on-buybacks-chart

Mon nogen ved, hvor man kan finde et Excel-ark, en liste, en screener el.lign., som man kan bruge til at finkæmme amerikanske selskaber, der tilbagekøber egne aktier (specifikt med henblik på annullering)?