Har en privat aktieinvestor lange og hårde år

Jeg har fulgt aktiemarkedet i et par år nu og studeret det grundlæggende, hovedsageligt via kanaler produceret af Inderes og Nordnet. Jeg har allerede investeret lidt i aktier, og det er gået godt.

Min forståelse af disse ting er ret minimal, og selv de grundlæggende termer har svært ved at fæstne sig i mit hoved. Men i løbet af denne tid har jeg fået et ret interessant indtryk af markedet, så jeg kom her for at spørge, om nogen klogere kan få noget ud af mit synspunkt?

Meget i lægmandstermer. I øjeblikket føles det, som om aktiemarkedet konstant reagerer meget kraftigt på alle virksomhedsnyheder. Det er, som om alle spændt venter på et tegn fra det hinsides og straks kaster alle kræfter ind i en bestemt aktie, når et positivt tegn kommer. Som om nogen har alt for mange penge tilovers. Og selvfølgelig, når kurserne stiger, kan investorerne lide det, og det tiltrækker os nye investorer.

Og så er der centralbankerne. De køber en masse af disse lånedokumenter, som tilsyneladende tidligere var populære blandt store investorer. Det vil sige, at store købere tidligere har købt dem for mange penge, men nu køber centralbankerne dem og tvinger de penge ind i andre investeringsmål. Men de penge bruges ikke til at etablere fabrikker og bygge broer, de går i stedet til aktier.

Men hvad sker der, når centralbankernes pengepumpning stopper, og de store købere igen kan købe disse gældsbeviser? Eller stopper det? Vil der så ikke forsvinde en enorm mængde penge fra aktierne? Hvad sker der, når de penge sniger sig væk fra aktierne? Vil det resultere i en mangeårig, lang og blød nedtur, når aktierne ikke længere interesserer de store penge som før, fordi de er mætte?

Som 26-årig er jeg først i de seneste år begyndt at tro på en situation, hvor man ikke længere kan stole på at få pension, når man går på pension. I stedet skal den økonomiske sikkerhed sikres ved at spare op og investere. Og når man planlægger at optage lån til at bygge hus og tænker på denne verdens gang, så rammer en lille økonomisk angst :grinning_face:

Hvis nogen fik noget ud af denne åbenbaring, så kommenter endelig, bekymrer denne situation især ud fra et småinvestorsynspunkt, eller er der overhovedet nogen sandhed i denne tankegang?

16 Synes om

Jeg er i hvert fald ikke bekymret. Der er så meget eufori på aktiemarkedet lige nu, at vi sikkert vil opleve en nedtur på et tidspunkt, men med den viden kan man selv overveje, hvilken risiko man vil tage med aktier.

Jeg ejer også selv flere aktier, hvor værdiansættelsen er i top, og virksomhedens resultat halter langt bagefter. På markederne kan man enten søge afkast med risiko eller nøjes med et mindre afkast og lavere risiko.

Man ved aldrig, måske mister papirpenge også sin værdi en dag.

5 Synes om

Ja, udviklingen bekymrer mig, for hvis det fortsætter længe, så bestiller man en stadig større korrektion, som i værste fald kan være lang og vanskelig. Det ville måske være bedst for alle, hvis pengepumpningen ind i indekserne snart ophørte, og at afkastet af investeringerne dermed ville vende tilbage til, at man fremover kun opnår afkast med virkelig gode valg. På den måde falder man ikke for højt og for hårdt.

Men uanset hvad, så er det værd at overveje din egen strategi, så du er forberedt på forskellige situationer: fortsat flyvende forhold, horisontal savning af indekserne og en korrektion. Usikkerhed er altid en del af børsen, også i denne situation.

5 Synes om

{“content”:“Sådan er det, at man skal kende sin egen risikotolerance og være villig til at leve med den.\nOg for mig er det netop den risiko, der gør det hele attraktivt.\nNogle gange føler jeg bare, at vi er i en så vild situation, at man næsten med spænding venter på det store brag.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

{“content”:“For mig personligt ville jeg virkelig skulle finpudse denne strategi. Ikke desto mindre, for mig, ville et stort fald næsten føles mere behageligt og som en købsmulighed, end en stabil, blid nedgang over flere år igen, der bare ville slide på mine nerver.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Det afhænger også af alderen. Som 26-årig kan man godt tage store risici. Som 56-årig skal man allerede være gået over til forventet kvalitet.\n\nIntet er nok ændret, der kommer mange flere ryk, når investeringshorisonten er 50 år.”,“target_locale”:“da”}

7 Synes om

Det er også mit mål at forfølge stabile og pålidelige virksomheder på lang sigt.

3 Synes om

@mokomakiamatoori, virkelig god refleksion :slight_smile: Jeg læste for nylig Seppo Saarios værk “Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin” (Hvordan jeg investerer i børsaktier). Saario skrev, at når alle taler om aktier, og uerfarne investorer kommer ind på børsen, er vi på toppen af kursudviklingen.

På hvilket tidspunkt korrektionen sker, er et mysterium, det kan tage et halvt år eller et par år.

Den bedste og eneste beskyttelse er tidsmæssig diversificering. Ens egen investeringsstrategi bør være gennemtænkt og nedskrevet, så man kan handle planmæssigt og overvejet, når blodet flyder på markederne.

I mange sektorer er værdiansættelserne løbet langt væk fra den virkelige verden. Min egen mavefornemmelse er, at der f.eks. i brintaktier er en stærk boblefornemmelse.

I andre, ikke så trendy aktier, f.eks. Fortum, Sampo, har der ikke været lignende hype. Mine egne køb har koncentreret sig om disse ikke-trendy aktiver.
Min egen strategi er baseret på udbytter og såkaldte sikre aktiver, hvor risici og afkast er moderate.

Gældsbaseret stimulans kan ikke fortsætte i det uendelige, og når pengepolitikken strammes, vil en korrektion sandsynligvis være forestående, og værdiansættelsen af værdiaktier vil stige.

10 Synes om

De kommer vel ret jævnt hvert 10. år? :slight_smile:

1973 Britisk, 1987 Amerikansk, 1990 Amerikansk, 2000 Dotcom, 2007 Finanskrisen, 2020 Corona

10 Synes om

Dette er sjovt, for det var kun for nylig, at vi havde et af de største fald nogensinde, og 6 måneder efter ønsker man allerede et nyt. Det er grådighed, siger jeg :smiley: .

En nem løsning er at droppe markedsforudsigelserne og kun investere i enkelte selskaber til en pris, man finder passende.

11 Synes om

Det er sandt, at det netop har rumlet. Pointen er dog ikke, om der kommer et nyt skarpt fald eller ej. Min primære bekymring er, om det er muligt, at når centralbankerne stopper med at trykke penge. Vil det føre til en lang tør periode, hvor intet rigtigt reagerer på noget, og der er et langt og jævnt faldende marked​:grinning_face: Jeg har selvfølgelig til hensigt at finde de selskaber, der på lang sigt producerer moderat og sikkert ejerværdi. Langsigtethed er grundlaget for min strategi, men jeg overvejer stadig, om markedet er et sted, hvor det er værd at investere?

4 Synes om

Dette er netop kernen i mine egne overvejelser. Jeg er selv i en meget tidlig fase af investering, og jeg sigter mod at investere i netop denne type aktier. Vil der også for disse aktier komme en langsom nedtur eller en stagnation som følge af centralbankernes handlinger?

Og lad mig bare sige, at jeg ikke har tænkt mig at gemme mig i et skab af frygt for et stort minus. Jeg vil fortsat købe aktier, men nu var jeg bare nødt til at kaste det her rod ud og se, om der er nogen mening i det​:joy:

1 Synes om

Ja, det er helt sandt. Det var ikke meningen at undervurdere det, mest fordi der er så mange advarsler om fald og beskeder som “mød et fald, når vurderingsniveauerne er høje”, hvilket giver et sjovt billede af, at investering handler om konstant at frygte fald :grin:. @Verneri_Pulkkinen er sandsynligvis den bedste makro/historie-kommentator til at give indsigt og reference til fortiden og fremtiden, men tingene er ikke så enkle, at de let kan forudsiges - og slet ikke tages i betragtning i investeringsbeslutninger for individuelle virksomheder (især på lang sigt).

Men hvis du allerede har identificeret, hvilke virksomheder du vil have i din portefølje, så vær modig. Din opgave er at finde ud af, hvor meget du vil betale for virksomheden, realistisk set. Du finder ikke konstant -50 % rabatter i en mekanisme, der har produceret 7-9 % årligt, medmindre du går derhen, hvor masserne ikke går (f.eks. Aston og Arimatis håndværk), eller venter på disse fald. Hvis markederne faldt og kom sig hvert år, ville markedsaktørerne langsomt begynde at lære, og rabatkasserne ville ikke længere være tilgængelige. Også uventede katastrofer i verden ville løbe tør i det tempo. Den, der venter på et fald, vil sidde med kontanterne i hånden.

Om hype-aktier. Det er ikke pinligt at købe i andres fodspor, f.eks. Kamux, eller en god grund til ikke at købe, når alle andre, f.eks. på forummet, køber, hvis du kan få fat i virksomheden til en billig pris. (Hver person beslutter selv, hvad de investerer i, jeg anbefaler ikke Kamux her, kun som eksempel). Hvis du ikke længere kan overskue, eller endda har sat dig ind i den virksomhed, du betaler for, så er der tale om farlig hype. Hvis en Tesla-guru køber 100 Tesla-aktier til 600 USD/stk., og aktien hurtigt falder med -30 %, har Tesla-guruen sandsynligvis en målkurs et sted over 2000 USD og er ligeglad med faldet. Den, der bare har fulgt kursstigningerne og ikke ved, hvad de betalte for, vil sandsynligvis sælge aktierne med tab. Om Tesla-guruen nogensinde kommer tilbage med fortjeneste, er en anden sag, men han har en vision, som han har baseret sin beslutning på. Ingen har de rigtige svar på forhånd, der er kun gæt, bedre og dårligere.

Jeg købte selv yderligere Harvia til 20 euro og Qt til 50 euro sidst. Jeg er meget tilfreds med Harvia-købsprisen, men Qt var ikke så “god”, selvom den er steget nu. Begge de såkaldte markedsværdier havde jeg anslået til at være omkring 5-10 % højere end mine egne købspriser, så jeg købte, da jeg havde ekstra at investere (på den anden side ville et alternativ have været at vente på en bedre idé, men det er ikke meningen at åbne mange nye positioner i porteføljen, så alt forbliver under kontrol).

Så da du spurgte, om situationen bekymrer dig, ville jeg fokusere på kun at købe virksomheder, hvor du ser potentiale (forudsat at du ønsker at udvælge aktier). Du kan købe en ting til en værdi af 10 €, som kan øge sin værdi årligt til en købspris på 9 €. I så fald har makrobilleder eller indeksniveauer ikke så stor betydning på lang sigt (de kan også være gunstige for investorer). Du skal ikke frygte fejl, men du skal heller ikke lave dem unødvendigt (f.eks. ved at udsætte dig for markedets nåde i håb om, at nogen betaler mere i morgen, end du gør i dag).

Glædelig jul :+1:

5 Synes om

Situationen ser faktisk bekymrende ud for fremtidige pensionister. Pensionsmidlerne kan ikke længere give et ordentligt afkast, da rentemarkederne er i en boble, og pensionsselskaberne er nødt til at investere deres aktiver i statsobligationer med negativ rente, fordi de er “risikofri”. For dem, der investerer i mere risikable alternativer, brydes solvensgrænserne ved aktiekursfald, hvilket betyder, at de køber på toppen og sælger i bunden. Under alle omstændigheder vil en stor del af formuen forsvinde, når kontanter igen bliver værdifulde, når renterne stiger.

Der er stedvis bobler på markederne. Især de månedligt fakturerede tjenester (x as a service), som anses for at være et sikkert fremtidskoncept. I USA er man begyndt at opkræve månedlige gebyrer for helt almindelige husholdningsapparater som kabelmodemmer og printere. Dårlig økonomisk forståelse fører til, at forbrugeren ikke forstår, at han ved indgåelse af en 3-årig fast aftale på 15 €/måned skylder virksomheden 540 euro.

Solide aktører i mange brancher har beklaget manglen på konsolidering i deres branche. Hvorfor sælge sin virksomhed, hvis dens markedsværdi kun stiger konstant, og hjælpepakkerne alligevel redder en ud af problemer? Tabsgivende teknologivirksomheder fortsætter med at stige, når omsætning er det eneste, markederne måler. Det er nemt at opnå omsætning, hvis man ikke behøver at bekymre sig om salgets rentabilitet. Det vil sige: jo større omsætning, jo større tab og jo højere aktiekurs (Delivery Hero eksempel).

Indeksernes højde skjuler det faktum, at ikke alle virksomheder er prissat i en boble, selvom fremtidige afkast kan være langt under det historiske afkast på 8%. Uanset markedssituationen bør man altid sikre sig, at den virksomhed, man køber, har en stabil og rentabel forretning, og at man ikke betaler for meget for den. Antallet af købsmuligheder er nu blot meget mindre end i marts. Hype-aktierne vil falde på grund af deres egen umulighed, og deres indehavere skal have salgsknappen klar. Det er bedragerisk at tro på alle former for verdensherredømmehistorier.

6 Synes om