Alzchem -

Företaget som vann pitch-tävlingen förtjänar enligt mig en egen tråd.

Den egentliga presentationen bör naturligtvis göras med användaren @Jackfins utmärkta pitch:

Mitt intresse för företaget väcktes just genom dessa investeringar. De verkar, enligt min uppfattning, träffa företagets mest lönsamma segment.

Segment År Extern försäljning (EUR tusen) EBITDA-marginal (%)
Specialty Chemicals 2021 220,499 23.0
2022 288,361 18.4
2023 319,802 22.9
2024 348,089 27.0
Basics & Intermediates 2021 176,274 6.2
2022 227,539 2.2
2023 192,183 5.0
2024 174,003 6.2
Other & Holding 2021 25,520 5.5
2022 26,323 7.4
2023 28,664 1.6
2024 32,140 5.6

Jag bad också NotebookLM att skapa en podcast baserad på företagets tre senaste finansiella rapporter. Dock ligger fokus så mycket på ESG-frågor i dem, att även podcasten blev inriktad på det temat. Den börjar också upprepa sig efter ett par tiotals minuter.

https://soundcloud.com/teemu-hinkula-688556800/alzchem-company-presentation

Om de gröna inte lyckas förstöra den tyska regeringens återhämtningsplaner, så kan man anta att företaget kommer att se tillväxt i framtiden, åtminstone efter investeringarna. Det vill säga senast runt år 2027. Enligt årsredovisningen har cirka 75% av de nuvarande produktionsanläggningarnas kapacitet använts, även om de mest lönsamma delarna har varit i full produktion. Med tanke på den kanske lovande framtiden är aktien inte alltför dyr just nu, inte ens efter kursuppgången.
image

Tillägg: diskussion av låg kvalitet om företaget finns t.ex. här.
https://www.boersennews.de/community/diskussion/alzchem-group/29329/#moreComments

12 gillningar

Kul att se att det blev en tråd om företaget.

Några saker relaterade till företagets verksamhet. Möjligheter men också risker som jag inte nämnde i pitchen.

Byggandet och finansieringen av den nitroguanidinanläggning som ska byggas i Tyskland är hugget i sten. Tyvärr finns det ingen offentlig information om produktionskapaciteten eller efterfrågan, men en utbyggnad av den nuvarande investeringen i Tyskland skulle kunna vara motiverad av säkerhetsskäl. Europeiska beslutsfattare funderar säkert just nu på om man kan lita på amerikansk hjälp överhuvudtaget.

Det är ett intressant alternativ, men man bör inte lita för mycket på det eftersom konsumtionen av nitroguanidin verkar vara relativt långsam:

https://usfcr.com/search/opportunities/?oppId=75f4c16b27a343c18c624a7d47c61623

Denna artikel behandlar USA:s nitroguanidinlager och deras utökning, samt diversifiering av produktionen. Det framgår att de hade lager kvar från 80-talet som naturligtvis krävde bearbetning för att kunna användas för moderna ändamål.

Vad jag försöker antyda med detta är att nitroguanidin är ett viktigt, men mycket långsamt förbrukande ämne.

I tidigare investeringssamtal berättade ledningen att anläggningarna används enligt kundens behov. Den nuvarande miljön talar verkligen för att efterfrågan är hög i Europa, både på grund av konsumtion och uppbyggnad av nödreserver. I USA är det däremot ingen brådska, vilket den lugna sökningen efter en plats för fabriken vittnar om.

Därför är det att förvänta att efterfrågan på nitroguanidin kommer att vara cyklisk om inte kriget eskalerar. Jag antar att företaget kommer att driva nitroguanidinanläggningarna med full kapacitet i några år, men det är helt rimligt att anta att kapacitetsutnyttjandet kommer att minska betydligt vid något tillfälle. Marknaden kommer förmodligen inte att bry sig, eftersom det är år kvar till dess och tills vidare är fokus på accelererad resultatutveckling.

Angående investeringen i USA - ett regeringsskifte borde inte ha någon betydelse för investeringsbeslutet.

Sedan till riskerna. Transparensen i specialsegmentet är dålig eftersom företaget inte vill lämna ut siffror relaterade till kreatin, för att undvika att nuvarande eller framtida konkurrenter får information, eller på grund av sekretesskäl gällande kunder inom säkerhetssektorn.

Marknadsstorleken är verkligen mycket liten och eventuell priskonkurrens skulle vara mycket förödande för företaget. Naturligtvis sänker det också tröskeln för att komma in på marknaden.

Importtullar och en försvagad ekonomi kan ha oväntade effekter. Eftersom Trump verkar behandla kinesisk import med hårdare tullar, åtminstone för närvarande, skulle det kunna gynna Alzchem på två sätt.

1. Kinesiskt kreatin blir dyrare och Alzchems kreatin blir mer konkurrenskraftigt och vinner marknadsandelar.
2. Om kinesiska företag vill behålla sina produkter konkurrenskraftiga måste de sänka priserna, vilket gör att en eventuell konkurrens om marknadsandelar genom att sänka priserna ytterligare inte är möjlig, eftersom lönsamheten minskar betydligt.

Tullar och en försvagad ekonomi kan dock vända sig mot Alzchem med hävstångseffekt:

1. På grund av tullarna minskar efterfrågan på kreatinmarknaden och Alzchem tvingas sänka priserna.
2. När köpkraften försvagas på grund av recessionen minskar efterfrågan.

Det finns alltså en möjlighet att företaget drabbas dubbelt på grund av den nuvarande makromiljön. I samband med Q4 meddelade företaget att tillväxten fortsätter, även om makroekonomisk försvagning nämndes som risker.

Annat intressant; de skulle gärna vilja expandera genom att bygga eller förvärva i USA.

10 gillningar

Alzchemins Q1-resultat publiceras imorgon. Här är en länk till samtalet:

2 gillningar

Inget anmärkningsvärt i Alzchems resultat. Några intressanta observationer dök dock upp.

Under första kvartalet 2025 präglades Alzchems ekonomiska och branschrelaterade miljö av regeringsskiftet i USA och de därmed förknippade förväntningarna på förändringar i USA:s tullpolitik, vilka sedan materialiserades i april. Alzchem anser att NAFTA-regionen är en viktig tillväxtmarknad och söker därför, bland annat, en plats i USA. För många produkter är Alzchem den enda tillverkaren utanför Kina och är därför knappast i direkt konkurrens med amerikanska företag, men är definitivt i intensiv och direkt konkurrens med kinesiska leverantörer. Den nuvarande diskussionen om oproportionerligt högre amerikanska tullar på kinesiska produkter skulle möjligen till och med kunna utgöra en möjlighet – det är dock fortfarande för tidigt för en detaljerad och väl underbyggd bedömning. Sammantaget anser Alzchem att den amerikanska och NAFTA-marknaden som helhet är intakt och har hög potential. Särskilt sektorerna för försvar och mänsklig näring förväntas fortsätta att ge starka impulser.

Det återstår att se vilken nivå tullarna slutligen hamnar på.

I företagets presentation fanns nu också för första gången en bild som representerade tillväxtmålen.

alz

Det verkar vara ett realistiskt mål på fem års sikt om båda nitroguanidinanläggningarna fungerar med full kapacitet och kreatinprodukterna fortsätter att växa. M&A är en joker och jag förväntar mig mer detaljerade kommentarer från ledningen om vilka typer av företag de har övervägt.

4 gillningar

Uppgången har varit kraftig inför rapporten.

3 gillningar

Screenshot_20250730_105917_com_android_chrome_ChromeTabbedActivity

Ja, nu släpper vi ut lite luft.

Alzchem investerar 120 miljoner i att öka kreatinproduktionen. Ett välkommet besked. Investeringen förväntas öka omsättningen med drygt 100 miljoner och marginalerna förväntas ligga i linje med den nuvarande verksamheten, vilket innebär att ROI förblir över 20 %.

Om företaget har fått den tyska nitroguanidinanläggningen i full drift 2028 efter denna nyhet, kommer det förmodligen att genereras 100 miljoner i fritt kassaflöde. Om den långsamt framskridande amerikanska nitroguanidinanläggningen är i drift 2031, förmodligen 140 miljoner i fritt kassaflöde? Jag orkade inte börja räkna mer noggrant, jag slängde bara in siffrorna i Excel.

2028 P/FCF 15 och 2031 P/FCF 10?

I Blommans artikel fanns en intressant kommentar från en analytiker;
Warburg Research’s Schwarz said it would require a lot of investments and scale for other companies to mimic what AlzChem is doing.

To start producing these chemicals “we’re not talking investment of a few million euros, but actually 1 or 2 billion euros,” he said. “If you wanted to do it new, you would basically kill your margin.”

Man gillar att betala för monopol, men jag orkade inte bli entusiastisk över nyheten och köpa tillbaka aktier. Jag antar att man fortfarande skulle kunna få en dubbling på 3-5 år.

4 gillningar