Alma Media - tråd

I juridisk forstand skal det være sådan, som Almas bestyrelse også konstaterede sidste år. Og ganske rigtigt huskede jeg ikke, at 25 % havde forpligtet sig til ikke at acceptere købstilbuddet, så Otava behøvede kun at have midler til at erhverve en ejerandel på 75 %.

"Finansiering af købstilbuddet

Otava har i henhold til værdipapirmarkedsloven (Arvopaperimarkkinalaki) pligt til at sikre sig, at selskabet kan betale det tilbudte vederlag i købstilbuddet fuldt ud. Alma Medias bestyrelse har vurderet finansieringen af købstilbuddet på baggrund af oplysningerne i tilbudsdokumentet og i de meddelelser vedrørende købstilbuddet, som Otava har offentliggjort.

På baggrund af de foreliggende oplysninger vurderer Alma Medias bestyrelse, at Otava har sikret den nødvendige finansiering til købstilbuddet, således at selskabet vil have tilstrækkelige midler til at finansiere betalingen af vederlaget fuldt ud på den måde, som værdipapirmarkedsloven kræver. Bestyrelsen gør dog opmærksom på, at finansieringen af købstilbuddet kun er sikret op til det antal aktier, som kan erhverves af Otava, idet der tages højde for de tilsagn, hvorefter aktionærer, der ejer i alt ca. 25,86 procent af Alma Medias udstedte og udestående aktier og stemmer, har forpligtet sig til ikke at acceptere købstilbuddet. Ifølge tilbudsdokumentet er disse tilsagn betinget af, at købstilbuddet gennemføres på de vilkår og inden for den tidsplan, der er beskrevet i tilbudsdokumentet. Efter bestyrelsens opfattelse ville Otava, hvis selskabet ændrede vilkårene eller tidsplanen for købstilbuddet på en sådan måde, at aktionærernes tilsagn som følge heraf bortfaldt, skulle sikre tilstrækkelig finansiering til også at erhverve de Alma Media-aktier, der er omfattet af tilsagnene. Det er bestyrelsens vurdering, at der ikke kan være sikkerhed for, på hvilke vilkår og inden for hvilken tidsplan en sådan eventuel tillægsfinansiering ville kunne opnås. På den anden side mener bestyrelsen, at risikoen i forbindelse med en sådan eventuel tillægsfinansiering er lille, i betragtning af at Otava har kontrollen over beslutninger om ændringer af købstilbuddet, der ville have indflydelse på gyldigheden af aktionærernes tilsagn."

3 Synes om

Okay ja! Jeg troede, du mente nu, hvor ejerandelen blev øget, at der ”skal” være en plan :grinning_face_with_smiling_eyes:

I betragtning af den begrænsning, balancen og muligheden for gearing, ville det helt sikkert have været muligt. Det er bare min mavefornemmelse, selvom jeg ikke lige har computeren åben og alle de nødvendige tal foran mig.

1 Synes om

Dit indlæg og Otavas nye opkøb mindede mig om denne mere eller mindre seriøse sølvpapirshat-teori om fremtiden for Otava, Enento og Alma, som jeg skrev i Enento-tråden den 23. december :smiley:

3 Synes om

Økonomidirektør Taru Lehtinen fortalte om Alma Media som investeringscase. :slight_smile:

2 Synes om

Ifølge STT “planlægger medieselskabet Alma News Media at lukke Kauppalehti Optio, Kauppalehti Fakta og Mediuutiset.”

1 Synes om

Der er allerede kommet en pressemeddelelse om det direkte fra Alma:

“I henhold til den foreløbige plan kan antallet af medarbejdere blive reduceret med maksimalt tredive årsværk som følge af de planlagte tiltag. Forhandlingerne omfatter i alt omkring firs personer. Der arbejder i alt næsten tre hundrede personer i Alma News Medias redaktioner.”

3 Synes om

Endnu en stor handel i Alma Media

Hvor Varma fik 12,00 eur/aktie for sin post på 5,7 mio. stk., fik nogen i dag 11,42 eur/aktie for sin post på 150.000 stk., altså dagskursen. At dømme ud fra mængden er det fra en af de TOP 20 største ejere.

3 Synes om

“De store handelsdage” fortsætter. Nu blev 180.000 stk. solgt til en pris på 11,30 €/aktie.

Sidste uges 150 t. stk. og dagens 180 t. stk. kunne pege på den 15. største aktionær Danilostock, som har en beholdning på 330 t. stk. Spekulation naturligvis, men sandsynligt.

Hvorfor mon Alma i øvrigt har valgt kun at vise sine 70 største aktionærer? Det er nærmest “standard” for børsnoterede selskaber at vise de 100 største. Det er muligt at drage egne konklusioner/spekulationer via disse ændringer i ejerskabet, så de min. 100 ville bestemt være ønskværdige.

2 Synes om

Ganske interessant, Almas kurs er steget pænt i løbet af de seneste år, og det kan sikkert friste at realisere sine besiddelser.

Alma er bestemt godt case-materiale til studerende inden for produktionsledelse og handelshøjskoler.

Et aktiesalg har et aktiekøb som modpart, så en anden har et andet syn på sagen end sælgeren.

Selvfølgelig kan sælgeren have andre motiver end blot den maksimale aktiekurs, såsom rørrenovering, luksus i hverdagen, osv. – hvem ved, måske virksomhedsopkøb osv.

Hvis man bare kunne få Ilkka til at lave en blokhandel, men på den betingelse at pengene bliver udloddet til aktionærerne…

1 Synes om

Her er Petris forhåndskommentarer, når Alma offentliggør sin Q3-rapport på fredag. :slight_smile:

Alma Media offentliggør sin Q3-rapport fredag omkring kl. 08.00. Vi forventer, at selskabets omsætning er steget en smule i forhold til sammenligningsperioden, hvilket vi sammen med aktive spareforanstaltninger forventer har holdt resultatet på niveau med sammenligningsperioden. Konsensus samt vores estimater forventer, at selskabet gentager sin guidance for indeværende år, som peger mod en stabil udvikling i omsætning og det operationelle resultat i forhold til sidste år.

3 Synes om

Ganske stærk fremdrift:

8 Synes om

Lige præcis! Som en kuriositet kan man fremhæve fra rapporten, at det er en god præstation, at News media formåede at reducere sine omkostninger omtrent dobbelt så hurtigt, som omsætningen faldt. :muscle:

Her kan man forresten se webcasten om cirka en time, og selvfølgelig også som optagelse senere: https://www.inderes.fi/videos/alma-media-oyj-q324

Mere detaljerede analyser fra os er ude senest mandag.

9 Synes om

Her er også interviewet med den administrerende direktør fra Q3 :arrow_forward:

Emner:
00:00 Start
00:09 Hovedpunkter fra Q3
01:25 Situationen i driftsmiljøet
06:28 Øgede vækstinvesteringer
08:40 Finpudsning af strategien
10:38 Ændringer i konkurrencelandskabet som følge af AI-udviklingen

7 Synes om

Jeg husker ikke længere, om det var Alma Medias CMD eller en almindelig kvartalsinfo, men da der blev talt om omstrukturering af segmenter, bemærkede Kai Telanne – efter min tolkning med et glimt i øjet – at Juha-Petri Loimovuori har fået til opgave at hæve News Medias lønsomhed til 20 %. Når man kigger på tallene for det seneste kvartal, går det i den retning.

Alma News Media-segmentets omsætning faldt med 2,2 % til 24,5 mio. euro som følge af et fald i annoncering på 2,4 %, men på grund af aktiv omkostningsstyring styrkedes det justerede driftsresultat til 16,4 % (13,8 %) af omsætningen, hvilket selv i international målestok er en betydelig præstation inden for mediebranchen.

I samme åndedrag må det siges, at tjenesten Iltalehti Plus på få år har formået at vokse til en ganske betydelig digital medietjeneste, og samlet set er over 60 % af den traditionsrige medievirksomhed nu digital. Print bliver overhalet. Til sammenligning kan det nævnes, at kun ca. 12 % af Ilkkas indtægter fra medietjenester er digitale indtægter, ifølge vurderingen i Inderes’ seneste omfattende rapport.

Her ser man også, hvordan det er lykkedes at forny Alma Medias forretning. Hertil kommer de markedsførings- og rekrutteringsplatforme, der gennem en langsigtet indsats er vokset til deres nuværende størrelse, og som i dag er de mest værdifulde dele.

For de hjemlige medier er konjunkturerne fortsat udfordrende, selvom den generelle interesse for nyheder er høj. Antallet af abonnenter på Iltalehti Plus-tjenesten steg med 18 % til 55.580. Den digitale forretnings andel af omsætningen steg allerede til over 60 %.

9 Synes om

Fra Petri en frisk selskabsrapport om Alma lige efter Q3. :slight_smile:

Drevet af et digitalt salg, der er steget til rekordniveauer, og god omkostningseffektivitet, nåede Alma Medias lønsomhed sit højeste niveau nogensinde i Q3. Vi har dog kun foretaget små opjusteringer af vores kortsigtede prognoser.

3 Synes om

Almas peer inden for markedspladsvirksomhed, Schibsted, annoncerede i dag, at de forenkler deres forretningsportefølje. Fra Almas perspektiv er det interessant, at de leder efter måder at afhænde Oikotie Jobs og også Remppatori.

Pressemeddelelse her https://schibsted.com/news/schibsted-marketplaces-advances-its-simplification-efforts/

6 Synes om

Interessant forretning for Alma, bestemt. Gad vide, om dette marked er et, hvor konkurrencemyndighederne kunne gribe ind?

Jeg kan ikke lige nu finde estimater over markedsandele, selvom jeg på en eller anden måde har et indtryk af, at jeg har set en form for estimat af dem et sted. Markedet er ganske vist koncentreret i Finland, så i den forstand kunne konkurrencemyndighederne have et ord at skulle have sagt.

Samtidig er jeg ikke helt sikker på, om det ville give mening for Alma at købe det. I den forretning har Alma et stærkt brand, og forretningen kører på selskabets egen “platform”. I så fald kan jeg ikke se, at det ville kunne betale sig at betale for et andet brand eller teknologi osv., men pointen ville være at købe kunder, det vil sige at øge volumen. Her opstår så spørgsmålstegnet ved, hvordan man fastholder kunderne i opkøbsfasen, og i hvor høj grad kunderne benytter sig af flere udbydere. For mindre virksomheder er rekruttering ikke en løbende proces, så det ville naturligvis være sværere at fastholde den type kunder. Her er de første tanker, jeg må hellere lige overveje det her lidt mere!

3 Synes om

Driften effektiviseres og trimmes yderligere (synd for journalisterne, da branchen i forvejen ikke er nem):

2 Synes om

Kai Telanne fortalte om sin virksomhed ved Sijoittaja 2024-arrangementet. :slight_smile:

1 Synes om