Alexandria - Från ett produkthus till en kapitalförvaltare

Alexandria rapporterade den 14.4.21 att de planerar en börsintroduktion och notering på First North-marknadsplatsen.

Alexandria strävar efter snabbare tillväxt och möjligheter till affärsutvidgning genom noteringen. Medlen från aktieemissionen kommer primärt att användas för att genomföra Bolagets tillväxtstrategi. Dessutom kommer aktieemissionen att stärka Alexandrias kapitalstruktur och solvens samt förbättra Bolagets riskkapacitet och möjliggöra acceleration av Bolagets tillväxt genom investeringar. Noteringen förbättrar också Alexandrias synlighet och transparens, vilket underlättar Bolagets nya kundförvärv samt rekrytering av nya medarbetare. Noteringen ökar också Alexandrias möjligheter att motivera och engagera Bolagets nuvarande och framtida anställda samt bundna ombud och försäkringsförmedlare genom aktiebaserade incitamentssystem, samt möjliggör användning av Bolagets aktier som betalningsmedel vid företagstransaktioner.

Den planerade börsintroduktionen förväntas bestå av en aktieemission på cirka [4,0] miljoner euro, där Bolaget emitterar nya aktier, samt en aktieförsäljning på cirka [4,0] miljoner euro, där vissa av Bolagets aktieägare säljer sina aktier. Bolaget strävar därmed efter att genom aktieemissionen samla in bruttointäkter på cirka [4,0 miljoner] euro, som det avser att använda för investeringar i affärsutveckling, stärkande av kapitalstrukturen och eventuella företagstransaktioner.

För många privata investerare är Alexandria bekant från tidningsrubriker, ofta i negativ bemärkelse. Enligt nyheterna har företagets verksamhet präglats av vinstmaximering, snarare än ärlig rådgivning till kunderna. Många kunder har till och med känt sig lurade. Det har dock gått några år sedan dessa nyheter, har företagets verksamhet blivit tydligare?

Låt oss i denna tråd gå igenom Alexandrias börsintroduktion. Bolaget anordnar en presskonferens idag den 14.4.2021 klockan 11.00 via fjärranslutning. Presskonferensen anordnas i samarbete med Nasdaq Helsingfors. Länk till evenemanget.

30 gillningar

Jag bläddrade igenom Alexandrias sidor när jag hörde om noteringsmålen.

För ungefär fem år sedan gjorde jag en dålig investering här, och förra året brast tålamodet när de skulle köpa tillbaka en investering som var värd över 90 % för 60 % av priset och erbjöd oljebolag som ett långsiktigt lotteri i utbyte. Två år till att sitta av som deras kund, men det är en markering i väggen som det sämsta investeringsvalet någonsin.

Nu stötte jag på följande kostnadsstruktur för fonderna, och avkastningen visas från 2011 till idag, vilket dock ligger nästan för alla deras fonder under index. Denna underprestation i förhållande till index nämns ingenstans. Dessutom är det oklart om det handlar om avkastning före eller efter kostnader…

För fonden för tillväxtmarknader hittade jag bland annat följande marknadsföringstext: “Fondens långsiktiga förväntade årliga avkastning efter kostnader är cirka 7-8 %”, trots att en sådan avkastning inte har uppnåtts på lång sikt historiskt. Samma, ständiga bedrägeri verkar alltså fortsätta.

Sedan finns det sådana här strukturerade investeringar, som alltså bygger på att kunden SJÄLV ska veta hur till exempel ett index eller en aktiekurs kommer att utvecklas fem år framåt i tiden. Här är till exempel GULDBOLAG 2x BOOSTER, där man kan få DUBBEL avkastning: https://www.alexandria.fi/kultabooster

Investeringarna konstrueras så svårförståeligt att det vore enklare för gemene man att börja välja aktier och lyckas med det. Det finns villkor på villkor, och det slätas över med en kopp kaffe, ett trevligt försäljningsargument och en konfekt.

Efter min egen misslyckade investering frågade jag till slut i coronadippen: “Hur tror ni det går för min investering?” Av svaret framgick det att inte ens regionchefen (eller någon av “investeringsrådgivarna” på hela företaget) visste något om bolagen i den sålda produkten. Ingen i företaget följer de produkter de säljer och situationen för de bolag som ingår i dem.

Jag tänkte sitta på min egen investering fram till januari 2023, och efter det kommer jag inte ens att snegla åt det hållet. Jag har gett alla mina vänner och bekanta rådet att undvika denna kiosk. Samma budskap har jag också fått från vänner som har lämnat anställningar på företaget.

Men visst, med dessa avgiftsnivåer går det att göra vinst, så det kan vara en bra innehav i portföljen om FIVA (Finansinspektionen) inte ingriper i detta folkbedrägeri på något sätt.

81 gillningar

Detta måste vara en av de mest hatade noteringarna i förväg. Alexandria kommer att ha ett tufft jobb att förbättra sitt rykte. Förutsatt att de vill göra det. En mycket intressant notering att följa.

39 gillningar

Vad menar du med att kunden SJÄLV ska följa utvecklingen? Är återbetalningen av pengar plus vinst inte automatisk, utan kräver att kunden fakturerar?

Samma tankar. När man söker nyheter om företaget hittar man mer “smuts” än “beröm”. Visserligen är det länge sedan och det är spännande att se den nuvarande situationen.

Edit: Den nuvarande situationen ser inte särskilt ljus ut.

Anmärkningsvärd punkt ur säljarnas synvinkel. Det är väldigt lätt att få anställning som investeringsrådgivare i detta företag, och man behöver verkligen inte ha lång erfarenhet eller kompetens. Förmåga till personlig försäljning är nyckeln, och om man har lite kunskap om finansbranschen är det en fördel. Säljpitchar och -tillfällen är arrangerade så att kunden pressas att köpa, och man har i förväg övat in motargument för alla skäl som kunden försöker dra sig ur affären med. T.ex. “måste prata med partnern först” → “skulle inte partnern vara stolt över dig när du har ordnat familjens ekonomi” osv.

Kontraktsmässigt är det, som nämnts ovan, också väldigt komplicerade avtal, och när man frågar om dem före underskrift får man svaret “där finns de grundläggande sakerna som alla banker och finansinstitut har, finansinspektionen tvingar oss till detta”.

Sedan denna direkta lögn: "Helppo paikka piensijoittajalle"

“Det kan hända att jag skulle kunna få investeringar billigare från någon nättjänst, men jag betalar för tjänsten. Det är en och samma sak vad tjänsteleverantörens kostnader är. Jag söker tillräcklig avkastning och viktigare är hur mycket avkastning jag själv får”, konstaterar [kunden]."

Visst kan det vara ett äkta kommentar från kunden, men det låter verkligen obehagligt. Investerare uppmuntras att tro att det är en och samma sak vad tjänsteleverantörens kostnader är. Hand i hand med detta går förstås att det finns en notis i avkastningskalkylatorn på sidorna:

“Kalkylatorn har inte tagit hänsyn till effekterna av inflation, beskattning eller eventuella kostnader, såsom tecknings-/lösenavgifter, transaktions- och förvaltningsavgifter.”

Detta är naturligtvis naturligt, eftersom det inte ligger i Alexandrias intresse att visa kunden på skärmen hur stor skillnad det blir för en investering över 20 år om kostnaderna är 0,5% mot 4,5%.

Som @Addick sa, ur investerarens synvinkel kan det vara ett innehav, eftersom de har genererat vinst, men det finns en verklig risk för att Alexandrias luftslott faller samman. Företaget har också ett så dåligt rykte i finansbranschen att det är svårt att se det som ett förstahandsval för anställda. Visst är det arbetsgivarens marknad just nu, men de allra skarpaste förmågorna överväger knappast ens Alexandria.

36 gillningar

Baserat på allt jag har hört är detta ett så oetiskt företag att det är lätt att hoppa över det här fallet.

58 gillningar

Företaget har förbättrat sin verksamhet och kvalitet. Kundnöjdheten är på en helt annan nivå än för 5-10 år sedan. Visst finns det fortfarande ett “ryktesbagage” att bära. Jag skulle inte döma baserat på gamla insändare.

1 gillning

Intressant lista! Företag som “hatas” av allmänheten kan vara förvånansvärt lönsamma för investerare. Förutsatt att strategi, ledning och affärsresultat är i ordning just nu. På grund av företagets rykte (på grund av gamla problem?) kan värderingen ibland vara mycket förmånlig.

Och jag har ingen personlig erfarenhet av Alexandria, bara hört berättelser :slight_smile: Jag är ganska kritisk till detta, men jag kommer att studera denna (liksom andra) IPO med ett öppet sinne utan fördomar.

15 gillningar

Anttis deltagande är inte intressant, men Alexandria kommer att följas när handeln väl börjar.

Med de enorma avgifterna borde lönsamheten vara bra, om verksamheten i övrigt är åtminstone någorlunda effektiv. Tillväxten är svår att bedöma. Man kan tänka sig att kundkretsen blir allt mer medveten, och att det år efter år blir färre omedvetna kunder att locka med.

3 gillningar

Möjliga vinster eller förluster får man förstås automatiskt. Vad jag menar är att med en investeringshorisont på 5 år och en avräkningsdag som för vissa produkter ligger i slutet, måste kunden vara en riktig Nostradamus för att uppskatta den potentiella avkastningen.

Det är nog svårt att hitta någon ens på Inderes forum som idag kan förutsäga utvecklingen av exempelvis guldgruveindex exakt fem år framåt, för en specifik dag. Det kan ju vara så att marknaden utvecklas perfekt i fyra år och sedan slår någon kris till. Detta blir kundens ansvar hos Alexandria.

Och i andra änden finns det begränsningar för avkastningen. Det låter också lite tråkigt.

1 gillning

Lite märkligt att konststiftelsen är med här: “Gösta Serlachius konststiftelse, Oma Säästöpankki Oyj och vissa andra investerare har, under vissa villkor och förutsättningar, åtagit sig att teckna aktier för cirka 3,5 miljoner euro i den planerade börsintroduktionen”?
Enligt min erfarenhet för några år sedan var försäljningen som att sälja semesterandelar. Telefonmarknadsföringen var också mycket aggressiv; trots att jag sa att de bara skulle boka en tid men att jag inte skulle komma, ringde de ändå igen för att boka en tid. Först när jag sa att jag hade flyttat till Monaco upphörde telefonförsäljningen i knappt ett år. Till slut upphörde telefonreklamen. Lyckligtvis föll jag inte för frestelsen att investera något via dem.

7 gillningar

Med intresse läser jag siffrorna bakom caset och i vilken riktning företaget har utvecklats under åren. År 2005 marscherade jag in på Danske Bank och Alexandria för att fråga om mina första investeringar någonsin. Jag köpte inget från Alexandria, men de har ringt mig efteråt och den senaste samtalet var nog förra året. Ihärdig försäljning i 15 år alltså, trots att de alltid fått ett nej tack, nej, inte intresserad/bostadslån/direkta aktieinvesteringar/passar inte investeringsprofilen osv. Negativ rapportering har kommit om företaget, javisst, mina egna minnen jämfört med en vanlig banks försäljning - ungefär på samma nivå, positionen känns trevligare med dem, jag minns inte att jag upplevde det som påträngande. Medlemmarna på detta forum är säkerligen inte målgruppen, så diskussionen kan lätt förvrängas i den delen. Hur är det med dem som är målgruppen?

3 gillningar

Detta rykte och de oetiska affärsmetoderna kan till och med hindra mitt eget deltagande. Ett motargument till mig själv är just det faktum att det i hatade företag ligger en potential för övervinster. Naturligtvis, om verksamheten fortfarande bygger på bedrägeri, stiger risken för skandaler och sanktioner lite för högt. Jag måste därför vara fördomsfri och överväga riskernas storlek.

18 gillningar

Jag var också en gång lurad att teckna en av deras investeringsförsäkringar och satt fast i den i fem år. Avkastningen blev kanske en fjärdedel, eller högst en tredjedel, av vad de “lovat”, trots att deras fondförvaltare skulle vara mycket mer kompetent än de i vanliga banker, och kostnaderna var därefter. Unga, sluga säljare. Jag kände mig verkligen lurad, även om jag åtminstone till slut lyckades bli av med dem.

18 gillningar

Jag vet inte hur mycket noteringskostnaderna vanligtvis är, men jag förstår att de är hundratusentals. Företaget håller på att samla in bara 4 miljoner euro, så kostnaderna skulle uppgå till cirka 10-20%. Det låter inte som ett särskilt bra affärscase ur det perspektivet.

Å andra sidan säljer de nuvarande ägarna i detta skede bara för samma 4 miljoner euro. Det känns inte som att de i detta sammanhang skulle ta ut så kallade pensionspengar och göra en stor exit och lämna det (sjunkande) skeppet. Det finns naturligtvis inga bevis för att det sjunker, men i framtiden, när synligheten är större, kommer företaget och dess verksamhet troligen att vara mer i offentlighetens ljus.

2 gillningar

Företaget har valt ett ganska bra tillfälle för sin notering. I investeringsvärlden har de senaste 10 åren i allmänhet varit en mycket bra utveckling, så det går bra att presentera siffror från 2010 och framåt. Liksom kapitalförvaltningsbranschen i allmänhet är detta förmodligen mycket beroende av utvecklingen på kapitalmarknaderna. Jag förhåller mig till detta med stor reservation just nu, när börserna redan svävar på rekordnivåer. Låt oss se priset när vi får det :smile:

12 gillningar

Jag har erfarenhet av att mina nära och kära har blivit lurade av dessa. Det finns verkligen möjligheter till vinster och till och med övervinster, men enligt mig är tobaks- eller vapenindustrin en ESG-allstar jämfört med deras metoder.

Det går en gräns för mig också, när jag av princip inte vill belöna bedrägerier mot människor som lider av demens eller på annat sätt är sårbara. Oavsett om det handlar om ett tidigare “tillväxtstadium” eller nuvarande metoder.

44 gillningar

Välkommen till forumet, Alexandrias vän!

Om du har färskare information om saken, agerar Alexandria fortfarande så här?

Du börjar spara → blir arbetslös och kan inte fortsätta månadsspara → förlorar hela det kapital du tidigare investerat.

Fantastiskt!

Man skulle kunna jämföra det med att jag skulle förlora hela min investeringsportfölj hos Nordnet om jag inte fyllde på med pengar på ett tag.

///

Dessutom äter Alexandrias produkters kostnadsnivåer upp hela ränta-på-ränta-effekten.

Som investerare vill jag inte vara involverad i oetisk verksamhet, så den här gången behöver jag inte ens fundera på om jag ska delta i emissionen.

84 gillningar

Samma människor där driver fortfarande företaget som före ordförandens utlovade “paradigmbyte”.

Äventyret med Fellow Finance gav mig känslan att chefer som arbetar med att dra pengar i gråzonen genom att utnyttja sina kunder, inte har några hinder att berätta en liknande, lite färgad historia även för investerare.

14 gillningar