Ålandsbanken -kedja

Det var en diskussion om Ålandsbanken i Aktia-tråden. Kanske det finns anledning att öppna en egen tråd för företaget, om företaget väcker mer diskussion. Företaget följs av över 2600 investerare på inderes.fi. Företaget följs inte av Inderes.

Koncernen (källa)
Ålandsbanken är en affärsbank som är noterad på Helsingforsbörsen. Företaget bedriver verksamhet på Åland, i Finland och i Sverige. I koncernen ingår moderbolaget Ålandsbanken Abp och dess filial i Sverige samt två dotterbolag (Ålandsbanken Fondbolag Ab och Crosskey Banking Solutions Ab). Förutom bank- och kapitalförvaltningstjänster erbjuder företaget även IT-tjänster.

Verksamhetsområden:

1. Private Banking
  2. Premium Banking
  3. IT
  4. Koncernfunktioner.

Ålandsbankens kontorsnätverk (källa: årsredovisning 2019)

• företagets huvudkontor ligger i Mariehamn
  • två kontor på Åland (Strandnäs i Mariehamn, Finström)
  • fem kontor i Finland (Helsingfors, Pargas, Tammerfors, Åbo, Vasa)
  • tre kontor i Sverige (Stockholm, Göteborg, Malmö)

Historia (källa)
1919 Ålands Aktiebank grundas
1942 Ålands Aktiebank noteras på Helsingforsbörsen
1980 Ålands Aktiebank byter namn till Ålandsbanken
1982 Helsingforskontoret öppnas
1991-1994 Finska bankkrisen, varifrån ÅB klarar sig som Finlands enda bank utan statligt bankstöd
1992 Åbokontoret öppnas
2009 Ålandsbanken expanderar till Sverige genom att köpa Kaupthings svenska verksamhet
2009 Kontor öppnas i Stockholm, Göteborg och Malmö

Ålandsbanken 2015-2019

Senaste finansiella rapporter:

Om företagets strategi och framtidsutsikter

• ”På Åland är Ålandsbanken alla ålänningars bank och banken har både ställning och vilja att vara med och utveckla framtidens Åland”
  • Strategi i Sverige: ”I Sverige fokuserar banken på entreprenörer, förmögna familjer samt privatkunder med ekonomiskt rörelseutrymme.”
18 gillningar

Låt oss lägga till några fler höjdpunkter från Ålandsbankens halvårsrapport januari-juni 2020**

• “Rörelseresultatet för andra kvartalet (9,8 miljoner euro) är det bästa vi någonsin har uppnått”
  • Vägledning: “På grund av låg synlighet på marknaden och hög volatilitet har Ålandsbanken beslutat att tills vidare avstå från att ge utsikter för år 2020.”
  • Krediter: “72 procent av kreditportföljen består av utlåning till privatpersoner, varav bostadslån utgör 77 procent. För privatpersoner är den näst största kreditformen värdepapperslån, med börsnoterade värdepapper som säkerhet. Företagsportföljen är mycket lik privatportföljen, eftersom företagens ägare i många fall också är Private Banking-kunder.”
  • “En ökning av nödlidande lån på grund av pandemin är ännu inte synlig, men vi förväntar oss att de negativa effekterna kommer att synas tydligare under den kommande vintern.”

Hänvisningen till den kommande vintern verkar syfta på effekterna av coronapandemin på Ålands turism. I Talouselämä fanns den 17.7 en artikel om Ålands turism och coronans effekter (länk till artikeln, för närvarande fritt tillgänglig). Några punkter från den artikeln:

Ålands turism

• Bristen på svenska turister är ett stort slag för Ålands turism. Turismen är en viktig del av Ålands ekonomi, eftersom:
    • Turismen utgör 15 % av Ålands BNP och var femte anställd inom den privata sektorn försörjer sig på turism.
    • Turismen är starkt koncentrerad till sommaren, och över 75 % av intäkterna från turismen kommer från juni-augusti.

Negativa effekter på turismen kan återspeglas i hela Ålands ekonomi. På sidan 21 i halvårsrapporten specificeras Ålandsbankens fordringar från privatpersoner och företag.

När det gäller företagsfordringar är dock andelen för hotell- och restaurangverksamhet liten (35 miljoner euro). Hur mycket turismen påverkar posten övrig tjänsteverksamhet (103 miljoner euro) är oklart. Det påverkar naturligtvis också situationen hur mycket ekonomisk buffert turismföretagen i regionen har för dåliga tider?

6 gillningar

På Sijoitustietos sidor skriver Aki Pyysing om Ålandsbanken och Nordea, som har publicerat sina delårsrapporter. “Pengar regnade in i Mariehamn från dörrar och fönster, det vill säga från nästan alla sektorer.”

2 gillningar

Detta är ju en liten bank… jag har inte riktigt bekantat mig med den tidigare.
Nordea är alltså 100x detta…

Åland är förstås en välbärgad ö, men visst kommer turistnäringens nedgång att synas där, precis som byns kung redan lovade…

Så kan det bli. Jag vet inte mycket om Ålands turistnäring, men jag märkte att kryssningsbolaget Birka Cruises har meddelat att de upphör med verksamheten i början av juli. Jag hade inte sett nyheten tidigare.

Eckerös dotterbolag Birka Cruises har kryssat mellan Mariehamn och Stockholm. Verksamheten har varit olönsam länge och coronapandemins ekonomiska konsekvenser beseglade företagets öde. Så det är inte bara orsakat av coronapandemin.

1 gillning

Uppdatering av Ålandsbankens tråd. Den tysta perioden är nu igång och Ålandsbanken publicerar sin delårsrapport för januari-september, torsdagen den 22.10.2020.

Jag vill uppmärksamma den senaste företagspresentationen från juli som jag hittade på Ålandsbankens webbplats.
En ganska omfattande presentation om Ålandsbanken (på engelska):

Jag har lagt in några bilder från presentationen i tråden. I Sverige finns kontor i de tre största städerna, Sveriges marknadsandel < 1 %.

ÅB:s avkastning på eget kapital

Rating
|Bank of Åland`s rating|Long-term borrowing|Short-term borrowing|
| — | — | — |
|Standard & Poor’s|BBB, negative outlook|A-2, negative outlook|\

• S&P:s riskjusterade kapitalkvot (RAC, risk-adjusted capital) mäter balansräkningens styrka:

Länk till S&P:s uppdatering 19.5.2020: Standard & Poor’s research update Finnish Banks 19.5.2020

Geografisk fördelning av bostadslåneportföljen.

• tydligt koncentrerad till Stockholm och Helsingfors. Åland och Åbo ungefär jämnt.
3 gillningar

1.10. banken rapporterade: Ålandsbanken Global Aktie -fonden har tilldelats Svanenmärket.

• Hösten 2019 fick Ålandsbankens hållbara räntefond, Ålandsbanken Green Bond ESG, Svanenmärket.
  • För att få Svanenmärket måste fonden uppfylla 25 obligatoriska kriterier som gäller uteslutning, positiv screening, transparens och påverkan. Genom att utesluta investeringar i vissa problematiska branscher och företag och istället välja de mest hållbara alternativen kan företag påverkas.
  • För att en fond ska kunna få Svanenmärket krävs även till exempel en grundlig hållbarhetsanalys och en årlig hållbarhetsrapport om fondens verksamhet.

Angående ansvarsfullhet, företagets egen blogg om att kombinera avkastning och ansvarsfullhet (publicerad 22.9.2020):
https://www.alandsbanken.fi/blog/ovatko-tuotto-ja-kestava-kehitys-yhdistettavissa

• Bloggens slutsats: ”det kan konstateras att det finns en tydlig koppling mellan hållbar utveckling och avkastning, och att ESG-frågor är en viktig del av investerarnas valprocess.”

Nya webbinarieinspelningar har dykt upp på Ålandsbankens Vimeo-kanal under de senaste dagarna.
Länk till kanalen:

• Ålandsbankens webbinarium 2.10.2020: om ÅB:s fastighetsfond (på finska)
    (Länk till video: &Aring;landsbanken Suomi Live 02.10.2020)

• Ålandsbankens webbinarium 14.09.2020: allmän information om den finska bostadsmarknaden och ÅB:s bostadsfond (på finska): (Länk till video: &Aring;landsbanken Suomi Live 14.09.2020)

• Ålandsbankens marknadsstrategi uppdatering september 2020 (på svenska):
    (Länk: &Aring;landsbanken &Aring;land Strategidragning september 2020)
    Innehåll:
    Vårt förvaltarteam med Lars Söderfjell och Niklas Wellfelt ger dig Ålandsbankens övergripande syn på konjunktur och finansiell utveckling. Avslutningsvis får du också ta del av våra analytikers syn på intressanta aktier, såsom exempelvis Carlsberg, Sampo och New Wave.

1. Niklas Wellfelt: En världsekonomi på steroider? (i inspelningen vid tid 4-18 min)
  2. Lars Söderfjell: Räntebärande: riskfri avkastning eller avkastningsfri risk?
  3. Aktier: rekordhöga multiplar, men är det “dyrt”?
  4. Allokering: hur positionerar vi oss inför 2021
1 gillning

Enligt preliminära uppgifter fortsätter den starka utvecklingen: det bästa kvartalet någonsin för rörelseresultatet (+12 %; Q1–Q3 +14 %), ROE 12,3 %. Prognosen är återställd: rörelseresultatet är bättre eller klart bättre än föregående år. Jag tippar att kursen reagerar med +8,4 % idag.

4 gillningar

Fjolårets EPS var 1,69 och i år ser det ut som att även EPS kommer att förbättras, så man kan inte kalla det dyrt.

1 gillning

EPS kan mycket väl bli 1,90 € i år. Ledningen är också trygg med ett bra slut på året när de gav utsikterna, det vill säga osäkerheten i den delen försvann. Känns alltså billigt till priset 20 €. P/E 12 skulle ge ett aktievärde på 22,8 €. Nästa år kan det också komma en dubbelutdelning (förra och detta år) på 1 € + 1 € om ECB ger sitt godkännande.

5 gillningar

I slutet av sommaren började jag undersöka Ålandsbanken. Bakgrunden var ett par svenska företagarkollegors positiva erfarenheter av kapitalförvaltning. Jag blev förvånad över hur lite betydelsen av kapitalförvaltning har betonats i skrifterna om Ålandsbanken, och jag hittade i förra årets årsredovisning på en rad informationen att den svenska kapitalförvaltningen (segmentet Asset Management Sweden) förra året genererade över 21 miljoner euro i netto rörelseresultat. Det vill säga över 60% av hela bankens resultat! Med det nuvarande marknadsvärdet på 300 miljoner euro skulle detta redan vara värdet av bara den svenska kapitalförvaltningsverksamheten…

En sak bekymrar mig. Hur nödvändig är denna “riktiga bankverksamhet” för kapitalförvaltningsbolag? Finns det faktiska synergier mellan bankverksamhet och kapitalförvaltning, om någon konklav bestämmer sig för att bygga detta spekulerade “kapitalförvaltnings-kraftcentrum” i Finland? Det vill säga, behövs bankverksamhet överhuvudtaget…

6 gillningar

Samma sak har jag också funderat på. Inte just när det gäller Ålandsbanken, men generellt. Om den balansräkningsintensiva utlåningsverksamheten inom banksektorn inte genererar vinst, varför inte bara göra en ägarvärdesbevarande åtgärd och avsluta utlåningsverksamheten och avveckla PB <1 (Private Banking under 1 miljon euro) verksamheten, kanske genom att dela ut den som utdelning :smiley:.

Kan jag få sidnumret till årsredovisningen, eftersom jag själv inte märkte att Ålandsbanken någonstans förklarade vad det vilseledande sättet att presentera resultatet innebär. Jag har dock läst det nämnda dokumentet både på svenska och på engelska. Det är naturligtvis möjligt att tankarna har vandrat på båda språken. Tack.

Hej,

Bra fråga och ÅB:s potential är enligt mig ganska väl dold i IR-materialet. I den engelska årsrapporten presenteras det svenska private banking-segmentet på sidan 26.

Mitt på sidan finns stycket:
“Net operating profit from Private Banking Sweden in 2019 amounted to EUR 21.1 M, which was equivalent to 64 per cent of the Bank’s total net operating profit. Return on allocated equity was 17.4 per cent.”

Jag deltar nu själv i denna spekulation: Jag har själv spekulerat i tanken att det i konsolideringen av kapitalförvaltningen kan finnas en spelbok där ÅB och Aktia skulle slås samman. ÅB har tyst och lugnt byggt upp ett fotfäste i Sverige med Private Banking som spjutspets och skulle vara en “match made in heaven” med Aktia. Vad som saknas i ekvationen, enligt mig, är en bakåtriktad integration i kapitalförvaltningens värdekedja, dvs. en aktör av CapMan-typ som fungerar som värdeskapare. Detta skulle vara ett verkligt Nordic Powerhouse inom kapitalförvaltning. Det enda som skulle saknas i denna ekvation vore en marknadsplats för onoterade aktier och andra värdepapper. Men ingenting skulle hindra att bygga en sådan om positionen stärktes.

Jag har åtminstone själv nyligen köpt alla dessa aktier i kapitalförvaltningens värdekedja, eftersom arrangemang kommer förr eller senare och värdet kommer att realiseras genom något kort. Nu har även förmögenhetsvärdena stigit kraftigt, så dessa aktörers Q3- och Q4-resultat kommer att vara en positiv överraskning för många igen. Värderingsmässigt klumpas dessa butiker för närvarande ihop med bankerna i samma soptunna, även om ÅB:s och Aktias kundbas har betydande ekonomiskt spelrum, som coronan inte svider lika mycket på. Även stimulanspengarna kommer förr eller senare att segla hit på ett eller annat sätt.

Jag skulle säga att i slutet av nästa år kommer ÅB att vara en aktie på 30 euro och Aktia på 15 euro. Minst.

5 gillningar

Om du lovar att inte berätta för någon, kan Juurikki viska att det är fintech. Undersök det och skratta åt Nordea.

I Sverige är räntorna betydligt högre än i Finland och lönsamheten för bostadslån är uppenbarligen god. Vilket misstag. Att erövra Norge skulle vara ännu mer lönsamt. :wink:

Ålandsbanken är inte vilken bank som helst, utan en hundraårig inkarnation av den åländska landskapsandan. Även om kärnverksamheten bara genererar 10 % av resultatet, kommer den inte att läggas ner, även om den skulle äta upp 10 % av resultatet. Själen mäts inte i pengar.

Juurikki äger Ålandsbanken, men tror absolut inte att priset kan vara 30 € om ett år. Snarare 18-23 €. ÅB är redan överprissatt i sin referensgrupp, dvs. finans/banker. Jämför till exempel P/B-förhållandet med Nordea. P/E kanske något bättre. ROE över 10, alltså ok. Framtidsutsikterna är redan inprisade, åtminstone delvis.

Banker har också den nackdelen att de inte behöver redovisa sina balansräkningar i detalj offentligt. ÅB har förmodligen stora innehav i räntepapper, men vad mer utöver det. Vi vet dock att mängden onoterade investeringar inte överstiger årets vinst. Och EU:s krav på kreditförlustreserver är inte alls bland de värsta. Trots det, lita aldrig på en bank, säger Juurikki, som deltog i KOP:s nationella kampanj som liten och ännu dummare än nu.

2 gillningar

Ja. Dessutom är dessa bankkundrelationer en kanal för att förvärva förvaltade tillgångar för kapitalförvaltningen. Om Ålands stolthet stänger ner bankverksamheten kan samtidigt tiotals eller hundratals miljoner i AUM (Assets Under Management) försvinna när lokala förmögenheter drar bort sina tillgångar.

2 gillningar

Ålandsbankens rörelseresultat 1-9/2020 visade en stark tillväxt på +14 %. Provisionsintäkterna ökade med hela 15 % under början av året. Man kan bara föreställa sig hur det blir när marknadsvärdena har stigit och provisionsintäkterna växer i takt med dem; till exempel har Ålandsbanken Global aktiefond tillgångar på över en miljard i slutet av september, varefter marknaderna har stigit kraftigt – och provisionsintäkterna med dem. Jag vet inte om jag är den enda som anser att marknaden inte prissätter detta förmögenhetsförvaltningstunga fall korrekt.

7 gillningar