{“content”:“Behöver nog en egen tråd. Ett stort inhemskt företag med lite diskussion. En vändning har väntats länge. Är det dags nu? \n-Särskilt relevant för den här tiden är hållbar utveckling och återvinningsbarhet i fiberprodukter. Snabb produktion av fibermaterial för ansiktsmasker har startats i Finland. \n-Tillverkar fiberråvaror för inhemska masker som säljs av K- och S-kedjorna. \n-Strävar man efter att komma in på den internationella maskmarknaden med masker för både vanliga konsumenter och medicinskt bruk? \nTillverkningen av ansiktsmaskmaterial startade i Tammerfors i april. \n\nNedan följer ett något modifierat citat från företagets webbplats. \nAhlstrom-Munksjö är en ledande tillverkare av fiberbaserade material som erbjuder innovativa och hållbara lösningar till sina kunder globalt. Erbjudandet består av filtermaterial, släpplinermaterial, material för livsmedels- och dryckesindustrin, laminatpapper, baspapper för slipmedel och tejp, elektrotekniska papper, glasfibermaterial samt material för sjukvård och diagnostikapplikationer. Dessutom ett brett utbud av andra specialpapper för industriellt och konsumentbruk. Omsättningen är cirka 3 miljarder euro per år och antalet anställda är cirka 8 000 personer. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq Helsingfors och Stockholm.”,“target_locale”:“sv”}
Halvårsöversikt januari-juni 2020: 28.7.2020
-Utdelning 0,52 € i fyra rater, 0,13 € per rat. Nästa rater i oktober och januari. Styrelsen beslutar om varje utdelningsbetalning separat. Detta års utdelningar har betalats i april och juli som planerat.
-Halvårsöversikt 28.7.
Vad beror det på att OP höjde AM:s riktkurs?
Skulle du kunna lägga till mer om det här? OP-analys/-höjdpunktsdata.
{“content”:“Förra fredagen i Kauppalehti:\n\nKauppalehti* höjde riktkursen för Ahlstrom-Munksjös aktie till 16,00 euro från 15,50 euro. Rekommendationen är köp. Aktien steg med 3,4 procent till 13,50 euro.”,“target_locale”:“sv”}
Bra att vi också fick en tråd för Ahlstrom-Munksjö!
Q2 kommer faktiskt imorgon, vår förhandsgranskning fanns i morgonrapporten i morse. Prognosen har inte ändrats, så resultatet kommer att sjunka från jämförelseperioden, men frågan är hur mycket. Verksamheter drivna av industri och byggande har förmodligen haft det svårt under Q2, medan situationen på konsumentsidan är stabilare och inom det lilla hälsovårdssegmentet är marknaden naturligtvis mycket god. En viktigare roll spelar dock utsikterna och prognosen för Q3, men liksom konsensus förväntar vi oss inte att resultatökningen ska starta redan under Q3. Kostnadsmiljön är nu gynnsam för Ahlstrom-Munksjö och åtminstone nästa år finns det utrymme att förbättra resultatet, om efterfrågan är rimlig och det inte finns omfattande prispress.
Långsiktigt perspektiv på bolaget har behandlats i Ahlstrom-Munksjös omfattande rapport, som är från förra hösten men innehåller fortfarande giltig information. En ny omfattande rapport planeras att tas fram under H2.
Q2-siffrorna är ute. Den justerade rörelsemarginalen (EBITDA) var stark under Q2 tack vare sänkta kostnader (inklusive rörliga och fasta kostnader samt sannolikt även engångsbesparingar), vilket var bättre än marknadsförväntningarna och särskilt våra egna prognoser. Omsättningen sjönk däremot mer än prognoserna, vilket främst berodde på lägre volymer än förväntat inom slutanvändningsområdena industri, transport och bygg (koncernens volymer sjönk med -10% under Q2). På de lägre raderna minskades dock rörelsemarginalen, på ett för bolaget lite för typiskt sätt, bland annat på grund av små engångskostnader, högre avskrivningar än förväntat och höga finansieringskostnader. Därmed blev EPS lägre än konsensusförväntningarna. Den goda rörelsemarginalen under Q2, med tanke på omständigheterna, omvandlades inte heller till kassaflöde, vilket berodde på de nämnda skälen samt bundet rörelsekapital.
För Q3 guidade Ahlstrom-Munksjö en, enligt vår mening, förväntat svagare justerad rörelsemarginal jämfört med jämförelseperioden. Resultatet påverkas fortfarande av sjunkande volymer, även om vissa tecken på återhämtning i efterfrågan har synts enligt bolaget. Dessutom ökar underhållet av Aspan massabruk kostnaderna under Q3 (jag minns att det var under Q4 förra året).
Marknadsreaktionen på rapporten var åtminstone under den första halvtimmen negativ (A-M aktien är nu -7%), vilket sannolikt speglar Q3-resultatradernas struktur, kassaflödet, de fortfarande ganska försiktiga utsiktskommentarerna samt den stigande värderingen de senaste veckorna. Investerarsamtalet börjar kl. 13 och kan följas här.
THL ger ytterligare information om maskrekommendationen på torsdag. I Helsingin Sanomat finns idag en artikel där Ahlstrom-Munksjö nämns.
"K-GRUPPEN har varit med i Ahlstrom-Munksjös och Filterpaks maskprojekt för inhemsk produktion. K-gruppen ansvarar som beställare av maskerna även för deras logistik och distribution. Nesu-ansiktsmaskerna som säljs i K-butikerna har tillverkats i Filterpaks fabrik av Ahlstrom-Munksjös material.
”Vi är nöjda med att inhemska aktörer har kommit med i maskproduktionen. Det underlättar säkert situationen att produkterna finns tillgängliga nära”, säger Hovi.
K-gruppen kan också planera att öka produktionen i samarbete med Ahlstrom-Munksjö och Filterpak, om det finns behov.
”Tillverkarna bedömer om nya produktionslinjer behöver sättas upp eller om nya förädlare kommer med. Ahlstrom-Munksjö tillverkar material även för andra tillverkare.”
{“content”:“Den här finska AM-omsättningen för tillverkning av maskmaterial är mycket liten med tanke på företagets totala verksamhet. Jag har undrat om AM har förberett sig för att starta produktion i andra länder. Denna epidemi kommer sannolikt att pågå under mycket lång tid. Och det är möjligt att hela framtiden kommer att vara annorlunda. Den globala maskkonsumtionen kan permanent stiga till en helt ny nivå.
Vaccinationen kommer knappast att eliminera risken för smitta. Vi får se hur effektiv den blir, men jag skulle inte bli förvånad om den stannar på 30-50%. Det är redan en betydande fördel. Vad kommer AM:s andel i masktillverkningen att vara i framtiden? Åtminstone har de agerat snabbt här hemma.”,“target_locale”:“sv”}
A&M har fabriker som tillverkar maskväv i USA, Brasilien, Belgien, Frankrike och Tammerfors. Totalt har fabrikerna möjlighet att tillverka cirka 800 miljoner masker per månad.
"Av de nio fabrikerna som tillverkar maskfiber är Tammerfors en av de minsta sett till produktionsskala. Fyra av fabrikerna kan producera fiber till 150 miljoner masker per månad.
Två av de stora fabrikerna ligger i USA, en i Brasilien och en i Belgien. Även i Frankrike finns en fabrik vars tyg räcker till hundra miljoner masker per månad."
Ännu ett företag lämnar börsen:
{“content”:“Det här skulle nog ha kunnat vara kvar på börsen. Går för 30% premie.”,“target_locale”:“sv”}
Det här är verkligen synd enligt mig. Man skulle först börja skörda frukterna från och med nästa år. Tidigare såg Ahlström ut som ett riktigt tråkigt företag, men fusionen med Munksjö och de många förvärven som följde gjorde företaget mycket intressant. Synd att även detta nu säljs med en premie på drygt 30 %, trots att aktien om ett år skulle kunna ligga i de regionerna när resultatutvecklingen förbättras.
Edit: Ahlström Capitals dubbla roll ser lite skum ut. De säljer och köper bolaget samtidigt. De vill tydligen bli av med andra investerare.
Ja, det går förvånansvärt billigt, men det känns som att affären går igenom till det här priset.
Det är en dålig premie, men vad ska man göra, får köpa något annat istället. Hade velat behålla den här.
Vad baserar du den dåliga premien på? 2022e P/E 18 till det priset?
Behöver man alltid motivera sina åsikter? Jag tycker inte det, jag gillade företaget och hade inte velat ge upp det till det här priset.
{“content”:“Det funderade jag också på. Styrelsen rekommenderar att man accepterar köperbjudandet samtidigt som de företag de representerar köper A-M. Premien är enligt min mening något låg, men uppenbarligen är det så här det går till.”,“target_locale”:“sv”}
Jag köpte under coronadippen i våras och skulle gärna ha sett AM kvar i portföljen länge. Jag är inte särskilt entusiastisk över det här köpeanbudet, men jag anser det troligt att det kommer att gå igenom till det här priset. Jag sålde aktierna direkt och de frigjorda medlen har redan återinvesterats.