Ålandsbanken -kedja

Nordnet visar en utdelning på 0,20 euro som ska lossna 4.1.2021. Det verkar inte finnas något beslut om någon utdelning ännu :grinning_face_with_smiling_eyes:

Faktum är att B-aktien endast utlovas en 100-årsgåva på 0,20 €, men A-aktien får det plus 2019 års utdelning på 0,80 €. Jag har redan meddelat Nordnet, som svarade att de får informationen från börsen. De lovade att rapportera felet. Det har inte hänt.

Banken på Åland (Oolannin pankki) utfärdade pressmeddelanden i höstas om att styrelsen skulle fatta ett beslut den 1 januari 2021, att avskiljsedagen (irtoamispäivä) troligen var den 4 januari 2021 och att pengarna skulle vara på kontot den 12 januari 2021. Kontrollera själv företagets webbplats.

1 gillning

Det kan inte stämma eftersom B-aktier alltid har företräde när utdelning delas ut.
Jag anser att Nordnets 0,8 fortfarande är fel idag – det borde vara 0,80+0,20 €. (ALBBV)
Jag kan ha fel och i så fall var mina köp ett misstag :slight_smile:
Tillägg. Nordnet rättade åtminstone sitt fel men inte helt – kanske på grund av mitt meddelande till Nordnet kom en delvis rättelse – då det för ett par dagar sedan endast fanns en notering om 0,20€ (0,80€ saknades) i utdelning, men nu saknas fortfarande jubileumsbonusen på 0,20€ hos Nordnet. De tog bort en och satte dit en annan.
Alltså, utdelningen för B-aktien ALBBV är 0,8+0,2 = 1 euro jämnt :wink: och detsamma för A-aktien.
Och bekräftelse på att ÅAB kan betala 2020-12-10 – ECB-meddelande.

1 gillning

Eftersom jag nu en gång har köpt ÅAB B-aktier är jag ganska optimistisk till ÅAB.
I den senaste resultatrapporten framgår det att hela 64% av vinsten har kommit just från svensk kapitalförvaltning (alltså fysiskt i Sverige).
Så vitt jag vet är detta förhållande inte alls detsamma i andra banker (kapitalförvaltning/vinst)… men det är en gissning.
Tack om du korrigerar min missuppfattning – jag var för lat för att börja bläddra igenom flera hundra sidor av Nordeas årsredovisning.

Samma 0,80 € + 0,20 € i utdelningar får A- och B-aktierna i januari 2021 för 2019 om ECB (Europeiska centralbanken) inte hittar på något annat vid sitt möte den 10.12.2020, som Sveriges finansminister hotade.

Och mer utdelningar på våren. Ålandsbanken har vanligtvis delat ut hälften av vinsten som utdelningar och resultatet för 2020 kommer att vara nära 2 euro, så under våren kan man förvänta sig minst 0,80 € och möjligen upp till 1 € i utdelning för 2020.

De svenska verksamheterna är väl dolda i bankens egendomliga rapporteringssätt, men andelen i bolånebanken tillsammans med några svenska småbanker verkar lovande, särskilt när en av dem är ICA:s bank. ICA motsvarar vår S-kedja, så försäljningsnätverket borde vara i ordning. Du kan undersöka detta närmare i årsredovisningen för 2019 samt Q1-Q3-rapporterna. Dessa finns på bankens webbplats.

1 gillning

Du skrev tidigare att endast 0,20 € för B-aktien – fick du den informationen från Nordnet?
Åtminstone tappade jag hakan när jag läste om bara 0,20 € efter att jag redan hade köpt B-aktier.
Ett rejält misstag! Till och med med tanke på kursen.
Nu orkar jag inte påpeka det för Nordnet igen.
Men, misstag händer ju :wink:

Jag rapporterade detta fel i listan över kommande företagshändelser till Nordnet redan i oktober och de sade att de skulle vidarebefordra informationen till börsen. De har inte korrigerat det än. Jag kontrollerade just. Hoppas det åtgärdas före februari. :wink:

Detta är inte Nordnets fel, utan siffrorna kommer automatiskt från börsen, så korrigeringen bör göras i börsens databas.

1 gillning

Ok!

Skulle vilja köpa mer i morgon men den steg för mycket idag.
Men skulle det ändå kunna vara så att Nordnets system inte kan läsa två olika siffror och att endast en av dem därför blir gällande.
Detta är ingen klagan till Nordnet - jag är en mycket nöjd Nordnet-kund (så länge företaget inte tar bort Classic Nordnet).

En kryddig tillägg…förra veckan skedde en märklig “felköp/misstag” via Ålandsbanken. Cirka 6000 Viking Line-aktier köptes och såldes “av misstag”. I affären var Ålandsbanken och Ålands största rederifamilj (storägare i ÅAB - inkluderade även interna familjeaffärer).

1 gillning

Ett sista svar i denna tråd och sedan vidare: Det kan inte vara Nordnets systems brist, eftersom det finns två olika rader i fältet Företagshändelser för A-aktien, alltså 0,8 och 0,2 separat. För B-aktien har en rad räckt, den berömda 0,2.

En intressant detalj är också att både för A- och B-aktien står det 0,8€ i utdelning i avsnittet Företagsinformation. Så är det. Inte mer om detta än en sammanfattning: källkritik behövs även för fakta och Morningstar kan förklaras som fiktion.

Om någon har tid, skulle de vänligen kunna samla fakta för att jämföra förmögenhetsförvaltningsföretag med förmögenhetsförvaltningsföretag som verkar under bankens osynlighetsmantel med en summa av delar-metod. Till exempel skulle en P/B-jämförelse ge goda skratt.

2 gillningar

Jag måste förtydliga så att ingen missförstår. Då går en ledig eftermiddag åt på ett angenämt sätt. Påståendet att 64 % av vinsten skulle komma enbart från kapitalförvaltning är kanske lite väl generellt.

Problemet med Ålandsbankens rapportering är att den inte är jämförbar med andra bankers. Det är bara ett problem för investerare och konkurrenter. Den som har tur, må han dölja sin lycka.

Ålandsbanken är såvitt jag minns (det är så krångligt att kolla på mobilen, så det får bli lite ungefärligt) indelad i åtta verksamhetsområden: Åland, fasta Finland, Sverige, IT, partnerskap (joint ventures), kapitalförvaltning, riskhantering samt HR & utveckling.

Ålandsbanken skiljer inte på traditionell bankverksamhet och kapitalförvaltning i sin rapportering, utan gör en indelning baserad på kundklass. Varje bank verkar nuförtiden göra en skillnad mellan “gemene man” och “guldkundsklubben” med hjälp av egna valda termer.

Ålandsbanken använder termerna Private banking och Premium banking (jag kikade på den engelskspråkiga årsredovisningen igår, så jag använder nu dessa termer eftersom de fastnade i minnet). Bakom detta ligger förmodligen tanken att de inte har några baskunder, utan att alla får en omfattande personlig service.

Premium inkluderar tydligen de rikaste, men hårt konkurrensutsatta och lågavkastande kunderna. Det framgår av resultaträkningen. De flesta kunderna är tydligen Private-kunder. Procentandelarna för kundindelningen är förmodligen en affärshemlighet.

Private banking Sweden innebär alltså inte bara kapitalförvaltning, utan också traditionell bankverksamhet.

För att saken inte ska vara för enkel verkar det som om all verksamhet i Sverige inte rapporteras under en enda post, utan t.ex. bankens IT rapporteras som en egen post.

Hypoteksbanken som ska grundas tillsammans med Sveriges tre andra småbanker rapporteras tydligen inte ännu någonstans, utan tills vidare rapporteras bolåneutlåningen i Sverige åtminstone huvudsakligen under Private banking Sweden och utvecklingen av hypoteksbankens IT-plattform under IT.

När det gäller verksamheten i Sverige måste man också notera att Ålandsbanken har ett försprång gentemot konkurrenterna när det gäller att erbjuda gröna alternativ.

40 miljoner kunder använder Åland-indexet i Norden och USA, och utvecklingen av denna koldioxidavtrycksräknare för egna inköp började redan på 90-talet. Detta rapporteras som IT. Vinsten är ännu inte stor, men det är trevligt att notera att när man äger Ålandsbanken, äger man också ett IT-företag som redan har kämpat sig igenom de värsta start up-tillväxtsmärtorna och nu, efter att ha utvecklat en säljande produkt, förhoppningsvis skalar upp och blir större och mer lönsamt.

Såvitt jag förstår bygger Ålandsbankens framgång på den svenska fondmarknaden just på utbudet av gröna alternativ. Kommer någon ihåg Helsigin Sanomats helsides annonser med vindkraftverk för fonder för en tid sedan?

Framgången i Sverige förklaras förmodligen också av att i det svenska pensionssystemet fattas inte placeringsbeslut för pensionsmedel av jättelika försäkringsbolag, utan varje pensionssparare väljer själv sina önskade fonder. Pensionsmyndigheten ser i sin tur till att det endast erbjuds ekologiskt, socialt osv. hållbara alternativ. Jag känner inte systemet i detalj, men den som vet får gärna förtydliga. Helt uppenbart rapporteras även pensionssparandet under Private banking Sweden.

Detta är en kort sammanfattning, baserad på gissningar, av Ålandsbankens verksamhet i Sverige. Juurikki anser att banken är ett värdeföretag prissatt som ett tillväxtföretag, som han har samlat ihop billigt till sin evighetsportfölj. Nu överdriver Juurikki, för i själva verket handlar det bara om en tusenårsportfölj.

5 gillningar

Åtminstone verkar det så för kunderna. Jag vet inte om det är annorlunda i rapporteringen:
– Private banking är för dem med mycket pengar.
– Premium banking är en betaltjänst med bättre servicenivå för vanliga kunder. Fördelarna med programmet är dock så bra att det lönar sig för den som är sparsam att gå med. Det låter lite som reklam, men förmånerna är:
– att priset på andra serviceavgifter sänks
– ett gratis kreditkort med bra villkor i övrigt
– en bra reseförsäkring kopplad till kreditkortet
– varuskydd för kreditkortet
– varuskyddet försäkrar lösöre som köpts med kortet väldigt brett, vilket kan spara pengar på den egentliga hemförsäkringen
– prisskyddsförsäkring, vilket innebär att om produkten du köpt blir billigare, får du mellanskillnaden från försäkringsbolaget :smiley:
– man “får” ett årligt möte med sin egen kundansvarig där man säljer fler av bankens tjänster
– en egen kundansvarig som man kan ringa och mejla när man känner för det
– sist men inte minst, möjlighet att delta i den årliga julkonserten i Johanneskyrkan!
– Normalt kundförhållande

AAB satsar verkligen på kundservice. I min egen släkt (alla är normala medelklassmänniskor som drar in grus i bankkontoren) hade vi samma kundansvarig från 90-talet fram till idag, som i princip har hanterat alla bankärenden för tre generationer. I år byttes kundansvarig ut när den tidigare gick i pension. Jag själv, i den yngsta generationen, valde också att ta ett bostadslån från AAB, kanske några promille dyrare än hos konkurrenterna, enbart på grund av servicenivån.

Med signaturen. Inte aktieägare, utan kund.

4 gillningar

Tack för förtydligandet. Den mycket produktiva kundkretsen (Private banking) återfinns bland företagare och förmögna kunder.

De ovan nämnda fördelarna med Premium banking var kända, men jag associerade dem felaktigt till fel grupp baserat på minnet. I rapporteringen räknas alla andra än Private-kunder till Premium.

En gång under en seglats på Åland kom jag av misstag in på börsen i en diskussion med en lokalbo, och jag minns tydligt att han tyckte att det var dumt att inte ta ett investeringslån från banken.

I årsredovisningen 2019 anges att tre fjärdedelar av lånen är till privatpersoner, och av dessa är förstås merparten bostadslån. Överraskande nog är den näst största kreditgruppen investeringslån med goda säkerheter. I någon rapport nämndes också att banken aktivt kontaktar kunder om investeringarna börjar gå dåligt.

För att bedöma bankens lånestruktur och kreditförlustrisker bör det också nämnas att de få företagslån som finns, huvudsakligen är lån till dessa företagarkunder. Dessa har goda säkerheter också, skulle jag tro. Här skiljer sig Ålandsbanken från de stora bankerna.

Ålandsbankens kundnöjdhet var ganska bra i någon jämförelse, och detta bekräftade du ovan. Hur mycket kostar premium per år egentligen? Premium var ju den mindre lönsamma. Eller berodde det också på nedskrivningar av investeringar? Jag orkar inte komma ihåg, och har inte tid att gräva.

3 gillningar

Jag har egentligen inget att tillägga om ÅAB-saken som inte redan har sagts, men man kan ärligt säga att kundservicen är utmärkt hos ÅAB. Detta baserar jag på att jag också är en “nyckelviktig kund” hos Nordea, men jämfört med ÅAB hade jag egentligen ingen nytta av det hos Nordea – förmodligen är jag inte tillräckligt viktig :wink:
Hos ÅAB kan jag ringa till en “gammaldags telefonväxel” och där kopplar de mig omedelbart vidare dit jag behöver – medan hos Nordea är det “sjukledig, möte osv.”
Jag provade Nordea bara för skojs skull och är fortfarande kund där på grund av Nordeas Visakort, som är viktigt för mig när det gäller resor till olika destinationer.
MUNTLIGT: Angående årsrapporten igen, i den cirka 120 (?) sidor långa rapporten, denna i förbigående skrivna sak om svensk private banking och dess utmärkta prestation antar jag beror på att ÅAB inte vill marknadsföra sig som en bank för rika människor. Idag skrivs det så mycket om skatteparadis med mera och många tror att alla superrika använder dessa… vilket säkert många också gör.
Dessutom: kan man till exempel fortfarande handla aktier via telefon hos Nordea? – Hos ÅAB går det fortfarande.
Ursäkta om detta nu blev lite off topic.

3 gillningar

EKP:s (Europeiska centralbanken) rekommendation om utdelning gäller tydligen inte Ålandsbanken (ÅB) på samma sätt som till exempel Nordea. Finns det några gissningar eller information om vad som händer i januari?

1 gillning

Det är upp till FI (Finansinspektionen). Gissningen är att de kommer att följa samma linje som med de betydande bankerna.

2 gillningar

Det verkar som att vi inte behöver gissa det här

3 gillningar

Utdelning!

En intressant öppning, kommer andra banker att följa efter?

13 gillningar

Helt underbart. Någon vågar sätta emot förmännens populistiska godtycke.

18 gillningar

Åtminstone ÅB:s pressmeddelande innehåller väl motiverade skäl för utdelning:

• när det gäller avkastning på eget kapital är ÅB en av de mest lönsamma fullservicebankerna i Europa.
  • Tillsynsrekommendationerna skiljer inte mellan den starkaste och svagaste banken i Europa.
  • ÅB:s styrelse har noggrant vägt riskerna med att dela ut utdelning under rådande omständigheter.
  • ÅB:s nivå av nödlidande lån är fortsatt låg.
  • hittills har det inte varit nödvändigt att använda de extra nedskrivningsreserver som banken gjorde under första kvartalet 2020.
  • Tillsynsmyndigheterna har klassificerat alla finska banker, med undantag för de två största, som “mindre betydande institut”.
  • Ålandsbanken har verkat i över ett sekel med ett långsiktigt och ansvarsfullt perspektiv, och vi kommer att fortsätta att göra det även i framtiden.

Effekterna av att avstå från utdelning för långsiktiga aktieägare har också beaktats:

• Rekommendationerna utmanar de långsiktiga aktieägarnas förutsättningar att investera i banker.
  • För mindre betydande institut är det nödvändigt att vi har långsiktiga aktieägare och att de är närvarande om framtida kriser kräver deras bidrag.
  • ÅB:s styrelse anser att de långsiktiga riskerna kan vara större om vi följer tillsynsrekommendationerna.
  • Ålandsbanken har 5 300 aktieägare på Åland, som äger 56 procent av banken.
  • Enligt Ålandsbankens styrelses bedömning har det åländska samhället ett betydligt större behov av dessa utdelningar än ÅB.
6 gillningar

Om jag köper Ålandsbanken på måndag, är jag berättigad till utdelning?