Ålandsbanken -kedja

Ålandsbanken erbjuder anställda förmånligt aktiesparande

Även personalen hålls nöjda.

Den finns i min egen portfölj och jag tror och litar på att det kommer att väcka mer diskussion. Tack till @Timo_Huhtamaki för bra poänger.

Jag tror starkt på att ÅB:s bankirer eller kapitalförvaltare får utföra sitt arbete utan alltför styrande säljmål, vilket gör att indexnära ETF:er hittas i kundernas portföljer, liksom depåer kopplade till kapitalförvaltningsarvoden. Visst, i och med MiFID är investeringsrådgivning kring börsprodukter en egen konstform, men visst får kunden in kostnadseffektiva produkter i sin portfölj när man diskuterar dem. Egna bekanta har kostnadseffektiva lösningar, korta företagskrediter och specifikt dessa nordiska utdelningsstrategier, både som fonder och som direktägda aktier via fullmakt.

Det eviga talet om kostnadseffektivitet och index är lite märkligt i den här branschen. Om man tänker som @Dollarijanis, så skulle man ju inte ha en enda bank eller kapitalförvaltare i portföljen. Det är därifrån vinsterna kommer på lång sikt även för bankerna, och det fina är att marknadsutvecklingen bara hjälper AUM (kapital under förvaltning) och provisionsintäkterna att växa. Vad gäller detta tankesätt – jag förnekar inte att indexinvestering är förnuftigt på individnivå eller varför inte på stiftelsenivå. Min egen tanke är att räntor bör finnas i portföljen – annat är kanske lite “magi”, som till exempel PE-fonder (Private Equity) osv., även om det finns en kundkrets för dessa också. Alla kan inte och vill inte tänka “över tid” vad som är det absolut mest förnuftiga eller effektiva sättet att investera. Alla vill inte att deras portfölj ska dippa lika mycket som index gör. Alla kör inte Corolla, även om det är absolut mycket smartare än att köra Porsche.

Jag vill se den diskussionen i en styrelse för ett litet eller stort bolag när ordföranden föreslår att man ska sätta hela kassan i S&P 500-indexet med dessa värderingar. Det är bra att förstå att det investeras mycket pengar i världen som inte ska vara där för evigt, eller med en lång horisont – eller via månadssparande. Det finns många människor som investerar betydande summor av ANDRAS pengar (kommuner, stiftelser, föreningar och företag). Man behöver inte heller se det enbart utifrån hur få fina börsbolag etc. det finns i Finland. En kapitalförvaltare som ÅB kan erbjuda breda grundläggande banktjänster, och samtidigt ryms några verkstadsföretagare, lantbrukare m.m. i bankirens portfölj. Mycket av kostnaderna är avdragsgilla i skatten, och särskilt företagare brukar kunna värdera tjänster och produkter relativt högt. De säljer inte heller alltid sina egna saker till lägsta pris.

Saker och ting görs inte alltid på det sätt som är absolut mest rationellt eller effektivt. Det är därför vi har olika tjänster och företag i världen, och jag kan nämna dussintals dummare sätt att använda pengar på än ett kapitalförvaltningsarvode. Dessutom strävar jag som företagare efter att använda min tid till 100 % på annat än att fatta investeringsbeslut. I en bank- eller bankirrelation ingår också mycket annat. Man kan till och med bli vän med vissa. Ibland hittar man en bostad eller en köpare till en bostad den vägen. Även företagsaffärer har rotts i hamn för att man haft en gemensam eller bekant bankir. Det är vad bankverksamhet, kapitalförvaltning och i synnerhet relationsbyggande handlar om. Allt händer inte där på Nordnets och Kvarns indexlistor.

13 gillningar