Det är förvånansvärt tyst i den här tråden med tanke på att det rör sig om ett ganska högkvalitativt maskineri. Å andra sidan är det här kanske precis den typen av bolag som man köper, glömmer bort och ibland köper mer av. Det går inte riktigt att skapa samma typ av hype-case som kring ett tillväxtbolag, och bolagets storägare verkar inte ha något särskilt behov av att trumma för aktien, då man inte behöver använda den egna aktien som förvärvsvaluta eller för att bygga upp en finansieringsberättelse.
Q1 var enligt min mening ganska typisk för Ålandsbanken: inget explosivt, men kärnverksamheten är i skick. Räntenettot pressas, men provisionsintäkter och IT-intäkter stöder helheten, ROE ligger fortfarande på en bra nivå och det förvaltade kapitalet är högre än för ett år sedan.
Det som intresserar mig mest är kanske att ÅAB inte bara är en balansräkningsbank, utan att det finns kapitalförvaltning, private banking och IT-verksamhet med i bilden. Konkurrensen om förmögna kunder hårdnar säkert, men ÅAB har en lång historik, en tydlig nisch och uppenbarligen ett välfungerande maskinrum.
Som ett litet minus ser jag ägarisken. När huvudägaren redan är till åren är det svårt att veta vad som händer med innehavet i sinom tid och var aktierna slutligen hamnar. Det behöver inte nödvändigtvis vara en stor risk för den operativa verksamheten, men kontinuiteten i ägarstrukturen är i ett sådant här bolag något som jag anser att man inte helt kan bortse ifrån.
Dessutom, om den finländska fastighets- och byggsektorn någon gång normaliseras, kan det återigen bli mer drag i deras bostads- och fastighetsfonder. Det här är ingen raket, men ett högkvalitativt, tråkigt och aktieägarvänligt finansbolag kan i det långa loppet vara precis det som marknaden undervärderar för att man inte orkar prata om det.