Elliptic Labs har hovedkvarter i Norge med tilstedeværelse i USA, Kina, Sydkorea og Japan.
Grundlagt i 2006 som en forsknings-spin-off fra Norges Oslo Universitet, er det nu en global virksomhed, der retter sig mod smartphone-, laptop-, IoT- og bilmarkederne. Virksomhedens patenterede AI-software kombinerer ultralyd- og sensor-fusion-algoritmer for at levere intuitive 3D-gestus-, nærheds- og tilstedeværelsessensoroplevelser. Dets skalerbare AI Virtual Smart Sensor Platform skaber software-only-sensorer, der er bæredygtige, miljøvenlige og allerede implementeret i over 150 millioner enheder. Elliptic Labs er det eneste softwarefirma på markedet, der har leveret detektionsmuligheder ved hjælp af AI-software, ultralyd og sensor-fusion, implementeret i stor skala. Elliptic Labs’ teknologi og IP er udviklet i Norge og ejes udelukkende af virksomheden.
På dansk er det et softwarefirma, hvis software omdanner enhedens (computer, telefon, tablet osv.) egen højttaler og mikrofon til en ny type sensor. Sensoren kan f.eks. opfange tilstedeværelsen af en person i nærheden af enheden.
Firmaet fokuserer i øjeblikket på mobile enheder (telefoner) og forsøger at åbne op for PC-markedet. F.eks. kan IR-sensoren fjernes helt fra telefoner ved hjælp af denne software. Softwaren æder verden.
5 stk. Proof-of-Concept-aftaler, hvoraf nogle er med TOP-5 PC OEM’er. Jeg forstod fra Q&A’en i Q4 konferenceopkaldet, at dette er det eneste selskab, der kan tilbyde et sådant produkt til PC-siden.
Aftaler med store mobilproducenter (f.eks. Xiaomis Note 10-serie).
På PC-siden tager det mig normalt 12-18 måneder fra PoC til endelig aftale, men på grund af corona er dette ved at blive forkortet.
IPO var i efteråret 2020. Corona har tilsyneladende påvirket halvlederindustrien og flyttet projekter fra sidste år til i år. Kursen har ligget lavt og er endnu ikke steget på grund af større forventninger.
Ifølge selskabet er softwaren i øjeblikket installeret på 150 millioner enheder.
Nyeste Q4’2020 gennemgangsmateriale:
Rapport:
Præsentation:
Præsentation / conf call video. God Q&A til sidst.
Selskabet forventer, baseret på Q&A-gennemgangen, at der begynder at ske mere i 2. halvår 2021. 1. halvår vil sandsynligvis fortsætte mere stabilt, dog bedre end 1. halvår 2020. Så der bør være god tid i et par måneder til at sætte sig ind i tingene og tanke op på aktier.
Uddrag: Det seneste kvartal viste skalerbarheden af forretningsmodellen. EBITDA 65 %. Aktien har ligget lavt efter IPO’en, da løfterne endnu ikke er blevet indfriet.
Oslo, Norge — Elliptic Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL) fortsætter sin stærke fremgang på pc-/laptopmarkedet og har udvidet sit team til Taiwan og underskrevet en femte Proof-of-Concept-kontrakt for sin AI Virtual Presence Sensor, denne gang med en anden top-fem pc-producent. Dette projekt vil blive udført på en Intel Tiger Lake-platform.
Elliptic Labs’ AI Virtual Proximity Sensor INNER BEAUTY driver både Xiaomis bedst sælgende Redmi Note 10 (Qualcomm Snapdrdagon 678 chipset) og Note 10s (Mediatek Helio G95 chipset) smartphones med den software-baserede AI Virtual Smart Sensor Platform, og muliggør Redmi Note 10-seriens elegante kantløse design. Startende med den første Redmi Note, der blev lanceret i 2014, har Redmi Note-serien nu solgt over 200 millioner enheder globalt i løbet af sin levetid.
Oslo, Norge — Elliptic Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL) har underskrevet en softwarelicensaftale med en stor ny kunde, der planlægger at producere 100 millioner smartphones i 2021. Denne store asiatiske smartphone OEM har valgt Elliptic Labs’ INNER BEAUTY® AI Virtual Proximity Sensor til at drive nærhedsdetektion i sin kommende mid-end smartphone som en start. Introduktionen af Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor platform i dens smartphone-portefølje åbner også nye muligheder for OEM’en, hvilket giver dem mulighed for at inkorporere funktioner som berøringsfri gestusdetektion i deres fremtidige smartphone-modeller.
Oslo, Norge — Elliptic Labs (OSE: ELABS-ME) – verdens førende inden for Virtual Smart Sensors – og Xiaomi, den hurtigst voksende smartphone-producent i Europa, har lanceret flagskibssmartphonen Xiaomi Mi 11 som den seneste leder inden for smartphone-design. Xiaomi Mi 11 bruger Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Proximity Sensor INNER BEAUTY® og er den første smartphone, der drives af Elliptic Labs’ partner Qualcomms bedste og nyeste Snapdragon 888-processor. Elliptic Labs har tidligere annonceret den kontraktgevinst, der er relateret til denne lancering.
Oslo, Norge – Den førende AI-softwarevirksomhed Elliptic Labs (OSE: ELABS-ME) meddeler i dag sammen med Xiaomi (verdens tredjestørste smartphoneproducent) lanceringen af Xiaomis massesmartphone Redmi Note 9 Pro. Xiaomi fortsætter med at udvide brugen af Elliptic Labs’ INNER BEAUTY® AI Virtual Proximity Sensor for at muliggøre dets innovative, kantfrie design. Elliptic Labs havde tidligere annonceret kontraktgevinsten og offentliggør detaljerne i dag.
“Vi er begejstrede for, at Xiaomi udvider brugen af vores teknologi for at muliggøre et renere design, reducere forsyningskæden og reducere omkostningerne,” sagde Laila Danielsen, CEO for Elliptic Labs.
Der er kun lidt over 9 millioner aktier, sammenlignet med f.eks. Zaptec med 74 millioner eller Kahoot med 446 millioner. Er der ikke en ret stor risiko for kraftig udvanding, hvis man hopper med på vognen på dette tidspunkt?
Selskabet har masser af kontanter efter IPO’en og har guidet en positiv EBITDA (driftsindtjening før afskrivninger og amortiseringer). Målet er også organisk vækst. Produktet har allerede bevist, at der er efterspørgsel efter det. Hvorfor skulle du forvente udvanding? Direkte sammenligning af antallet af aktier med andre virksomheder er ikke meningsfuldt i sig selv.
Jeg har selskabet i min portefølje, og jeg finder potentialet interessant. Med de realiserede tal er det ikke billigt, men det er en anden sag, hvis selskabet når sine ambitiøse mål. Selskabets historik på børsen er stadig ret kort, og sidste år blev begyndelsen af året ramt af corona, hvor selskabet næsten ikke genererede omsætning. I slutningen af året blev der så indhentet i et hurtigt tempo, og i sidste kvartal var der også en stærk rentabilitet. I sidste kvartal kom en stor del af omsætningen dog fra et enkelt stort licensgebyr, som også faldt godt ned på bundlinjen. Personaleomkostningerne var endda overraskende faldet fra året før. Har der været nogle rabatter på grund af corona-året?
I PC-brug muliggør teknologien, at maskinen holder skærmen tændt, når brugeren er foran den. Ikke mere kompliceret end det, forstår jeg, men med Elliptic Labs’ software kræves der altså ingen anden fysisk sensor til dette.
Potentialet ser enormt ud, hvis dette produkt virkelig er godt.
Har du nået at danne dig et indtryk af, om dette er et såkaldt vinderprodukt?
Selvom det er billigere, er produktet lige så godt som en traditionel sensor?
Hvor god er patentbeskyttelsen?
Findes der andre lignende løsninger?
Du stiller de rigtige spørgsmål. Sagen kom op her til eftermiddag, så jeg har ikke haft tid til at undersøge konkurrencefeltet, og der er ingen svar på disse. Her er der brug for kollektiv intelligens igen
Jeg fandt ikke patenter i den database, jeg brugte, men der er mindst 2-3 databaser… det er også et arbejde, om en lægmand kan vurdere styrken af sådanne patenter…
Måske er det mest lovende PoC’erne og de eksisterende produkter. De giver lidt håb om, at sagen kunne lykkes… der er også risiko, men hvis virksomheden kan nå “bare til det samme område” med vejledningen, så er dette ret potentielt… så med de nuværende oplysninger startede jeg selv ret forsigtigt.
Universitets-spin-off, så de har vel undersøgt noget ordentligt
God og interessant åbning. Er der andre, der får et rigtigt flashback til Dark Knight baseret på beskrivelsen af den teknologi? Det er virkelig Batman-niveau shit
Mere: denne berøringsfrihed fik mig til at tænke på, om der i fremtiden efter coronaen kunne være behov for skærme, der kan styres uden berøring (hygiejne)? Hospitaler? Offentlige elevatorer? Fabrikker? Støvede omgivelser? Fødevareproduktion?
Er det sikkert sandt? I det mindste på iPhone ser FaceID ud til at fungere med en IR-sensor, og ansigtsgenkendelse vil næppe fungere fra den software. Selvom softwaren kunne udføre nogle af opgaverne for traditionelle sensorer, f.eks. at vække telefonen, kan den så erstatte alle sensorens opgaver? Med andre ord, hvis softwaren ikke fuldt ud kan erstatte sensoren, skal sensoren så ikke installeres alligevel? Er der nogen fordel ved softwaren så?
Bare lidt overvejelser, jeg har ikke yderligere viden om emnet.
Så har du sat en raket i overskriften?! Jeg er mildt sagt utilfreds, hvis teknologien ikke er relateret til raketter… Hvis jeg åbner en ny tråd, ville jeg så konkurrere med f.eks. 3 raketter og den næste med 5 raketter, så man kan se på forummet, hvilke der er raketaktier?
Så jeg foreslår, at raketten fjernes eller flyttes til emnet WSB/Reddit.
Dette kan på ingen måde værdisættes (korrekt) med traditionelle værdiansættelsesmultipler, og det tætteste på et korrekt resultat får du måske ved at bruge EV/TAM-værdiansættelsesmultiplen. Sammenligningen med Nightingale Health er simpelthen forkert.
Elliptic Laboratories er en hyperskalérbar platformsvirksomhed i en tidlig fase, når det kommer til investeringscase-typen. Den skalérbarhed er så utroligt høj, at hver euro i omsætning er mange gange mere værdifuld end for de fleste traditionelle virksomheder. Spørgsmålet er i høj grad, om det lykkes at øge omsætningen, og hvor meget omsætning denne virksomhed kan opnå.
Hvis omsætningen ikke bliver tilstrækkelig, er dette ikke en særlig god virksomhed, da skalérbarheden ikke udnyttes tilstrækkeligt, og de faste omkostninger forbliver for høje. Omvendt, hvis omsætningen øges markant, vil det næsten øjeblikkeligt slå igennem på bundlinjen, og de faste omkostninger vil være ubetydelige. I så fald kunne driftsresultatprocenten f.eks. være 80 %.
Og er dette så dyrt eller billigt? Det er meget svært at sige på dette stadie, og casen tilbyder nu rigeligt med alpha, hvis man gætter virksomhedens succesniveau korrekt. Virksomheden har vist sit værd og opnået succes i den tidlige fase, så en vis grad af succes er allerede indregnet i kursen. Hvis omsætningsvæksten stagnerer, er der naturligvis rigeligt med nedadgående potentiale i kursen. Omvendt, hvis virksomheden når sine mål, er den nuværende værdiansættelse latterligt billig.
Dette er ikke en “følg trop”-investering, men kræver en meget stærk overbevisning og forståelse af virksomhedens forretning og omsætningsudvikling. Det er altså en ret perfekt investering for den optimist, der graver dybt i virksomheder
EV/TAM-brugen mindede mig om et citat fra en Financial Times elbil-artikel:
Expressing a company’s valuation as a percentage of its total addressable market seems about as useful as just saying “I don’t know”.
Helt seriøst virker dette som et bedre mål end Nightingale, selvom jeg satte en grine-græde-emoji efter den forrige besked. Der er bestemt ligheder mellem disse virksomheder – begge er tidlige vækstvirksomheder, der endnu ikke har nogen nævneværdig omsætning, men hvis de lykkes, er potentialet enormt.
Nøglespørgsmålet er efter min mening, om Elliptics metode er en vinder, der vil slå igennem bredt på mobiler og computere. Det finder man ikke ud af ved at knuse regnskabstal eller virksomhedens præsentationsmateriale, hvor ens eget produkt naturligvis bliver rost til skyerne. Et stærkt investeringssynspunkt ville kræve en dybdegående forståelse af teknologien og konkurrencesituationen. Jeg er ikke ekspert på området, så jeg har ikke ressourcerne til at besvare dette vigtigste spørgsmål.
Et virkelig interessant fund - jeg må bestemt også selv kigge nærmere på dette!
Produktet virker meget interessant. Det er også egnet til mange formål, hvis løsningen er pålidelig. En risiko, der faldt mig ind her, var privatlivets fred (selvom jeg anser risikoen for lille). Folk kritiserer allerede brugen af mikrofoner i f.eks. Facebook-appen, stemmeassistenter osv. Der kan være en lille risiko for, at brugen af mikrofoner i smart-enheder mv. begynder at blive begrænset på en eller anden måde i f.eks. EU i forbrugerprodukter, hvilket kunne påvirke Elliptics produktsalg negativt (selvom dette ikke egentlig “lytter til tale”, men med lovgivernes teknologiforståelse kunne dette let falde ind under reguleringen).
Energibesparelsestallene var overbevisende, og der er allerede et pænt antal enheder i brug. Som tidligere nævnt, afhænger meget af, om dette lykkes med at erstatte nuværende konkurrerende produkter (eller mulige andre nye alternative løsninger).
Jeg stødte ikke på det i investorpræsentationen, da jeg hurtigt scrollede igennem på min telefon, men det ville også være interessant at vide, hvor pålideligt og præcist dette system er i forhold til nuværende løsninger (da dette ud over energibesparelser bestemt er en af de mest væsentlige ting ved evaluering af teknologi).
Jeg har ikke fundet en kilde endnu, men denne fyr har undersøgt sagen lidt. Han vurderer, at Intel sigter mod at gøre ultralyd (ultrasound) til en standardfunktion
En interessant sag med hensyn til fremtidige forventninger. Disse er selvfølgelig ikke sikre bets, men kræver betydelig held for at opfylde forventningerne.
Markedet er yderst konkurrencepræget
Koncernen konkurrerer på markeder, der er konkurrenceprægede, fragmenterede og i hastig forandring, med nogle af verdens største teknologivirksomheder. Koncernen forventer fortsat at opleve
konkurrence fra nuværende og potentielle konkurrenter, hvoraf mange er bedre etablerede og har betydeligt større finansielle, tekniske og markedsføringsmæssige ressourcer.
Især på et superkonkurrencepræget marked som komponenter til mobile enheder er det svært at skille sig ud fra alle andre aktører. Qualcomm og alle underleverandører arbejder konstant med produktudvikling, og mange ressourcer bruges netop på at forbedre sensornøjagtigheden. Som et resultat heraf opstår der nogle virkelig vigtige spørgsmål, som det ville være godt at få svar på. Nogle af disse er ret spekulative, men dog mulige. Jeg foretrækker at stille dumme spørgsmål og finde et fornuftigt svar på dem, end at lade være med at spørge og misse vigtig information.
Har deres teknologi en reel konkurrencefordel i forhold til fysiske sensorer?
Hvis en sådan konkurrencefordel eksisterer, hvad forhindrer så store komponentleverandører i at udvikle tilsvarende produkter? Med andre ord, er voldgraven for de kommende tilstrækkelig stor til, at det i det mindste bliver dyrt, hvis ikke umuligt, at springe over den?
Findes der en metrik for virksomheden, som man kan følge for at holde sig opdateret om markedets udvikling og dermed reducere informationsrisiciene for investoren? For eksempel har Smart Eye disse Design Wins, som jeg mener øger tilliden til casens fremskridt enormt.
Er der en betydelig nøglepersonrisiko i virksomheden? Hvis teknologientusiasterne er absolut top, hvad forhindrer så hypotetiske konkurrenter i at erhverve disse vitale kompetencer fra Elliptic, eller er dette et fuldstændig irrelevant spørgsmål?
Samlet set virker dette dog som en interessant case, som man absolut skal undersøge nærmere.
Jeg svarer på dette ud fra min opfattelse. Jeg har bestemt ikke nogen kompetence-/informationsfordel her.
Ifølge selskabet er der flere store referencer på mobilsiden, så en PoC (Proof of Concept) er f.eks. ikke nødvendig der. Måske dette i det mindste indikerer interesse for teknologien på nuværende tidspunkt.
Er Xiaomis Note 10 ikke allerede en sådan telefon, at producenten i hvert fald ikke ønsker at rode med skærmens funktionalitet i større grad?
På nuværende tidspunkt er informationerne som beskrevet af selskabet ovenfor. Softwareudvikling kræver en form for F&U-investering, og man forsøger at bygge en mur med patenter. På dette stadie kan man nok ikke sige mere.
Softwaren virker så speciel, at der måske er noget lignende Smart i den. Dvs. meget nichepræget, lang udvikling bagved osv., hvilket har ført til, at store aktører inden for automotive primært har opgivet deres egen udvikling.
Ja, sikkert antallet og kvaliteten af aftaler. Synligheden er tydeligt dårligere end Smart, da pipeline ikke offentliggøres åbent.
Så i virkeligheden kan man på dette tidlige stadie ikke sige mere.
Tilføjelse: Jeg må forsøge at finde ud af, hvor det er sagt, at Intel skulle gøre netop denne teknologi til en standardiseret teknologi.