Aiforia - Medicinsk bildanalysprogramvara

Bolagets mål är att uppnå ekonomiskt oberoende före utgången av 2027 (detta kommer dock eventuellt att uppdateras imorgon). Vad menas egentligen med ekonomiskt oberoende i detta sammanhang? Om det avser ett positivt kassaflöde, borde bolagets omsättning med den nuvarande kostnadsstrukturen explodera till flera gånger den nuvarande nivån på drygt ett år. Var och hur bedömer bolaget att denna explosiva omsättningstillväxt kommer att ske?

21 gillningar

Tack för frågorna. Jag ska försöka sammanställa dem till ett enhetligt paket för intervjun. Vi får troligen ut videon senast tidig eftermiddag.

7 gillningar

Du kanske också skulle kunna fråga hur i hela friden de har kunnat vänta ända till nu med att grunda ett Customer Success-team? Man skulle kunna tycka att det i en användningsbaserad affärsmodell borde vara en självklarhet från start att lära upp och stödja kunderna i användningen av produkten så mycket som rimligt är.

14 gillningar

:face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes: fruktansvärda siffror…

36 gillningar

Ja, och det bara fortsätter. Ägarvärdet på havets botten och styrelsen godkänner sådana här resultat. Något borde göras när det finns en världsledande AI-applikation för cancerscreening, men det syns inte i omsättningstillväxten. Ett produktutvecklingsbolag med fina arvoden och optionsprogram. Nu letar man då efter en ny kommersiella direktör (kaupallista johtajaa). Vad har vd:n och de tidigare säljarna gjort? Försäljningen i ett bolag av den här storleken borde skötas av vd:n själv, och löner samt arvoden på över 2 miljoner har betalats ut under en 5-årsperiod. Samtidigt har ett flertal emissioner gjorts och ägarnas pengar har bränts upp med över 10 miljoner per år.

11 gillningar

Mina egna tolkningar av rapporten:

• Hobbyverksamheten löper på i rask takt med bra driv i maskineri. Synd bara att man inte tjänar några pengar på det här.
  • Produktutveckling innebär i praktiken löner. Nackhåren reser sig vid tanken på att bolaget tar upp ett EIP-lån och att det används till produktutveckling, det vill säga löner.
  • Ytterligare satsningar på försäljningen låter dyrt.
  • Inte ett ord om kassan eller om hur den följs upp/skyddas. Bolagsledningen väntar sig väl att få mer pengar av huvudägarna igen bara de ber om det.
  • Senast i vår måste man ta in mer pengar via en nyemission för att kunna betala lönerna och hålla lyset tänd på kontoret.
14 gillningar

Min tolkning: det skulle vara mycket mer intressant att få styrelseordföranden i en intervju än vd:n, eftersom de största frågorna är vad man egentligen försöker uppnå här, inte hur.

25 gillningar

Det berättar om marknadens ineffektivitet att bolagets börsvärde fortfarande är över 40 miljoner. Värderingen skulle vara enorm för ett bolag som bränner 5+ miljoner om året, vars återkommande intäkter (ARR) uppgår till 3,5 miljoner och som växer med 20-30 % om året. Nu när ovannämnda inte ens stämmer, är börsvärdet helt meningslöst. Om de verkligen har utvecklat värdefull IPR skulle någon kanske kunna betala tio millar och lägga ner verksamheten till stora delar.

4 gillningar

Jag förstår det inte riktigt nu, Aiforia säger sig ha vunnit upphandlingar som de har deltagit i, men samtidigt berättar en sorts implementeringsfälla att inga pengar kommer in på kontot: vad är det som krånglar med implementeringen?

Om installationer och integrationer försenas, försenas även faktureringen för den fortlöpande användningen.

Vad är proppen i helheten? Produkten kan det inte vara, om de vinner ungefär alla upphandlingar de deltar i.

4 gillningar

Svarar mig själv igen: Sjukvården är sannolikt en bransch där förändringen sker långsamt – och detta kommer att fortsätta även 2027–2028?

• om implementeringsorren (asennusputket) i sjukhusens IT-system är projekt som tar månader, kommer omvandlingen av arbetet till att bli AI-baserat att gå ännu långsammare vad gäller arbetsflödena.

I teorin kan ketchupflaskan spruta till, men om denna utveckling fortskrider på ett sätt där orderböckerna är fulla men den faktiska omsättningen haltar – så kommer ett litet bolag att få ganska kroniska likviditetsproblem.

Bolagets förmåga att hjälpa till med att omvandla implementeringar till intäktsgenererande projekt?

2 gillningar

Ett sådant här företag borde inte finnas på börsen. Det borde få sin verksamhet att växa sig lite mer trovärdig först och sedan notera sig. Nåväl, det finns gott om dårar som lägger pengar på sådant här, inklusive jag själv.

6 gillningar

Hur sjutton sjönk den där omsättningen så mycket då? Anledningen var att faktureringen för nya kunder inte börjar förrän i H2? Men var det inte så att de befintliga kundrelationerna var löpande fakturering? Om det är så borde väl omsättningen inte sjunka så mycket.

12 gillningar

Jag började redan kritisera bolaget för att återkommande intäkter inte rapporterades, tills jag via Inderes intervju fick veta att ekonomichefen muntligen uppgav att 98 % av omsättningen var återkommande. Var i hela friden tar bolaget inte upp detta i rapporten och den skriftliga kommunikationen?!! Det är ju hela poängen med SaaS-liknande verksamhet. Detta täpper enligt mig också till de logiska luckor som uppstått i verksamheten utåt och ger trovärdighet åt påståendet att omsättningen rasade när igångsättningarna försenades. Det vill säga att jämförelseperiodens engångsposter föll bort.

Jag fick också svar på vad finansiell oberoende betyder i den här kontexten. Det betyder att om pengarna tar slut så får man mer. Själv skulle jag nog inte kalla det för finansiellt oberoende när ett förlustdrabbat bolag driver sin löpande ekonomi med lånade pengar.

20 gillningar

Men tar ju vissa faktiskt lån för att investera och göra brakförluster.

4 gillningar

Lite märkligt att omsättningen halveras samtidigt som antalet diagnoser ökar kraftigt vs H1/2025 (1h2025)…

En betydande del av vår affärsverksamhet baseras på löpande fakturerade lösningar (jatkuvalaskutteiset ratkaisut), vilket gör att en ny order inte omedelbart omvandlas till omsättning efter att avtalet har undertecknats. Den löpande omsättningen börjar ackumuleras först när lösningen har tagits i bruk i det kliniska arbetet och patologerna börjar använda den som en del av diagnostiken. Vårt mål är därför att påskynda introduktionen av våra produkter och därmed så effektivt som möjligt driva på omvandlingen av orderstocken till omsättning. Jag är mycket nöjd med att antalet diagnoser som våra kunder ställer har ökat kraftigt jämfört med motsvarande period föregående år. Det bevisar att utnyttjandegraden för våra kliniska produkter ökar, vilket stöder utvecklingen av vår framtida löpande omsättning.

12 gillningar

Intressant tolkning av ekonomiskt oberoende. Är det kanske så man ser på saken i “pöhinä”-scenen (startupscenen)?

4 gillningar

Visst hade jag saknat en ordentlig utmaning i vd-intervjun, med tanke på att man har hängt med här ett tag med ett ganska stort innehav. Det krävs allt ett par tjocka hudar att följa med i svängarna nu. Det verkar vara ett enormt liv och rörelse i branschen, men nog är det plågsamt när avtal tecknas och samarbetsmodeller byggs upp utan att några åskvädersfärgade sedlar trillar in på kontot. Visst har jag själv blicken riktad några år framåt i tiden, och jag tänker behålla mina äganden om inte rentav öka på dem. Visst var det väl så att när blodet flyter på gatan så köper man mer, även om jag dömde ut de där börsvisdomarna som struntprat tidigare.

2 gillningar

VD:ns framträdande är ju lite arrogant i stil med “förstår ni inte det här nu”. Negativ vinstvarning (negari) irriterade mig nåt så in i helvete, men den här dagen har lugnat ner mig så pass mycket att jag var och tankade mer aktie trots att jag tänkte sätta extraköpen på hold tills bolagets finansiella ställning klarnar. Enligt mig luktar det här lite överdrift igen. Det här ska inte tas som någon investeringsrekommendation, eftersom jag är kliniskt debil :D.

5 gillningar

Och här skulle vi ännu ha intervjun. :slight_smile:

Aiforias H1-omsättning var i linje med vinstvarningen från juli, men resultatet tyngdes av högre personalkostnader än väntat. Finansieringsställningen stärktes i och med företrädesemissionen (osakeanti) och EIB:s venture debt-avtal. Aiforias VD Jukka Tapaninen berättar mer om utvecklingen under årets första hälft i en intervju med analytikern Antti Siltanen.

Ämnen:

(00:00) Inledning
(00:09) Sammanfattning av årets första hälft
(00:55) Omsättningens utveckling och dynamik
(03:09) Orderstock
(03:55) Stärkning av försäljningen
(05:03) EIB-finansiering
(06:31) Kassan och dess räckerställighetsgrad (Kassan riittävyys)
(07:35) Mayo Clinic-kundrelation
(08:37) Konkurrenssituation och verksamhetsmiljö

13 gillningar

Det som är bra med EIP-finansieringen är den positiva återkopplingen, det vill säga att tillväxt leder till en uppnådd milstolpe (vars kriterier inte har kommunicerats), vilket gör att en ny lånedel kan lyftas, vilket i sin tur driver utvecklingen av fler modeller och ökad försäljning, vilket driver på tillväxten ytterligare. Rinse and repeat.

Inga kunder har förlorats hittills, användningen av kundernas olika modeller ökar, Aiforia utvecklar ständigt nya modeller, antalet kunder växer (Paris, de nya sjukhusen i Spanien) och implementeringen går framåt nu när italienarna äntligen har fått sina skannrar, så det ser inte alls så tokigt ut. Man kan förstås oroa sig för tillväxtens riktningskoefficient.

Minskningen av omsättningen som vi ser nu beror på att nya avtal genererar intäkter jämnt över tid istället för att som tidigare ge en stor klumpsumma i början. Därför är det svårt att jämföra detta H1 med tidigare år.

Om det H1 vi ser nu är den nivå som vi kommer att jämföra med framöver, så må det vara hänt, eftersom det är lättare att förbättra en svagare siffra än en stark. Det måste finnas en utgångsnivå som utvecklingen mäts mot. Det är knappast fråga om bokföringstrick, utan snarare en överenskommelse med EIP om hur omsättningen ska mätas under kommande år. Och att förseningar i implementeringen är en annan orsak till omsättningsminskningen innebär också att pengarna faktiskt kommer och syns då.

En bra sak till. Både vd:n och styrelseordföranden är aktieägare med egna pengar, så de tänker också på de befintliga ägarnas intressen i sina beslut. EIP-lånet är av den typen, även om det har sina finansiella kostnader (ränta och syntetiska teckningsoptioner).

Webcast-transkript: Inderes

Aiforias expansion till prediktiva modeller (vilket oundvikligen är framtiden) har ju redan pågått, men även till bildhantering och arbetsflöde? Det skulle helt klart vara en fördel om kunden får så många delar av diagnostikprocessen som möjligt från samma ställe.

Målen oförändrade, även om marknaden skrämdes upp

detta

15 gillningar