Kortfattat: Alfi (Ticker: ALF (Nasdaq)) är en nykomling inom utomhusreklam. Börsintroduktionen var ganska nyligen. De har ett patent på en AI-baserad applikation som kan rikta reklam med hjälp av en kamera till den specifika kunden/tittaren utan att kundens integritet äventyras. Maskinseendet identifierar kön, ålder, kroppsbyggnad och känslotillstånd. Detta används i situationer där en potentiell kund möter ett användargränssnitt.
Jag är ingen siffernörd, utan investerar snarare utifrån sentiment. Därför förklarar jag utan siffror.
Potentialen är enorm. Inom utomhusreklam har det inte skett några egentliga innovationer på länge. Naturligtvis har digitaliseringen fört rörlig bild till många platser, men det är inte direkt en reklam-innovation. Detta däremot är det. Artificiell intelligens identifierar kön, ålder och andra relevanta taggar för att stödja riktad reklam i realtid. Alfi har startat med två ben.
Först Uber och Lyft. Taxibilarna har Alfi-terminaler som erbjuder underhållning och riktad reklam under resan. Förarna får en månatlig ersättning, som beror på körsträckan, och som kan vara betydande. För det andra, andra offentliga utrymmen (flygplatser, restauranger, köpcentrum, etc., bara fantasin sätter gränser). I Alfis video stannade en potentiell kund vid ett skyltfönster i en klädaffär och tittade på en skärm i naturlig storlek, och på skärmen dök en modell i hennes storlek upp i samma position som hon var, visande ett passande plagg. Mycket imponerande.
Det handlar om ett litet och nytt företag som precis har tecknat sina första avtal, så det finns knappast några andra siffror än marknadsvärdet tillgängliga, men marknaden är enorm, och de har något som ingen annan har.
ps. För den här aktien fick jag för första gången be Nordea att öppna upp för handelsmöjligheter.
Tack för öppningen, jag hade inte hört talas om detta tidigare. Åtminstone på idénivå blir man lätt entusiastisk, men… Enligt nyheterna hade de fått skärmar i nackstöden på Uber-bilar där denna plattform körs. Jag skulle tro att dessa bilar tar emot den minsta idén som kan ge extra inkomster, och det första som kommer att tänka på är reklamdekaler, hemleverans av mat och nu reklamskärmar där man tydligen kan spela Flappy Bird enligt bilden. Så åtminstone baserat på det inget revolutionerande som någon annan inte skulle kunna göra. Det har ju kommit reklamskärmar till bland annat gym där man säljer annonsutrymme.
Sedan om vi går till utomhusreklam och artificiell intelligens. Jag personligen skulle inte vilja att en taxiresa skulle vara en ljusshow och att mitt ansikte skulle filmas samtidigt. Jag skulle inte heller vilja ha det på gatan. Detta är naturligtvis min egen åsikt. Online har riktad reklam gjorts länge, och detta skulle föra samma sak till gatan, alltså “lösa ett visst problem”. Jag hittade inte snabbt en demonstration av vad detta verkligen skulle innebära. En skrämmande tanke att t.ex. artificiell intelligens skulle tro att en rund kvinna är gravid och börja annonsera amnings-bh:ar till henne. Eller att den skulle missta sig på en persons kön och hamna i en rättegång på grund av detta (vi vet att det är ett explosivt ämne).
Jag skulle önska att företaget åtminstone visade någon form av klipp där man visar vilka applikationer detta erbjuder. Det kan naturligtvis vara så att de fortfarande utvecklas och inte vill släppa dem på grund av konkurrenter, så vi får vänta. Även inköpet av skärmar kostar och det kommer säkert att ta tid innan priset har betalats tillbaka… som pilot är Uber-kunden bra PR… annars är det ganska meningslöst att titta på företagets siffror när allt visar minus.
Jag försöker snabbt bygga upp min portfölj, vilket innebär att jag måste ta ganska många ställningstaganden. Nasdaq är en bra plats att fiska på, man måste bara ha ögon och öron öppna och vara redo att fatta snabba beslut. Jag vet att Stocktwits är ett skällsord för många här, men på något sätt måste man ju hitta nya mål.
Alfi är en långsiktig investering för mig. Jag började @ 2,92 USD, och min PT är X×100 USD. Jag tror att detta permanent kommer att förändra hela branschen.
Alfi planerar att expandera till nio andra storstäder under 2021. Uppenbarligen har nästan 30 000 redan registrerat sig för Alfis system och denna vecka verkar de ha köpt ytterligare 10 000 surfplattor. Rapporten nämner att lanseringen i Miami var en succé. Lanseringen i Orlando och Tampa började båda den 18 juli. https://irdirect.net/prviewer/release_only/id/4766194
VD:n verkar tro starkt på detta företag, men nio storstäder på fem månader låter ganska vilt.
I rapporten säger VD:n också att de inte har någon direkt koppling till Uber eller Lyft, men skulle vara nöjda om de fick en sådan. Detta ger intrycket att Alfis avsikt är att få Uber eller Lyft som en större partner. Får se hur det går
På Linkedin finns en ett par år gammal artikel (långt före IPO:n) där VD:n presenterar sina åsikter om intäkts- och vinstutvecklingen:
Enorma vinstförväntningar. Naturligtvis finns inga faktiska siffror ännu. Q2 kommer enligt uppgift att ge de första siffrorna, och först i Q4 kommer vi att se vad alla redan ingångna avtal genererar, eftersom en del av dem började som pilotprojekt.