Aiforia - Medicinsk bildanalysprogramvara

Visst är det så. Men det är värt att ha i åtanke att den långsiktiga finansieringslösning som nu har fastställts är knuten till en gynnsam utveckling för Aiforia, vilket alltså är ett krav. Som jag förstått det: om affärsverksamheten går trögt och har svårt att nå resultat – något som Aiforia har erfarenhet av – så kommer finansieringen inte att falla ut, även om bolaget har pärmarna fulla med lovande avtal.

3 gillningar

Varje finansieringslösning som är bra för aktieägarna kräver en gynnsam utveckling av Aiforias försäljning. Om en sådan uteblir kommer aktien med tiden att gå mot noll. Såtillvida förstår jag inte hur detta ses som en negativ punkt i finansieringen… om man skulle fortsätta med nyemissioner i ett scenario med ogynnsam försäljningsutveckling, skulle man snart landa på en teckningskurs på 10 cent och hundra miljoner nya aktier.

8 gillningar

Själv har jag behållit en ganska liten bevakningsposition, som jag sedan stadigt har fyllt på vid dippar, kanske som en dåre men ändå med tilltro till framgång för det inhemska bolaget ute i världen.

Tanken är att:

• Aiforia lyckas få integrationer och installationstider på fältet till en nivå som förkortar implementeringscykeln – vilket påskyndar ARR.
  • Utspädningen hålls i schack och EU-finansieringen skingrar risken för konkurs och risken för utspädning av ägandet.
  • Marknaden blir mer optimistisk kring bolaget och höjer värderingsmultiplarna så att de bättre följer nivåerna för ett växande HealthTech-SaaS-bolag.
  • En bonus vore ett fördjupat samarbete med Siemens eller någon annan diagnostikjätte, och till och med en uppköpspremie om bolaget blir uppköpt.

Tills vidare är bilden dimmig.

7 gillningar