De har vidst det allerede siden d. 30. juni, som er den sidste faktureringsdag i H1. Det tog 3 uger at læse rapporten, eller også var de på sommerferie.
Af årsregnskabet fremgår det også, hvad pengene bruges til før EBITDA (driftsresultatet). Omsætningen er meget beskeden, og de økonomiske mål er aldrig blevet nået. Nu er det nye mål at blive cashflow-positive næste år. Der skal ske gode ting, og det skal ske i stor stil. Først og fremmest burde man se på, hvad medarbejderne og ledelsen har foretaget sig i årets første måneder? En omsætning på 750 tusind euro, hvilket selv et lille softwarehus kan præstere. Der er gået år siden børsnoteringen (IPO), og hvad er der blevet opnået? Dette firma udbetaler i hvert fald tårnhøje lønninger til ledelsen i forhold til omsætningen – hvis jeg husker ret, beløber de sig alene til over 2 mio. euro. Lad os håbe, at bestyrelsesformanden har økonomisk indsigt, gode visioner og modet til at foretage de nødvendige ændringer.
Nå ja. Det var så den maveplasker. Aktieemissionen for at accelerere væksten var alligevel en nødemission for at løse en akut likviditetskrise. Laakkonen og Tenkanen vidste det sikkert. Hvis emissionen blev gennemført nu i lyset af disse tal, ville resultatet være langt grimmere. EIB-lånet ser også helt anderledes ud nu. Det kan ende grimt, hvis man pumper 20 millioner i lånte penge ind i dette. Målet om økonomisk uafhængighed i 2027 begynder at se ret urealistisk ud. H1/2026 omsætning på 750.000 og en ordrebog på 3,5 millioner. Næste år skal der altså pludselig dukke en omsætning på omkring 15 - 20 millioner op et eller andet sted fra.
Hvad var grundlaget for aktieemissionen? Ja, der er ingen likviditetskrise, men det er godt, at bestyrelsesformanden investerede i firmaet og det stort, plus andre. Nu kan man få dem meget billigere, og de burde købe aktierne fra markedet, når det nu er en verdensomspændende AI-virksomhed inden for sundhedssektoren. Hold da op, IPO-prisen var vist 5 euro. Ligesom Betolar og andre aktieemissioner samt historier fra 2021. Det kan godt blive ret svært at sælge firmaer til børsen eller arrangere aktieemissioner med denne historik.
En kølig, ja nærmest kold modtagelse, der passer til vejret. Jukka sveder til gengæld vist; i pressemeddelelsen starter hans telefonnummer med +33, hvilket betyder, at det er et fransk nummer. Det er jo netop et af Aiforias fokusområder med deres datterselskab.
Ordrebogen, altså det samlede beløb af bindende kontrakter, som endnu ikke er blevet til omsætning, er kun steget med 3 % på et halvt år. Sammenlignet med samme periode sidste år er det faldet markant. Med disse tal er der tale om en vækstvirksomhed?
Hvis der er tale om afslutningen af akademiske eller prækliniske aftaler, indtil nye indgås, giver det ikke anledning til den store frustration. Hvis der derimod er tale om, at man mister kliniske kunder til konkurrenter, og der samtidig ikke indgås nye, så bør man blive bekymret. Måske kunne intervieweren spørge Jukka ind til dette?
Ville aktiekursen stige, hvis vi skiftede direktøren ud og samtidig halverede lønnen? Samtidig kunne man annullere de saftige optioner. Der er vist ikke de store relationer, når man kigger på omsætningen og dens udvikling. Det undrer mig, hvorfor det amerikanske marked ikke vokser, når det tidligere blev hypet så meget… Man burde kunne få bedre indsigt fra Mayo om, hvad der ikke fungerer i tjenesten.
Det er ofte en stenet vej i starten for en AI-virksomhed som denne, men den er med på Inderes’ modelportefølje med en “køb”-anbefaling.
Jeg vil personligt mene, at virksomhedens økonomiske fundament ikke muliggør ovennævnte; det her hører til i kategorien “håb og ønske-tænkning”. Jeg har selv lagt mærke til det samme, at ledelsen i det mindste er friske på at hæve en god løn til sig selv, det er måske kopieret fra Qt Group ![]()
HPJ er dog i overvejende grad afhængig af den information, som den administrerende direktør (CEO) giver. Han har ganske vist foretaget aktiekøb og tegninger med langt bedre indsigt end den gennemsnitlige investor (mattimeikäläinen), men han læner sig stadig i høj grad op ad de oplysninger, som direktøren kommer med.
Det kunne være interessant at vide, hvor stærk direktørens tillid i bestyrelsen er efter dette.
Det lyder som om, at Jukka bor et sted i retning mod Rivieraen. Herren ser ikke ud til at være skattepligtig i Finland, og desuden var han med flyet til Nice i sidste weekend.
Kundeaftaler bliver forsinket, men hvad mon årsagen er? Kunne @Antti_Siltanen mon finde ud af noget om det? Er det scannere, implementering eller hvad er der galt her – investorerne har brug for yderligere afklaring på området.
Denne resultatadvarsel markerede det endelige sammenbrud af Aiforia-boblen i mine øjne. Ledelsens retorik har gennem årene været storladet, og produktet er blevet kaldt “verdensledende”, men det lader bare ikke til at generere nogen omsætning overhovedet. Det virker til, at de vundne kundeforhold er af en karakter, hvor kunden ikke forpligter sig til ret meget, og tjenesten bliver i sidste ende kun brugt sparsomt af patologerne og genererer derfor ingen omsætning. Jeg solgte hele min lille position (i går cirka 0,4 procent af porteføljen) og tog et tab på omkring -60 % med støvlerne på.
Udover at kritisere firmaet ser jeg også indad. Dette er min svaghed som investor: Jeg vil ikke kaste håndklædet i ringen i tide, men sidder i stedet alt for stædigt fast i forskellige “historie-aktier”, mens markedets tillid svinder, og tabene hober sig op. Heldigvis fungerer risikostyringen i købsfasen på den måde, at jeg kun tager små positioner i forhold til den samlede portefølje, men den beskrevne tendens har helt sikkert fungeret som en slags håndbremse for min porteføljeudvikling gennem årene. Jeg vil forsøge at lære af det.
Samme tanke. Aiforia har ikke budt på meget andet end historiefortælling og skattefradrag ved årsskiftet. Heldigvis købte jeg ikke op under de seneste fald. Jeg ser tiden an fra sidelinjen nu. Alt det bedste, og mon ikke Siemens snart køber dem op, når vi træder til siden ![]()
Jeg er bestemt interesseret i H1-pengestrømsopgørelsen, og fremover bliver jeg nødt til at fokusere på netop det i Aiforias tilfælde, da den ikke kan “koges sammen” (manipuleres).
Hos virksomheder af denne type er omsætningen “klumpet” og ofte præget af kreativ bogføring. Når beløbene stadig er små, kan udsvingene være store, hvilket gør sammenligninger vanskelige. Den faktiske kundepengestrøm i sammenligningsperioden var under 900.000, og nu er omsætningen endda endt under dette niveau. Hvis H1/2026-omsætningen er lige så fuld af varm luft som tidligere, så er det altså ikke godt. Virksomhedens ledelse kan bruge forsinkede implementeringer som en søforklaring, men når man sammenligner denne profitadvarsel med sidste års regnskab, dukker der alvorlige bekymringer op vedrørende selskabets evne til at generere overskud.
Jeg sælger ikke, men jeg køber heller ikke mere, før selskabet viser sort på hvidt, at der er en reel kommerciel efterspørgsel efter deres produkter, eller at aktiekursen bliver oversolgt til et niveau, hvor det er værd at købe op. Min investeringstese er lige nu, at der er mange investorer med i denne aktie, som er klogere end mig, og som har meget større positioner.
Der er vist ikke noget videre mystisk ved den forsinkelse i indtægtsføringen. Implementeringen tager sin tid, og omsætningen kommer primært, når selve brugen af produktet starter. Det lave niveau for omsætningen er så sit helt eget spørgsmål. Delvist forklares det ved, at projekter solgt i H1 først indtægtsføres i H2, som nævnt i meddelelsen, men i det store billede mener jeg ikke, det er en særlig vigtig sag. Der er ganske enkelt brug for mere salg målt i euro.
De enkelte kundeforhold har indtil videre været relativt små, at dømme ud fra omsætningen og ordrebogen. Ifølge ledelsen er der et betydeligt større potentiale i dem, men på den anden side er der stadig få praktiske beviser på skalering af disse kundeforhold.
Når man ser tilbage, skrumpede ordrebogen i løbet af H2’25 med ca. 1,7 MEUR (fra 5,1 til 3,4 MEUR), hvilket forklarer den relativt stærke omsætning dengang (2,14 MEUR). Ved årsskiftet var ordrebogen faldet til 3,4 MEUR og var nu ved udgangen af juni på 3,5 MEUR. Der blev altså ikke trukket på ordrebogen i H1, så der var ikke den samme støtte til omsætningen, som der var i H2’25. På den anden side voksede ordrebogen heller ikke nævneværdigt med nye projekter, så de er sandsynligvis af moderat størrelse.
I morgen tidlig kommer der en opdatering af analysen, og om en måneds tid får vi mere at tygge på i form af H1-rapporten.
Har jeg misforstået noget, når jeg har antaget, at Aiforias omsætning fra vundne hospitaler er af tilbagevendende karakter? Nu forklares den faldende omsætning med timingen af indtægtsføringen fra nye kontrakter, men burde gamle kontrakter ikke generere en stabil eller endda stigende omsætning, i takt med at brugen af Aiforia på de vundne hospitaler øges?
Er det mon sket, at patologerne alligevel ikke har taget Aiforia i brug, eller at de af forskellige årsager er holdt op med at bruge det?
@Antti_Siltanen stillede sin diagnose: hård medfart til investorerne
: Aiforia: Diagnoosimme on kasvun puutos - Inderes
Aiforia udsendte tirsdag en resultatadvarsel, ifølge hvilken selskabets omsætning for januar–juni 2026 blev skuffende. Ifølge selskabet skyldtes den svage udvikling i forhold til vores prognoser og selskabets interne forventninger forsinkelser i verserende kundekontrakter samt det faktum, at omsætningen fra kontrakter indgået tidligere på året først vil blive bogført i andet halvår (H2). De seneste års kundesejre ser ud til at blive til tilbagevendende omsætning frustrerende langsomt, og den vækst, vi havde forventet, udskydes igen. Vi nedjusterer vores omsætningsprognoser for de kommende år markant og sænker vores kursmål til 1,30 euro (tidl. 2,40 €). Vi nedgraderer anbefalingen til “Sælg” (tidl. “Køb”) baseret på de lavere prognoser. Vi mener stadig, at det langsigtede potentiale er til stede. Usikkerheden omkring realiseringen heraf er dog steget betydeligt, hvilket efter vores vurdering retfærdiggør en mere forsigtig anbefaling end tidligere.
Det er en smule absurd, at man med alt dette års produktudvikling, 60 brændte millioner, 70 ansatte, en omfattende salgsorganisation, et fransk datterselskab og investeringer i USA, kun formår at generere samme omsætning som et par nogenlunde flittige erhvervsadvokater fra Esplanaden. Selv omsætningen for en pålidelig forstadsrestaurant som pizzeriaet i Oulunkylä ligger på omkring 700.000 (dog for hele året). Man må i den grad stille spørgsmålet, for nu at citere Pasi Rautiainen: Er niveauet højt nok?
Her er endnu mere negativ indstilling til spillet: Aiforia Technologies: Aiforia H1 profit warning triggers downgrade to HOLD - NuWays AG Research - Inderes
Aiforia udsendte en profitadvarsel, hvor omsætningen for 1. halvår 2026 landede på blot 0,75 mio. €, et fald fra 1,4 mio. € i 1. halvår 2025 (-46% år-til-år), mod vores forventning om en omtrentlig fordobling år-til-år, efter sidste års stærke kliniske momentum (organisk vækst på +65%). Samtidig stod ordrebogen ved udgangen af 1. halvår på 3,5 mio. €, et fald fra 5,1 mio. € i 1. halvår 2025 (-32%). På trods af dette fastholder ledelsen sine mellemlange målsætninger om økonomisk uafhængighed inden 2027.
Investeringscasen befinder sig nu ved et vendepunkt, da Aiforia er nødt til at genstarte væksten i den tilbagevendende kliniske omsætning for at retfærdiggøre investeringerne i modelporteføljen. I lyset af ovenstående sænker vi vores kursmål (PT) til 1,10 € (tidligere: 3,60 €) og nedgraderer vores anbefaling til HOLD.
Giver Inderes’ modelportefølje-team det sidste nådestød ![]()
Med de nuværende lønninger og optioner klarer man sig rigtig godt i Frankrig. Hvordan kan bestyrelsen stadig have tillid og være tilfredse med et sådant resultat? Investorernes penge er blevet brændt af med talent, og Tenkanen skyder flere penge i. Der er noget, der ikke stemmer, og analytikerne har sænket deres kursmål markant. Hvordan skulle de tage så totalt fejl? Hvis det tager tid at få omsætningen ind, så tager det sikkert også tid med implementeringen. Mærkelige eventyrfortællinger gennem årene uden noget grundlag baseret på realiserede tal. Kun snak og hype. Emissionen blev afholdt i slutningen af sidste måned, og resultaterne var kendt som en bombe inden da. Hvis jeg husker ret, blev det på generalforsamlingen forsikret, at kassen var tilstrækkelig, og jeg mistede tålmodigheden, da vi ikke fik emissionsbemyndigelsen. Og så pludselig en ekstraordinær generalforsamling, og man kan kun gætte årsagen til hastværket. Mens vi venter på kvartalsregnskabet, må man overveje, om virksomhedens reelle situation er blevet pyntet på. Vi var vist også i Frankrig med præsidenten, men disse repræsentationsopgaver har ikke bragt pengestrømme, kun udgifter.