Aiforia - Medicinsk billedanalyse software

Aiforia er indirekte nævnt i Helsingin Sanomat i en artikel om Fimlabs brug af kunstig intelligens: Tekoäly tutkii jo syöpiä ja kohta sydäntauteja | HS.fi

Af en eller anden grund blev Aiforia dog ikke nævnt ved navn :man_shrugging: Artiklen indeholder også oplysninger om udvidelsen af Aiforias anvendelse:

Finlands største laboratorium, Fimlab, fortæller eksempelvis, at de allerede bruger kunstig intelligens i netop undersøgelser af prostatakræft, samt brystkræft.

FIMLAB har anvendt kunstig intelligens som støtte til identifikation og klassificering af brystkræft siden efteråret 2023 samt i diagnosticering af prostatakræft siden starten af dette forår. Målet er også at tage kunstig intelligens i brug til identifikation af tarmkræft.

34 Synes om

Mærkeligt, man skulle tro, at et finsk AI-firma netop gerne ville nævnes…

6 Synes om

Link til Finlabs podcast, hvor AI-virksomheder heller ikke nævnes. Men der er noget interessant relateret til Aiforia. ”Voiko tekoäly löytää syövän ennen ihmistä?” − kuuntele podcast-jakso Spotifyssa  - Fimlab

7 Synes om

Jeg spekulerer på, om Aiforias konkurrenceposition overhovedet er så stærk, som det er blevet antydet?

Med henvisning til denne pressemeddelelse fra sidste år (Aiforia vahvistaa markkina-asemiaan Ranskassa - Inderes) og den 1-årige kontrakt, som Aiforia vandt, kan det så tænkes, at Ibex alligevel har formået at udkonkurrere Aiforia?

Jeg faldt tilfældigt over en video udgivet af Ibex for 3 måneder siden, hvor “Professor Anne Vincent-Salomon, Head of the Pathology Department at Institut Curie” er taler. Dette kunne tyde på, at Ibex’ position er meget stærk, og gad vide om Aiforia er blevet helt forbigået? Interessant nok fremgår det i starten af præsentationen, at Anne også er aktionær i Ibex og tilsyneladende sidder i deres About - IBEX Advisory board…

AI-guided diagnostics in prostate and breast cancer: The experience of the Institut Curie, France

Jeg undrer mig også over, hvorfor rapporteringen om ordrebeholdningens størrelse ophørte helt; det vil sige, at der ikke længere blev talt om det i forbindelse med årsregnskabet for 2025, mens det stadig var med i H1-rapporten for 2025.

8 Synes om

Jukka har jo nævnt mange gange, at de indtil nu har vundet alt det, de har deltaget i, men det kan jo ikke blive ved sådan evigt.

Et hurtigt kig på Ibex’ hjemmeside viser, at der ikke er indgået nogen nye aftaler i år.

10 Synes om

Det er også uklart, hvordan Vision Transformer (ViT)'s styrkede position kan underminere det teknologiske forspring, som Aiforia primært har bygget på traditionelle CNN-modeller. Her er et skærmbillede fra Aiforias eget webinar (Webinar | Automating the quantification of chronic changes in kidney histology), hvor deres egen ViT-models lille størrelse i forhold til konkurrenterne fremgår. En større model er naturligvis dyrere at producere og køre, og den er ikke automatisk bedre, men på den anden side falder regnekraften i det nuværende AI-boom, så vidt jeg forstår, med en hastighed på 10x om året. Derfor er det måske tvivlsomt at promovere ens egen model med fokus på “computational efficiency” (beregningsmæssig effektivitet). Aiforia har ganske vist en hybridmodel, der lyder ret smart, hvor de forsøger at udnytte de bedste aspekter af både ViT og CNN, men jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt de er ved at sakke bagud i ViT-udviklingen.

4 Synes om

Ibex havde allerede i flere år arbejdet sammen med Institut Curie, og Aiforia forestillede sig (Aiforia-opdatering: Salgspipelinen udvikler sig), at de ville snuppe det hele fra Ibex til sig selv, men det gik sandsynligvis anderledes? Jeg undrer mig bare meget, da man skulle have troet, at Aiforia også havde den 1-årige kontrakt i kraft i øjeblikket. Men hvem ved, hvor biased denne situation har været, hvis denne Anne Vincent-Salomon ligefrem er blevet gjort til aktionær i Ibex…

Ibex har tilsyneladende haft fodfæste i Philips-lejren i lang tid:

Philips and Ibex expand partnership | Philips

I mine ører lyder det mere mærkeligt, at en leverandør, der har været brugt i mange år, bliver skiftet ud med en anden, selvom det kun er for en etårig kontrakt. Det virker da lidt som om, at Anne synger den sang, som hendes arbejdsgiver ønsker. Man må også formode, at den etårige kontrakt stadig er gældende; det er næppe sandsynligt, at den er blevet opsagt midt i kontraktperioden.

Det kan jo være, at de har testet begge dele og konstateret, at Ibex er bedre/billigere/nemmere. Det ville ikke være overraskende, hvis Aiforia indimellem tabte kontrakter, men indtil videre er det gået forrygende.

Ja, Aiforia ser ud til for alvor at ville skifte gear i deres kommercielle indsatser nu. Careers at Aiforia har lige åbnet for tre “Account Executive”-rekrutteringer, altså én per region: UK, Norden og DACH (Tyskland, Østrig, Schweiz). Hvis man tjekker LinkedIn, svarer det nogenlunde til en fordobling af den nuværende salgsorganisations medarbejderantal.. Det er dog tvivlsomt, om disse indsatser vil kunne ses i dette års tal på anden måde end som udgifter.

4 Synes om

Jeg bemærkede også i Annes præsentation, at datoerne i slideshowet slutter i oktober 2025. Aiforia vandt Institut Curies kundeforhold i oktober 2025.

Det virker til, at Anne er blevet hyret som aktionær/medarbejder til at holde præsentationen på den pågældende messe for Ibex som ekspert.

8 Synes om

Godt spottet. Tak. Der er nok ikke det store drama eller grund til bekymring for Aiforia i denne sag.

2 Synes om

Fra 3:22 og frem nævner Jukka, at Ibex havde været tilgængelig gratis hos Institut Curie. De skiftede derefter til det betalte Aiforia.

23 Synes om

Tak! Fantastiske overvejelser og undersøgelsesarbejde fra alle deltagere!

5 Synes om

Dette partnerskabsnetværk er rimelig velrenommeret, og der stræbes sikkert efter at få flere til. Derudover har Aiforia, hvis jeg har forstået det rigtigt, den mest omfattende samling af AI-modeller til forskellige kræfttyper, og det er også meningen, at den skal udvides. Det er svært for en lægmand som mig at gennemskue, hvor mange penge der genereres fra de forskellige samarbejdsaftaler, men jeg har bidt mærke i den hastige vækst i branchen, og de seneste nyheder tyder på, at det er nu, der skal smedes, mens jernet er varmt – hvordan det så lykkes, er en anden sag. Selv vil jeg højst supplere, hvis der skulle falde nogle penge af, min egen gennemsnitspris ligger nu et sted mellem 1,90-1,92.

6 Synes om