Det er klogt at få “lette” penge, når de ser ud til at være tilgængelige. Derfor er tegningskursen heller ikke fast, for med held ville stor interesse bringe flere penge ind i huset. Jeg tænkte dog selv at springe over.
Her er en interessant virksomhed, der ser ud til at have potentiale. Ud fra tallene ville man naturligvis ikke skulle investere sine penge i dette, men den hidtil viste performance er i hvert fald nok for mig. Ankerinvestorerne styrker også min tro på en god og langsigtet investering.
Absolut en kandidat til at fortsætte med, jeg vil tegne fuldt ud og købe lidt mere den 10.12. Men udbuddet vil kun give krummer.
Lad os få denne allokationsinformation her, som det har været sædvane…
Den endelige tegningskurs for offentligheden og institutionerne er 5,01 €, for personalet 4,51 €.
Allokation 100 aktier + ca. 34 % over det tegnede beløb. Personalet fik alt, hvad de tegnede.
Man kunne have fået dem ret generøst sammenlignet med mange andre børsnoteringer. Jeg sprang selv over.
Gode nyheder!
Mere godt nyt:
Hovsa, her er der foretaget nogle små køb, nok uden den store betydning.
Hej og god midsommer til AIforias tråd! ![]()
@Frans-Mikael_Rostedt og jeg har lige påbegyndt overvågningen af Aiforia - rapporten for opstart af overvågning kan læses via linket nedenfor ![]()
Aiforias investeringshistorie er efter vores mening meget interessant. Der er ved at opstå et marked med stort potentiale inden for billedgenkendelse i patologi, hvor vi, baseret på foreløbige indikationer, ser Aiforia have en konkurrenceposition, der virker lovende
Forudsigeligheden er dog stadig meget svag, og der er betydelige risici forbundet med vækstattraktens succes.
I værdiansættelsen kunne vi, udelukkende baseret på fremtidigt potentiale, meget vel begrunde et værdiansættelsesniveau, der svarer til det nuværende niveau. I det nuværende værdiansættelsesmiljø er det dog svært at læne sig stærkt op ad dette, da vi ser markedets villighed til at prissætte fremtidige løfter gennem langsigtet potentiale som svag i øjeblikket. I Aiforias tal begynder væksten først at blive mere tydelig i 2023-2024, hvor synligheden for virksomhedens vækst og evnen til at øge storkunder til en betydelig størrelse begynder at forbedres. På kort sigt har vi derfor svært ved at se tilstrækkelige kortsigtede drivere til at begrunde det nuværende værdiansættelsesniveau, hvorfor vi starter med en forsigtig anbefaling.
Vi gennemgik vores synspunkter med Kaisa i en video, som forventes færdigklippet mandag.
Jeg går nu på midsommerferie, men stil endelig spørgsmål, hvis I har nogen, så vender jeg tilbage til dem i starten af ugen
![]()
Tak @Antti_Luiro og @Frans-Mikael_Rostedt for den omfattende rapport! En særlig ros for at inkludere dette i rapporten:
Dette illustrerer utvivlsomt risikoen ved investeringen for den gennemsnitlige investor på en fremragende måde, og hvor følsom den “rette pris” er over for disse ændringer (WACC og fremtidige pengestrømme). Som I udmærket påpegede, er et usædvanligt højt forventet afkast afgørende for denne type investeringer. Det bliver hurtigt tydeligt, at den nuværende markedsværdi er relativt stram, og jeres anbefaling er derfor fuldt ud berettiget.
Vedrørende handlen med Aiforian aktie, undrer jeg mig lidt over de køb, der driver kursen op, hvor kun 2-3 aktier skifter ejer i løbet af dagen, og kursen stiger med hele 5-7%. Dette er sket tre gange inden for et par uger. Jeg er temmelig dilettant, når det kommer til børsmanøvrer, men jeg spekulerer på, om der ligger en teknisk årsag bag, eller om en eller anden part kunne forsøge at forskønne de daglige lukkekurser med sådanne useriøse køb. Og hvorfor i alverden skulle de gøre det?
Fænomenet ses endnu mere udtalt i Fifax-aktien.
Inderes’ analyse af Aiforia er i sig selv fortjenstfuld og interessant og opregnede de vigtigste aktører i konkurrencesituationen. Det er måske en god idé at supplere den med, at der også findes fællesskabsbaserede værktøjer, altså open source-software, til analyse af patologiske vævsprøver. Det er naturligvis svært at vurdere deres betydning for konkurrencen, men det er under alle omstændigheder godt at vide for at få det fulde billede.
Flere open source-analyseprogrammer er involveret i den digitale patologi-konkurrence: Digital Slide Archive (DSA), Quantitative Pathology & Bioimage Analysis (QuPath), Orbit Image Analysis og Cytomine.
Jeg har hentet disse fra en artikel, der også meget detaljeret gennemgår teknologien i Aiforias branche, til information for interesserede.
Guerrero et al: Software tools and platforms in Digital Pathology: a review for clinicians and computer scientists. Journal of Pathology Informatics 2022
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2153353922006976
Her er en opdateret rapport og en morgenkommentar fra forsiden om Aiforia i forbindelse med H1-rapporten ![]()
Væksten går rigtig godt, og rapporten og Jukkas (CEO) budskaber om virksomhedens fremskridt var glædelige. Mayo Clinic-kundeforholdet ser ud til at udvikle sig, og to nye store kliniske kunder i USA er for nylig kommet på kundelisten, omend med en mindre kontrakt på nuværende tidspunkt. På trods af disse fremskridt er der stadig betydelig usikkerhed forbundet med vækstkoefficienten: Hvor stor kan Mayo Clinic-kundeforholdet vokse sig til, vil andre kunder også kunne udvides til en lignende størrelse, og vil kundeanskaffelsen fortsætte på den hidtidige stærke kurs? Der er gode foreløbige tegn i luften, og jeg tror, at de gode tegn vil fortsætte med at dukke op, men i det nuværende markedssentiment ser vi, at dette langsigtede potentiale stadig giver ringe kortsigtet støtte til værdiansættelsen.
Pörssisijoittajan viikko 13.9.2022 - Aiforia som investeringsmål:
Meget interessant virksomhed/forretning og en meget saglig direktør.
I det seneste nummer af Lääkärilehti er der en artikel på 3-4 sider om patologi og kunstig intelligens. Potentialet anerkendes, men artiklen forbliver ret overfladisk og nævner ikke Aiforia.
Steven Lynum, CEO for Aiforias partner og investor Epredia, er på besøg i Finland. Vi mødtes med Steven for at få en opdatering på situationen på markedet for digital patologi og optog samtidig en video (på engelsk) ![]()
@Antti_Luiro interviewede administrerende direktør Jukka Tapaninen.
Emner:
00:00 Start
00:21 Efterårets begivenheder
01:00 Kundeforhold
05:29 Kundesamtaler
07:27 Effekter af økonomisk usikkerhed
08:07 Fokus
@Antti_Luiro og @Frans-Mikael_Rostedt har til fredag aftenens fornøjelse færdiggjort Aiforias selskabsrapport. ![]()
Aiforias betydelige kundeprojekter og salg ser i lyset af de kommentarer, selskabet gav i interviewet, ud til at være skredet bedre frem i de seneste måneder som helhed end vores tidligere forventninger. Vi har hævet vores vækstprognoser for 2022-2023 en smule. Vi ser forudsætninger for betydelig vækst i selskabet, selvom sigtbarheden for væksthastigheden og succesraten fortsat er uklar. Værdiansættelsen af Aiforia er meget usikker, men med de anvendte metoder ser prisfastsættelsen af aktien fortsat forsigtigt attraktiv ud. Da renten er steget væsentligt siden vores seneste opdatering, og i mangel af kortsigtede støttepunkter (22-23e EV/S 34-19x), ser vi ved den nuværende kurs stadig lidt for mange risici for et fald i selskabets værdiansættelsesmultipler.
Aiforia deltager i næste tirsdags Health Technology & Pharmaceutical Developer Night. Spørgsmål kan stilles via chatten under arrangementet, men man kan også stille spørgsmål her. Jeg vil forsøge at inkludere dem i Q&A-delen så vidt muligt. Begivenheden foregår på engelsk, men spørgsmål på finsk er også i orden.