Aiforia - Medicinsk bildanalysprogramvara

Jag läste det, och jag ser på det här caset på ungefär samma sätt, även om den där Nuways ibland beskylls för att vara lite halvdana.

För mig är de viktigaste sakerna:

• stark teknologisk och marknadsposition
  • konservativ bransch, vunna kunder stannar kvar
  • tillväxt inom den kliniska sidan 68 % 24-25, och i startblocken. (den icke-kliniska delen intresserar inte direkt, den maskerar tillväxttakten för själva kärnan just nu).
  • för resultatmålen på medellång sikt har man ändrat till “finansiellt oberoende vid slutet av 27”, vilket förklarades som att det är ett vägval: vi kan växa till det, eller om marknaden som helhet börjar öppna sig snabbt (vilket det ser ut som) kan man välja en mer aggressiv väg för att bana väg för framtida tillväxt, vilket då kanske innebär en nyemission… // i min värld kan ett företag egentligen inte ha ett bättre utgångsläge. Dessutom överträffar målet om lönsamhet vid slutet av 27 med råge alla analytikers tillväxtprognoser.
  • Långsiktig potential: mål för slutet av 2030 är 50 nyckelsjukhus med över 500 k€ ARR-potential. Utöver dessa finns hundratals andra kundrelationer (detta sades muntligt på bolagsstämman). Och tillväxten slutar inte där (sades det också).
  • Mjukvarubusiness, lönsamheten stiger snabbt i takt med volymerna.
  • Starka partnerskap som en del av helhetslösningar för digital patologi, integrationerna är långt komna, kostnaderna blir lägre framöver (exempel på detta: de första avtalen är i en fas där 3-åriga avtal förnyas och här stiger inte kostnadssidan men intäkterna ökar, ren licensaffär nu). Det kommer att synas i lönsamheten.
  • investeringarna i foundation-modeller är i huvudsak gjorda, kostnaderna blir lägre framöver
  • medicinska partners från högsta ligan har rekryterats
  • Tillväxtens struktur: från tre håll 1) fler sjukhus (sjukhuskedjor, grupper som redan är kunder där man växer genom att lägga till enheter), 2) volymerna vid enskilda sjukhus går upp (t.ex. sades det om Fimlab att volymerna redan ökat mer än de ursprungliga prognoserna och målen, bolagsstämman), 3) fler modeller, dvs. cancertyper. // exempel på punkt 2) sades på bolagsstämman: 15 nuvarande stora kunder ger ett bra kassaflöde, men det kommer att mångdubblas till 2030. (mångdubblas innebär mer än 2x, värt att notera).
  • tillväxtpotentialen är mycket stor, företaget har precis gått (om man ser till åren 24, 25) från piloter till början av kommersiell skalning.
  • Genom att i framtiden kombinera patientdata kan man nå nya typer av resultat, AI möjliggör mycket intressanta vyer. Om det är Aiforia eller en partner som gör det återstår att se. (sagt på bolagsstämman)

På risksidan finns det säkert också en del, låt någon annan skriva om det, jag har en positiv morgon i vårsolen idag.
Nåväl, kanske det att det i ägarbasen har smugit sig in parter som vill ha tillväxt utan tillväxtkapital, eller vill ha någon alternativ strategi som jag inte förstår, vi får se hur det går på EGM.

Disclaimer: information i andra hand från bolagsstämman.

9 gillningar