Må man spekulere?
Jeg så webcasten, og én ting sprang i øjnene og bed sig fast. I målsætningerne for 2027 var ”positivt cashflow” (kassavirtapositiivisuus) blevet ændret til ”financial independence”, og dette kommenterede den administrerende direktør også kort.
Det handler om, at hvis markedet nu for alvor tager fart, hvilket det ser ud til at gøre ifølge ham, så ønsker virksomheden på et strategisk niveau at bevare fleksibiliteten til at investere tungere, hvis nødvendigt, når det gælder om markedslederskab og det at fastholde markedslederskabet. (Noget i den stil, frit efter hukommelsen)
Men hvad kan ”financial independence” betyde i praksis sammenlignet med det tidligere ”positivt cashflow”? Hvis det ikke er ”positivt cashflow”, må det betyde, at man trods et negativt cashflow har ressourcerne til at investere i vækst og i at opretholde/styrke markedslederskabet uden at bekymre sig om et nærtstående finansieringsbehov.
”Positivt cashflow” kobler jeg personligt til en drift, der minder om den hidtidige, hvor kassen indimellem er blevet fyldt op via mindre rettede emissioner, indtil man på et tidspunkt (målet er 2027) ikke længere har brug for at fylde den op.
Hvad refererer ”financial independence” til? I praksis ville dette efter min mening betyde betydelig egenkapitalfinansiering (medmindre virksomheden bliver solgt og afnoteret fra børsen). Jeg kommer her til at tænke på en strategisk investering fra en større virksomheds side.
Den administrerende direktør har fortalt, at det for kunden ville være bedst, hvis scannere, billedbehandlingssoftware og AI kunne købes som ét samlet produkt. Han har set, at man på et eller andet tidspunkt bevæger sig mod en sådan konsolidering. Han sagde igen, at AI er det, der set fra kundens perspektiv skaber merværdien – så på dette stadie er det min forståelse, at Aiforia kunne være en eftertragtet partner til at udfylde den del af udbuddet. Det er blevet sagt, at FDA på det amerikanske marked indtil videre kun kan give tilladelse til en samlet pakke, der indeholder scanner, billedbehandlingssoftware og AI.
Kunne det tænkes, at Aiforia er begyndt at drøfte en form for strategisk indtræden og stor finansiering med en større aktør? Hvis det er tilfældet, ville mit gæt være, at den aktør er Siemens Healthineers.
En strategisk investering kunne være vejen mod et muligt opkøb med nogle års sigte.
Set fra Siemens’ synspunkt ville dette efter min mening være en ”win”.
Fra Aiforias synspunkt tænker jeg dog, at når der er brug for og ønske om vækst, vil man nok ikke ønske at begrænse salget af AI til kun visse scannere/softwareproducenter.
I forhold til at organisere det amerikanske salg og FDA-godkendelserne ville denne type samarbejde lyde som en win-win-løsning for alle parter.